Jump to content

vinylproblem

hbgot

Recommended Posts

hej Jag har en gammal vinylanläggning som består av en Thorens TD146 med en AT110 puppa och ett Vincent phonosteg.

detta är kopplat till en Thule processor samt Thule slutsteg PA350 som driver ett par Von Schweikert VR4jr.

när jag lyssnar på cd så använder jag min dvd Denon 3910 som drivverk och låter processorn sköta omvandlingen.

problemet är att när jag lyssnar på vinylen så låter det livlöst och tråkigt jämfört med cd , jag har en del skivor både på cd och vinyl som jag har testat.

jag vet att vinyl skall ha mer att ge än så här men jag vill inte köpa nya grejer innan jag vet var problemet ligger.

det enda som är utbytt på vinylsidan är att lågnivåkablarna är utbytta.

är det någon som har ideer om vad jag kan testa för att hitta bristerna i uppställningen.

mvh Henrik

Jag vet sen ett år tillbaka hur bra vinyl kan låta, rättare sagt, jag började bli nyfiken på vinyl för ett år sedan och faktum är att det blir bara bättre och bättre. Så sent som häromdagen lärde jag mig något nytt, att min benz ACE skulle monteras med brickorna på ovansidan, inte emellan pickuppfästet och PU. Jag hade ju kommit riktigt långt i väljud innan nu är det faktiskt magiskt, trots ganska sansade grejjer. Vincenten är en väldigt tråkig och livlös instegsmodell av riia, missförstå mig rätt, jag började min vinylkarriär med just densamma och den byttes efter bara en knapp månad ut mot en Project phonobox II, vilket gav vinylen en rejäl portion vitaminer. Vincenten är lättlyssnad, den sticker aldrig ut hakan, provocerar aldrig vad värre är den levererar inte så mycket heller. Jag ska inte redogöra för min utveckling i vinylträsket men vad du behöver är en bra RIAA, jag vet inget om de övriga komponenterna men jag vet att man måste upp på en viss nivå på allt för att alla parametrar ska bli riktigt bra. Du borde få/skaffa tillfälle att lyssna på en riktigt inställd vinylrigg för att få blodad tand.

jag tar mig friheten att saxa ur eget inlägg på annat forum.

"OK vi hamnar nästan OT här men jag vill inte framstå som någon Thorenshatare, driverken har iofs stor betydelse för hur det låter men PU och RIAA har betydligt större inflytande på ljudet.

Jag är ingen auktoritet eller expert på ämnet tvärtom är mina erfarenheter begränsade i ämnet.

Snabba kommentarer ang olika produkter enl mig som följer:

PU- inga erfarenheter förutom AT95E samt Benz MCgold, Benz ACElow samt high vidare lyssnat på LPlow, Glider samt kontrapukt A.

Jag gillar Benz och kommer överens med deras ljudideal, lättkombinerade, relativt neutrala och varma i klangen.

RIAA-

#Vincent OK nybörjarRIAA, inget sticker ut, maskerar jämt över alla parametrar, men man blir inte trött i öronen iaf.

#Pro-ject Phonobox II, snäpper upp några steg i förhållande till Vicent, lite hård och grynig. OK dynamik.

#Pro-Ject Phonobox SE, nu börjar vi snacka riaasteg, fritt från oklarheter vackert mellanregister lite grynigheter i toppen samt tappar luft när musiken blir komplex eller allt för dynamisk.

#MF LPS v3, fint vackert, saknar punch i mellanregistret, lite luddigt, focuserar på musiken snarare än parametrar och detaljer.

#BlackCube se, här snackar vi 3D på hög nivå, klarhet och luftighet parat med hyglig dynamik, jag saknar dock värme och musikalisk flirtighet.

#ASR minibasis, Om man tar en Blackcube och blåser i lite värme så har man fått en ASR, mycket trevlig, musikalisk där alla parametrar finns på korrekt plats.

#Benz Lukaschek PP-1, en busig, festsugen ASR. Frustande dynamik, maffig botten, tappar aldrig andan. Toppregistret har ett skimmer av siden, min referens iaf.

Alla RIAAstegen presterar ungefär för vad dom kostar. Lista börjar vid 900kr och slutar vid 11500kr."

tack för tipsen.

om man skall väga in mina preferenser i det hela så prioriterar jag spelglädjen som viktigaste parameter då

min vinylsamling till största delen består av 8o tals rock vilket inte ger någrt högupplöst nirvana men är roligt att spela ändå.

väldigt korekta enheter är nog inte det som passar bäst med mina förutsättningar.

ställer detta till det i resonemanget ?

mvh Henrik

Att komponera sin vinylrigg är en balansakt, alla delar spelar in, men ditt sista inlägg stämmer inte. Upplösning och spelglädje behöver inte vara i motsatsförhållande, generelt med vinyl är det så att priset spelar stor roll. Vi brukar prata om CD-spelare med dramatiska skilnader men lets face it: det finns ingen existerande cd-spelare som gör en lika stor förbättring av ljudkvaliteten i jämförelse med andra spelare som en förändring i vinylkedjan, ingen, ingen, ingen.

Så är det enl mig, skilnaderna på cd-spelare är försumbar i jämförelse och man får verkligen valuta i väljud för pengarna när man spenderar rejält på sin vinylkedja. Samtliga parametrar blir bättre, så även om du skulle välja tex en dyr RIAA för dess spelglädje så kan du räkna med rejäla snäpp i upplösning också. Steget mellan en riaa för 1000 spänn upp till ca 10.000 är grymt förkrossande för den billiga RIAAn, tål att jämföras med en sk uppgradernig av CD-spelare i samma pricerange där det förvisso genererar bättre ljud men ingen jätteskilnad, det är det dock om man lägger samma peng på ett RIAA eller en PU.

Jag instämmer med Adagio som ger en pedagogisk beskrivning.

Jag skulle bara vilja slänga in en brasklapp att det kan vara så att Lukaschek PP-1 passar väldigt bra med just Benz pickuper. Matchningen mellan pickup och riaa är mycket viktig, och man riskerar döma ut en produkt som egentligen är bra om den vore i rätt miljö. Det låter som en klyscha men gäller speciellt PU<-->riaa. Jag har bränt mig ett par gånger... :black:

Det borde vara så att pickupleverantören också tillverkade riaa:t och matchade produkterna mot varandra. Det är ju ganska sparsmakat med data på en pickup eller riaa när det gäller prestanda, t ex frekvensgång, fasgång mm och råkar det vara som mest ogynnsamt kan ju två bra produkter prestera ganska mediokert ihop.

Jag vet inte conan, jag tycker nog det finns en hel del teknisk mumbojumbo ;) / parametriska fakta i beskrivningarna av både RIAA och PU. Dessvärre säger det inte mycket eller snarare inget om hur de låter, det kan däremot ge en hint om vilka produkter som rent elektriskt kan matchas på bästa sätt. Jag har läst någonstans att om man ska ge MC en ärlig chans så ska man välja ett steg som enbart är till för MC eller motsv MM, det blir nåt mickelimeck med omställare på den här nivån, likaså finns det fördelar med att kunna ställa in impedans mm men det ställer också till det hela en smula. Det blir enklare och därmed säkrare resultat att välja en RIAA som är designad på ett sätt sas, nackdelen är ju att man låser upp sig lite i fråga om pickuppval. Ang Lukaschek så tror jag också att den matchar framför allt Rubylow och LPlow, men med tanke på hur det låter med ACE kan jag inte se några elektriska problem med andra märken så länge de ligger över 100 ohm. Rent klangmässigt är det givetvis en utmärkt kombination att använda samma konstruktör på PU och RIAA, lite feglir men jag är ju rätt färsk innom vinylgebitet. Personligen tycker jag att det är skönt att inte behöva bry sig om vilken ohm som låter bäst, eftersom jag lider av lätt audiomani, finns det en parameter att pilla med så ska det utforskas gärna om och om igen. Nu kan jag koppla av och spela i stället. Puh.

Jag börjar bli lite sugen på att mäta på min egen pickup med en testskiva. Elektroniknörd som man är så räcker det inte med att plocka isär grejorna utan det ska mätas och justeras ... :)

En MC-pickup är ju en liten spole vars rörelse i magnetfältet genererar en ström i spolen. Strömmen blir ju sedan till en spänning över lasten i riaa:t. Den lilla elektriska kretsen vore kul att analysera ... jag återkommer när jag köpt mig en testskiva.

Utan att veta skulle jag tro att alla mekaniska justeringar man gör med tonarmen och pickupen samt valet av spelare, drivning av tallriken och framförallt val av pickup ger den stora förändringen. Därmed inte sagt att man ska snåla på riaa:t.

alla mekaniska justeringar man gör med tonarmen och pickupen samt valet av spelare, drivning av tallriken och framförallt val av pickup ger den stora förändringen. Därmed inte sagt att man ska snåla på riaa:t.
Det är en bra analys. Det går ju inte gärna att förbättra signalen när den väl har lämnat en del av kedjan. Men (jag tjatar) fel riaa gör pannkaka av alltihop.

jag återkommer när jag köpt mig en testskiva
Eftersom du är elektroniknörd och säkert har tillgång till mätinstrument så rekommenderar jag denna skiva. Jag har den själv, men kan inte göra vissa tester :black:

är det någon som har testat några rörbestyckade alternativ typ Project tubebox och tubebox se eller JJ acoustic hur står sig dessa mot de konventionella Riaa stegen ?

Henrik

Jag instämmer med Ulfsan, EAR-riaat är verkligen bra.

Jag tycker även att JJ 283 sticker ut i sin prisklass:

DSC_9212.JPG

eftersom jag behöver ett Riaa steg som tar både MM som jag har nu och lågnivå MC som det troligen blir på nästa pickup

så har jag koncentrerat mi på steg som klarar allt.

de som jag skall titta närmare på nu är

Pro-ject phonobox SE mk II

Pro-ject Tube box SE mk II

Trigon audio Vanguard II

har jag missat någon som bör kollas up så fyll på

Henrik