Jump to content

Ny lägenhet = återuppväckt hifiintresse!

Johansson

Recommended Posts

Äntligen har jag rotat mig i Östersund efter att ha legat ute på jobb i flera år!

Stereon som jag knappt haft tid att röra senaste två åren har fått en hedersplats i vardagsrummet och lite uppgraderingar är planerade så nu är man tillbaka på banan igen. Största problemet nu för tiden är att WAF måste räknas med i allt som har med stereon att göra vilket jag slapp bry mig om tidigare, därför tänkte jag lägga ut en möbleringsfundering här och se om det dyker upp några bra idéer på hur jag ska göra.

Somdetrnu.jpg

Som det är nu så har jag anläggningen efter ena långväggen och soffan efter den andra vilket ju är väldigt långt från optimalt, det blev bara så när vi flyttade in. Sofforna gör att det är ganska svårt att möblera om men jag har tagit några kort på hur jag har tänkt ställa upp högtalarna.

Frnlyssningsplats.jpg

Frnhallen.jpg

Till veckan ska jag smöra lite för fjällan så jag får rigga upp anläggningen mitt i rummet för att testa, signalkablarna är för korta för att jag ska kunna ställa slutstegen bakom högtalarna men låter det bra ska jag skaffa längre ena. Lite lyssningsintryck tillsammans med en test av min Quad CDP mot en aningen bättre kommer framöver!

//Anders

Hon är faktiskt inte helt omöjlig, jag tror att hon innerst inne är lite glad att jag börjar intressera mig för heminredning. Får se om hon är lika glad när hela rummet ska akustikbehandlas i framtiden... :D

Måtten på rummet är B:360mm, L:550mm och H:250mm. Finns det något enkelt program på nätet för att räkna ut vilka frekvenser som kommer att jävlas mest? Kan vara kul att se om det stämmer mot verkligheten sen med ett frekvenssvep.

Spelaren som ska testas är en Theta Miles, den ska visst vara riktigt bra om man ska gå efter vad som skrivits om den.

TetaM10.jpg

Det behöver inte alltid vara helt fel att använda långvägg, varje rum är unikt och skapar unika förutsättningar.

Bästa (det enda i min mening) sättet är att... lyssna :D .

Testa. Du har ju inte gigantiskt tunga burkar och du har heller inte väldigt många svårriggade apparater.

Testa runt alla olika möjliga placeringsvarianter. Lär känna ditt rum. Jag lovar att du kommer att höra skillnader.

Sen är det bara att välja den variant som är bäst (och som ni båda accepterar ur estetisk synpunkt :) ).

Det kan ta lite tid och vara lite bökigt, men det ger god utdelning. Ta med någon Hifi-kamrat så blir det både lättare att flytta grejorna och roligare också.

Lycka till!

cheers / stargazer

Sant, jag har aldrig ställt upp en anläggning i ett betongrum tidigare men i trähus så har jag haft i särklass bäst ljud med anläggningen på kortsidan av rummet. Nu kommer jag i och för sig ha fönstret bakom lyssningsplatsen men det får jag nog leva med.

Rätt kul faktiskt om man får till en uppställning som både låter bra och ändå inte gör rummet helt obrukbart, vi får se hur det går.

Persienner och tjocka gardiner är bara att glömma tyvärr, rör jag fjällans designgardiner kommer jag nog få ångra mig bittert... :black:
Tja... Bara för att gardinerna har högre densitet så betyder ju inte det att de måste vara fula.

I annat fall så går det väl att fodra dem ni redan har kanske?

Vad det gäller persiennerna så behöver man ju inte ha dem neddragna jämt utan bara vid finlyssning.

Fast även uppdragna persienner kanske stör ögonen?

Hej !

Jag hade nog försökt att "få till det" på långväggen, med fördelar som:

rent estetiskt mest tilltalande, aldrig trevligt att komma in i ett rum och se baksidan

på ett par högtalare med sladdar, ni sitter redan mot långvägg vid t.ex TV-tittning,

problem med sidoreflexer minskar oftast vi långväggsplacering, så även basproblem

när man kommer för nära ett hörn.

Men det är bara att testa sig fram och få henne att uppleva det som att det är hon som

bestämmer, vilket många gånger är nog så trixigt.. :D..men en lyckad långväggsplacering

är säkerligen mest accepterat....

Det lär visa sig till veckan om ljudförbättringen är tillräckligt stor för att möblera om, största fördelen som jag ser det med att spela längs med rummet är att jag får långt till bakvägg från högtalarna och att lyssnarsoffan går flytta ut en bit från väggen vilket inte är praktiskt möjligt med den större soffan på grund av platsbrist.

Nackdelen är att jag måste skaffa nya signalkablar på minst 2 meter om jag ska slippa ha dom liggandes tvärs över golvet.

Efter ett dygns uppvärming av slutstegen och lite trixande med högtalarplaceringen så märks det att det finns potential även i betongrum, även om det är långt kvar till hur det lät i mitt gamla rum så börjar det låta riktigt trevligt. Detta utan någon som helst dämpning av förstareflexerna så med lite diskreta akustikprylar uppställda kommer det nog bli bra.

Fick faktiskt lite gåshud på några skivor, ett bra tecken. :app:

Grovuppstllt.jpg

Grovuppstllt2.jpg

Storm 3:an är självklart inte inkopplad, tror inte ens ett gäng Feet of Silence skulle klara av dom vibrationerna...

Nu har jag fått hem Thetan på lån, den har stått på uppvärmning ett dygn nu och allt jag kan säga hittills är att det låter bättre och bättre eftersom jag fortfarande trixar lite med högtalarplaceringen.

Då jag har ganska dåligt tålamod (och närminne) så ids jag inte byta spelare fram och tillbaka för varje låt jag spelar, så jag kommer att ha Thetan inkopplad ett antal dagar och spela så mycket musik jag orkar för att sedan byta tillbaka till min gamla spelare och höra efter om jag kan leva med den. För några år sedan kunde jag sitta och jämföra alla möjliga parametrar när någon pryl skulle testas men nu är det bara GHF och MJL som räknas. (GåsHudsFaktor och MunJipeLyft för den som undrar)

Kommer jag på mig själv med knottriga underarmar och ett dumt flin på läpparna när jag lyssnar på en låt jag hört hundra gånger förut så är det alltså bra betyg... :D

Efter att ha lyssnat några dagar med Thetan bytte jag tillbaka till min gamla spelare och förväntade mig en stor försämring då det lät riktigt bra med Thetan efter lite småjusteringar av placeringen samt att jag vände elkontakterna rätt (jag lyckades sätta alla tre åt fel håll innan jag mätte...), men jag blev faktiskt lite förvånad.

Visst, Thetan låter lite luftigare och mindre ansträngd men med tanke på prislappen så känns det inte prisvärt. I ett bättre rum så hade skillnaderna garanterat varit större men i den här bunkern så skulle en fjärdedel av pengarna nog ge ett större ljudlyft om dom läggs på att fixa akustiken i rummet.

Det har varit en väldigt intressant vecka så Nils-Gunnar på Jämtljud ska ha ett stort tack som lånat ut spelaren åt mig, jag är fortfarande övertygad om att det är CDP:n som är den svagaste länken i anläggningen men tills rummet är åtgärdat ska jag lägga pengarna på skivor istället. Jag råkade upptäcka Zappa hos en polare idag så jag har nog det jag gör ett tag framöver... :mm:

ThetaMiles.jpg