Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj!

har möblerat om här i min lägeneht.. pga platt tv som skulle upp på vägg och lite sådant..

Nu är det som så att jag bytte vägg så jag numera spelar längs med rummet, förut var det på bredden.

Det "roligaste" i detta är att basen har blivit jätte tunn, har testat och placerat runt mig i djupled men utan ngt större resultat, till min förvåning har jag dock märkt att om jag lutar mig ca 20cm frammåt från ryggstödet på soffan så blir basen mkt fyllig, lutar jag mig tillbaka helt i soffan så försvinner fylligheten nästan helt.

Hur kan detta komma sig? spelar hellre ingen roll om soffan står 1 m från högtalarna eller 2 m... effekten är densamma.

Finns det några tips på hur man ska gå till väga i akustik förbättring för att kunna fylla ut basen mer i rummet? (den återfinns juh till stor del i de bakre hörnen på rummet)

Ryggstödet på min soffa är ganska högt, kan det påverkar hur effekten blir för min del? Jag har stora funderinga o byta soffa till en som är lite lägre ryggstöd (så man kan vila huvudet på det givetvis.. haha)

Skall också tillägga för lite mer info. att båda sido väggarna är rena feta betong fundament, har i dagsläget INGA som helst absorbetner ngnstans i rummet. då jag precis flyttat om.

Det skall förhoppnings komma upp MEN jag undrar juh också kan man med hjälp av dämpning även påverka så att basen känns fylligare?

Alla tankar och ideér är välkommna, för det här problemet är helt nytt för mig.

edit: Har testat och kört frekvens kurva och det är basen mellan 40-50hz som bråkar eosm mest.. har nu testat att fltyta högtalarna frammåt.. började med ca 2 m från bakvägg och flyttade dom sakta mot bakvägg... oavsett hur jag gjorde så försvann basen runt dessa hz totalt i soffan.. har även testat och flyttat soffan men detsamma händer.. så fort jag lutar mig tillbaka så försvinner dom lutar jag mig ngt frammåt i soffan så kommer dom direkt...

helt sjukt..

Hur kan en soffa äta bas?

Posted

Jag har väldig utslagning av basen mitt i rummet. Kan spela en 40hz ton så hela huset skakar men ungerär mitt i rummet så låter det inte mycket alls. Det är väl något sånt som händer hos dej. Prova att palla upp högtalarna en 5-10cm?? Låter det bättre så kan du ju lösa det snyggt med typ en Base platta med spikes under, borde bygga ca 5-10cm.

Posted

Du har upptäckt vad vi brukar kalla rumsnoder. Eko i rummet förstärker de toner som stämmer

med rummets mått och på vissa avstånd från vägg får man utsläckning där basen försvinner.

Posted

kansas: Högtalarna står redan ca 5 cm över golvetp å spikes.. men ska minsann ta och testa o palla upp dom lite till... det kanske kan hjälpa til en del också.

som sagt de har spelat ordenligt i samma rum förut, men nu när jag bytte o valde att spela längs med rummet så blev det pannkaka av alltihopa *skratt*

Du har upptäckt vad vi brukar kalla rumsnoder. Eko i rummet förstärker de toner som stämmer

med rummets mått och på vissa avstånd från vägg får man utsläckning där basen försvinner.

aha, kan det vara så?

då eko i rum kan avhjälpas.. kan det genom att man dämpar diverse reflexer återskapa en vis bas då? fast basen spelar väll inte in rikgit på samma reflexer som ex. diskant och mellanregister eller?

men har för mig att jag läst någonstans att genom o dämpa rummet på rätt sätt så kan man faktiskt vinna en del i bas , alltså höra hz frekvenser som tidigare varit utslagna..