Jump to content

DN: Skivbolagsdirektörer kan inte leva på musik

Absolute Audio

Recommended Posts

Läste denna artikel i DN. Skulle vara kul att höra era synpunkter.

Artikel DN

Min första reflektion var: Räknas Sony, Universal & Virgin som tre skivbolag i denna undersökning?

Jag läste att tillverkningskostnad för LP var "5 kr" och för CD "1kr" när CD kom ut. Så, skivbolaget satsade allt på CD med samma pris som LP! Sen dubbla LP skivor kom på dubbla CDs med dubbelt pris ... och nu ska man tycka synd om dom!? + allt nytt "designat musik" som kommer på CD!

P.S. Jag köper alla mina skivor men tycker att 160-200 kr för deom är alldeles för mycket.

Skivindustrin får väl sadla om och satsa på livespelningar - ge folket äkta vara! Skivorna är bara promotion. Sälj dem för 50 spänn styck. Ge också ut kvalitetsinspelningar med lite läsning till lyssnaren. LP-konvolutet är ju suveränt - lite bilder i stort format och text att läsa medans man lyssnar eller efteråt om man vill veta mer om inspelningen. Det behöver inte vara just en LP i konvolutet ... förresten, lägg i både en LP och en CD. Pris: 250 spänn.

Jag betalar gärna pengar för ett gott hantverk! Men när man hör om storgrammisvinnare som spelar in skivan hemma i klädkammarn så bör det nog avnjutas på en ipod, och det förvånar inte att folk tar sej friheten att göra det gratis. Sen är det ju rätt fult att använda småbolagens tuffa vardag för att gå storbolagens ärenden. Det är väl ingen hemlighet att det är tufft för små independent bolag. Men jag tror dom går om inte plus så iaf jämt ut på nedladdning, eftersom det är en möjlighet för deras artister att nå ut.

All ära till alla som gör musik men jag tycker att deras påhopp på den vanliga människan är väldigt lågt.

Kalla oss för tjuvar och vad vet jag.

Jag tycker att man ska betala för det man lyssnar på och artisterna ska kunna leva på det dem gör.

Men varför ska dem ha så mycket pengar?

Varför är många så giriga?

Om dem älskar det dem gör, att skapa musik, varför måste dem ha miljoner för det?

Kör runt med sina feta bilar och knarkar hela dagarna

Varför kan dem inte nöja sig med vanlig svensson lön ? :)

Kolla på alla fotbollsspelare, handbollspelare och alla andra som inte får en krona för sitt spel. Dem får jobba

vid sidan om för att kunna göra dem dem tycker är roligt på fritiden. Att spela fotboll.

Varför ska det vara annorlunda för Musiker?

Jag betalar gärna för all musik men den ska vara rätt prissatt.

Att skivbolag inte tjänar lika mycket pengar idag beror inte på oss utan på dem själva eftersom dem inte hänger med i utvecklingen.

Måste dom tjäna pengar?

Varför så mycket?

Varför alls - när vi kan ta det gratis?

Heja!!

Kaffekoppen:

Jo, visst är det så. Du kan väl förresten slå en signal :)

mvh

Som sagt betalar jag gärna för all musik jag lyssnar på men det känns att många artister överdriver.

T.ex Metallica som själva låg bakom jagande av vanliga svenssons. Har dem inte nog med pengar?

Att dem har tillräckligt mycket pengar rättfärdigar självklart inte nerladdning av Copyright material. Genom att sänka priset

skulle fler köpa och dem tjäna gott om pengar.

Det finns många lösningar på problemet men jag tror att många i media branschen inte är intresserade av förändringar.

Kanske är det dags för en OpenSorce motsvarighet i musikbranschen.

Artisten lägger ut sin musik på sin hemsida och på den lägger han till knappen "Donate" :)

Alla ska självklart kunna försörja sig på det man gör men det stör mig att såna som Metallica jagar vanligt folk

och själva vet inte riktigt vad dem ska göra av sina pengar.

10sek per nerladdad skiva -> 1 miljard har då råd att ladda hem den :)

Bra slant

Mvh, Boris

Tjäner de för lite så lär de upphöra med sin verksamhet. Svårare än så är det inte. För att tjäna mer kan de prova att antingen höja priserna och hoppas att man inte tappar för mycket i volym eller sänka priserna och hoppas på kraftigt ökade volymer.

Är det för svårt för artister att klara sig på vad de tjänar så beror det på att för få vill betala för deras musik.

Vad artister vill ha i lön och vad skivbolagen vill ha för avkastning kan bara de själva bestämma. Jag bryr mig inte, å andra sidan så har jag inte heller någon åsikt om vad jag tycker att en snickare, taxiförare, lärare eller sjuksköterska ska tjäna.

Byt jobb om det är för dåligt betalt, det gäller även artister.

Jag anser att grammofonbolagen som försöker att hitta en syndabock och säger att nedladdningen är orsaken. I självaverket så är det de alldeles för höga priserna som är orsaken. Hur kan det komma sig att man ganska snart kan köpa en DVD box med extra material och till ett lägre pris än vad man betalar för en CD/SACD. Det konstiga är ju att de stora skivbolagen ägs idag till stor del av de gamla filmbolagen som ägs av Sony. En sak som jag också har undrat över. Hur kommer det sig att de flesta skivsläppen på SACD (DVD-A är väl numera helt dött) kommer inom den klassiska musiken. Hur kan man överhuvudtaget släppa så mycket klassiskmusik som säljer så dåligt. Väldigt mycket är ju dessutom upprepningar av sådant som redan finns med andra orkestrar. Nu är det inte så att jag vill ändra på det men med tanke på den värld, räknenissarnas värl som vi lever så är det ju lite konstigt.

Kanske är det dags för en OpenSorce motsvarighet i musikbranschen.

Artisten lägger ut sin musik på sin hemsida och på den lägger han till knappen "Donate" :)

Radiohead gjorde ju exakt detta med sin nya skiva InRainbow. Enligt någon källa skulle bara 32% av de som laddade ner albumet givit en donation och majoriteten av dessa låg på under 4 dollar. Men dessa siffror dementeras av Radiohead. Nu är det iaf slut på nedladdandet och den finns att köpa i butiker istället. Helt klart ett intressant experement.