Jump to content

Django, musiken och plattorna.

conan

Recommended Posts

django.jpg

Copyright: http://memory.loc.gov/ammem/wghtml/wghome.html

En av mina favoriter inom jazzen. Django har en timing som få och ett sinne för musikalitet och melodi trots skalor och snabba fingersättningar i låtarna. Icke att förglömma är Stephane Grapelly på violin och hans bror Joseph på kompgitarr.

http://www.redhotjazz.com/django.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt

http://en.wikipedia.org/wiki/JSP_Records

http://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kendall

Då var vi igång, härligt Conan! Har lite att läsa på :)

Musiken är riktigt bra och jag kan bara instämma om detta:

Django har en timing som få och ett sinne för musikalitet och melodi trots skalor och snabba fingersättningar i låtarna.

/Mattias

Jo, man kan heller inte gå genom livet utan att ha lyssnat på Django. :)

Det började för min del att jag var på Jazz & Bluesfestivalen i Linköpings koncert och kongress för några år sedan. Robin Nolan Trio spelade i en mindre lokal. Det var fullt ända ut genom dörrarna - men jag lyckades åla mig in i lokalen och höra hur riktig swing ska låta. Det var som om all annan musik bara föll pladask just då. Att man kunde få ett sånt ös med två gitarrer och en kontra kunde man inte ana.

Jag tänkte väl inte så mycket mer efter den upplevelsen men en polare som hörde Nolans musik grävde fram ursprunget till musikstilen och fann Django. Därefter fanns ingen återvändo ...

Jo, man kan heller inte gå genom livet utan att ha lyssnat på Django. :)

Det började för min del att jag var på Jazz & Bluesfestivalen i Linköpings koncert och kongress för några år sedan. Robin Nolan Trio spelade i en mindre lokal. Det var fullt ända ut genom dörrarna - men jag lyckades åla mig in i lokalen och höra hur riktig swing ska låta. Det var som om all annan musik bara föll pladask just då. Att man kunde få ett sånt ös med två gitarrer och en kontra kunde man inte ana.

Jag tänkte väl inte så mycket mer efter den upplevelsen men en polare som hörde Nolans musik grävde fram ursprunget till musikstilen och fann Django. Därefter fanns ingen återvändo ...

Ja, vad skall jag säga... vilket sammanträffande. Robin Nolan Trio är bland det bästa jag hört live på den lokala Jazz scenen i Örebro. Sanslöst bra! Skulle jag notera en konsert med denna trio någonstans så är det bara att packa och åka :app::mm:

Ja visst är det Djangos musik i riktigt bra förpackning dessutom :mm:

nolan.jpg

Copyright: http://www.guitaren.dk/

Robin Nolan kommer från Holland, Amsterdam närmare bestämt och i bandet lirar även hans bror Kevin Nolan.

Kan tänka mig att en konsert med denna trio kan imponera på alla även oinitierade.

Citerar en rescension från hemsidan:

"REVIEWS

"The world-class Robin Nolan Trio moved their gypsy jazz into original territory with a more contemporary flavor, with remarkable fluidity. The complex beauty was astounding, as Robin flawlessly played through his innovative interpretations to create a very individual sound. This was indeed heady fare for the corner of Burbank Boulevard and Hollywood Way!"

- Harvey Barkan, Just Jazz Guitar, May 2005"

Conan, vilken tur att du kom in på konserten!!!

Jag kan rekomendera forumets medlemmar att gå på konsert med denna trio :D:app:

/Mattias :)

Conan, vilken tur att du kom in på konserten!!!

Jag kan rekomendera forumets medlemmar att gå på konsert med denna trio :D:app:

/Mattias :)

Ett par år senare spelade Nolan på samma festival här i Linköping - och det var inte desto mindre ös då. De började med att finjustera gitarrerna med lite förströdda anslag och toner. Varefter de började bli redo spelade Kevin (kompgitarristen) grundkompet till Minor Swing (om jag minns rätt låt). Simon (basisten) hakade på och även Robin (sologitarristen) något senare. Efter någon minuts kompande som bara blev tightare och tightare drog de igång låten och gav verkligen allt. Varenda anslag på rätt plats i tid och tonhöjd. Innan låten var slut hade flera strängar gått av ... vilken otrolig energi.

En annan gitarrist i genren är Paco de Lucia som kanske lutar mer åt flamenco. Han är bra.

På tal om swing finns ett annat band som spelade på Jazz & Blues i Linköping, "Swedish Swing Society" med Lars Erstrand på vibrafon. De gick inte av för hackor heller. Lars har visst spelat med Benny Goodman.

http://www.pacodelucia.org/

http://www.robinnolan.com/

http://jazzklubben.se/bilder/051124erstrand/051124.htm

• 5 months later...

cof03.jpg

Django Reinhardt - Coffret Souvenir, COF 03

Disques Vogue 1968

Jag blev lite nyfiken på denna box efter att ha sett omslaget på en sajt. Charles Delaunay har målat detta och han var också med och startade Hot Club de France på 30-talet. Senare startade han också bolaget Disques Vogue som gett ut denna box.

Med andakt öppnar man denna guldklimp och ser en leende och nöjd Django - precis som om han själv plockat samman låtarna! Det är fem skivor från åren 1934-35, 1947 och 1951 med övervikt mot 1947. Den första plattan kan man tro är då från 1934 men ganska omgående inser jag att låtarna på B-sidan inte stämmer. På franskt manér :black: har man ordnat låtarna kronologiskt från platta A till platta E (A-sidan) och sedan från platta E tillbaka till platta A (B-sidan). Alltså är Dinah, inspelad i Paris december 1934, lagd på A-plattans A-sida och Nuages, inspelad på Club St-Germain Février 1951, lagd på A-plattans B-sida.

Ett häfte i stående format 20x29cm med 8 sidor visar Django från hans tid som barn och fram till hans död 1953. Bilderna är 15 till antalet och några har jag inte sett förut. Som brukligt är finns en bild på Django när han sitter och lirar i köket :). Texten är författad av Eric Losfeld som också publicerat Emmanuelle :blush . Jag ska be någon jag känner översätta texten då allt är på franska.

Några av inspelningarna av kända låtar som Daphne, Tears, Dinah mfl från 1947 har jag inte hört förut trots att jag köpt flertalet boxar på CD. Utan att veta säkert känns det som om denna box samlar ihop mer sällsynta inspelningar eller i alla fall inspelningar som inte är så lättillgängliga för massproduktion av Django-CD:s.

Det som också är extra kul är att man inte har försökt optimera ljudet genom att t ex framhäva sologitarr eller solofiol. Man har heller inte tagit bort allt brus eller knaster - så en del låtar är bitvis ganska risiga - men detta är som bortblåst när man hör sologitarr, kompgitarr, kontra, trummor mm precis som det skulle låta. Dock är det ju så att det saknas djupare bas och finare diskant - men det intressanta är att man ändå får känslan av en korrekt återgivning. Stenkakor på LP är inte värda mer än kanske tre för ljud men jag ger boxen en femma för musiken och en svag fyra för ljudet.

Musik: :D :D :D :D :D

Ljud: :app: :app: :app: :app:

Intressant. Den får man hålla ögonen på :mm:

ordnat låtarna kronologiskt från platta A till platta E (A-sidan) och sedan från platta E tillbaka till platta A (B-sidan)

Det är mer regel än undantag på de boxar jag har. Inte kronologiskt, men att t.e.x LP 1 har en A och en D-sida. Man ser det t.o.m på dubbelalbum ibland, exvis Joni Michells Don Juan's reckless daughter.

Intressant. Den får man hålla ögonen på :mm:

Det är mer regel än undantag på de boxar jag har. Inte kronologiskt, men att t.e.x LP 1 har en A och en D-sida. Man ser det t.o.m på dubbelalbum ibland, exvis Joni Michells Don Juan's reckless daughter.

Hej, jag är också enormt förtjust i Djangos gitarrspel, ja egentligen hela hans sätt att konfrontera gitarren. Blev mycket psitivt överraskad i fjol när jag lyssnade till "Hot club Suede" med den enastående svenske gitaristen Andreas Öberg. Tillsammans med bröderna, (tror jag), Lundgren framför dem Django-musik som jag är övertygad om att mästaren själv hade gillat. Mkt bra.

Jättekul att Django uppmärksammas och lyfts fram i ljuset. Det kan aldrig bli för många lovord om honom. Hans motsvarighet för swingens utveckling i USA var Charlie Christian. Han säger man var den som utvecklade "single string" solotekniken. Inte minst genom att han anses vara den förste som använde gitarrförstärkare så att solona gick fram. Han blev en av Benny Goodmans viktiga ingredienser för den omåttligt populära swingen på 30-talet. Han dog ung, men det finns en del inspelat.

Franska swingskolan drevs parallellt av Django Reinhardt och Franska hotkvintetten ...

Sitter på hotell i USA när jag skriver detta, så jag har inte tillgång till mina referenser, men jag vill ändock lyfta fram en del namn till som spelat in i samma idiom:

The Rosenberg Trio eller Rosenberg på Your Tube The Rosenberg Trio är nog de mest firade av de som spelar Djangoinfluerad musik idag.

Larry Coryell / Philippe Catherine som också turnerade flitigt ett tag med Stephan Grappeli och Nils Henning Örstedt Pedersen. Det är dock inte typiskt att dom hänger sig åt Djangos musik på sina plattor.

Det finns en skiva som är inspelad i Sverige med Django´s son och Putte Wickman. Skivan heter "Django D'or" och jag har den själv men kan inte hitta den just nu och därför kan jag inte säga om den är bra.

• 1 month later...