Jump to content

Rengöring av cd

hellbit

Recommended Posts

Hej!

Jag har en toppmatad cd spelare (Audio Aero) Jag undrar hur man rengör lasern på bästa sätt eller om detta inte behövs? Det samlas ju en del damm där och kansle vore det bra att rengöra på något lämpligt sätt?

mvh

Hej,

Själva drivern i Audio Aero är väl en Philips CDM PRO eller PRO 2. På den här länken finns instruktioner vad gäller underhåll av denna CD drive för professionella applikationer.

http://www.vendoramusements.com/images/Maintenance.pdf

MVH

Alfa

Hej,

Själva drivern i Audio Aero är väl en Philips CDM PRO eller PRO 2. På den här länken finns instruktioner vad gäller underhåll av denna CD drive för professionella applikationer.

http://www.vendoramusements.com/images/Maintenance.pdf

MVH

Alfa

Jo det stämmer det sitter en pro2 i den. Tack för länken verkar dock lite mekigt värre och jag e inte den rätta personen att göra dessa ingrepp tror jag:)

Förhoppningsvis behöver det aldrig gå så långt att man behöver genomföra hela programmet i anvsiningarna. Det är dock utmärkt att spara dem för att ha tillhands vid behov. Jag har också en CD-PRO 2.

Litet förenklat kan man göra så här:

1. Det första och enklaste är att köpa en burk tryckluft och blåsa linsen ren från damm. Inte alldeldes inpå för då kan trycket bli ondödigt starkt. Det här räcker i de flesta fall och man behöver kanske aldrig göra mer. Detta nämns inte i handledningen. Man kan förstås blåsa med munnen men då finns det en liten risk att det kommer spott på linsen. Det viktigaste är att man inte tar på linsen för då blir den garanterat smutsig.

2. I manualen nämn nedsmutsning med bl.a. nikotin. Jag erfarenhet från när jag rökte att det då ganska snabbt bildas en hinna på diverse ytor. Annars tar det längre tid. Man kan fixa detta med att ta litet Kodak linsrengöring på en bomullspinne och rengöra väldigt försiktigt. Det finns en bild på vilka riktningar man bör röra bomullstoppen mot linsen.

3. Den sista delen handlar om rengöring och smörjning av mekanismen. Förhoppningsvis behövs detta aldrig och det kan vara lämpligt att låta en verkstad göra det. Det är nog inte omöjligt att göra själv men man måste öppna och montera av delar i mekanismen. Kan nog göra underverk om mekanismen har trögat ihop efter många år.