Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här följer en sammanfattning av mina intryck.

Jag kände igen Bird från premiärlyssningen, men nu lät den i mina öron mer korrekt och homogen. Jag kommer ihåg att jag tänkte tillbaka och att det nog var såhär jag inbillade mig att Bird nog skulle/borde kunna låta vid den första lyssningen. De flesta av mina tveksammheter från förra lyssninen blev eliminerade i Martens nya rum. Tur att man inte är dum nog att dömma ut en högtalare innan man gett den olika/bättre förutsättningar. Den enda lilla tveksamheten som kvarstod är basen. Rummet är ju rejält tilltaget, men tyckte nog man kunde önska mer artikulering och kontur. Förra lysningen gjordes på rör, men Beowulf räckte inte för att frälsa mig denna gången heller.

Efter omkoppling och skapligt centrerad placering framför Coltrane så föll allt på plats. Först här inser jag varför jag inte riktigt övertygas av Birds bas. Jag jämför ganska orättvist med Coltrane. Precis som Timbre har jag hört Coltrane en hel del och med olika rum och partners. Basen är helt enklet mer oansträngd och i större harmoni med resten av spektrat. Svårt att peka på några objektiva brister i Coltranes återgivning i rummet. Jag kanske önskar något mer textur och tyngd i nedersta botten. Kanske jag subjektivt gillar lite mer kött i lägre mellanregisterregionen, men då enligt min bedömning återgivningen är konsekvent är detta inget som stör. Det som imponerar mest är perspektiv och luft och stortlek i ljudbild.

Förmodligen är det det lilla sista i form av mer resonansdött material och kompromisslös voicing som i detta rum tydligare skiljer Coltrane från Bird.

Om jag inte missförstått så är Coltrane dubbelt så dyr och visst måste Bird anses mer prisvärd, men med detta rum blir det mer rättvist att lyssna på Martens trevliga produkter än vad som tidigare varit möjligt. Man kan säga att detta rum gör Coltrane "billig" :D

Om det inte framgått tidigare, recenserar jag alltid utifrån en förväntan om perfektion. All kritik skall alltså vägas mot detta. Jag tycker detta är lättare, då det är svårt att ha ett graderat lyssningsminne.

Några dagar innan denna lyssning var jag på besök hos Björn Wiman och fick uppleva hans rum och trevliga anläggning. Innan musiken startar får jag en liknade upplevelse av frekvensgång och efterklang i martens rum, trots att de är så väldigt olika i form o storlek. Kanske är det SMT filosofi som upplevs, eller att man helt enkelt är van vid "sämre" rum. När musiken startar känns det dock rätt. Både Bird och Coltrane funkade bra och dagen var njutbar. Någon frågade Leif hur han hade upplevt första lyssningen på Bird i det färdiga rummet. Man anade att Leif faktiskt hade varit lite nervös, men att han lugnt kunde andas ut då högtalaren inte visat några oönskade, eller tidigare okända beteenden.

Jag har i princip lagt ner mina audiofilspecade skivor vid tester av seriösa system på sistone. Jag tog inte med några, delvis för att jag räknade med att alla andra skulle spela sådant och delvis för att jag redan "visste" att de skulle låta mer eller mindre perfekt.

Min avlsutande kommentar till Leif innan jag var tvungen att springa till väntande transport var "Det rockade" och det är ju det viktigaste. Jag hann inte spela Stravinskijs våroffer, som också är en typ av hårdrock, men det blir nästa gång.

tack igen!!

• Replies 331
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kan inte säga annat än att det är mycket mycket tjusigt!!

Trevligt och välgjort reportage.

Kan bara föreställa mig hur bra det måste spela... (Ljudbilden...)

Också roligt att se byggnationen och rummet som pågått under samma tid som min egen byggnation (mina akustik absorbenter var nere och vände hos Mårten innan jag fick upp dem till mig :) )

Nästa resa till Göteborg, så blir det till att gå förbi!

Posted

Också roligt att se byggnationen och rummet som pågått under samma tid som min egen byggnation (mina akustik absorbenter var nere och vände hos Mårten innan jag fick upp dem till mig :) )

Faktum är att Martens nya lokaler inte kunde bli mer olika de gamla stilmässigt, men det är fortfarande smakfullt och man får precis samma välkomnande känsla i de nya och det faller helt klart tillbaka på företrädarna. Att det dessutom låter ännu bättre är ju bara trevöigt :)

Posted

Absolut obligatoriskt vid ett Göteborgsbesök och vi har fått se en av stadens hifiinstitutioner växa fram... :cool: Detta flyttprojekt skulle även komma att utvecklas till ett Euphoniaprojekt :) med återkommande fotobesök i takt med att arbetet framskred. Vi avrundar med en bild ur Coltranearkivet och närmast är det sannolikt Marten Supreme som väntar på att få spela ut hela sitt register i det nya lyssningsrummet.

Ett stort tack till Mats, Claes, Leif, Jörgen och alla som på ett eller annat sätt har dragits in i denna bildtråd!

marten0005.JPG

Marten

Svanå Miljö Teknik

Posted

..och vilken fin bild du avslutar med, heja! :):mm:

Tack för ett trevligt reportage, och grattis till Marten!

Posted

Det är ju bara att stryka under på det som redan skrivits av de andra deltagarna, det var en mycket trevlig stund med gott kaffe, härlig musik och högklassig presentation!

....man skall allt vara lite glad att man bor i Gbgtrakten...så att man har möjlighet att besöka Martens när tillfälle ges....och det kommer jag fortsätta göra!

\\K-man

Guest Audio Concept
Posted

Vi önskar Marten lycka till med den nya butiken - och Matts verkar återigen ha gjort ett utmärkt arbete med rummen.

mvh, Audio Concept

Posted

Efter en lång vinterdvala, flytt till nya lokaler och byggande av nya lyssningsfaciliteter i världsklass öppnar äntligen Marten Centre åter igen.

lördag 23/2 kl. 11.00 tas det bruna pappret ner från skyltfönstren och dörren slås upp till Göteborgs nya hifi oas.

Från början öppnar vi ganska lugnt med ett begränsat sortiment som kontinuerligt kommer byggas ut med intressanta produkter, nya varumärken och nyheter i respektive märke. Vi har flera nyheter på gång som kommer senare i vår.

På lördag finns detta på Marten Centre:

Det finns komplett Marten sortiment inklusive den nya FormSeries för åhörande www.marten.se

Det mesta ur Bladelius kollektion, inklusive årets förstärkare i Hifi & Musik; Tyr www.bladelius.com

EAR produkter, inkluderande de av många uppskattade phonoförstärkare www.ear-yoshino.com

Jorma Design - kablar www.jormadesign.com

Solid Tech - hifimöbler och tweaks www.solid-tech.net

Hannl - effektiva skivtvättar från Tyskland www.hannl-reinigungssysteme.de

Einstein Audio - exklusiva rörhybrider från Tyskland www.einstein-audio.de

Music First - passiva försteg från England, nytt i Sverige www.mfaudio.co.uk

Emille Labs - nytt hett märke på rörsidan www.emillelabs.com

Vyger - mycket prisvärda skivspelare i aluminium från Italien www.vyger.com

Amphion - högtalare med finsk finess i design och ljud www.amphion.fi

JJ Electronics - extremt välljudande rörförstärkare www.jj-electronic.sk

Ett begränsat sortiment av utvalda cd och vinylskivor med extra god ljudkvalité

Alla är välkomna

Plats: Marten Centre, Chalmersgatan 24, Göteborg

Tid: Lördag 23/2, kl 11-15

Nya öppettider Marten Centre:

Onsdag - fredag 13-18

Lördag 11-15

Övrig tid endast tider bokade med god framförhållning.

Posted
Efter en lång vinterdvala, flytt till nya lokaler och byggande av nya lyssningsfaciliteter i världsklass öppnar äntligen Marten Centre åter igen.

lördag 23/2 kl. 11.00 tas det bruna pappret ner från skyltfönstren och dörren slås upp till Göteborgs nya hifi oas.

Från början öppnar vi ganska lugnt med ett begränsat sortiment som kontinuerligt kommer byggas ut med intressanta produkter, nya varumärken och nyheter i respektive märke. Vi har flera nyheter på gång som kommer senare i vår.

Känns just nu som jag är på fel planet :mm:

• 2 weeks later...
Posted

Igår var jag och lyssnade i Martens nya lokaler. Den nya butiken är mycket stilfull. Lokalen är dock inte lika vacker och elegant som den andra, en smaksak kort å gott. Den största fördelen med den nya lokalen som jag ser det är att de inte har några restriktioner med att bygga om den som de vill. Jag och en polare satt och lyssnade på en hel del skivor i det stora rummet med Coltrane-högtalarna. Jag fick även en trevlig pratstund med Leif om vad han haft för mål med rummet och vad han tyckte om slutresultatet. Han verkade mycket nöjd :)

Jag tycker att det låter okej från mellanregistret och uppåt. Jag måste dock hålla med plundin och Matrixen när det gäller basen även om jag drar min kritik lite längre. Basen var mycket tunn, den saknade helt djup och tryck. Det skulle givetvis gå att flytta högtalarna närmare väggen men jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket som jag skulle vilja. Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna. Jag skulle dock ha föredragit ett fylligare basfundament. När vi spelade en låt med Alison Krauss saknade jag kontrabasen. Högre upp i frekvens blev det lite påträngande när de röjde på som bäst. Det känns som att efterklang är för lång för min smak.

Det var dock en kul upplevelse och jag tackar för det och önskar Marten lycka till! :)

Posted
Igår var jag och lyssnade i Martens nya lokaler. Den nya butiken är mycket stilfull. Lokalen är dock inte lika vacker och elegant som den andra, en smaksak kort å gott. Den största fördelen med den nya lokalen som jag ser det är att de inte har några restriktioner med att bygga om den som de vill. Jag och en polare satt och lyssnade på en hel del skivor i det stora rummet med Coltrane-högtalarna. Jag fick även en trevlig pratstund med Leif om vad han haft för mål med rummet och vad han tyckte om slutresultatet. Han verkade mycket nöjd :)

Jag tycker att det låter okej från mellanregistret och uppåt. Jag måste dock hålla med plundin och Matrixen när det gäller basen även om jag drar min kritik lite längre. Basen var mycket tunn, den saknade helt djup och tryck. Det skulle givetvis gå att flytta högtalarna närmare väggen men jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket som jag skulle vilja. Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna. Jag skulle dock ha föredragit ett fylligare basfundament. När vi spelade en låt med Alison Krauss saknade jag kontrabasen. Högre upp i frekvens blev det lite påträngande när de röjde på som bäst. Det känns som att efterklang är för lång för min smak.

Det var dock en kul upplevelse och jag tackar för det och önskar Marten lycka till! :)

Det jag skrev var att Bird inte hade lika bra bas som Coltrane, vilket inte på något sätt är konstigt. Sedan är nog rummet för stort för att Coltrane skall fylla det i nedersta botten, men det är bara en gissning från min sida.

Posted
Det jag skrev var att Bird inte hade lika bra bas som Coltrane, vilket inte på något sätt är konstigt. Sedan är nog rummet för stort för att Coltrane skall fylla det i nedersta botten, men det är bara en gissning från min sida.

Nja, det var det här jag reagerade på:

...Svårt att peka på några objektiva brister i Coltranes återgivning i rummet. Jag kanske önskar något mer textur och tyngd i nedersta botten...

:)

Posted
Nja, det var det här jag reagerade på:

:)

ok, skrev jag så, så var det nog så... Det var dock först när jag letade saker att anmärka på, som jag krystade fram den kommentaren.

Posted
När vi spelade en låt med Alison Krauss saknade jag kontrabasen. Högre upp i frekvens blev det lite påträngande när de röjde på som bäst. Det känns som att efterklang är för lång för min smak.

Berikande för tråden att det kommer in lyssningsupplevelser från skilda lyssningssituationer och med olika slags musik. Vid vår Coltranelyssning var det Beowulf som stod för drivningen och en tanke som Jörgen och Leif har haft bakom hela satsningen måste vara att kunna jämföra olika slags elektronik, högtalare och uppställningar på ett effektivt sätt. De enda fasta installationerna är ju akustikbehandlingen och uppkopplingen fram till nätuttagen.

Det första mätresultatet är konverterat/uppladdat och här kommer tidsmässigt utklingningsförlopp vid ett antal valda frekvenser. Ju mer sammanflätade grafer, ju större möjlighet att uppfatta inspelningsdetaljer och rumsinformation.

martenew697.JPG

Posted

Inledning

Först vill vi på Marten tacka trådskaparen/skribenten/fotografen/audiofilen Timbre som med denna tråd (på Euphonia Audioforum) gjort en så grundlig dokumentation och lagt så mycket tid och möda på tråden att man bara häpnar. Tack för det Timbre. Tack även till alla andra som bidragit till denna tråd.

Marten har som policy att inte delta i debatter och denna hållning står fast och detta är ett inlägg av engångskaraktär, enbart för att vi klargöra våra ståndpunkter i samband med nyöppningen av Marten Centre och speciellt det omdebatterade större lyssningsrummet som benämns som ett level 3 rum från Svanå Miljöteknik.

Nya Marten Centre

Vi på Marten är mycket glada över våra nya lokaler som vi har fått skräddarsydda efter våra önskemål, inte minst våra lyssningsrum och då främst det större rummet som är ett på många sätt ett unikt rum. Detta rum betyder mycket för oss och underlättar utvecklingsarbetet av nya modeller betydligt då det är lättare att göra ”rätt” från början när man kan lyssna i rummet som är befriat från det som vanliga rum alltid har: resonanser.

Vi är inte 100% klara med vårt Centra och med lyssningsrummen men vi har kommit så långt att vi har fått höra att det finns en otrolig potential och en unik möjlighet att utveckla och demonstrera våra högtalare på, i våra öron, bästa möjliga sätt.

Det har ju framkommit en del kritik, mest positiv men också en del negativ kritik främst gällande basåtergivningen. Det är detta vi vill kommentera och förklara med detta enstaka inlägg.

Marten högtalare – en liten tillbakablick och hur det ser ut idag

Med våra högtalare så eftersträvar vi en så ren och subjektivt riktig återgivning som möjligt. Ibland får vi kritik för att det kan vara en något slank bas, detta beror mest på att med de element och konstruktion vi använder ger en mycket ren bas, kanske renare än många är vana vid, och i början av Martens (Mårten Designs) i år 10-åriga karriär så tog det ett tag, även för erfarna audiofiler och journalister, att vänja sig vid denna rena karaktär. Marten förmedlade inspelningarna på ett på ett för väldigt många helt nytt sätt och detta fick blandat bemötande med många reaktioner i stil med ”att det kommer för mycket information” och ”för ljus” karaktär. De allra flesta reaktioner kom sig av att lyssnarna satt med bastunga och i diskanten mycket avrullade system hemma och det var ovant att få sina referensskivor presenterade på ett nytt och annorlunda och på ett ibland avslöjande sätt. Att detta med tiden gett med sig har på senare tid visat sig med ganska stora framgångar på den internationella marknaden med en hel del från varandra helt oberoende ”awards” och utmärkelser i bl. a ”The Absolute Sound”, Hifi+ samt klass A klassning i Stereophile Även i flera asiatiska och tyska tidningar har uppmärksammat Marten på ett för oss mycket trevligt sätt.

På senare år har vi inte fått någon nämnbar kritik när det gäller detta med slank eller tunn bas och vi upplever att utvecklingen i stort har gått vår väg med mer fokus på renhet och transparens i ljudåtergivningssammanhang, åtminstone i det lite dyrbarare segmentet där Marten rör sig. Att Marten inte skulle tycka om bas, eller att basregistret bortprioriteras till fördel för annat är helt enkelt inte sant, Marten älskar bas, men med ett stort förbehåll: Den måste vara ren! Och dessutom gillar vi ett öppet och luftigt sound som vi tycker återspeglar verkligheten på ett trovärdigt sätt.

Dock skall man inte förledas att tro att varje högtalarmodell från Marten är exakt likadan. Våra tre olika produktlinjer ställer olika krav på kringutrusning, rum och inspelning. Referensserien Coltrane med sina diamanter och exklusiva kolfiberkabinett räknar vi med att slutkunderna håller med kringutrustning av högsta kvalité. Gamla Mårten Design har förfinats och förbättrats i helkeramiska audiofilserien Heritage där kraven fortfarande är ganska höga på kringutrustning men Duke t ex är en hel del snällare än t ex Coltrane. Följaktligen är nya FormSeries, utrustad med banddiskant ännu mer förlåtande för kringutrustning och inspelning.

Är inspelningen lite tunn kan det låta lite tunt i ett Marten system eller i ett annat högupplöst system. Detta är ett klassiskt problem för högupplöst transparent ljudåtergivning då det inte är ovanligt att inspelningar eller andra brister i kedjan avslöjas. Är däremot inspelningen av tillräckligt hög klass kommer man att få en finfin stund framför stereon, där vi upplever att man kommer närmare musiken och får en fullödig upplevelse med mycket live – känsla.

Svanå – Level 3 rum har liknande problematik

Lite liknande problematik, som vi historiskt upplevt med Marten, kan uppstå det när det gäller ett Svanå level 3 rum. Det finns helt enkelt inga resonanser och efterklangen är mycket kontrollerad under 100 Hz. Detta är ovant för många lyssnare och kan vara lite besvärligt att i förstone ta till sig. De flesta är vana med att ha ett flertal mer eller mindre kraftiga resonanser samt ganska stora rumsförstärkningar i de nedre registren, vilket är mer eller mindre oundvikliga i ”vanliga” rum. Det är inte ovanligt att i vanliga lyssningsrum / vardagsrum så finns en förstärkning i basen på 5-10 dB. Finns det mot förmodan inga resonanser i basområdet så brukar efterklangs tiden vara förhållandevis lång.

Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.

Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).

Frekvensgången (med Coltrane) i rummet är +- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition, förutom en utsläckning runt 35-40 Hz på ca 5 dB som beror på avståndet mellan högtalare och frontvägg som är ca 1.5 m, från bakkant högtalare (inte 4 m som någon skrev i något inlägg), ovanför 10000 Hz rullar det av lite lätt med -6 dB vid 20000 Hz som det normalt gör i lyssnings positionen. Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s. Dippen vid 35-40 Hz hoppas vi att kunna höja inom en ganska snar framtid.

En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).

Vi själva upplever resultatet som mycket behagligt när man slipper alla störande rumsbidrag och man får med verkligen alla detaljer som finns på inspelningen och man kan ta till sig musiken på ett helt sensationellt sätt. Faktum är att många av våra favoritskivor som vi tidigare ratat för att de varit för dåligt producerade eller inspelade blir riktigt njutbara och det är ju väldigt roligt.

När vi första gången hörde våra högtalare i det större lyssingsrummet så fick vi mer eller mindre en chock. Vi hade inte trott det inte var möjligt att kunna höra en sådan renhet, detaljupplösning, transparens, makro och mikrodynamik och musiken svävade bara fritt i rummet med rent otrolig livekänsla (när det inspelade materialet tillåter det).

Aktiviteter i level 3 rummet

Med detta rum får vi till på köpet ett inspelningsrum där väggar och tak är svåra att lokalisera eftersom de sena reflexerna reduceras bredbandigt 15-20 dB. Vi har faktiskt funderingar på att göra våra egna ”Marten” inspelningar i detta rum. Tanken är att vi spelar in, mastrar och spelar upp detta i ett och samma rum. Vi har flera musiker som har testat rummet med att spela sina instrument (gitarr, trummor, röster mm) och de har varit mycket entusiastiska över resultatet. Vi hoppas kunna testa rummet med egna inspelningar redan i år och ber att få återkomma i ärendet.

Vi har demat den sista tiden med olika elektronik och högtalare i level 3 rummet. Det har varit JJ Electronics 323 (2x20W parallell single end triod), Emille Labs KI-270W (2x70W push pull 6550) samt Bladleius Beowulf (4x450W biamp) tillsammans med Bird, Coltrane och Supreme. Alla har fungerat bra på olika sätt. JJ Electronics har fungerat förvånansvärt bra med tanke på den på pappret blygsamma effekten, med en lysande återgivning av de övre registren, men naturligtvis kan den inte leverera full dynamik och kontroll vid lite högre ljudstyrke nivåer. Emille har också fungerat mycket bra med betydligt bättre dynamisk förmåga men med Beowulf presterar (framförallt med Coltrane) med en subjektivt obegränsad dynamik och kontroll.

Vi vill också tillägga att Coltrane finns numera i en ny version med högre impedans i basen. Tidigare så har den dippat på sina ställen ner till 2.3 Ohm. Numera går den aldrig under 4.7 Ohm. Denna ändring har vi gjort för att Coltrane skall kunna fungera med traditionell rörelektronik som många av våra kunder har och föredrar framför mer effektstarka transistorförstärkare.

Du är välkommen att bilda en egen uppfattning

Det finns ju gubevars ett mycket stort utbud av både olika högtalarmärken och andra lösningar på rumsliga problem vid musiklyssning än de vi valt att genomföra och det står verkligen alla fritt att välja vad som passar bäst på individnivå och till plånbokens storlek.

Vi gör bara det vi tycker är riktigt och genomför det vi tror på och väljer samarbetspartners efter vårt bästa förstånd, men det är oss helt främmande att pracka på någon våra åsikter.

Detta är en kul och intressant hobby för de flesta och ett fascinerande yrke för några få och ibland upplever vi att man tar meningsskiljaktligheter och sk. hifipolitik lite för allvarligt, speciellt på nätet. Koppla av, använd gärna ett öppet sinne och njut av de välgörande och helande upplevelser som hifin och musiken kan ge är Dr Martens stående ordination.

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.

Med detta inlägg vill vi bara förbereda er på vad ni har att vänta er.

Marten Centre

Chalmersgatan 24

411 35 Göteborg

T: 031-207200

F. 031-207270

Öppet: Ons-Fre 13-18 samt Lör 11-15.

Posted

Tack själva för alla träffar och för detta inlägg. Tråden kommer att kompletteras med ytterligare mätresultat när dessa filer är på plats, har konverterats och har laddats upp.

Posted

Nytt besök idag med lite egna skivor och kameran i bagaget.

Börjar med ett par bilder från lilla rummet.

pict4958x.jpg

pict4961x.jpg

"Duke" var uppkopplade men jag lyssnade aldrig här...

Några bilder från hallen/foajén:

pict4964x.jpg

pict4967x.jpg

pict4974.jpg

pict4976.jpg

"Formserien" är riktigt snygga tycker jag

pict4971.jpg

En pickup med associationer till Mercedes

pict4978y.jpg

Inne i "finrummet" blev jag sittande med mina skivor en lååång stund

pict4981y.jpg

"Coltrane" stod för välljudet idag och Leif berättade att han höjt upp basnivån i rummet med ett par db... lobbying fungerar

Jag spelade en del "liveinspelningar" som verkligen fick nackhåren att resa sig. Har aldrig hört en häftigare ljudbild, inte ens "live"!

pict4984y.jpg

pict4987.jpg

pict4988.jpg

pict4993.jpg

JJ-Electronics fina monoblock fick vila sig idag till förmån för Bladelius "Beowulf"

pict4990y.jpg

En sista på dagens uppställning.

Posted
Nytt besök idag med lite egna skivor och kameran i bagaget.

Börjar med ett par bilder från lilla rummet.

Oj, här har det rört på sig... :o:)

Stämningsfyllda bilder!

Posted

Hej Mårten, måste genast till din "butik", som ser otroligt seriöst byggt och låter nog därefter :mm:

Fina bilder Grabbar!! :)

Har du vanliga öppettider?

//Bato

• 6 months later...
Posted

Hej!

Jag vill bara tacka så här i efterhand för den mycket trevliga fredagskvällen under mässhelgen.

Tack Leif och Jörgen för Peggy Lee , det var den bästa närvarokänslan jag någonsin hört :o:o:o

Mvh , från en gurka som nästan föll ner på knä ;)

Posted

Jag och Sker fick också chansen att besöka Marten Center på lördagen. Med hänsyn till den pågående mässan var vi praktiskt taget där ensamma. Vi guidades runt av den sympatiske Leif som visade de olika lyssningsrummen.

Den omedelbara känslan när vi gick in i det stora lyssningsrummet var att det var lätt att andas och prata i detta rum som Leif beskrev som ett level 3+. Det skriver jag gärna under på. Det fanns väl inget som man sparat på i akustiksammanhang.

Fick höra detta imponerande system bestående av ett par prototyphögtalare i Coltrane-serien ännu inte döpta.

IMG_8895.jpg

Den första låten var en kopia av masterbandet till en inspelning med Peggy Lee från 1956. Vilken enorm närvarokänsla. Inspelad utan några ekon eller andra effekter, utan naken röst rakt in i mikrofonen och i mitt musikhjärta. Otroligt! Följdes av ett antal inspelningar av samma kvalitet med Paul McCartney och John Lennon från mastern till vita albumet.

Samma otroliga musikaliska upplevelse.

Calm

Posted

Storleken på högtalaren får man en känsla av när Leif står vid sidan om.

IMG_8889.jpg

Högtalaren levererade ett fantastiskt ljud. En ordentlig scen i både sid- och djupled. En välavstämd tonbalans med toppen transparent som klaraste källvatten. Mellanregistrets förmåga att behandla röster var enastående. Testade Kari Bremnes soloröst i En elsker i Berlin som inte går av för hackor, med samma resultat som Peggy, men med eko och andra effekter märker man i jämförelsen. Basen djup och väldefinierad.

IMG_8898.jpg

Elektroniken genomgående från Einstein. Dynamisk och snabb. Här uppställd på äkta gotländsk kalksten i det nya racket från G.A.D. Läckert :mm:

En inte helt obekant vinylspelare från Kungsholmen, tronade högst upp.

Calm

Posted

Sidosytemet med ett par nya Coltranehögtalare med något färre element.

IMG_8890.jpg

Vill tacka Leif för trevlig lyssning och god espresso och gratulera till en synnerligen fin butik!

CALM