polio Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Vet inte om denna cd är nämnd på forumet men om inte så skadar det nog inte att återuppliva den, kanske har någon missat denna pärla? "Nature boy" (the standards album) är den jag syftar på, den gavs ut 2003, och här tolkar Aaron gamla jazzklassiker med sin något udda stämma men på ett kollosalt känslofullt sätt. Den är producerad, arrangerad och dirigerad av ingen mindre än Rob Mounsey och det är ju inte vem som helst i branschen. Masteringen, som jag själv brukar titta lite extra på vem som genomfört, är gjord av Darcy Proper hos Sony Mastering och jag kan inte säga annat än att det rent ljudmässigt låter fantastiskt bra. Jag har en uppfattning om att den som lägger sista handen på hanteringen av ljudbilden för slutprodukten i många stycken är en nyckelfigur och som sagt Darcy har gjort ett mycket bra jobb här. Jag är lite svag för nytolkningar av gammal men tidlös musik, nästan oavsett hur det görs, för musik som har bra grundkvaliteér innehåller ofantliga möjligheter till omtolkningar. Tänk vad mycket musik som produceras som i grunden har så dåliga kvaliteér att den inte har längre livskraft än en aggressiv marknadsföring medger. På den här cd´n tolkas musiken närmast traditionellt och det låter makalöst bra i mina öron trots att jag haft cd´n i min ägo under lång tid och spelar den ofta. Lite överkurs att namnge alla musiker som medverkar för det kan ni ju själva söka reda på om ni inte redan har cd´n men dom är många och av mycket hög klass. Trots det vill jag ändå nämna Linda Ronstadt som sjunger duett med Aaron på ett spår och det gör hon grymt bra. Har du inte den här cd´n och är lite intresserad av genren så tror jag att du utan tvekan kan inhandla den, om inte annat som en gåva till nån jazzfreak som inte har den. Starka köprekommendationer/Polio Quote
Recommended Posts