Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Jag har idag en Arcam 65+-förstärkare som jag spelar mina Audiovector Mi1 Signature med. Jag har flyttat anläggningen till ett annat och större rum och jag har svårt att få till ljudet. Försöker dämpa rummet, flytta runt grejerna men tycker att det låter "skramligt". Är inte nöjd med ljudet för närvarande...och är man inte riktigt nöjd blir det inte lika roligt att lyssna på musik.

Jag är för övrigt nöjd med anläggningen, Arcam CD73, Rega P2 med BIAS2-pu och de tidigare nämnda delarna. Har iofs aldrig varit riktigt nöjd med förstärkaren och undrar nu om denna är en liten bov i dramat eller är det bara lusten att köpa som slagit klorna i mig?

Hur som helst så har jag funderat på att byta ut förstärkaren och har då tittat på några förstärkare som i dagsläget ligger i en för mig överkomlig prisklass.

Primare I21, Densen B-110, Marantz PM15S1 är det som väckt intresse just nu.

Min fråga till er just nu är om dessa kan vara något som passar in i anläggningen förövrigt eller finns det andra förstärkare jag också bör titta på. Är inte intresserad av Naim av någon anledning som jag inte kan motivera idag men...

Tack på förhand

MVH

Anders45

Posted

Är det nya rummet väldigt mycket större än det gamla ?

Kanske prova att flytta åter till gamla rummet för att jämför igen ?

Då lär väl åtminstone "uppgraderaren" visa sig vara falsk eller sann ;)

Helios förslag är väl annars rätt trevligt... alltid kul att lyssna på lite olika hemlånade prylar .

Posted
Kanske prova att flytta åter till gamla rummet för att jämför igen ?

Då lär väl åtminstone "uppgraderaren" visa sig vara falsk eller sann ;)

Testa detta först. Gå sedan vidare om sjukdomen ;) inte lagt sig. :D

Posted

Hej !

Ett par stativare som fungerar bra i ett mindre rum, fungerar troligtvis

sämre i ett större rum, lite av en grundregel.

I det större rummet behövs högre volym och mer bas för att fylla ut

den större rumsvolymen.

Med andra ord, det är på högtalarsidan jag tror du behöver en "uppgradering"

ofta medför detta oxå kraftigare förstärkare.

Att bara byta förstärkare är troligtvis inte tillräckligt, men lite hjälp på vägen.

Jag hade nog försökt låna och testa med ett par golvare.

Lycka till ! :)

Posted

Audiovector brukar vara lättplacerade - men det är några detaljer jag upptäckt och fått bekräftat från Ole Klifoth själv. Mina Mi3:or kräver ett mycket noggrant avstånd från bakre vägg (om man inte dämpar rummet). Ljudet kan skilja sig bara man flyttar högtalarna några millimetrar i förhållande till varandra. Mina står helt vågrätt, exakt 50cm från vägg och i några graders vinkel exakt lika mot varandra. Hela väggen bakom högtalarna (från nedersta elementet och uppåt i alla fall) är helt ren från tavlor, möblemang och annat otyg. Nu vet jag inte hur Mi1:orna är - men det kostar inte så mycket att prova en "exakt" placering.

Posted
Audiovector brukar vara lättplacerade - men det är några detaljer jag upptäckt och fått bekräftat från Ole Klifoth själv. Mina Mi3:or kräver ett mycket noggrant avstånd från bakre vägg (om man inte dämpar rummet). Ljudet kan skilja sig bara man flyttar högtalarna några millimetrar i förhållande till varandra. Mina står helt vågrätt, exakt 50cm från vägg och i några graders vinkel exakt lika mot varandra. Hela väggen bakom högtalarna (från nedersta elementet och uppåt i alla fall) är helt ren från tavlor, möblemang och annat otyg. Nu vet jag inte hur Mi1:orna är - men det kostar inte så mycket att prova en "exakt" placering.

Mkt intressant. Enligt Ljudtema, importören, ska högtalarna ha ett avstånd till vägg på 70 cm (?) och en liten invinkling. Funkade inte med mina Mi1:or. Har flyttat högtalarna till ca 45 cm och en ganska kraftig invinkling vilket påtagligt förbättrade ljudet. Att dessa skulle vara lättplacerade med millimetrar hit och dit blir ju uppenbart tveksamt. Här får jag tydligen experimentera mer med placeringen. Har dämpat väggen med "gardin" bakom högtalarna och vet inte ännu hur detta påverkar ljudet. Nytt test?

Är dock ff inne på att något mera kraft behövs, kanske ett slutsteg Arcam P90 för bi-ampning? Kan det vara något?

Hur som helst, tack Conan, för att du bekräftade mina egna funderingar.

Posted

Det jag misstänker Audiovector menar med lättplacerat är att man kan placera högtalarna nästan var som helst i rummet och man behöver inte sitta exakt i "sweet spot" för att uppskatta ljudet.

Dock måste tydligen högtalarna ställas på exakt avstånd från än "odämpad" vägg. Det är troligen för att direktljud och reflekterat ljud från väggen ska blandas på samma sätt från vänster/höger högtalare.

Ska man dämpa/diffusera en vägg krävs det en massa ingrepp i rummet och det orkar jag inte hålla på med just nu. Jag gjorde ett experiment att dämpa bort högfrekvent innehåll från väggen med en matta men det lät inte alls bra.

Jo just det, en bra stärk är ju Hegel :mm: . Jag är förvånad själv över hur transparent den låter.

Posted

Låter det bra i ett rum, men sämre i ett annat är det ju inte det att du har grejjer som inte duger ;)

Jag skulle tro att svaret inte är så enkelt som att förstärkare inte räcker till.

Det enklaste, och troligen simplaste är att jämföra med andra högtalare, men det känns som om det även

torde vara lite akustikbekymmer så det är inte så enkelt.

Att det låter annorlunda i det nya rummet är ju självklart, och mycket faller på plats bara du ger det tid..