Timbre™ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 En konsekvent Audionetrigg och överst tronar den toppmatade CD-spelaren ART G2, därunder en separat power supply för linjeelektronik vid namn EPS. På nedersta hyllan det klassiska referensförsteget PRE G2 i senaste version. Två Audionetreferenser och förutom ART G2 finns det fler produkter som kan få sin nätförsörjning via en EPS. Signalkablaget består av Acoustic Zen Absolute. Quote
calm Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 En konsekvent Audionetrigg och överst tronar den toppmatade CD-spelaren ART G2, därunder en separat power supply för linjeelektronik vid namn EPS. På nedersta hyllan det klassiska referensförsteget PRE G2 i senaste version. Två Audionetreferenser och förutom ART G2 finns det fler produkter som kan få sin nätförsörjning via en EPS. Signalkablaget består av Acoustic Zen Absolute. Elektroniken ser synnerligen kompetent ut. Har inte lyssnat på Audionet på länge men minns deras cd-spelare som mycket harmoniska, musikaliska och välspelande! Detta tornar upp sig till en riktigt spännande final!! Skall bli mycket intressant och höra om några signifikanta lyssningsintryck kommer ut av denna tråd. Calm Quote
Timbre™ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 Skall bli mycket intressant och höra om några signifikanta lyssningsintryck kommer ut av denna tråd. Visst hann jag även lyssna och i sällskap med en seriös och erfaren entusiast skall vi nog kunna stämma av och redovisa våra upplevelser. Detta är ju ett "tycka"-forum enligt vissa bedömare och då passar det bra. Dagens lyssningsobjekt i sin helhet. Quote
Timbre™ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 En av dagens lyssnare matar på med musik och hos Jörgen på Ultimate finns det hur mycket CD-skivor som helst att välja på. Matrixen hittade en del favoriter som följde med till Göteborg. Här ser man också att ingenting har lämnats åt slumpen och även högtalarnas koppling till golvet ser genomtänkt ut. Quote
calle_jr Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 Ojojoj, de där monoblocken mådde säkert Revellerna bra av. Quote
Timbre™ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 Ojojoj, de där monoblocken mådde säkert Revellerna bra av. Ja, känsligheten ligger på 86,4 dB/2,83V/m och lägsta impedans är 3,7 ohm vid 90 Hz. Hade en tidigare premiärdemo av Ultima Salon i bakhuvudet när jag slog mig ner och jag tyckte mig känna igen Revels ljudideal. En karaktär som drar mer åt det snabba, välkontrollerade och energirika hållet än åt det tillbakalutade och försiktiga. Naturligtvis hänger det ihop med rummet och anläggningen som helhet men Salon2 spelade definitivt framåt och med en pondus som jag tror att många uppskattar. Dynamisk musikpresentation av dynamiska högtalare kan man säga och med volymkontrollen en bit upp på PRE G2 blir det aldrig läge att somna in... Hittar inga uppgifter om inspelningstid i produktbladet men jag känner på mig att det är en lång process. Quote
Timbre™ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 Exklusiv känsla över Ultima2-broschyren och här framgår med all tydlighet att Revelteamet plus inbjudna guldöron testar och lyssnar enligt metoden "double blind". Som ett led i att sammanlänka mätprocesser med lyssning har Revel även utvecklat en metod som de kallar för MRM (Musically Relevant Measurements) med fokus på mänsklig perception och god återgivningskvalitet. Quote
calm Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 En av dagens lyssnare matar på med musik och hos Jörgen på Ultimate finns det hur mycket CD-skivor som helst att välja på. Matrixen hittade en del favoriter som följde med till Göteborg. Här ser man också att ingenting har lämnats åt slumpen och även högtalarnas koppling till golvet ser genomtänkt ut. Har förstått att basporten ligger i foten, därav denna något märkliga konstruktion med fyra "pelare" på vilken högtalaren vilar. Stämmer det? Fick inte chansen att fråga. Har hunnit se och lyssna på dem i två olika sammanhang. Vad gäller utseendet tycker jag att dessa skapelser inte sticker ut på samma sätt som deras föregångare. En smula plastig front, men det är väl så en medelamerikan gärna vill ha det. I övrigt tyckte jag att kabinettet inte stack ut något sätt, utan tvärtom med en bra finish på den lutformade bakkroppen. Såg aldrig några fronter men det skall tydligen finnas något som fästs med magneter . Ja om detta är ett tyckarforum eller inte får väl andra bedöma, jag tar i vart fall risken att tycka till. Här tycker jag att man lyckats bra med utseendet. Naturligtvis inte i Sonus Faberklass, men vilka högtalare är det? Vad gäller ljudet kan jag gärna återkomma med mina intryck. TAS var i vart fall mycket imponerade vad jag kunde läsa i januarinummret. Calm Quote
iroise Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 På malmömässan var jag tre gånger inne och lyssnade på dessa, fantastiskt ljud bla spelades en låt med Bellafonte som lät förbannat bra. Dessutom var demandet av det trevligare slaget, lungt och stilla med lite prat emellan. Quote
calm Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 På malmömässan var jag tre gånger inne och lyssnade på dessa, fantastiskt ljud bla spelades en låt med Bellafonte som lät förbannat bra. Dessutom var demandet av det trevligare slaget, lungt och stilla med lite prat emellan. Jag hade precis samma upplevelse att denna högtalare var något utöver det vanliga. Under de två mässdagarna tillbringade jag nog mest tid i det här rummet. Jag tror det sammanlagt blev flera timmar. Timbre må ursäkta mig för bildkvaliteten Mark Levinson rakt igenom med Mit-kablar Hörde förutom den tidigare omnämnda Harry Bellafonte live, så spelades ett pianostycke som jag inte hört maken till i jämförelse. Ja det skulle möjligen vara Peter MacGrath på Wilson i en av hans egna inspelningar av en ung konsertpianist. Stycket som spelades på Revelerna hette Dick Heyman; Plays Fats Domino. En Bösendorf med en klang och kropp som var helt enastående. Calm Quote
calle_jr Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Jag känner igen Timbres beskrivning av ljudet väldigt väl. Jag hörde också dem med ML-elektronik på Malmömässan. Även om detta lät korrekt och helt oansträngt skulle jag gissa att Audionet är en ännu bättre matchning utifrån mitt ljudideal. Jag skulle också föredra en vinyl front-end i denna setup. Det fanns en gnutta hårdhet i presentationen som troligtvis hanteras bättre med vinylspelare och Audionet. Det finns en del hjälp för optimeringen av Revel Ultima Salon 2: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...se/DSC_4955.JPG Snygg setup, snyggt rum och jag gillar den gamla Solidtech-bänken. Quote
Timbre™ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Jag hade precis samma upplevelse att denna högtalare var något utöver det vanliga. Under de två mässdagarna tillbringade jag nog mest tid i det här rummet. Jag tror det sammanlagt blev flera timmar. Det passar ju perfekt med en bild från Malmöuppställningen så här i trådfinalen... Det spelades en del mäktig musik i Vimmerby och känslan av fysisk närvaro är hög. Då Salon2 enligt mina första intryck ligger i den avslöjande delen på skalan (analytisk har av någon underlig anledning blivit ett värdeladdat adjektiv i hifisammanhang) är nog valet av kringutrustning oerhört viktigt. En återgivare i det skarptecknande laget och frågan är vad som händer allteftersom inspelningstimmarna rullar på... Det finns en detaljrik skiss i produktbladet som visar portens placering och den mynnar ut rakt ner mot golvplattan. Själva rörets konstruktion är också noggrant beskriven, Revels återgivningsfilosofi träder fram i texten och den kan man ju inte ha några invändningar emot. "Another illustration of Revel's comittment to the principle that the only sound worth hearing is from the recording itself." Dagens elektronikuppställning. Quote
Timbre™ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Det fanns en gnutta hårdhet i presentationen som troligtvis hanteras bättre med vinylspelare och Audionet. Finns det hård eller metallisk klang på CD-skivorna kommer detta säkert att avslöjas på ett skoningslöst sätt. Lyssnade en gång på en tidig Monitor Audio Studio och där blev valet av CD ganska utslagsgivande. En del utgåvor föll bort helt enkelt. Quote
Timbre™ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Så har det blivit dags att träda ut i vinterlandskapet och på andra sidan gatan var nyårsrean i full gång. Ett stort tack med god fortsättning till Jörgen och jag vet att ytterligare ett par tunga högtalare precis har packats upp i Vimmerby... :cool: Tack även till Matrixen som hängde med på denna heldagsutflykt. Revel Audionet Harmonic Technology Acoustic Zen Ultimate Sound & Music Quote
calm Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Det passar ju perfekt med en bild från Malmöuppställningen så här i trådfinalen... Det spelades en del mäktig musik i Vimmerby och känslan av fysisk närvaro är hög. Då Salon2 enligt mina första intryck ligger i den avslöjande delen på skalan (analytisk har av någon underlig anledning blivit ett värdeladdat adjektiv i hifisammanhang) är nog valet av kringutrustning oerhört viktigt. En återgivare i det skarptecknande laget och frågan är vad som händer allteftersom inspelningstimmarna rullar på... Ja frågan är vad som händer ju mer inspelningen av högtalarna fortsätter. Personligen är jag som en hängiven Sonus Faber-ägare allergisk mot skarp eller kantig återgivning. Jag kan tycka att det nya med dessa högtalare var att de hade en renhet i leveransen som enligt min mening saknade just begrepp som hårdhet eller skarp återgivning. Enligt säljaren på Best Sound i Stockholm som demade dessa högtalare för Sker och mig i förra veckan, var dessa högtalare desamma som stod i Malmö på mässan. Här fanns inte ett uns av hårdhet. Oberoende om detta är så eller inte, kan jag konstatera, och här intämmer Sker som hörde dem för första gången, att detta är en extremt linjär högtalare med en klarhet utav guds nåde. Robert Harley som för The Absolute Sound testade dem i januarinummret iår skriver " But if i had to describe the Salon2 with a single word, it would be "clarity". This loudspeaker has quality that can be compared to a perfectly transparent and pure crystal - such is the low level of colorations and distortions. Slutorden i testet blir " This loudspeaker sets a new standard in low coloration, lack of "signature" seamless coherence, and thruthfulness to the source, in my experience. ......................But the real icing of the cake is the Salon2´s price. Although $22,000 is a big chunk of money for a pair of loudspeakers, that´s a relative bargain in today´s world for a truly world-class loudspeaker. And the Salon2 is without question a world-class loudspeaker." Tidningen utser också inom klassen Cost-no-objekt Loudspeaker den till "Product of the Year 2007" vinnare. Jag är benägen att hålla med, denna högtalare är något extra utöver det vanliga och dessutom något helt annorlunda än sin föregångare både i ljud och utförande. Kan varmt rekommenderas för en egen avlyssning. Tack Timbre för ett som vanligt trevligt reportage!!! Calm Quote
iroise Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Timbre skrev: "Det spelades en del mäktig musik i Vimmerby och känslan av fysisk närvaro är hög. Då Salon2 enligt mina första intryck ligger i den avslöjande delen på skalan (analytisk har av någon underlig anledning blivit ett värdeladdat adjektiv i hifisammanhang) är nog valet av kringutrustning oerhört viktigt. En återgivare i det skarptecknande laget och frågan är vad som händer allteftersom inspelningstimmarna rullar på..."... Den enda invändning jag hade var att denna diskant/upplösning kanske skulle kunna bli stressande/tröttande för mina öron, det blev inte så på mässan men jag har tidigare själv köpt högtalare typ, lätta att köpa svåra att leva med. Så lite rädd för det för analytiska är jag nog men med rätt matchning kan man förhindra felköp. Men som både Timbre/calm skriver så är inte fallet så här. Quote
Timbre™ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Så lite rädd för det för analytiska är jag nog men med rätt matchning kan man förhindra felköp. Men som både Timbre/calm skriver så är inte fallet så här. Jämfört med den tidigare Ultima Salon kändes detta som en resa i homogenitet men jag kände fortfarande igen vissa karaktärer i de övre registren. Den gången spelades med ett par Krell 750M och vissa skivor kunde bli rent påfrestande i hårdhet och metalliskt ljud. Dessutom stördes lyssnandet kontinuerligt av en överambitiös försäljare som måste ha legat i riskzonen för hypertoni. Quote
iroise Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Musikalitet kontra upplösning/diskant visst borde dessa två världar kunna förenas oftare än de gör idag eller det är kanske redan så? Har iaf lyssnat på uppställningar som har båda av världarna. Men även ibland på anläggningar som sägs vara mera musikaliska och jag har upplevt dem som uplösnings/diskant-fattiga. Mjukvaran är nog så viktig om inte viktigast. Quote
calm Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Jag tror i likhet med Calle jr. att matchning av elektroniken kan vara kritisk. Mark Levinson som jag lyssnade på i Malmö och som också fanns på Best Sound i Stockholm tillsammans med någon Esoteric spelare som jag inte noterade beteckningen på, levererade inga skarpa kanter i återgivningen. Jag tror att oavsett om högtalare heter Wilson eller någon annan högupplösande, så gäller samma princip. Har hört så mycket missmatch i mina dagar som inte borde ske både vad gäller elektronik och inte minst kablage. Varje del är kritisk i kedjan, men risken är större om slutänden är totalt oförlåtande. Man bör därför ta sig en funderare innan man reflekterar på ett par sådana högtalare, har jag råd att köra hela kedjan ut, annars riskerar man att systemet tippar över och blir helt onjutbart. Musikaliteten i systemet beror delvis på denna matchning och förmåga att framkalla rätt dynamik, tonbalans och timing/rytm i systemet. Har hört en del högupplösande system som låter tråkiga eftersom någon komponent saknas, likaväl som jag hört system av den mindre högupplösande typen på motsvarande sätt. Men det vanligaste är att högupplösande högtalare blir så avslöjande för ev. missmatch att det blir fullständigt onjutbart. Skulle vara kul att koppla in Revellerna i min anläggning för att se vad som händer. Tror efter vad jag hitills lyssnat på dem att det skulle hända spännande saker. Sitter naturligvis nöjd med mina nuvarande, men ibland blir man kittlad när något ovanligt dyker upp som Revellerna. Calm Quote
Matrixen Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Min första reflektion var "ej färdiginspelade". Detta omdöme förstärks efter att läst de olika intrycken från malmömässan. Detta par hade puttrat någon vecka på modesta volymer och mellanregistret hade släppt ganska bra, men jag upplevde en viss grynighet i diskant och att basen var lite hämmad. Dessutom inbillar jag mig att upplöst och avslappnad amerikansk pondus i form av Mark Levinson vore en bättre partner till Revel. Om inte annat kommer de ju från samma stall. För att ytterligare försvåra mina möjligheter att ge ett rättvist omdöme var detta besök min första lyssning i Jörgens rum, som verkade äta ganska mycket bas samt hade ganska kala väggar. Med dessa reservationer, så kommer här dock mina intryck för vad det är värt... Som sagt, mellanregistret hade släppt fint och det som imponerade mest var den övre halvans tangenter på flygel som ömsom exploderade ur intet och ömsom dallrade i luften, precis som det skall. Trots inte helt inspelat, så släppte ljudet oväntat bra från högtalarna. Perspektiv parametrarna får mer än godkänt. Luftigt och rappt, framförallt i de högre registren var typiska attribut. Jörgen matade en hel del fina skivor och oftast med mycket bra inspelningskvalitet. Jag noterade efter ett tag att återgivningen varierade ovanligt mycket i relation till skivornas beskaffenhet. Som synes på bilden lägger jag i en favorit med "Alice in Chains", Jar of Flies som är en ok 90talsrockproduktion, men långt ifrån Jörgens örhängen. Jag kände att jag behövde lite relativitetspraktik. Det rockade inte riktigt som jag är van vid och volymen fick krypa upp en hel del för att skapa den rätta känslan. skränig rock och icke helt oinspelad diskant är dock ingen hit och volymen fick raskt sansa sig. De "finskivor" som jag testade funkade dock fint. Här var det framförallt skillnader i perspektiv och presentationsstil som skiljde från min referens. Sammanfattningsvis vill jag poängtera att högtalarna visar på mycket bra potential. Om topp o botten spelar in sig till samma öppenhet som mellanregistret skvallrade om, blir detta bra. Spelstilen - åtminstone med Audionetriggen - är inte min väska, men förmodligen många andras. De presenterar ljud, enligt min extrapolerade gissning, väl i nivå med sitt pris. Finish, specifikation och utseende tycker jag skvallrar om dyrare priser än vad lappen säger. Bilder ger ibland dessa högtalare ett lite plastigt utseende, tack vare den höga ytfinishen. I verkligheten har finishen ett mycket tilltalande djup som tål att beundras länge. Quote
Matrixen Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Jag vill tacka Jörgen och Ultimate för ett mycket trevligt besök och inte minst för alla skivtips. Synd att jag hittade "finhyllan" 5 minuter innan vi skulle ge oss ut på vintervägarna. snacka om barn på julafton Ser fram emot TAD och Mark Levinson lyssningar i vår. Tack till Timbre också för utflykten! Väldigt trevligt som vanligt! Tänk att en polo har sådan prestanda på vinterväg, att vi hade så lagom med bensin med oss och att vi faktiskt hade kunnat stanna på Ultimate 19 minuter längre, eller hunnit med en läsk, eller kaffe till burgarna på hemresan Quote
Timbre™ Posted January 14, 2008 Author Posted January 14, 2008 Tänk att en polo har sådan prestanda på vinterväg, att vi hade så lagom med bensin med oss och att vi faktiskt hade kunnat stanna på Ultimate 19 minuter längre, eller hunnit med en läsk, eller kaffe till burgarna på hemresan Ja, hemfärden blev ett spel på marginaler men den här gången stod de på vår sida... :cool: En förutsägbar avslutningsbild... Quote
Bebop Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Jörgen matade en hel del fina skivor och oftast med mycket bra inspelningskvalitet. Det är naturligtvis intressant och njutbart att höra vad en anläggning förmår att göra med bra inspelningar och pressningar. Det är dock lika viktigt att höra mer "normala" plattor. Med tanke på min musiksmak, brukar jag alltid lyssna lite på gamla Blue Note, Prestige, Contemporary, Mileston, Riverside m fl utgivna på 50-70 tal i original. Det är inte alltid dessa plattor mår bra av allt för upplösta system. Dessa skivor skapar ibland också svängningar i de lägre registren (p g a pressningskvalitet antar jag) som kan få baselement att sätta igång med fladder, vilket jag upplevde första gången jag hörde Sonus Faber Stradivarius. Baselementet fladdrade som lärkvingar vilket på ett eller annat sätt bör påverka återgivningen. Jag har dock inte hört de aktuella Revellerna, men som sagt, att testa normala utgivningar rekommenderas också för att få en heltäckande bild. Quote
bato Posted February 10, 2008 Posted February 10, 2008 Jämfört med den tidigare Ultima Salon kändes detta som en resa i homogenitet men jag kände fortfarande igen vissa karaktärer i de övre registren. Den gången spelades med ett par Krell 750M och vissa skivor kunde bli rent påfrestande i hårdhet och metalliskt ljud. Dessutom stördes lyssnandet kontinuerligt av en överambitiös försäljare som måste ha legat i riskzonen för hypertoni. Det är alltid lite vanskligt att provlyssna topphögtalare som inte är inspelade! Vi har ju exakt samma händelse, just i Wimmerbys lokaler, med den alldeles fantastiska NOVA Utopia BE !! Lite synd! Jag upplever för övrigt Wimmerbys lokaler något energirika i de övre registren! Quote
Recommended Posts