Peak Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Swedish Statement tornar upp sig som en fästning i lyssningsrummet och visst var det läge för mäktiga orkesterverk men även gles jazz och bozzanova klarade sig fint. Hejsa Mårten, Det ser f.....godt ud. Go for it ! Looks very nice. Hope that the Swedish and the Danish design could be a Scandinavian Design in some years Mårten you have my respect from here. Peak Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Har någon i tråden sagt något om när det blir premiär? Vilken svanå-level kommer det att bli på rummen? Premiärdatum är inte fastställt ännu då en del detaljarbeten återstår. Det finns två lyssningsrum som är uppbyggda på helt skilda sätt och i det stora rummet (med betoning på stora... ) handlar det om highest Svanå level. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Aktivitetsnivån på Marten har varit hög på flera fronter och idag startade CES 2008. Leif kommer att vara där, med i bagaget finns en ny högtalarserie och det blir världspremiär. Bilder kommer att läggas upp på all världens hifinätsidor men Euphonia vill ju gärna vara först... Varsågoda...The Marten FormSeries :cool: Quote
K-man Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Aktivitetsnivån på Marten har varit hög på flera fronter och idag startade CES 2008. Leif kommer att vara där, med i bagaget finns en ny högtalarserie och det blir världspremiär. Bilder kommer att läggas upp på all världens hifinätsidor men Euphonia vill ju gärna vara först... Varsågoda...The Marten FormSeries :cool: Där kom dom....läckra! Hela range:n tack! \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Triangulär form och sidosystem plus centerhögtalare är utrustade med banddiskant. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Golvhögtalarmodellen FormFloor är en tvåvägshögtalare och kombinerar banddiskanten med ett keramiskt element. Finns i ett antal färgvarianter. Quote
Absolute Audio Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Aktivitetsnivån på Marten har varit hög på flera fronter och idag startade CES 2008. Leif kommer att vara där, med i bagaget finns en ny högtalarserie och det blir världspremiär. Bilder kommer att läggas upp på all världens hifinätsidor men Euphonia vill ju gärna vara först... Varsågoda...The Marten FormSeries :cool: TUNGT!!! :cool: Det har ju varit på tapeten länge med en design serie. Stilrent tycker jag är ett signum för de nyare Marten högtalarna och detta är verkligen inget undantag. Mer bilder nu Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Det finns även en subwoofer med i leken och den drivs aktivt av klass D-förstärkeri på 400W. Quote
zood Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Den vita fick ju mig att börja dräggla Riktigt läckra, skall bli kul att höra hur de låter Quote
Peak Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Det finns även en subwoofer med i leken och den drivs aktivt av klass D-förstärkeri på 400W. Ja lad os se deres produktion af kabinetter, vil gerne se hvordan ? eller er det gjort udenbys ? Peak Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Ja lad os se deres produktion af kabinetter, vil gerne se hvordan ? eller er det gjort udenbys ? Peak I dagsläget finns det inga bilder från produktionen men det skall jag försöka få till. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Den vita fick ju mig att börja dräggla Riktigt läckra, skall bli kul att höra hur de låter Här kommer vänster FormFloor plus FormSub. Hela systemet kommer med när vi fingranskar rummet och det är också något mycket speciellt... Quote
Pelle Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...llington006.JPG Ellington med ett baselement? Eller ser jag i syne? Finns det lite mer info om den nya basen FormSub? Den ser mycket intressant ut. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...llington006.JPG Ellington med ett baselement? Eller ser jag i syne? Finns det lite mer info om den nya basen FormSub? Den ser mycket intressant ut. Det kan vara en modenyck :cool: eller en helt annan modell... :clown: FormSub är utrustat med ett tiotumselement med extrem slaglängd. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Har man sagt A får man väl säga B och här kommer systemet som vi skall kika närmare på i detta rum. Först skall emellertid själva rummet byggas upp från start och det är en komplicerad historia... Quote
Peak Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Har man sagt A får man väl säga B och här kommer systemet som vi skall kika närmare på i detta rum. Först skall emellertid själva rummet byggas upp från start och det är en komplicerad historia... Så de laver ikke kabinetter selv? så de monterer bara ? Quote
Pelle Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Det kan vara en modenyck :cool: eller en helt annan modell... :clown: FormSub är utrustat med ett tiotumselement med extrem slaglängd. Oj, jag kanske var lite luddig. Jag syftade på bilden jag länkade till. Det ser ut som en Ellington med ett element på planschen bakom Bladelius-spelaren. Hur som helst verkar FormSub intressantare. Hur högt kan man dela den? Cirkapris? Många frågor. Quote
IcedEarth Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Oj, jag kanske var lite luddig. icon_smile_blush.gif Jag syftade på bilden jag länkade till. Det ser ut som en Ellington med ett element på planschen bakom Bladelius-spelaren. Hur som helst verkar FormSub intressantare. Hur högt kan man dela den? Cirkapris? Många frågor. icon_smile_big.gif Det är nog en helt ny subwoofer och den verkar ligga i 3100€. Marten FormSeries will be at the 2008 CES and represents a new concept of loudspeaker design from Leif Marten Olofsson, chief designer and founder of this Swedish manufacturer. Some of the goals were to create a beautiful and simple geometrical form that would fit into the interior of any contemporary home, yet provide the high-end sound quality and cabinetry. The lineup includes the FormSub, FormFloor and FormCentre (3100€, 4500€, and 2100€ respectively). The FormFloor and FormCentre models are two way loudspeakers that employ a pure ceramic bass/mid driver and ribbon tweeter. The triangular configuration of the FormFloor and FormCentre models is acoustically optimized to allow the speakers to totally disappear within the soundstage. The finishes are piano lacquer in five different colors/woods. The powerful FormSub model contains a 10-inch extremely long throw driver that is powered with a 400 watt Class D amplifier. //rillo Quote
Bordeaux Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Jag blir helt tagen av kvalitén på bilderna Quote
Timbre™ Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...llington006.JPG Ellington med ett baselement? Eller ser jag i syne? Finns det lite mer info om den nya basen FormSub? Den ser mycket intressant ut. Blev själv lite konfunderad och det hela har kollats upp... Basunderdelen på planschen växte fram på idéstadiet och blev en del i designutvecklingen av Ellington. Postern sattes upp i samband med Dukepremiären på Mårten Centre. En utflyttning följs vanligtvis av en inflyttning och nu har vi tagit oss ett par kvarter bort till Chalmersgatan. En kort men omfattande flytt kan man säga och husfasaden i bakgrunden har adress Engebrektsgatan. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Oj, jag kanske var lite luddig. Jag syftade på bilden jag länkade till. Det ser ut som en Ellington med ett element på planschen bakom Bladelius-spelaren. Hur som helst verkar FormSub intressantare. Hur högt kan man dela den? Cirkapris? Många frågor. Även priserna är uppkollade och FormSub finns för närvarande i svart pianolack och priset hamnar på 26500 kr. Designmässigt är den tänkt att matcha samtliga stativhögtalare i Martensortimentet. FormFloor finns i fem ytfinishvarianter och kostar 37900 kr. FormCentre ligger på 17800 kr. Leif har kollat upp att inga flyttpinaler glömts kvar och det är dags för en vända till... Quote
Timbre™ Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Så de laver ikke kabinetter selv? så de monterer bara ? Har gjort lite research :cool: och det mesta i kabinettväg tillverkas på ett snickeri i Göteborg. Här finns lång erfarenhet då även andra högtalartillverkare anlitar denna underleverantör. På Chalmersgatan var det start från läge zero och många hantverkare blev snabbt inkopplade... Quote
K-man Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Photogenic... Absolut! Jag antar att de egentligen ville parkera på ett annat sätt...men fick inte för fotografen! \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Det gäller att snabbt få kontakt med omvärlden och nätverksuppkopplingen drog igång i denna inledande fas. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Absolut! Jag antar att de egentligen ville parkera på ett annat sätt...men fick inte för fotografen! \\K-man Fotografen snodde även åt sig hörselskydden och nu blir det en del hantverk och snickeri i väntan på att FormSeries dyker upp i CES-rapporterna. Audio Federation brukar ha trevliga bilder. Quote
K-man Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Fotografen snodde även åt sig hörselskydden och nu blir det en del hantverk och snickeri i väntan på att FormSeries dyker upp i CES-rapporterna. hehee, kan jag tro...inte minst med tanke på hur bra de matchar plastskydden på stegens gavlar! \\K-man Quote
calm Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Har man sagt A får man väl säga B och här kommer systemet som vi skall kika närmare på i detta rum. Först skall emellertid själva rummet byggas upp från start och det är en komplicerad historia... Snygga basfällor!? Verkar bättre proportioner än vanliga V 4;or och V 6:or. Specialbyggen eller? Jag tror att dessa skulle passa mig mycket bättre eftersom de verkar långa och smala. 40 x 40 i basmått månne? Vem tillverkar? Calm Quote
helios Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Det gäller att snabbt få kontakt med omvärlden och nätverksuppkopplingen drog igång i denna inledande fas. Nätverk och HiFi modeord i dessa dagar. Nätverks HiFi m.a.o. Quote
Recommended Posts