minesota Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Hej Någon som kör med RED Dawn rca som ka PMà mig ? . /Peter Quote
Ekman Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Inte just nu men har ägt den tidigare, vad undrar du över? Quote
minesota Posted January 14, 2008 Author Posted January 14, 2008 Hej Är på g att byta signal kabel. Har testat en jäkla massa kablar bla red dawn vilken jag inledningsvis förkastade bland en del ganska mycket dyrare kablar. Nu när jag slutligen går tillbaka till den uppskattar jag den mest av allihopa pga av detaljerna i mellanregistret och dess snabbhet. Blir misstänksam mot mina egna öron nu och undrar därför om någon som har/haft denna kabel börjat irritera sig på just snabbheten i kabeln? Antar att du uppgraderat Ekman? vad saknade du i den ? Mvh minsota Quote
Ekman Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Irritera sig på snabbheten? det är ju lite det som är nordosts adelsmärke de är väldigt snabba med en ruskig dynamik. Jag tycker red dawn är en riktigt riktigt bra kabel jag har nu uppgraderat till Tyr och den stora skillnaden är ljudbilden och luften man får red dawn spelar lite mindre och mer ifrån högtalarna det blommar inte ut på samma sätt som med deras dyrare modeller men klangmässigt så är red dawn jättefin. Quote
Adagio Posted January 15, 2008 Posted January 15, 2008 Red dawn är verkligen en trevlig kabel, det var ett tag sedan jag använde den i mitt system. Nu har jag Q-fil till Cdn och Valhalla i vinylkedjan. Men det är faktiskt med Red dawn man får höra ett fullödigt Nordostljud, alla de billigare modellerna har sina uppenbara brister med iockmed RD så får man lite fyllighet och en viss touch av värme parat med "adelsmärket" snabbhet och luftighet. Q-filen är något lugnare men har en enl mig mer tilltagande värme och neutralare klangbalans, men Red dawn är grym på spröda detaljer och luftighet instrument som violin är magiska med RD. Valhallan har ju iofs allt på en gång eller ska jag säga extra allt men det är ju fråga om en viss skillnad i pris. Jag blir ändå glad och lite nostalgisk när jag hör/ser ett par red dawn, jag kör forfarande med Reddawnrev2 som högtalarkabel och finner just nu att det inte finns någon vettig/motiverbar anledning till uppgradering. Quote
Recommended Posts