Jump to content

Bilder från Jul/Nyår i skåne

eliot

Recommended Posts

• Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hade ofta med mig kameran så det blir lite bilder på anläggningar och personer som är kända på detta forum och/eller HiFiForum. :)

- Den första bilden var faktiskt en bild på en anläggning men lite "felexponerad" :D

Vi ökar väl slutartiden ;)

vinter99.jpg

...är det någon som nu vet var vi är - eller vad för slags prylar vi ser i bakgrunden :?:

Jo, prylarna går ju att ringa in, landsdel har vi blivit informerade om :) och jag har mina aningar men ligger lågt ett tag... :cool:

Ja, jag visste att du snabbt skulle känna igen Accuphase. :)

- Prylarna är desamma men det är mycket som hänt med lyssningsrummet hemma hos Iroise :o

vinter96.jpg

Vi låter väl systemet växa fram mer och mer ;)

En vinylsamling som fyller minst två funktioner; musik & akustik. Tror mycket på det här att fylla upp väggar och hörn i lyssningsrummet. Vinylkonvolut verkar mer effektiva än CD-skivornas plastaskar och hifitidningar går ju också bra... :)

Där har man haft förmånen att få tillbringa lite tid :mm

..och efter all den ommöbleringen såg det ut så här :) :

Exakt vad jag menar med strategiskt utplacerade och välfyllda hyllor. Vad gör inte denna uppställning mot t.ex. den första sidoreflexen... :?::mm:

Jo här har hänt flera saker sedan sommarn. Bland annat blev jag trött på att ha soffan rakt ut i rummet men MEST av allt blev jag väldigt trött på en icke fungerande öppen spis med måtten 130X130 cm. Denna fungerade ej och hade inte varit använd sedan 50-talet. Sagt och gjort fram med Hiltin (fick hjälp!) :o och ner med "möget" Ett väldans arbete och inte helt lätt att fylla efteråt. Men med cirka 6stycken 25kilos säckar cement så gick det och då la vi även ett lager tegelsten i botten. :) Sedan en snygg fondtapet/klinkers vips så var det klart och enligt vissa (min chef) så blev mitt hifi-intresse bedömt att vara på religiös nivå. Borde kanske varit med i guldörat!? :)

Men det har även hänt lite till sedan dess och detta hände efter Eliot for hem.

Vi skall se om vi inte snart får se ombyggnaden!!

>calle J:r inte kan man byta nickname lika ofta som man byter högtalare. :)

Skall eventuellt snart kolla in ett par Albatross

Vi skall se om vi inte snart får se ombyggnaden!!

Visst finns det bilder på detta :D

1.jpg

Foto iroise

2.jpg

Foto iroise

Efter att ha tagit bort den öppna spisen måste hålet i väggen täppas igen

3.jpg

Foto iroise

4.jpg

Foto iroise

Sen ska väggen jämnas till och då går det åt en hel del murbruk

5.jpg

Foto iroise

...och sedan skall nytt golv läggas

7.jpg

Foto iroise

8.jpg

Foto iroise

Iroise hade inga planer på att måla väggen vit utan här var det design som gällde :)

10.jpg

Foto iroise

Vad skulle jag göra fixa, ny fiskbensparkett!? För jobbigt, nej det fick bli en annan lösning!? Agående spisen/rummet så är det så att Vägg nr.1 har fönster, vägg nr 2 har mycket stor skjutdörr in till nästa rum, vägg 3 har då en oduglig spis och vägg4 har ingång från hall. Mycket svårmöblerat trots sina ca 40 kvm :dead:

Angående fundamentet så består det först (som sagt) av tegel och sedan cirka 180 kilo cement (minns jag nu)som blandades på balkongen. :dead:

Tycker själv att hedersplatsen för hifi:n blev bra och så klart är hifi:n värd att stå på hedersplats, så mycket tid som jag lägger på det och musik.

Känns väldigt bra med ett sådant fundament. :)

Riktigt riktigt bra blev det ändå inte :black: utan jag tyckte nog allt att även spelaren/racket behövde en bättre stadga. Sagt och gjort. Kom på att jag har ett par vackra stenar som fick fungera som underlag. En sten har jag lagt längst ner i racket och en i toppen med fötter under. Stenen längst ner får funka som motvikt till den som är överst annars tror jag att resultatet hade blivit "rangligt". Man kan inte lägga all tyngd överst i ett rack utan att det uppstår ranglighet iaf inbillar jag mig det. :clown:

Nu står spelaren inte på sten, sådant underlag gillar jag ej! utan på stenen finns ett vackert träunderlag och mellan sten/trä har jag fn en nödlösning som heter...... f-n minns ej. Dock så skall samma koner som finns under cd/stärkare också finnas under bägge underlagen.

Det har nu lagt sig ett fint lugn över vinylspelandet! :app: Har inte fått till det så tidigare.

Jaha, jo jag har även smällt upp två stycken blanklackade små hyllor på väggen, en på var sin sida om racket. En för Riia och en för Thorenarens nätdel!

I veckan skall även taklampan bytas mot en stång med diverse små lampor som kan lysa lite sådär på talarna samt även på racket.

Angående fundamentet så består det först (som sagt) av tegel och sedan cirka 180 kilo cement (minns jag nu)som blandades på balkongen. :dead:

Tycker själv att hedersplatsen för hifi:n blev bra och så klart är hifi:n värd att stå på hedersplats, så mycket tid som jag lägger på det och musik.

Känns väldigt bra med ett sådant fundament. :)

Jag tycker också att det blev riktigt snyggt :mm:

vinter87.jpg

Är också nöjd men har en undran: Hur nära bakvägg kan jag ha talarna utan konsekvenser?

Det beror nog mest på bakväggens beskaffenhet, Kal betong, mur eller tegelvägg vill nog högtalare ha på största möjliga avstånd. Trävägg eller gipsskivor med utfyllnad av något slag är inte lika känsligt men fortfarande är det ju bra att fylla upp väggarna med grammofonskivor, Videos, CD-skivor och lektyr. Skillnaderna kan vara dramatiska och detta gäller inte minst i klassrum med många livs levande och pratglada elever. I ett odämpat rum kan det ibland vara stört omöjligt att urskilja vem som säger vad... :blush:o:(

Det beror nog mest på bakväggens beskaffenhet, Kal betong, mur eller tegelvägg vill nog högtalare ha på största möjliga avstånd. Trävägg eller gipsskivor med utfyllnad av något slag är inte lika känsligt men fortfarande är det ju bra att fylla upp väggarna med grammofonskivor, Videos, CD-skivor och lektyr. Skillnaderna kan vara dramatiska och detta gäller inte minst i klassrum med många livs levande och pratglada elever. I ett odämpat rum kan det ibland vara stört omöjligt att urskilja vem som säger vad... :blush:o:(

Här hemma är det tegel.

Jag fick behandla hela taket i vårt sammanträdesrum på jobbet, det gick inte att prata där och vid kyrkorådsmötena har jag idag ett lugnare ljud och jag tror tom att sammanträdena har blivit lite lugnare. Ljudet var väldigt stressande.

Där har vi en nytta utanför hifin man fattar vad dålig isolering kan betyda för stress och även med aggresivitet!!

Ljudet var väldigt stressande. Där har vi en nytta utanför hifin man fattar vad dålig isolering kan betyda för stress och även med aggresivitet!!

Det är dessutom pinsamt när man tittar på Iman och det är Amin som pratar. Åtgärdade ett sånt murklassrum en gång och vi bar upp allt som gick att komma över i gamla läroböcker, tidningar, mappar och stencilhäften.

Det blev en ny akustisk samvaro och även trivselfaktorn ökade direkt.

Däremot i den andra hyllan fattas det 300 lp som jag sålde idag. :o Det var musik som inte tilltalar längre och som inte gjort det på många år. Detmesta var gammal fusion o gammal hårdrock! Den fusion som gick i 190 och som hade mindre finess åkte ut med buller o bång samt Status o deep purple och sådant. :dead: Givetvis finns det lite bra skivor kvar av både h-rock o fusion.