Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag äger en sådan, men jag har faktiskt inte orkat göra några seriösa tester, det är mycket annat i livet som tar min uppmärksamhet nu. Det omedelbara intrycket när jag kopplade in den var dock att det blev en svartare bakgrund.

Var bara medveten om att det på den europeiska varianten är endast två uttag. Jag har kopplat förstärkaren till ett av dem, sedan vidare till ett ofiltrat Supra-grenuttag där jag har resten av grejorna. Det skulle varit mer praktiskt med en Quintet, men det är ju en ekonomisk fråga också. Det känns skönt att vara skyddad mot elak ström ialla fall.

Posted

Jag har också köpt en. Inte så mycket för ljudet, men för att ha någon form av säkerhet i händelser av spikar eller för hög spänningsmatning. En av fördelarna med denna lilla box är att de båda uttagen (eller kontaktparen som här i Kanada) är separerade.

Jag säger som Lindvall, att jag har inte gjort några ingående lyssningstester. Kan dock konstatera att inget försämras, t ex dynamikförmågan som en del filter har problem med. Jag ser det mer som en säkerhetsmanick.

• 8 months later...
Posted
Hej!

Jag äger en sådan, men jag har faktiskt inte orkat göra några seriösa tester, det är mycket annat i livet som tar min uppmärksamhet nu. Det omedelbara intrycket när jag kopplade in den var dock att det blev en svartare bakgrund.

Var bara medveten om att det på den europeiska varianten är endast två uttag. Jag har kopplat förstärkaren till ett av dem, sedan vidare till ett ofiltrat Supra-grenuttag där jag har resten av grejorna. Det skulle varit mer praktiskt med en Quintet, men det är ju en ekonomisk fråga också. Det känns skönt att vara skyddad mot elak ström ialla fall.

Måste Duet/Quintet sitta i ett jordat uttag ?

Posted

Jag spontanköpte ett duettfilter för ca ett halvår sedan och upplevde som tidigare nämnts inga försämringar när jag kopplade in det. Tvärtom tyckte jag mig få lite av det goda som tex Nordost Thor eller Transparent Pi8 kan ge, men i mer blygsam omfattning. Lite lägre brusgolv, stabilare konturer och kanske en aning mer nyanser på detaljer. Det sista förmodligen en följd av lägre brusgolv.

Jag bytte från en Supranätlist med filter och PS-duett är ungefär så mycket bättre som den kostar mer. Det viktigaste var just att inga knepigheter introducerades. När jag testat mer exklusiva, eller avancerade filter för en tid sedan, upplevde jag att de oftast hade en viss karraktär, eller om man vill, olika vinnardiscipliner. PS-audio duette, gör lite lagom smårätt utan att göra något fel. Största vinsten jämfört med tex en supralist med filter och överspänningsskydd är de separata zonerna. Jag har kopplat in min CD-processor i ena uttaget samt en ofiltrerad nätlist i det andra i vilket slutsteg och andra analoga komponenter sitter. Jag tycker både skyddsfunktionen och den lilla positiva inverkan på ljudet var för sig motiverar ett köp.

Priset på produkterna från Nordost och Transparent är ju på en nivå, så de flesta av oss inte kan slänga in ett för säkerhetsskull, men denna kan jag rekomendera till vem som helst som har en relativt seriös anläggning, eller relativt tveksam elkvalitet. Duetten är den enskilt billigaste prylen i mitt system och det är kul att hitta grejer som gör något trevligt om än känslomässigt som inte kräver belåning. Jag har bara kört den i jordat uttag och har inte forskat i hur den beter sig i andra installationer.

mvh,

/Henrik

Posted

Use the heaviest gauge shielded AC power cable you can to connect a Power Center to its AC source.

Utan att skapa en kabeltråd är det någon som provat olika kablar i det syftet,funderar på att införskaffa en Duett den kabel jag har idag som är åt det hållet är Supra Lorad om den är bra verkar ibland bero på mitt humör :clown: :D

Posted

Passiva filterburkar i all ära - men det man bör göra är att undersöka vilka störningskällor som finns först.

1. Lyssna på natten - låter det bättre? Vad kan det vara som inte är på på natten? Ventilationsaggregat, frysar, TV-apparater mm, mm. Går det att göra nåt åt? Kanske inte.

2. Skaffa en skarvsladd med grova ledare, typ 2,5mm2, och ansluta i andra vägguttag (vilket brukar innebära olika nätfaser) i huset. Blir det skillnad? Går det att dra om elen? Använda en skarvsladd?

3. Göra ett åtgärdspaket - t ex dra en skarvsladd till det uttag som lät bäst, lägga till filterburkar (t ex PS-Audios) mm.

Posted
Passiva filterburkar i all ära - men det man bör göra är att undersöka vilka störningskällor som finns först.

1. Lyssna på natten - låter det bättre? Vad kan det vara som inte är på på natten? Ventilationsaggregat, frysar, TV-apparater mm, mm. Går det att göra nåt åt? Kanske inte.

2. Skaffa en skarvsladd med grova ledare, typ 2,5mm2, och ansluta i andra vägguttag (vilket brukar innebära olika nätfaser) i huset. Blir det skillnad? Går det att dra om elen? Använda en skarvsladd?

3. Göra ett åtgärdspaket - t ex dra en skarvsladd till det uttag som lät bäst, lägga till filterburkar (t ex PS-Audios) mm.

HhdDet g

Posted

Sorry Conan för mitt kryptiska inlägg... Det är lite knepigt att svara över mobilen och få med tidigare inlägg.

Dina råd är vettiga och kloka. Om det nu skulle vara så att det är störningar så går det ju koppla om i säkringsskåpet (med hjälp av behörig elektriker).

I varje hus/lägenhet går det in tre faser som elektrikerna fördelar för att utjämna belastningen. Normalt används alla tre faserna till spisen, men der är sällan ett problem. Det är värre med motorer (typ kyl o frys gamla typer av lysrör, tyristorer och liknande. man kan ju be en elektriker gå igenom kopplingarna så att man får en så ren fas som möjligt och lägga hifiuttaget på egen säkring.

Posted

Tack för svar Conan o (Barbaren) :D eller jag menar Bebop, jag provar lite enkla saker som att prova ström från andra rum,från köket får man väl ej dra även om jag vill pga jordning isf skall väl alla uttag vara jordade i samma rum.

kan ibland uppleva att det är bättre kvällar o helger,har ingen förklaring till det störningmässigt,(kan ju vara så att man är mer harmonisk då eller att stereon är bättre uppvärmd) :?::)

Posted

Det viktigaste är att kyl o frys, diskmaskin och tvätt inte ligger på samma fas. Att jorda kostar inte många kronor. Om du har hyresrätt bör Du dock prata med världen. Om du jordar måste alla uttag inkluderas.

Posted

Det låter alltid bäst hos mig efter klockan elva och jag kan föreställa mig att det beror på flera samverkande orsaker. Förutom nätströmsstabilitet kan man ju även tänka sig ett sjunkande stadsbrus och varseblivningseffekter av ökad stillhet och reglerbart ljus .

Posted
Det låter alltid bäst hos mig efter klockan elva och jag kan föreställa mig att det beror på flera samverkande orsaker. Förutom nätströmsstabilitet kan man ju även tänka sig ett sjunkande stadsbrus och varseblivningseffekter av ökad stillhet och reglerbart ljus .

Har det provats ngt av dom mer avancerade strömrenarna eller filter nivåerna :?: oisf vad vart resultatet :)

Posted
Det viktigaste är att kyl o frys, diskmaskin och tvätt inte ligger på samma fas. Att jorda kostar inte många kronor. Om du har hyresrätt bör Du dock prata med världen. Om du jordar måste alla uttag inkluderas.

Vad vinner man med jordat :?: Märks det på ljudet eller är det mindre risk för störningar (exempelvis från kyl/frys)?

Posted
Vad vinner man med jordat :?: Märks det på ljudet eller är det mindre risk för störningar (exempelvis från kyl/frys)?

Vissa filter kräver jord för att övespänningsfunktionen skall funka. Kommer inte ihåg om detta gäller PS-audios.

Posted
Vissa filter kräver jord för att övespänningsfunktionen skall funka. Kommer inte ihåg om detta gäller PS-audios.

Det gälller alla filter, utan gjord inget skydd för stora strömspikar/elfel.

Posted

Jag sålde mitt filter innan jag flyttade hem igen (115 volt, 60Hz och andra uttag), men om jag inte missminner mig så stod det klart uttryckt att den skulle jordas.

När det gäller jordning för övrigt, så tycker jag det är en säkerhetsåtgård. En kyss kan alltid vara trevligt men inte allt för elektrisk sådan. Bow, t ex tycker jag låter bäst jordat. Vid ett tidigare bostadsbyte fungerade inte fjärrkontrollen ordentligt när jag körde ojordat.

Guest asimov66
Posted

"Vid ett tidigare bostadsbyte fungerade inte fjärrkontrollen ordentligt när jag körde ojordat."

VA tusan....kan det vara därför min fjärr fungerar lite mysko ibland...vägrar höja men sänka fungerar...när man sänkt ett par gånger kan man höja igen..

Posted

Passar på att lägga in lite information från Elsäkerhetsverket i tråden:

"Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."

Apparater som levererats med jordat IEC-brunn eller kabel bör mao alltid anslutas till jordat uttag. För dubbelisolerade aparater (med den platta stickproppen) spelar det självsagt ingen roll säkerhetsmässigt om dessa ansluts till jordat uttag eller inte.

Från PS Audio Duets användarmanual går det att läsa:

"Do not remove or bypass the ground pin on the end of the AC cord unless absolutely necessary

to reduce hum from ground loops of connected equipment. This may cause RFI (radio frequency

interference) to be induced into your playback setup. All PS products ship with a grounding type

plug. If the provided plug does not fi t into your outlet, consult an electrician for replacement of the

obsolete outlet."

Antar med detta att PS Audio, bortsett från de säkerhetsmässiga skäl jag nämner ovan, rekommenderar anslutning till jordat uttag. Sen har jag svårt att se överspänningsskydd fungera utan anslutning till jord. Men jag kan ha fel :)

/Suomela

Posted

Passar på att lägga in lite information från Elsäkerhetsverket i tråden:

En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."

Utav den anledningen så skall man ju givetvis tänka sig för vad man kopplar o var,ex i mitt kök är alla kontakter jordade medans alla andra kontakter i lgh är ojordade.

men en ojordad apparat i ett ojordat uttag i ett ojordat rum kan väl knappast ses som farligt i så fall skulle ju många lgh ex vara felbyggda.även med jordad kontakt

Posted

Ett förtydligande om olika typer av apparater citerat från Göteborg Energi:

Skyddsjordning (klass I)

Skyddsjordning skyddar dig mot ström! I hus byggda efter den 1 januari 1994 ska alla vägguttag vara skyddsjordade. I hus byggda före 1994 skall alla uttag vara skyddsjordade i utrymmen med stor risk för elolyckor, exempelvis kök, källare, garage, tvättstyga och utomhus.

Du känner lättast igen en skyddsjordad apparat på den kraftigare stickproppen med metalldelar (jordbleck). I sladden går tre stycken ledare, en av dessa är en grön- och gulrandig skyddsledare.

Skyddsledaren är ansluten till apparatens och stickproppens metalldelar. Om det blir fel i en jordad apparat och höljet blir strömförande, leds strömmen tillbaka via skyddssledaren till elcentralen. Där utlöser den en propp (säkring) och strömmen bryts.

För att skyddsjorden ska fungera måste jordade apparater alltid anslutas till ett skyddsjordat uttag. En skyddsjordad stickpropp (skyddsjordad apparat) passar också i ett ojordat vägguttag. Men då är apparaten inte längre skyddsjordat.

Dubbelisolering (klass II)

Många av de hushållsapparater du har hemma är dubbelisolerade, exempelvis dammsugare. Det innebär att apparaten, förutom den vanliga isoleringen, också har en extra isolering kring de elektriska detaljerna. Därmed kan inte höljet bli spänningsförande så länge det är helt och hålls torr. Stickproppen i dessa apparater passar till både ojordade och jordade uttag.

/Suomela

Posted

Tack för svar :)

Ja hur kontakter o uttag är uppbyggda det vet jag,men frågan var om det skulle anses farligt utan skyddjord med apparater inkopplade i ojordade rum.Att det är fördelar är väl inget att snacka om,o visst kan jag märka en viss skillnad på chassiet med o utan jord.Det kan ju vara på sin ordning att kontakta hyresvärden.

Posted

Kanske är detta en separat tråd men..

Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum föreskriver Elsäkerhetsverket med följande information:

"I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!"

Faran ligger mao i förväxlingsrisken, dvs man kan ansluta en skyddsjordad apparat till en ojordat uttag (=spänningsförande apparatchassi vid ev fel).

För egen del har jag för strömmatning till mina apparater själv dragit 3x2,5mm2 kabel med en IEC-kontakt i andra ändan från jordat uttag i kök till mitt ojordade lyssnings-/vardagsrum. Här matar jag en 'online double-conversion ups' som i sin tur agerar filter, överspänningsskydd och fördelare för mina apparater. Enligt min uppfattning kan inte detta anses att ha ett jordat uttag i den "ojordade" rummet. Att sätta ut en jordad fördelningsdosa kanske är det?

/Suomela