Jump to content

Tips på riktigt bra vintageprylar


kris

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har ganska bra koll på nya produkter inom hifi men vill fråga er om råd då det gäller lite äldre saker. Kom gärna med förslag utifrån era erfarenheter. Mitt intresse handlar främst om förstärkare men i viss mån även högtalare. Dyra eller billiga saker spelar inte så stor roll då jag i detta ledet först vill ha ett antal produkter som förslag för att sedan gå vidare och göra egen research. Ålltså, i första hand är syftet bygga på den egna kunskapsbanken men så småningom kanske ett och annat inköp till en andrastereo (vem vet, den kanske ersätter min primäranläggning) och sedan någonting trevligt till min grabb (5 år) lite längre fram.

Tackar på förhand

Mvh

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Luxman L-430 och Bose 901.

Jag är troligtvis färgad av affektion, men jag tyckte detta svängde rejält på 80-talet (är det vintage?).

Jag har tre tydliga minnen från den tiden och dess för innan:

- Det lät väldigt illa i vissa hem

- Det lät ganska lika där det lät bra

- Det lät inte så bra i hifibutikerna

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Jag har ganska bra koll på nya produkter inom hifi men vill fråga er om råd då det gäller lite äldre saker. Kom gärna med förslag utifrån era erfarenheter. Mitt intresse handlar främst om förstärkare men i viss mån även högtalare. Dyra eller billiga saker spelar inte så stor roll då jag i detta ledet först vill ha ett antal produkter som förslag för att sedan gå vidare och göra egen research. Ålltså, i första hand är syftet bygga på den egna kunskapsbanken men så småningom kanske ett och annat inköp till en andrastereo (vem vet, den kanske ersätter min primäranläggning) och sedan någonting trevligt till min grabb (5 år) lite längre fram.

Tackar på förhand

Mvh

Kristian

Designat för och slutsteg från Quad med modellen 33/303 för att nämna någon.

Link to comment
Share on other sites

Jag levde lääänge med h/k citation 21+24 (för- och slutsteg) och vi trivdes bra ihop! Kan vara värt att kolla in om du hittar dem för en vettig peng.

Link to comment
Share on other sites

Designat för och slutsteg från Quad med modellen 33/303 för att nämna någon.

Håller med om att Quad 33/303 kan vara ett bra val. Har en sådan kombo på landet kopplat till mina B&W DM 2A från samma period.

Fördelen med Quaden är att det finns många bra företag i England som åtar sig att uppgradera och det finns också gott om uppgraderingskit och reparationskit för den händige DIY-aren. Men för den sanne vintage-njutaren är det naturligtvis helgerån att ge sig på produktens själ och modifiera ursprungsljudet.

Låter dessutom riktigt bra och analogt tillsammans med vinyl! Nostalgiljud så att det förslår.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fisher X-100-A är en integrerad rörförstärkare som låter ljuvligt med lättdrivna högtalare. Även Dynaco MKIII med PAS3 för den som behöver mer kraft. Jag tycker även om Harman Kardon 930 och/eller 730 från 70-talet. Även Philips hade ett slutsteg som hette 22 AH 578 som var makalöst. Tunern ur samma serie sägs vara bra men jag hade bara för och slutsteget. Försteg var si så där, många touchknappar dock att leka med :)

Link to comment
Share on other sites

Designat för och slutsteg från Quad med modellen 33/303 för att nämna någon.

Det är något speciellt med den kombon och 33/303 känns som en vital del av sjuttiotalet även om jag själv aldrig ägde någon Quad.

Ramlade på en klenod i min egen vintage-värld under en Smålandsutflykt tillsammans med Matrixen precis i början av året. Ett Accuphase P-300 och det är väl trevligt så långt men kensonic-logon avslöjar att detta förmodligen är ett av de allra första exemplar som lämnade den då nystartade firman.

Året är 1974 och P-300 var en del av deras första trio (:)) som sattes i produktion efter att utvecklingsgruppen hade lämnat Kenwood. Förmodligen var namnets koppling till Kenwood alltför stor och Kensonic Laboratory Inc. försvann med tiden från både apparater och produktblad. Det finns mycket vintagehifi som framkallar nostalgi och det här var ett överraskande återseende.

"200 RMS Watts continuous per channel into 4 ohms

150 RMS Watts continuous per channel into 8 ohms

75 RMS Watt continuous per channel into 16 ohms

(both channels operating simultaneously at any frequency from 20 Hz to 20 000 Hz)" :)

kensonic002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre lyssnade du på dessa gamla fina apparater och isf hur lät det? :)

Försteget sitter i ryggmärgen och slutsteget har jag lyssnat på några gånger under sjuttiotalet. Ingemar på Balance tänker rigga upp en nostalgiuppsättning och beskriver själv ljudet som varmt med mycket rörkänsla och en överraskning med tanke på åldern. Det handlar trots allt om 34 år gammal transistorhifi som arbetar i push-pull.

kensonic028.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag var hemma hos en polare och lyssnade på hans JMlab 927be som han

då drev med en Accuphase E-303x och det lät riktigt, riktigt bra, stärkaren

tillförde extra värme och fyllighet. Ett lyckad matchning, trots åldrskillnad. :)

Jag själv är annars ännu mer förtjust i Sansui speciellt deras pianolackade

serie som tillverkades 1987-1991. Kör just nu med den störste AU-X901 till ett

par Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och det låter kanon.. :mm:

Jämförde Accuphase E-405 och Sansui AU-X901 under ca 2 år och fördrog

Sansui "soundet" som det svänger lite mer om, med djupare, kraftigare basåtergivning.

Har även de mindre Sansui-stärkarna AU-X701 och 501 vilka absolut inte gör bort

sig, med samma lite varma, men ändå luftiga återgivning och med mkt bra botten.

Däremot de enklare modellerna 301 och 201 håller inte samma, varken ljud- eller

byggkvalitet och är dessutom inte pianolackade.

Jag har aldrig haft några problem med någon av våra 6 Sansui stärkare, de bara

spelar och spelar, vilket måste vara ett bra "kvitto" på kvalite.

Som så mycket annan hifi så hittar man även Sansui-elektronik lättast i Tyskland.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Accuphase E-203 :cool: Men helt plötsligt blev sugen på att skaffa Quad 33/303. Undrar varför?

Låter som en efterföljare :) till E-202 som var deras första integrerade förstärkare. Den kom ut tillsammans med tunern T-101 år 1974. Detta var en ren FM-tuner till skillnad från T-100 som var en AM/FM-tuner. Gemensamt för de Quad 33/303-ägare jag lärde känna på sjuttiotalet var att deras högtalare hade anknytning till Stig Carlsson på ett eller annat sätt.

E-202, Power Output:

"140 watts per channel, min. RMS, at 4 ohms

100 watts per channel, min. RMS, at 8 ohms"

kensonic050.JPG

Link to comment
Share on other sites

Låter som en efterföljare :) till E-202 som var deras första integrerade förstärkare. Den kom ut tillsammans med tunern T-101 år 1974. Detta var en ren FM-tuner till skillnad från T-100 som var en AM/FM-tuner. Gemensamt för de Quad 33/303-ägare jag lärde känna på sjuttiotalet var att deras högtalare hade anknytning till Stig Carlsson på ett eller annat sätt.

E-202, Power Output:

"140 watts per channel, min. RMS, at 4 ohms

100 watts per channel, min. RMS, at 8 ohms"

kensonic050.JPG

Kan nog stämma. Anledningen att jag har en E-203 är att jag fick för mig en gång i tiden att jag själv ska testa Accuphase E-203, Optonica SQ9100/SX91000 och en Hitachi (glömde beteckningen). Samtliga förstärkaren är med MosFet transistorer och är parallel testade av Hifi & Musik tidningen i början av 80-talet. Bästa recensionen fick Optonica trots sitt höga pris. Lyckades aldrig skaffa Hitachi stärkaren men jag ger inte upp i första taget.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför inte börja med ett par Kappa 9, väl inburna så kommer du utan problem att leta slutsteg så länge du vill och orkar...ett sant nöje o en bra introduktion för sonen

Skämt osido.. en fantastisk högtalare som står sig väl än idag. eller vad tycker ni andra som offrat både rygg och ekonomi på att bära hem förstärkare mogna nog att mata dessa skönheter..

//Nikola

Link to comment
Share on other sites

Gamla Harman Kardon förstärkare fungerar och låter mycket bra, det är gedigna byggen med bra materialval. Beträffande högtalare är det viktigt att speciellt basarna är omkoningsbara om dom har skumgummiupphägning. Gamla JBL är stryktåliga och låter bra. När det gäller skivspelare är det viktigt med modeller som Du kan finna delar till, kanske en gammal LP-tolva från Linn eller en Thorénare.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

T101:an har jag och den är alldeles utmärkt och har funkat i många år utan problem. Gjordes det bättre Tuners förr?

Kan jämföra med två tuners av något senare årsmodell, en Accuphase T-11 och en Classé Tuner-1. För egen del föredrar jag T-101 alla dagar i veckan och det handlar inte bara om den rent mekaniska känslan.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför inte börja med ett par Kappa 9, väl inburna så kommer du utan problem att leta slutsteg så länge du vill och orkar...ett sant nöje o en bra introduktion för sonen

Skämt osido.. en fantastisk högtalare som står sig väl än idag. eller vad tycker ni andra som offrat både rygg och ekonomi på att bära hem förstärkare mogna nog att mata dessa skönheter..

//Nikola

En tung biljett in i slutstegsvärlden... :) En utmaning och samtidigt tycker jag att det kan bli väldigt bra i lämpligt rum och med lämpligt förstärkeri.

Link to comment
Share on other sites

Kan jämföra med två tuners av något senare årsmodell, en Accuphase T-11 och en Classé Tuner-1. För egen del föredrar jag T-101 alla dagar i veckan och det handlar inte bara om den rent mekaniska känslan.

Är detta speciellt för tuners att flera var bättre förr? Eller det var inte så!?

Link to comment
Share on other sites

Är detta speciellt för tuners att flera var bättre förr? Eller det var inte så!?

Tror inte att det finns något mönster men Kenwood, Yamaha, Marantz, Sequerra m.fl. hade ju några riktigt tunga FM-tuners som säkert är svåra att slå. Jag vet inte hur dagens toppmodeller från t.ex. MagnumDynalab och Accuphase står sig men förmodligen är dom ruggigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på planerad Euphoniaträff har vi här ett ämne som plötsligt har blivit aktuellt... ;)

Kensonic Laboratory Inc. år 1973 och firmans syn på 4-channel sound. Ingenting är nytt under solen och finns det något värre i återgivningsväg än en hi-hat som plötsligt dyker upp snett bakom öronen... :?::o:)

kensonic063.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gamla Harman Kardon förstärkare fungerar och låter mycket bra, det är gedigna byggen med bra materialval.

Jag har själv Harman Kardon X-I och X-II som designades av Matti Otala och som var rena drömförstärkarna när de släpptes 1983

HK-X11.jpg

En större bild på X-II :mm:

HK-XII-2.jpg

som är otroligt gedigen byggd :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...