Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 En hifikompis till mig nappade på det här med akustik... Utgångsläget var en nyköpt etta med ett färgval kring svart, vitt och lite gråa toner. Till detta skulle så ljudet förbättras och som vanligt finns estetiska aspekter i vägen... Wallraf, som han hallar sig på HF, upplever jag som en lugn, sansad kille som oftast agerar metodiskt. Vi spenderade många samtal kring funktion och estetik. Quote
Guest asimov66 Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 dessa golden horn vad används de primärt till att fixa? eller det heter inte golden horn tänker på de panelerna som står ut lite irregulärt. Quote
K-man Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Ännu en intressant tråd! Följer med intresse vidare... \\K-man Quote
Guest Peo Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Japp, håller med K-man, det här blir intressant. EA, du får väldigt gärna förklara lite vad prylarna gör som används, så kanske en akustisk n0lla som jag kan lära mig nåt, hehe. Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Kul med feedback och intresse! Japp, håller med K-man, det här blir intressant. EA, du får väldigt gärna förklara lite vad prylarna gör som används, så kanske en akustisk n0lla som jag kan lära mig nåt, hehe. dessa golden horn vad används de primärt till att fixa? eller det heter inte golden horn tänker på de panelerna som står ut lite irregulärt. Frågorna är väldigt berättigade och jag brukar förklara syftet genom att först förklara problemet med att inte ha någonting på väggen. En tom vägg skapar en extra högtalare som spelar ur fas med dina högtalare. Titta på följande schematiska bild (som google hittade åt mig). Vy från ovan. Ljudet från väggen är fasförkjutet (tidsförskjutet) med bara bråkdelars sekund vilket förvirrar hjärnan. Ju närmre sidoväggen högtalaren står, desto mer förvirring för hjärnan. Detta samma gäller för väggen bakom högtalarna som med sidoväggarna. Med bredbandiga och diffusionseffektiva paneler minksar första reflexens styrka men försenas också tidsmässigt så pass att hjärnan hinner sortera ut direktljudet från rumsklang. E ni mé? Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Jag fortsätter med en bild eller två! Jag har köpt en stor blixt och det skall gudarna veta att det inte är någon självklarhet hur man gör med stora blixtrar! Tom tur är är minnet stort och min taktik för foto ligger enligt: 1) ha en ide 2) labba och prova kring denna ide 3) skjut många bilder utan att för den sakens skull tappa tanke och omsorg Quote
Guest asimov66 Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 jag e med. Så golden horn skall man sätta på första reflexen, ungefär som dacron diffuserar. Diffuserar på golden horn ett olikt register än dacron, och vilket bör man ha mellan högtalarna och vilka bör man ha vid första reflexen? Ovan kan vi se 3 olika diffuseringar ju är det menat att de tar olika register och diffuserar? Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 jag e med. Så golden horn skall man sätta på första reflexen, ungefär som dacron diffuserar. Diffuserar på golden horn ett olikt register än dacron, och vilket bör man ha mellan högtalarna och vilka bör man ha vid första reflexen? Ovan kan vi se 3 olika diffuseringar ju är det menat att de tar olika register och diffuserar? Först måste jag nog få reda ut vad du menar med "ungefär som dacron diffuserar". Dracon diffuserar inte ett smack, vad jag vet...men jag har kanske missat något? Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Udnertiden kör vi en bild till... Mellan högtalarna används tre olika diffusionspaneler från SMT. Ytterst är eget recept på absorbenter och Wallraf har lyckats hitta ett tyg som jag tror damerna gillar. Så är det iaf här hemma... Quote
calm Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Mycket snyggt! Faktiskt bland det bättre jag sett i den akustiska vägen. Kan man möjligen få en större översiktsbild så att man ser helheten? Calm Quote
Guest asimov66 Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 körde ihop begreppen dacron absorberar inte diffuserar. Sorry, därför tyckte jag det såg konstigt ut. Quote
calle_jr Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Snyggt. Undrar om tanken är att hela rasket även ska fungera som panelabsorbent. http://www.engelholmaudio.com/tmp/akustik/walter3.jpgMycket fint foto! Quote
calm Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Lugnt asimov66! Calm: Sparsmakat elegant! Hur är absorbenterna konstruerade? Jag antar att dessa döljer sig bakom damerna. Calm Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Snyggt. Undrar om tanken är att hela rasket även ska fungera som panelabsorbent. Mycket fint foto! Tack för det Calle...men mest cred skall självklart gå till Wallraf som stått för de estetiska tankarna! Jag är inte mkt för panelabsorbenter varför heller inte denna är någon uttalad panelabsorbent. Quote
Engelholm Audio Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Sparsmakat elegant! Hur är absorbenterna konstruerade? Jag antar att dessa döljer sig bakom damerna. Calm Absorbenterna är tyg-klädda markskivor, typ stenull. Och ja - dom sitter bakom damerna... Quote
calle_jr Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Jag är inte mkt för panelabsorbenter Är det för att de är så svårförutsedda? I detta fallet skulle ju Wallraff få denna funktion "på köpet", om det nu finns problemfrekvenser och om det skulle gå att stämma av den efter det. Quote
BorO Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Detta ser hur fint ut som helst! Gratulerar Jag ska precis renovera hemma och få ett eget rum till stereon. Nu vet jag hur jag vill ha det Skulle jag kunna få tips på var dessa grejer kan få tas på? Quote
Dast Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Lugnt asimov66! Calm: En såndär diffusorpanel kostar hur mycket??? Hur kommer det sig att man så ofta vill diffusera mitt mellan högtalarna och absorbera bakom. Va spännande händer mellan högttalarna som är så viktigt att sprida vidare ut i rummet? //Danielh Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Är det för att de är så svårförutsedda? I detta fallet skulle ju Wallraff få denna funktion "på köpet", om det nu finns problemfrekvenser och om det skulle gå att stämma av den efter det. Inte primärt därför, men bland annat! Panelabsorbenter har en tröskel att komma över innan dom börjar verka. Detta blir lite konstig med olika rumsljud beroende på ljudstyrkan. Nästa problem är att dom likt mycket annat har ett övertons-spektra "om dom inte byggs precis rätt". Här kan man väl säga att "precis rätt" är väldigt svårt att åstadkomma samt väldigt problematisk att göra något åt i efterhand. Panelabsorbenter stäms ju av med det man kallar för "ytvikt". Bättre, enligt mig, att nyttja HH absorbenter upp till några hundra Hz. Quote
Recommended Posts