Jump to content

Gino Vanelli

polio

Recommended Posts

Jag antar att många med mig vuxit upp med Gino Vanellis musik och kanske som jag upptäckt honom när man provlyssnat nån stereoutrustning på sjuttiotalet eller senare. Mitt första minne är Powerful people från början av sjuttiotalet som användes som referensskiva på en hifibutik och jag blev tagen av hans musik på många sätt. Köpte nästan alla hans skivor till slutet av åttiotalet men förlorade intresset då jag tyckte att musiken inte riktigt höll längre.

Men för ca ett år sedan kollade jag upp vad han producerat på "senare" tid och läste om en cd som kom ut 1996 som har titeln "Yonder tree" som fick mängder av bra omdömen. Den här cd´n är inte riktigt typisk för Gino som har ett starkare jazzfokus än tidigare här så jag köpte den och den har blivit en av mina absoluta favoriter på många sätt.

För det första är ljudet helt makalöst bra och det kan man nog till stor del tacka masteringen av inspelningen för som är gjord av en av de bästa i branchen nämnligen Bernie Grundman och det är han själv som genomfört den. Arrangemangen är mycket bra och snyggt gjorda, och genomförda naturligtvis, och som alltid är det Gino själv som står för den biten. Gino som är en högt respekterad man i musikerkretsar på många sätt har naturligtvis även lyckats med att få fantastiska musiker med på inspelningen som glänser med sina insatser och för att bara nämna ett par av mina favoriter så finns både Chuck Findley (trumpet, flygelhorn och trombon) och saxofonens häxmästare Tom Scott med på listan. Nåt som ytterligare gör denna cd så bra är Ginos texter som enligt mig är in klass för sig.

Vet inte om cd`n är så lätt att få tag på men det går natuligtvis om man vill så om du har nån dragning åt den här genren kan du utan tvekan köpa den. Jag tror att den här cd´n är den av de produktioner som håller för mest lyssnande i längden av samtliga Ginos inspelningar trots att det finns ganska mycket som är bra men den här sticker verkligen ut bland de övriga.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Polio

Gino är bra!

Yonder Tree har jag inte lyssnat lika mycket på som den utmärkta "Brother to Brother". Den rekommendeas också varmt ur hans 70-talsproduktion. "Powerful People" är ju redan nämnd. Även 80-talaren med låten "Wild Horses" tycker jag håller även om produktionen är väldigt 80-talsmässig ;-)

/Shaft