Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sofia Karlsson om 20 minuter

Tid och kanal

mån 7/1 20:30 TV1

tors 10/1 15.05 TV1

sön 13/1 18.00 SVT24

Porträtt och nyinspelad konsert av och med sångerskan Sofia Karlsson. Sofia Karlsson är en storstadstjej med folkvisesjäl, vacker röst och otrolig scennärvaro. Hon har också kloka saker att säga, om folkmusik och om kändisskap. Sofia Karlsson fick sitt stora genombrott 2005 med albumet Svarta Ballader, där hon tolkar Dan Andersson. I dag är hon ständigt på turné för att möta sin publik. Ett program av Susanne Cederberg. Text-tv 199. Även 10/1 och SVT24 13/1. Säsong 1.

/Mattias

Posted
Sofia Karlsson om 20 minuter

Tid och kanal

20:30-21:25 TV1

Porträtt och nyinspelad konsert av och med sångerskan Sofia Karlsson. Sofia Karlsson är en storstadstjej med folkvisesjäl, vacker röst och otrolig scennärvaro. Hon har också kloka saker att säga, om folkmusik och om kändisskap. Sofia Karlsson fick sitt stora genombrott 2005 med albumet Svarta Ballader, där hon tolkar Dan Andersson. I dag är hon ständigt på turné för att möta sin publik. Ett program av Susanne Cederberg. Text-tv 199. Även 10/1 och SVT24 13/1. Säsong 1.

/Mattias

Tack Mattias för tipset!

Hade så när missat detta om du inte påminnt. Proffsig sångerska som dessutom tagit på sig det tuffa jobbet att föra folkvisetraditionen vidare. Har hennes Svarta Ballader som jag gillar. Bra tolkningar av Dan Andersson, Fred Åkerström och Mikael Wiehe.

Calm

Posted

Kul att några hann kika :)

Musiken är välgenomlyssnad på skiva och detta var ju kul och gav mersmak! Vilken tjej alltså. Inte sett henne live än men det måste jag göra. Ett bra reportage tycker jag :mm:

Rekomenderas för er som gillar folkmusik och/eller vismusik.

Programet går i repris i TV1 tors 10/1 15.05 samt SVT24 sön 13/1 18.00.

/Mattias

Posted
Har hennes Svarta Ballader som jag gillar. Bra tolkningar av Dan Andersson, Fred Åkerström och Mikael Wiehe.

Calm

Visst är det så att "Svarta Ballader" endast innehåller tolkningar av Dan Andersson? De övriga tolkas på hennes senaste skiva "Visor från vinden".

För övrigt tycker jag hon är en mycket duktig sångerska som det även är trevligt att titta på. :)

Posted

Helt rätt Vox !

Svarta Ballader är helt med texter av Dan Andersson med undantag för "Mot ljuset" som är skriven av Charles Baudelaire, men översatt av Dan Andersson.

Vad jag menade när jag talade om Åkerström mfl var de visor som hon framförde i programmet igår. Jag gillade hennes egna tolkningar av dessa kända tonsättares visor, det var det jag syftade på. För övrigt tycker jag att hon har en fantastisk röst i en inte allt för oäven förpackning. Hon tål verkligen att tittas på! Men det är som musiker jag uppskattar hennes mod att som ung artist faktiskt sjunga visor i dessa tider av populärmusik typ "Idol" etc. . De här visorna är djupare och talar till mig och andra på ett annat sätt, vilket gör dem odödliga.

Calm