stargazer Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Var förbi bossa-janne i fredags och plockade hem ett par kanadensiska totempålar för hemlån över helgen. "Prova den här nätkabeln också, den är ny" sa janne och tryckte en transparent-låda i min näve. OK, man är ju inte den som är den... :cool: Lördag kväll, FPO'n* bortrest, barnen sover... fram med lite Michel Cluizel-choklad... och sen lite god musik. Kan det bli bättre? Så efter att ha lyssnat in sttaf'arna (jo de stavas så), så började man snegla lite lätt på transparentlådan... *FPO = Fun Prevention Officer, välkänt HiFi-begrepp Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Helt ny förpackning - kanske en Mark II... Hur står det till med magklumparna... Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 "Jaja, säkert är det skillnad". Jag menar, det var ju klar skillnad mellan standardkablarna och JPC 2.5 (som jag äger) - men en nätkabel för drygt 5 gånger priset av en 2.5:a? Nja, "jag är skeptisk" tänkte man i sitt stilla sinne. Men man ska ju vara öppen för nyheter så fram åkte lite bra demomusik och sen började mitt <drumroll, please> MINITEST av Transparent PowerLink Super! Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Hur står det till med magklumparna... Jotack, bra. Själv då? (f'låt, kunde inte hålla mig. min tveksamma humor 'on display' igen :clown: ) Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 OK, let's see... Jewel och "Spirit" brukar ju funka... och Muddy Waters "Live" (Legacy 2-cd edition)... <blädder, blädder i skivsamlingen> Några genomlyssningar först av Jewel och "down so long" för att ställa in öronen med kombon Cairn Fog v2 / Soft, Kimber Silver Streak, Roksan Caspian, Transparent MusicWave SW och Totem Sttaf. Och JPC 2.5. Härlig låt, den har allt. Och välproducerad och välinspelad oxå. Perfekt som första referenslåt. Men vänta nu - snoken har rymt! Aha... jag ser dig nog! Och du har mage att peta bort mina alldeles egna JPC 2.5:or! Nåja, du får snart spela! Nej, nog tramsat... i med Jewel igen och försök detektera skillnader... Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Jodå, så länge det inte är fjärilar går det väl an... :cool: Är du helt säker på att det är en "Plus"... Förpackningen ser ut att ha innehållit en "Super". Skillnaden är två mot tre klumpar har jag för mig... Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Alldeles riktigt, Timbre - jag klantade till det lite. SUPER är det förståss! <editerar i tidigare poster så att det inte blir vilseledande> Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Även om jag var förberedd på att det skulle vara skillnad, så fanns inget som kunde skydda mig mot chocken redan när första plockandet på den akustiska gitarren i låtintrot: HERREGUD vilken skillnad! Gitarren blev plötsligt levande. Så mycket mer kropp, man hör anslagen mot strängarna. Och sen kommer rösten. Tja, har man inte varit lite småkär i Jewel Kilcher förr så blir man det definitivt när man kopplar in Transparent PLS. Nyanseringar och fraseringar som tidigare gått förlorade framträder nu tydligt. Väldigt tydligt. Vem behöver texthäfte när orden kommer ut så här klockrent? Chocken blir bara värre och värre när trummorna och basen kommer in. Cymbalerna låter verkligen metalliska - men inte jobbiga - men framförallt så gräver PLS upp bas som jag inte trodde fanns på skivan. Hur går detta till? Jag förstår inte. En nätkabel??!???! Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Transparents patenterade lugn spelar förstås in också. Jag märker hur jag sveps med i låten och känner en harmoni som jag inte känt tidigare. Innan har jag tyckt att just den låten varit kanon men på gränsen till för kommersiell och inte lika flerdimensionell som många av hennes andra låtar. Fel, fel. Nu kommer nyanserna fram. Jösses vad bra. Det slutar (såklart) med att jag sträcklyssnar resten av skivan! Om inte det är ett bra betyg så vet jag inte vad. Nej, efter sista låten tonat ut så skärper jag mig, byter tillbaks till 2.5 och lyssnar in mig på Muddy Waters underbara "Muddy Mississippi Waters - Live" (legacy edition) och låten "Deep Down in Florida". Hur stor är skillnaden på elektrisk blues, inspelat på en liten klubb utanför Chicago 1978? Quote
Guest Zalve Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Är du helt säker på att det är en "Plus"... Förpackningen ser ut att ha innehållit en "Super". Instämmer,,, ser ut att vara en röd "plutt" på SUPER,,, Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Rätt svar är: ännu större Trumspelet lyfter till helt nya höjder. Nu hör man vad Willie 'big eyes' smith gör bakom trumsetet och varför han är hyllad i blueskretsar. Basen gräver inte bara djupare än tidigare, man märker att basisten (har glömt hans namn nu) inte bara håller takten utan även håller melodin i låten under armarna. Johnny Winters slide-solo, som jag tidigare tyckt varit lite jobbigt, formligen dryper av känsla och är så där härligt 'på gränsen' till för expressivt... härligt! Efter de 7 minuterna så fyller jag på chokladförrådet och kör låten igen. Njutning, sa bull Quote
Neodynium Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Kul test!! Att strömmen är viktigt kommer vi inte ifrån... dock så väntar man gärna innan man köper ett gäng feta snokar... men det är ju ett måste!! :cool: Själv är jag klart sugen på Ps Audios strömrening... kanske båda två? Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Zalve, yes det är en super-jag missade lite (har aldrig haft förmånen att prova en Transparent nätkabel tidigare). Jag har ändrat nu i topic-titeln (och i mina inlägg) så att det inte är vilseledande. cheers / stargazer Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Bara för att verifiera att jag inte trillat och slagit mig och på något sätt förlorat förståndet (jag menar, det bara KAN inte vara så stor skillnad på en nätkabel??) så upprepar jag testproceduren på "she's nineteen years old" från samma skiva. Muddys artikulation har väl inte alltid varit den bästa, och på denna inspelning (några år innan hans död) har man tidigare haft lite problem att höra exakt vad han sjunger. Men nu med PLSen så framgår nästan varje ord klockrent. Även från publiken Och 'pinetop' perkins på piano har jag aldrig tänkt på att han spelar aktivt på den här låten, men nu lirar han med i allra högsta grad. Under Muddys slide-solo så hjälper han melodin kvar på banan medans muddy gnider fram blåa toner från sin Telecaster. Otroligt. Alltså, jag fattar fortfarande inte. En nätkabel? Jag tror faktiskt att jag håller på att förlora förståndet. Men inget snack om att lyftet från JPC 2.5 (som för priset 795:- är en kolossalt prisvärd nätkabel) är gigantiskt, mycket, mycket större än vad jag någonsin kunnat drömma om. Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 När jag första gången jämförde med Classés nätkablar (som låg i ungefär samma prisklass) så var det just lugnet och en känsla av "mättnad" som gjorde att Transparent fick ta över. Standardsladdarna och Classésladdarna gav ett spretigare och mindre njutbart ljud i mina öron. Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 Visst, det är orättvist att jämföra med JPC 2.5, som kostar kaffepengar jämfört med PLSen, men det viktiga för min egen del var att inse att det är hiskeligt stora skillnader och att de faktiskt följer priset någorlunda. En riktig 'öronöppnare' var denna lilla övning. Det blir väldigt svårt att lämna tillbaks PLSen, men jag måste nog tyvärr... men nog av det nu, nu skall jag tillbaks till skivsamlingen... Over and out / stargazer Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Du har ingen bild på "låddorna på magen" för att se om dom har fått sig ett lyft... Quote
sampix Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Stargazer> Du testade alltså nätkabeln till din cdspelare? Jag håller själv på att prova runt lite bland nätkablar till min cdspelare. Ingen har hittills slagit min trotjänare AQ 1.6. Men en ordentlig Transparent kanske skulle vara nåt Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Author Posted April 23, 2004 bild på nätkabeln i sin helhet kommer någon gång i morgon... batteriet i min pentax sa just "gonatt" och jag funderar på att göra likaledes (medan både mina och pentaxens batterier laddas över natten)... "I'll be back" / stargazer ps sampix> japp, jag testade nätkabeln till min cdspelare. ds Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Frågan är var dessa nätkabelsexcesser gör mest nytta... CD-spelare brukar vara starkt mottagliga för förbättringar. Men så har vi förstärkeriet... Quote
Neodynium Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Ja.. förstärkare brukar må MYCKET bra med en Fet snok!! Quote
Neodynium Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Går inte klockan fel på denna sajt med en timme? OT.. men måste nämna det!!! Quote
sampix Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Jo, jag kan inte testa nya nätkablar till mitt DP-steg då dennes kabel sitter fastmonterad. Men det är värt att byta nätkablage även på cdspelaren Quote
mangew Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Kul läsning, jag har aldrig testat något annat än standardsladd nätkabel. Har nu 3st "riktiga" nätkablar på väg hem. Får se om de gör någon skillnad, jag är mycket nyfiken. Och hur går det med Totem:arna då?..jag gillar verkligen Totem ljudet...har säkert sagt det många gånger nu Quote
Timbre™ Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Neodynium, du kan ställa dig egen Neotime efter eget behov... :cool: Klicka på "My Controls" här ovanför och så vidare på "Board Settings". Här ställer du in korrekt tid och du kan även förprogrammera vinter/sommartid med ett litet klick... Quote
Affe Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 När jag första gången jämförde med Classés nätkablar (som låg i ungefär samma prisklass) så var det just lugnet och en känsla av "mättnad" som gjorde att Transparent fick ta över. Standardsladdarna och Classésladdarna gav ett spretigare och mindre njutbart ljud i mina öron. Hej Timbre! Kan det vara möjligt att Transparent är bättre än Kimber :cool: Mvh Affe Quote
sker Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 >stargazer Roligt test är själv som sagt inne i nätkabelhysterin och håller på att leta nätkablar Vad ligger Transparent kablarna på, prismässigt? MVH Quote
Timbre™ Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Affe, jag har aldrig hållit i en Kimber nätkabel så det är svårt att säga. När jag hittar någonting jag är nöjd med brukar jag fastna där och sedan är det slutspekulerat. Det gäller inte bara hifi... Quote
Recommended Posts