minesota Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Hej Har börjat testa skruva ihop lite egna strömkablar för skoj skull. Kom att tänka på en sak idag. Läste för ett tag sedan ett kabeltest där flera av kablarna skulle ha en ledar mm2 på 0,75 mm. Är det inte standard i sverige att ha mm2 på minst 1,5 mm2 på 10 A säkring. Någon som kan klargöra och utveckla lite i ämnet? Mvh Peter Quote
Vox Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 1.5 mm2 gäller vid fast installation på 10 A "säkring". Vilken area du skall ha på dina egentillverkare kablar beror på hur mycket effekt ansluten utrustning drar. Quote
minesota Posted January 11, 2008 Author Posted January 11, 2008 yes tyckte väll det. Min fråga var lite dåligt formulerad. Vad jag menade var, får man sälja kablage som inte möter denna standard ? /P Quote
minesota Posted January 11, 2008 Author Posted January 11, 2008 Finns det föressten kablar med solida ledare i hifi träsket? om inte, varför ? styvhet ? /P Quote
Wolfgang Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 minesota: ja det finns det! //Wolfgang Quote
Vox Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 får man sälja kablage som inte möter denna standard ? Vilken standard tänker du på? Quote
Otto Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 Om du ändå ska skruva ihop lite kablar, så kör med 2,5mm2 istället för 1,5mm2, prisskillnaden är marginell. Jag köpte skärmad kabel med 2,5mm2 på rulle, kontakter på Elfa och skruvade ihop 8-10st 2,5 m längder, passade dessutom på att dra samma kabel från proppskåp, från den fasen som var minst belastad, då kan man dessutom gå upp till 16A säkring och då ... .... Quote
kaffekoppen Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Finns det föressten kablar med solida ledare i hifi träsket? om inte, varför ? styvhet ? /P Tja, varför skulle det vara så viktigt? Det är ju inte något annat än 240V du ämnar använda antar jag och då spelar det kvitta om kablarna är mångtrådiga. Det ger ju en smidigare kabel och effekterna av flertrådighet är inte applicerbart negativa som för svagströmsspänning, ie högtalarkablar. Quote
kaffekoppen Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Vilken standard tänker du på? Tja, det är frågan. Lampsladd är ju tämliggen ofta 0,75 kvadrat, de skall ju inte hantera mer än 60w. Bättre att spara på kopparen Quote
Recommended Posts