Jump to content

Det kom ett paket :)


Guest Rydberg

Recommended Posts

Guest johan

600 watt var på tomgång , max uttag är 1800

Då snurrar el mätaren på ganska rejält.

Grattis till ett lyckat köp !

ha det bäst

J

Link to comment
Share on other sites

Jämfört med det här steget framstår ju mitt Plinius som en liten rackare (runt 35 kg). Dock känner jag igen det där med värmen. Kör jag mitt på klass A så drar det i storleksordningen 500 watt.

Rydberg: Kan du switcha mellan klass A och klass AB på det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Jämfört med det här steget framstår ju mitt Plinius som en liten rackare (runt 35 kg). Dock känner jag igen det där med värmen. Kör jag mitt på klass A så drar det i storleksordningen 500 watt.

Rydberg: Kan du switcha mellan klass A och klass AB på det?

Nej här finns det ingen omkopplare, man får stå ut med värmen :app:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Tackar för de trevliga omdömmen gott folk! :clown:

Denna gången var det ett "joint venture" mellan mig o Gromit, en feting till skall inhandlas (så att vi har ett var), ett likadant eller nått annat kul. Halva priset - halva risken - möjlighet att köpa två olika och testa. :)

Link to comment
Share on other sites

Om denna är stor och blir varm, vilken den definitivt både är och blir, så kan man ju bara undra hur stor X1000 är eller hur varmt XA200 blir. Är definitvt nyfiken på att testa ett steg ur X-serien men sitter å andra sidan ganska nöjd med ett ur Aleph, vilket ju aldrig kopplar över till AB. Effekten blir kanske lidande dock. En sak som är kul med Pass är ju att varje gång de har testat ett av deras slutsteg i Stereophile har journalisten gått i taket av lovord, bortsett möjligen från XA160, men de visade ju sig tydligen vara trasiga. Trots det fick de Class A ranking.

Link to comment
Share on other sites

Angånde kommentaren att x300 kan sakna litet värme i mellanregistret, vill jag bara komma med en rekomendation ( i all välmening). Pröva, om ni har möjlighet, att byta ut Nordostkablarna mot Cardas Golden Cross. Haksläpp kan i det närmaste garanteras!

/PASS

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Angånde kommentaren att x300 kan sakna litet värme i mellanregistret, vill jag bara komma med en rekomendation ( i all välmening). Pröva, om ni har möjlighet, att byta ut Nordostkablarna mot Cardas Golden Cross. Haksläpp kan i det närmaste garanteras!

/PASS

Har testat Golden Reference både htkabel och signalkabel samtidigt. Har en golden reference hos en polare som jag kan plugga i o testa. Han har Golden Ref. ht-kabel också. Siste jag jämförde, med calliston inkopplad, föredrog jag Nordost även om Cardas var väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Hur räknar ni Lkpg? Får ni två för en eller hur blir det annars halva priset?

Mycket maffigt steg, jag tycker att 804:orna börjar se lite rädda ut :evil:

/Hans :)

Nja, 2 steg *halvpriset = hela priset :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis!! WOW vilken best, nu måste jag komma över. Försökte få tag i dig när jag var i link sist, upptaget hela dagen, hmm fest natten innan eller?

Kul i alla fall, skulle vilja lyssna lite på Gromits 39a också.

Vi höres.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Grattis!! WOW vilken best, nu måste jag komma över. Försökte få tag i dig när jag var i link sist, upptaget hela dagen, hmm fest natten innan eller?

Kul i alla fall, skulle vilja lyssna lite på Gromits 39a också.

Vi höres.

Jag X-jobbar nu så jag är inte hemma dagtid. Vi har lite problem med en av telefonerna så det var säkert därför det var upptaget en hel dag :black:

Link to comment
Share on other sites

Ja vilket X-steg har jag? Den frågan är inte helt lätt att besvara. Jag har tydligen någon specialvariant. Det var ursprungligen en X2, med aluminiumprofiler, men det sitter ett helt annat kort i.

http://www.passlabs.com/images/product/x2.jpg

Hans (Subas audio) ville ha det till att den är uppgraderad så att det sitter ett 2.5-kort i den, men det gör det inte heller, i alla fall inte det som syns på bilderna på Pass hemsidor. I vilket fall betyder det att mitt steg är utan fjärr och har en ballad ingång och ballat ut. Jag har dock inte prövat att köra den balanserad. Jag skulle då vilja köra helt balanserat och det går inte till min aleph 3:a. Både grammofonförstärkare och Dac är dock balanserade så jag skulle gärna byta kablage om jag hade råd.

I vilket fall är det ett mycket potent steg, jag är otroligt nöjd med det och jag skulle gärna koppla ihop det balanserat med en X350.

Vi har ju diskuterat ljudideal förut och det som gör mig lite orolig är dock att ni finner ljudet sakna en gnutta värme. Det torde betyda att jag kommer att finna ljudet hårt, men jag har ju och andra sidan annat kablage. Mitt försteg gav mig egentligen samma upplevelse som ni nu säger. Allt blev så klart och tydligt men samtidigt fanns en tendens till hårdhet. Det är i och för sig naturligt när upplösningen ökar, men det försvann när jag kopplade in en Cardas Golden nätkabel.

Nu är jag tillbaka till att prisa dessa Cardas kablar. Jag och Pass är helt sålda på dem, men det är ju fråga om tycke och smak. En sak är i alla fall säker och det är att Cardas inte är neutrala, så frågan är om man gillar det man hör och om det passar med övriga komponenter. Jag kör exempelvis bara Cardas strömkablar. I övrigt använder jag Analysis plus billigare kopparkablar och har silver oval till högtalarna. Hade jag några kronor över skulle jag köpa Golden cross rakt av men börja med högtalarkabeln. Jag skulle inte på några villkor välja netural reference, eller golden reference före Golden Cross, i alla fall tror jag inte det utan att ha gjort ett AB-test, vilken förövrigt är mycket svårt att göra med Cardas. Det är nämligen en kabel som uppvisar det där omöjliga fenomenet att den inte vill bli flyttad på. Den måste få sitta i länge innan den liksom ligger till sig och kan visa sig från sin bästa sida. Den passar helt enkelt inte till AB-test. Även begagnad måste den också spelas in ganska lång tid i systemet.

Som svar på frågan, ja jag tror (vet) att förstegen är något att ha. Jag tror också efter att ha studerat kretskorten på bilderna och det som sitter i mitt steg att min är mer lik de större modellerna till sin uppbyggnad än de billigare. En X1 är aldrig fel. Den har fått fantastiska utvärderingar och jag förväntar mig helt klart synergieffekter av att köra för och slut ur samma serie. Dessutom har Pass outstandig service och inbytespolicy. Om jag har förstått det hela korrekt får man tillbaka vad man lagt ut på en billigare x-komponent om man vill uppgradera till en dyrare.

Förövrigt anser jag att försteg har blivit en alldeles för underskattad komponent med dagens allt för starka fokus på integrerade multispelare med inbyggda försteg. Försteget är hjärtat i anläggningen. En uppfattning som stärktes av Timbres fina utvärdering av Robbans digitalförstärkare.

Mvh/gurin i passträsket, saknar dock en pass grammofonförstärkare, drömmer om en X-ONO.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Tackar Gurin för ditt uttömmande svar :app: Jag vill inte karakterisera ljudet från pass-steget som vasst utan snarare väldigt detaljerat.

Link to comment
Share on other sites

Rydberg skrev: "Har testat Golden Reference både htkabel och signalkabel samtidigt. Har en golden reference hos en polare som jag kan plugga i o testa. Han har Golden Ref. ht-kabel också. Siste jag jämförde, med calliston inkopplad, föredrog jag Nordost även om Cardas var väldigt bra."

Jo, jag kommer ihåg detta. Men med en x350 har dina förutsättningar förändrats. Detta har att göra med sådant som låg dämpfaktor och nada motkopling - fast sådana teknikaliteter begriper du nog avsevärt bättre än jag. Hur som helst: Pass förstärkare ska köras med korta och grova HT-kablar. Om man till de kraven lägger Cardas litzbehandling och patenterade "topologi" (vilket får andra kabelmärken att se ut som garagebyggen från hemslöjden); då börjar det hända saker! Gurin har redan förtjänstfullt berättat om Golden Cross egenskaper vad gäller inbränningsprocessen. Håller dock inte med honom om att Cardas skulle vara färgade ljudmässigt. Snarare är det så att vi vant oss vid andra kablars färgning åt det ena eller andra hållet, och när man då får möjlighet att testa "the real thing" så upplever man detta som "färgat", eftersom rummet och anläggningen har tunats in för att "neutralisera" det andra kablaget. (Har man vant sig med hamburgare, smakar oxfile illa till en början...typ.)

En ordentligt inbränd Golden Cross (en procedur som alltså tar veckor!) ger ett MYCKET svagt värmetillskott i hela registret. I övrigt vill jag mena att den är absolut neutral, och plockar bara fram det som redan finns "i komponenterna". D.v.s. har du ett ljust klingande försteg, kommer det att låta ljust, o.s.v.

M.v.h.

/PASS

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Rydberg

Hvordan køre det med din CAP

Skal også snart have en hjem , men kan ikke tag mig sammen :(

Capitolen är kopplad direkt till Pass-steget via en Nordost Quattro Fil xlr. Det funkar mycket bra måste jag säga, finns minst 20dB att gå på när man spelar riktigt högt, tror inte capitolen kommer ha några problem att styra ut de flesta slutsteg. De låter även bra ihop tycker jag, dynamiskt, rent och levande.

Känns som om det är högtalarna som sätter gränsen nu, skulle vilja ha ett par nya.... :app:

Link to comment
Share on other sites

Capitolen är kopplad direkt till Pass-steget via en Nordost Quattro Fil xlr. Det funkar mycket bra måste jag säga, finns minst 20dB att gå på när man spelar riktigt högt, tror inte capitolen kommer ha några problem att styra ut de flesta slutsteg. De låter även bra ihop tycker jag, dynamiskt, rent och levande.

Känns som om det är högtalarna som sätter gränsen nu, skulle vilja ha ett par nya.... :app:

oki

nice ville sgu godt høre det .

kom over og hent et par mahler .

ps

jeg må ikke komme til dig for VA , fandes ville ellers godt en tur over til jer med VA .

men en shop har sælget af va i SE nu så jeg må fint klappe hesten :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
oki

nice ville sgu godt høre det .

kom over og hent et par mahler .

ps

jeg må ikke komme til dig for VA , fandes ville ellers godt en tur over til jer med VA .

men en shop har sælget af va i SE nu så jeg må fint klappe hesten :(

Hehe, jo det är verkligen lockande! När man ändå är i danmark får man ju fylla upp bilen med pilsner också :clown:

Mahler verkar var en mycket kompetent högtalare, dessutom klass A rate:ad i Stereophile! :mm:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jo det är verkligen lockande! När man ändå är i danmark får man ju fylla upp bilen med pilsner också  :clown:

Mahler verkar var en mycket kompetent högtalare, dessutom klass A rate:ad i Stereophile!  :mm:

ØL ØL drik da noget GIN .

men hvis du giver en vild lørdag og søndag så kommer jeg sgu over .

bare du lover der ikke kommer en elg efter mig som sidste gang jeg var i SE , det glemmer jeg aldrig .

jeg var på vej til stockholm jeg kørte alene om natten , jeg var træt og var ved at køre galt , jeg ville lige holde ind og pisse i en skov det gjore jeg , mens jeg stod der om natten komme der bare et mega brøl fra sådan en elg og jeg siger dig jeg fik pisset færdig og ind i bilen .

hahahaha jeg var ved at død af grin bagefter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...