plundin™ Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Det andra intrycket av rummet är att det är STORT, en välkomnande bredd men ändå inte extremt långt. Som den Galler jag är fick jag genast intrycket att taket var påväg att falla ner över mina axlar. Detta är givetvis skenbart, men ger ändå ett en smula klaustrofobiskt första intryck! Den nya soffan är gättre än den Marten hade på Götabergsgatan även om den (för mej) inte är någon optimal lyssningsposition ... vilket man kanske inte kan förvänta sig i en situation när det är 10 personer som skall lyssna... Fast en Chesterfieldfotölj med fotpall skulle passa mej bättre, och framför allt spelaren lite närmare lyssningsplasen... (Jag är lat, jag vet, men det är ett fullkommligt nöje från min sida! ) Lyssningsintrycket med Bird; var att jag på det hela kände igen den från första gången jag hörde den lite mer än ett år tidigare. Med mindre rumspåverkan (än på Götabergsgatan) tyckte jag det blev ännu tydligare att den är ganska slank i basregistret, inte så att det saknas bas utan snarast att den inte får nån hjälp av rummet ... hur mycket detta beror på valet av förstärkare (Beowulf) låter jag vara osagt, men det skulle tveklöst vara intressant att få höra Bird med fler olika alternativ! Jag försökte pressa Leif på om han på något sätt omvärderat Bird sedan han han lyssnat till den i det nya rummet, men han svarade att så i stort sett inte var fallet. Några få timmar med en högtalare i ett nytt rum spelandes favoritvax är ju inte särskillt avgörande, men det ger en del indikatorer. När vi efter att ha fikat bytte högtalare till Coltrane så kvarstod alla intryck (på samma plats som bird tror jag?), Coltrane är en mer homogen högtalare än Bird, även om dom har samma grundkaraktär (Antagligen på grund av Leifs konsikventa användning av keramiskaelement i bas och mellanregister medan han varierar sig en smula i diskanten) ... Även om alla detaljer fanns där och perpektivet (på dom flesta inspelningar) var absolut korrekt, infann sig inte den där självklara euphoniska upplevelsen, vad det beror på har jag ingen bra analys av ... Jag kan bara anta att det var en kombination av vad som fanns för handen! Det skulle oxå kunna vara att högtalarplaceringen inte är den 100%iga?? Men, att eftersom man bor in sig i rummet kommer det säkert att öppna sig ännu mer! I värsta fall kan det ju vara nån komponent i Leifs sätt att konstruera högtalare som dämpar min entusiasm (men vad skulle det vara?), hur som helst vet jag att jag måste återkomma till Chalmersgatan 24 för att lyssna mer på Martens högtalare, analysera mera, uppleva mera... Summa sumarum; känslan av att rummet bidrar med väldigt lite eller ingenting infann sig rakt omgående. Även om jag vidstår mitt intryck att det är en aning lågt i tak! Även om jag förstod på Leif att Matts takkonstruktion i princip är oändlig ... det vissuella är ofta lika betydelsefullt som det akustiska i en sån här situation! Det bestående intrycket av detta rum var att men tveklöst kan luta sig tillbaka och lyssna på musik, det är absolut inget vardagsrum utan snarare ett lekrum för personer med stadig kassa, och där sitter jag och trots allt myser, och när fantasin tar över, är det inte alls svårt att börja fundera på hur skulle mina högtalare eller den eller den högtalaren låta i en sådan välavvägd miljö... (Antagligen belve man väll besviken!) Det är en stor ära att få kunna lyssna i Martens stora rum, framgent kommer jag säkert få uppdatera mina intryck! /ptr Quote
plundin™ Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Det bör tilläggas att tygramarna som ska täcka för den justerbara luckan på alla V-4: orna (golv och tak) var ej levererade vid tiden för dessa foton. De kommer att bilda en linje mellan golv -vägg som jag tror kan bli riktigt nice Leif nämnde något om tygramar nu när du säger det, men det är framförallt det inkonsikventa valet av fanér som stör mej, tangentiellt snitt på stora ytor blir rörigt! För mej som gammal möbelsnickare blir det en aning IKEA blandat med offentlig miljö. Det saknar stil på samma sätt som ett Ek-kök från nittiotalet, det blir en visuell imitation... Fast det är säkert bara jag som upplever det så! Dessutom kommer tygramarna bli ännu ett vissuellt intryck, och jag är tveksam till om det kommer att släta över den rörighet jag upplever nu... Men jag låter mej gärna förvånas! Både i USA och Europa jobbas det på att få dessa rum erkända både som inspelningsrum och lyssningsrum. SMT:s koncept bygger ju förenklat på att det ska vara samma förnämliga akustiska miljö vid avlyssning som vid inspelning vilket i sin tur ställer stora krav på akustikmodulerna Som ljudtekniker är jag väll ännu inte helt övertygad, jag är rädd för att rummet har en för liten volym för en (Steinway) D-flygel, en riktigt soft jazztrio (dr, git, kb) skulle kanske gå.. Jörgen sa att han skulle ställa upp sitt batteri, så vi får väll höra vad han tycker när trummat på lite!! Att ställa upp en stereomick, får jag genast känslan av att jag skulle komma för nära taket... Det är frågan om det inte skulle funka bäst med fyra sittande stråkmusiker (alla stråkkvartett) eller något soloinstrument, typ akustisk gitarr ... jag uppskattar volymen till mellan 100 och 150 kubikmeter (Beroendet på hur man räknar takhöjden (ca. 5,5X8,5X2,5 meter)) och det är uppskattningsvis en fjärdedel (eller mindre) av det minsta rum där jag spelar in flygel akustiskt... Om vi närmickar och kör multikanal så är det hela mindre kritiskt, men en oförsiktig batterist skulle lätt overloada detta rummet!! Så ursäkta min tveksamhet, det betyder inte att rummet är dåligt (akustiskt) utan bara att det har för liten volym för akustisk musik.. Men lika dant här, jag låter mej gärna övertygas om att jag har fel! En fråga? Har ni gjort nån genomföring till angränsande rum så att man kan dra sina kablar utan att använda dörren? /ptr Quote
Timbre™ Posted February 11, 2008 Author Posted February 11, 2008 Som den Galler jag är... Tänk att jag kände det på mig... Det måste vara min vallonska ådra som är extra känslig. Stillsamt avvaktande stod ett par Coltrane och väntade på sin tur. Om man nu får vara lite personligt nostalgisk så var det just Coltrane som var anledning till den allra första lyssningsträffen med Jörgen och Leif. Den gången i träkabinett med delningsfiltren liggande på golvet hemma i Leifs dåvarande lyssningsrum. Tack vare Jorma kom jag med på denna intensiva lördagslyssning och det krävdes inte många skivor för att ana vidden av vad som var på gång. Det ligger en lyssningsrapport någonstans i HiFiForums arkiv och det handlade faktiskt om Patricia Barber då som nu... Quote
Timbre™ Posted February 11, 2008 Author Posted February 11, 2008 Det finns nog ingen annan högtalare som jag har lyssnat på i så många skilda rum, med så olika typer av elektronik och kablage som just Coltrane. Dagarna före Arkenpremiären var en intensiv tid för alla inblandade om jag inte minns helt fel... Quote
Guest Peo Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Nu gjorde du det igen.. Rackarns bra bild!! Quote
SMT Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Leif nämnde något om tygramar nu när du säger det, men det är framförallt det inkonsikventa valet av fanér som stör mej, tangentiellt snitt på stora ytor blir rörigt! För mej som gammal möbelsnickare blir det en aning IKEA blandat med offentlig miljö. Det saknar stil på samma sätt som ett Ek-kök från nittiotalet, det blir en visuell imitation... Fast det är säkert bara jag som upplever det så! Dessutom kommer tygramarna bli ännu ett vissuellt intryck, och jag är tveksam till om det kommer att släta över den rörighet jag upplever nu... Men jag låter mej gärna förvånas! Som ljudtekniker är jag väll ännu inte helt övertygad, jag är rädd för att rummet har en för liten volym för en (Steinway) D-flygel, en riktigt soft jazztrio (dr, git, kb) skulle kanske gå.. Jörgen sa att han skulle ställa upp sitt batteri, så vi får väll höra vad han tycker när trummat på lite!! Att ställa upp en stereomick, får jag genast känslan av att jag skulle komma för nära taket... Det är frågan om det inte skulle funka bäst med fyra sittande stråkmusiker (alla stråkkvartett) eller något soloinstrument, typ akustisk gitarr ... jag uppskattar volymen till mellan 100 och 150 kubikmeter (Beroendet på hur man räknar takhöjden (ca. 5,5X8,5X2,5 meter)) och det är uppskattningsvis en fjärdedel (eller mindre) av det minsta rum där jag spelar in flygel akustiskt... Om vi närmickar och kör multikanal så är det hela mindre kritiskt, men en oförsiktig batterist skulle lätt overloada detta rummet!! Så ursäkta min tveksamhet, det betyder inte att rummet är dåligt (akustiskt) utan bara att det har för liten volym för akustisk musik.. Men lika dant här, jag låter mej gärna övertygas om att jag har fel! Konceptet inspelning -lyssningsrum är naturligtvis underbyggt med nogranna prov med musiker och ljudtekniker under flera år Detta har kunnats gjorts i alla de hundra tals studiobyggnationer som SMT levererat moduler till. Konceptet har alltså utvärderats med sveriges absolut mest meriterade på området ( de skulle aldrig luras av det visuella intrycket som ett rum ger). Det är ju naturligtvis det akustiska slutresultat som räknas. Med lite erfarenhet hade du lätt konstaterat att diffusorena i rummet gör att det är svårt att lokalisera väggar och tak och att det är energi-tids kurvan på rummet som avgör om det fungerar vid inspelning (vilket du borde frågat efter) Gittarens utklingning bryr sig ju inte om det visulella intrycket som du tycks hänga upp dig på. ETC kurvan kommer snart läggas ut på hemsidan vilket visar att rummet är betydligt större akustiskt än de m2 som ögat ser AC rum i Stockholm har redan blivit utsatt för forskning av KTH bla pga av att det är svårt att lokalisera väggar och tak Som ex kan vi ta Bagges studio på Ekerö som blev färdig före jul Där står en flygel i ett betydligt visuellt mindre rum än detta med ett fantastiskt resultat (sagt av bla Benny Andersson) Trumrummet med Gh i taket och MA moduler på väggar har på bara några månader blivit mytomspunnet och kult bland våra främsta trummisar) Storlek ca hälften av detta rum. Att du sen ej förstår att Leif beställde rummet för att få ett så neutralt rum som möjligt för att kunna utvärdera sina nästkommande projekt och kunna ge kunderna en ofärgat lyssning gör att jag tappar respekten för dina också lite märkliga inlägg (lekstuga för välbärgade ,slank bas men ändå tillräcklig, Ikea kök mm) Matts /ptr Quote
K-man Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Nu gjorde du det igen.. Rackarns bra bild!! ...jag tror det beror på att jag står alldeles utanför bild....det blir ju liksom ett visst skimmer av min närvaro! :D \\K-man Quote
plundin™ Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Att du sen ej förstår att Leif beställde rummet för att få ett så neutralt rum som möjligt för att kunna utvärdera sina nästkommande projekt och kunna ge kunderna en ofärgat lyssning gör att jag tappar respekten för dina också lite märkliga inlägg (lekstuga för välbärgade ,slank bas men ändå tillräcklig, Ikea kök mm) Du tar mina kommentarer helt ur kontext. Jag har full förståelse för varför Leif eller AC låtit dig konstruera deras rum, och till det fungerar dom vad jag hört och sett jävligt bra, det är väll inget jag ifrågasatt? Att dom snickerier du levererar knappt håller IKEA-kvalitet kan du och jag diskutera när och om vi träffas IRL, det är inget vi behöver ventilera här ytterligare.. Den slanka basen var endast en kommentar i sammanhang med en högtalare, Bird och jag min uppfattning var och är att rummets inverkan på denna, är, som jag skrev är minimal om ens det... Jag har över huvud taget inte kallat det för "Lekstuga för välbärgade", det var din dyslektiska tolkning! ... där emot kallade jag det för lekrum, vilket det är för mej (jag ser inget negativt i det, det är det rum jag har min HiFi i och det rum jag befinner mej i flest timmar av dygnet när jag är hemma, att du inte har ett lika lekfullt förhållande till sånt kan ju inte jag rå för!). Relevansen för "Stadda vid kassa", var en kommentar utifrån om man skulle bygga ett mostvarande i hemmiljö, att du inte förstod det är ju trist och jag förstår att det kan kanske kännas sårande för dig att inte alla kan lägga en halv miljon på att bygga ett sånnt rum(?). Att du sedan är ytterst dålig på att ta några milda invändningar om hur rummet kan fungera i en annan kontext än dess primära gör att jag drar lite på smilbanden! Jag känner inget behov av att du skall respektera varken mej eller mina inlägg, men skall du kommentera dom så måste du nog läsa dom lite noggrannare och inte i ilska dra iväg ett innehållslöst försvarstal om hur bra allt ting är (Oavsett hur det ligger till i verkligheten)! Sånnt bygger man ingen kredd på!! Du får gärna berätta mer om Bagges Studio, vad är det för flygel, hur stor är den? (En Steinway D?), spelar dom in akustsik musik där (Kan du refferera några plattor?) ... jag har aldrig hört en konsertflygel låta bra (sett som ett akustiskt instrument) i ett rum som har mindre volym 1000m3 oavsett hur väl akustikreglerat rummet är! (Närmickade flyglar låter piss oavsett rummets storlek!) .. Det är min erfarenhet och ingen universell sanning, lika lite som dina skapelser är några universella sanningar! Jag är pragmatiker, om det funkar så är det bra, om inte, lös problemet eller hitta ett alternativ! Om du släpar dit en D-flygel till Martens rum, så fixar jag en konsertpianist och släpar dit min inspelningutrustning, så får vi se vem som får står där med lång näsa, är det jag, så får timbre gärna komma och plåta den!! Jag skäms inte för att ha fel, det är sånnt man lär sig av! Jag undrar fortfarande om det finns någon genomföring att dra kablarna igenom? /ptr Quote
Guest krelle Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Några renodlade takbilder blir det inte, glömde av det mitt bland all musik... Första paret ut var Marten Bird och här får du en viss uppfattning om hur taket tar sig ut från området runt lyssningssoffan. OJOJ va tjusigt det blev. Man ser ju taket en del, ser ut att vara riktigt fint . Jag blir riktigt sugen att åka ner å lyssna och uppleva rummet. Kanonreportage! Mvh Krelle Quote
Timbre™ Posted February 11, 2008 Author Posted February 11, 2008 ...jag tror det beror på att jag står alldeles utanför bild....det blir ju liksom ett visst skimmer av min närvaro! :D \\K-man Ja, på bägge sidor av sundet och här var vi på Supertreff i Viborg. Vintern hade inte helt släppt sitt grepp om Jylland. Quote
SMT Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 Naturligtvis håller SMT moduler möbelkvalitet! hur skulle vi annars ha levererat till bla: Grandhotel SThlm (prinsessan Liljanssvit 55000kr/m2), Stora teatren gtb, Lidingösessionssal, Stockholms största advokat byrå, Operahögskolan, några av Europas mest på kostade studior mm Att vi kommit dit kan vi okså tacka den mest respekterade (kvalitets medvetna) byggaren vi har av olika akustikrum, Studiobyggaren Olle Nilsson, Har du vägaran förbi så besök Herrljunga Trä och låt Nicklas visa dig sin yrkesskicklighet. Annars är det bara att backa i tråden så har du Timbres närbilder på en del oilka moduler. Att många snickare är ovana med detta koncept och att en del fällor måste byggas på plats (jag kallas inte för inte Mr Trouble av snickarna) I Leifs fall innebär det att rummet slutfinish är klar inom kort. Quote
K-man Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Ja, på bägge sidor av sundet och här var vi på Supertreff i Viborg. Vintern hade inte helt släppt sitt grepp om Jylland. Juppz, många trevliga resor har det blivit! ...och denna setup minns jag som väldigt lyckad! Vitus och Coltrane är en väldigt lyckad kombination i mina öron! \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Vitus och Coltrane är en väldigt lyckad kombination i mina öron! Nu skulle det lätt kunna bli tre sidor Coltrane-nostalgi men jag försöker begränsa mig till några uppställningar som har satt sig i hifiryggmärgen. Coltrane och Vitus Audio hemma hos Jorma. Även här väntade akustikreglerande installationer runt hörnet. Quote
Merkurius Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Shit vilken trist attityd du har matts Översittarfasoner! Att du ens får sälja akustikprylar efter det inlägget är ju smått ofattbart :clown: plundin: Riktigt bra inlägg, sakligt och mycket underhållande att läsa. Keep up the good work! Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Shit vilken trist attityd du har matts Översittarfasoner! Att du ens får sälja akustikprylar efter det inlägget är ju smått ofattbart :clown: Som du kanske har noterat råder åsiktsfrihet här på Euphonia men vi undanber oss försök till personlighetsanalyser och annat spekulativt trams. Quote
SMT Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Shit vilken trist attityd du har matts Översittarfasoner! Att du ens får sälja akustikprylar efter det inlägget är ju smått ofattbart :clown: för tråden ska få fokus igen så har Matts dragit sig tillbaka till mattavdelningen på IKEA Hälsninhgar Matts Hälsningar Matts plundin: Riktigt bra inlägg, sakligt och mycket underhållande att läsa. Keep up the good work! Quote
plundin™ Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 för tråden ska få fokus igen så har Matts dragit sig tillbaka till mattavdelningen på IKEA Matts Jag hoppas inte det är mitt fel, för jag är uttrycklingen för att alla skall och har rätt till att uttrycka sina åsikter och tankar. Men om man inte tål en smula kritik så är det kanske bäst strutsa ner huvet i backen och glömma omvärlden. Jättesynd, för det för ju inte diskussionen framåt! Vi förlorar alla på att Matts inte delar med sig av sina erfarenheter!! Jag för min del försöker bara vara uppriktig med mina upplevelser och åsikter, jag har absolut inget uppsåt att såra eller svartmåla!!! Däremot kan jag emellanåt bete mej som djävulens advokat för att spetsa till diskussionen och leda den vidare!!! /ptr Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Jag hoppas inte det är mitt fel, för jag är uttrycklingen för att alla skall och har rätt till att uttrycka sina åsikter och tankar. Så bör det vara och diskussionen gäller ju upplevelser av ett akustikbehandlat rum. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Coltrane på plats och det börjar bli dags att bläddra i skivbeståndet igen. Här fanns mycket musik men det jag för tillfället är mest inlyssnad på brukar kännas säkrast i samband med något nytt. I det här fallet en bekant högtalare i nytt rum. Quote
K-man Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Coltrane på plats och det börjar bli dags att bläddra i skivbeståndet igen. Här fanns mycket musik men det jag för tillfället är mest inlyssnad på brukar kännas säkrast i samband med något nytt. I det här fallet en bekant högtalare i nytt rum. Måste säga att Coltrane:s utseende står sig fortfarande mycket väl...en stor högtalare som upplevs väldigt nätt. Det är inte förrän man får in den i ett normalt rum som man ser vad plats den tar! \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 En Artist på plats men just nu var det CD-skivor som gällde. Quote
K-man Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 En Artist på plats men just nu var det CD-skivor som gällde. Ja, det var lite synd att inte Artisten fick visa upp sig lite...men det kanske kan bli en annan gång? Med tanke på stabiliteten på golvet, som Leif nämde, så måste ju spelaren i detta rummet vara väldigt väl frånkopplad...! \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Några lyssnare anslöt sig under övningarnas gång och här har Björn kommit i skivväljartagen. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Måste säga att Coltrane:s utseende står sig fortfarande mycket väl...en stor högtalare som upplevs väldigt nätt. Det är inte förrän man får in den i ett normalt rum som man ser vad plats den tar! Jo, högtalare arbetar ju med luft och här är den omgiven av luft... :cool: Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Beowulf har också gott om space och det är ju inte fel med möjlighet till luftcirkulation ifall det skulle hetta till... Nu spelade vi aldrig vansinnigt högt så det var nog ganska svalt. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Mycket kablar från Jorma Design och det är ju Jormas kablage som gäller hela vägen till elcentralen. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Elektronikstapeln i helfigur. Gondul klarar ju sig på egen hand men med ett vinylalternativ på toppen är det inte fel att ha tillgång till ett Professional Tube Control Centre med inbyggt RIAA-steg. Quote
Timbre™ Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 Dags för CD ett av två och musikvalet var förutsägbart för min del. Tony Joe White i ett album där Lousiana swamp rhythm blandas med ballader av mer laidback karaktär. Catawalling Alley in Nice svänger så att man kan bli alldeles matt och det gjorde den även här trots en mycket moderat lyssningsvolym. En genomtänkt uppställning skall som helhet även kunna hantera låga amplituder på ett engagerande sätt. Inspelningen är ganska varm och rund, Tony Joe White's stämma är fyllig och på ett PA-system i en samlingslokal nyligen lät den bumlig och mullrig. Här stod Tony Joe White rakryggad ett par meter bakom högtalarna snett till höger och rösten var distinkt med exakt placering genom hela stycket. Har dagligen spelat den här skivan hemma och vant mig vid ett hyfsat djup i ljudbilden. Här fanns djupet men även en överraskande bredd och det kändes inte som att det fanns några spår av den klassiska kompromissen utan det handlar om utbredning i alla dimensioner. Tonala balanser kan vara en smaksak men i mina öron fyllde Coltrane upp ljudpanoramat med en värme, tyngd och kroppslighet som räckte hela vägen. Snabbheten och transienssvaret är ett kapitel för sig och det kändes som att Coltrane hade lättat från golvet på klassiskt manér. Upplevde samma sak i mitt eget lyssningsrum med denna högtalare men här ligger det på en annan nivå och inte minst är det ett annat golv. Bergfast trästruktur på betongplatta. I Want To Be With You är en stillsam, varm och fyllig ballad som framfördes fritt i luften med bibehållen kroppslighet. Enormt njutbart och i dessa lägen kopplar jag bort både anläggning och rum... :cool: En bild från Coltraneuppställningen i mitt icke akustikbehandlade lyssningsrum och här fanns skillnader men mest av allt slogs jag av ljudbildens storlek på Chalmersgatan. Otroligt mycket luft kring röster och instrument. Quote
Timbre™ Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 CD nummer två var minst lika given och här handlar det om ett enda spår. Sailing to Philadelphia där Mark Knopfler sjunger tillsammans med James Taylor. Hade med skivan till en grötig anläggning på jobbet nyligen och stundtals gick det inte att vara helt säker på vem det var som sjung vad. Här får man Mark Knopflers historieskrivning serverad ord för ord och det går inte att missa vad texten handlar om men de mest intressanta (och korta) sekvenserna är refrängen där vokalisterna bjuder på samkörd duett och rösterna har en oönskad förmåga att flyta ihop. I alla hyfsade återgivningssammanhang hör man vem som är vem men här framgår det dessutom tydligt att producenten inte har tänkt sig att skapa illusionen av att James och Mark sjunger i samma mikrofon. Avståndet är faktiskt ganska stort och det kan jag inte uppleva med min egen nuvarande högtalaruppställning. Återigen mycket luft kring röster och instrument. Som rent allmän (och för min del okoncentrerad) njutning spelades även Maria Rita samt en polsk inspelning som inte kan lämna någon lyssnare oberörd. Otrolig närvarokänsla med realism i transienter och förekommande instrument. Nästan lite terrorhifi över det hela och vad var nu detta för en skiva... Det spelades mycket musik under tiden som bilderna togs men om dessa musikupplevelser finns det andra lyssnare som kan berätta mer. Coltrane på hemmaplan... :cool: Quote
Bjorn W Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 ...samt en polsk inspelning som inte kan lämna någon lyssnare oberörd. Otrolig närvarokänsla med realism i transienter och förekommande instrument. Nästan lite terrorhifi över det hela och vad var nu detta för en skiva... Hej Timbre, Skivan är en utgåva endast tillgänglig i Polen, vad jag vet. Artister är Lars Danielsson, (inte helt okänd bassist kanske?!?), Leszek Mozdzer på piano och Zohar Fresco på percussion. Skivan heter "Between us and the light" och är utgiven på ett skivbolag med namnet "Outside Music". Utgåvan är sponsrad av en av Polens största banker ING Bank, som kallar sig artisternas mecenat. Ett initiativ som även svenska storbanker borde ha råd att följa kan man tycka, med tanke på de vinster man redovisar... mvh Björn Quote
Recommended Posts