Bebop Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Med tanke på vad VTL kostar här i Kanada och i USA (där priser alltid anges exklusive moms) måste jag ge en eloge till prisbilden. Mycket pengar, visst, men om vi tar t ex MB-450 här i Kanada och skulle applicera svensk moms, så skulle de hamna kring 102,000 SEK. Det är ju ingen jätteskillnad. Lägger man dessutom in det faktum att Sladd och hans personal kan se fram emot en hygglig pension (med Kanadensiska ögon mätt där pensionssystemet ger si så där 20-30 % via arbetsgivaren) så är det riktigt bra. Det enda jag saknar i listan är MB-185 som till skillnade från ST-150 har automatisk biasjustering och balanserade utgångar och är tänkt att matcha förförstärkaren 5.5 som också är fullt balanserad (till skillnad från 2.2). Det kommer bli swingtime i Allingsås och jag kan bara beklaga att jag inte får se haksläppet hos besökarna... Quote
sladd Posted January 14, 2008 Author Posted January 14, 2008 Vi har kikat en del på detta och en MB 450 kostar 14 500 USD (VTL prislista December 2007) vilket är 94 200 med en dollar på låga 6:50 moms på det så är det ca 118 000:- och då ligger vi ca 25% upp mot staterna. Så är det tänkt i alla fall Här är några andra priser som ej är med i nyhetsblänkaren: Lilla stereosteget ST 85 kostar 24 500:- MB 125 kostar 47 000:- paret MB 185 kostar 105 000:- paret Du är mycket välkommen, vad bör vårt nästa demoinköp vara, MB 125:or ihop med 5.5? mvh Quote
Timbre™ Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Hur står sig det allmänna kvalitetsanseendet hos VTL jämfört med motsvarande från t.ex. Balanced Audio Technology eller Lamm Industries.... :?: Bebop, har du läst av omgivningarnas lyssnarreaktioner i Montreal eller har de aldrig jämförts... Quote
Bebop Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Med tanke på vad VTL kostar här i Kanada och i USA (där priser alltid anges exklusive moms) måste jag ge en eloge till prisbilden. Mycket pengar, visst, men om vi tar t ex MB-450 här i Kanada och skulle applicera svensk moms, så skulle de hamna kring 102,000 SEK. Det är ju ingen jätteskillnad. Sorry, det blev fel. Jag blandade ärtor och morätter. Jag tänkte MB-450 men jämförde sedan med försteget 6.5. Nu blir prisskillnaden lite större och mer "normal" skulle jag vilja säga. Det är samma sak med Europeiska prylar här som har ungefär samma uppräkning som amerikanska i Europa. Bebop Quote
Bebop Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Hur står sig det allmänna kvalitetsanseendet hos VTL jämfört med motsvarande från t.ex. Balanced Audio Technology eller Lamm Industries.... :?: Bebop, har du läst av omgivningarnas lyssnarreaktioner i Montreal eller har de aldrig jämförts... BAT och Lamm har jag aldrig sett i Montreal. De märken som har bäst renomé här är Krell, ARC och McIntosh. (Levinson har dalat på skalan). Dessa märken är också uppskattade eftersom de har ett namn, har bra service och leveransförmåga (just leveransförmågan har ibland varit bekymmer med t ex VTL och t ex Avalon). Även Ayre och Moon står högt i kurs. Dock inte Bryston och Classé som inte lyckas charma hemmapubliken. Däremot har det insmugit sig en smula misstro mot Krell, ARC och McIntosh priser och deras "sätt" att behandla sina butiker - lite "von oben". Om någon vill köpa ett par Wilson eller Avalon och dessutom en fullödig ARC eller Krellrigg, så blir det ordentligt dyrt. Det är här VTL har slagit in en spik. Även VTL har ordentligt dyra prylar, men dom har också mer åtkomliga förstärkare som samtliga är mycket bra och har ordentligt med pulver. Kvalitetsmässigt har jag inte hört annat än att VTL idag har pansarkvalitet. Lite populärt säger man också att VTL är rörens motsvarighet till Krell med mer kraft och stake än framför allt McIntosh, men även gentemot ARC. Enligt senaste TAS använder Wilson VTL i sina intrimningar. På CES och Denver mässan brukar det vara mycket VTL tillsammans med Wilson och Avalon. Likaså här i Montreal där Wilson i år kommer att köra på VTL igen och Avalon kommer att samordna sin utställning med prylar från Brinkman och Tenor. Men ARC är nog den som har greppet om marknaden i den här ligan totalt sett. Conrad Johnson finns också här och brukar dema tillsammans med KEF. Anses dock för dyra till vad dom ger. Med tanke på deras speciella design är de också knepiga att kombinera med andra märken. Vad VTL saknar är en CD-spelare. Det skulle dom behöva eftersom många handlar också med ögonen. Man vill ha något som hänger ihop. Kampen i Montreal står mellan VTL och ARC. Quote
Bebop Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Här är några andra priser som ej är med i nyhetsblänkaren: Lilla stereosteget ST 85 kostar 24 500:- MB 125 kostar 47 000:- paret MB 185 kostar 105 000:- paret Du är mycket välkommen, vad bör vårt nästa demoinköp vara, MB 125:or ihop med 5.5? mvh Det är förmodligen Du mycket bättre att svara på. Jag skulle dock slå en lans för det integrerade steget snarare än ST-85. Så säger butiken här. Dom är tämligen identiska ljudmässigt. En lämplig kombination kan ju också vara 2.2 tillsammas med ST-150 som tillsammans blir drygt 70,000. Det är en kombination som kan spela det mesta ända ner till 2 ohm. Om man istället hänger på en 5.5 får man ett försteg som är fullt balanserad och separata nätdelar för vänster höger. Det är också VTL's enda rena rörförsteg. Jag tycker bättre om det än 6.5 faktiskt. Jag valde mellan ST-150 och MB-185. Jag var inte människa att identifiera några direkta skillnader. MB-185 är dock balanserade och har automatisk bias vilket jag inte bryr mig så mycket om. Jag har inga bekymmer att plocka fram voltmetern ett par gånger om året. Det är inte värt nästan 60.000 att få detta gjort med automatik, som jag ser på det. Jag kör ihop med Dynaudio C-4 och vid kl 9 på volymratten får jag ut ca 95 dB på 3 meters avstånd (uppmätt) och inga som helst tendenser till klipp. VTL har en enorm dynamik. Så för mig är MB-450 lite överspel i effekt. De drar också en hel del ström plus det blir ordentligt varmt. Plåten på mina ST-150 blir mellan 70-75 grader. Det räcker. Volymprodukterna i Montreal är den integrerade samt ST-150 tillsammans med 5.5 men det krängs också en hel del MB-450 men tillsammans med försteg från Shindo lika mycket som 6.5. I julas såldes 3 stycken S-400, men här finns 3.8 miljoner invånare och en hel del idrottsmiljonärer, inte minst ishockeyspelare. Quote
Ekman Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Sladd: när kommer du få hem grejerna? skulle va kul att komma upp och lyssna lite. VTL spelades med watt/puppy8 nu på CES och det lät rätt hyggligt Quote
sladd Posted January 15, 2008 Author Posted January 15, 2008 Bebop: Jo, en ST 150 är nog en bra grej, hamnar rätt i pengar också. Ekman: Vi har betalat dem och går i väntans tider. efter senaste tidens recensioner kan det kanske ta extra tid men jag tror på en månad ungefär. Får väl ha en special VTL-helg när de landat. Själv ser jag mest fram emot att koppla upp dem på Supernova Elite som vanligtvis går med Burmester eller Bladelius Ymer. Skall dom orka? Finns dynamiken kvar? De jag frågat i USA skrattar bara... mvh Quote
Transient Design Posted January 15, 2008 Posted January 15, 2008 Jag ska av princip tälta ett par dagar utanför butiken för att vara först att höra dessa! :-) Kul att det kommer bra rör-grejer till Alingsås igen! Ska bli mycket spännande att höra med QRS och se om Burmester får se sig slagna i hifi-grenen dynamik? Mvh Lasse Quote
perrew Posted January 18, 2008 Posted January 18, 2008 Jag har VTL TL7.5 Reference och kan bara säga att den har grym dynamik. Mvh Pär Quote
Recommended Posts