Jump to content

Från Mårten Design till Marten - en Göteborgsflytt och ett Göteborgsprojekt.


Timbre™

Recommended Posts

Självklart var det bara för VIP, jag var ju där :D .

När det gäller ljudet så fastnade jag i samtal och resonemang kring de nya lokalerna och min tid var tyvärr begränsad så jag hann inte lyssna mer än ett fåtal minuter. Men visst verkar rummet få högtalare och elektronik att prestera sitt yttersta. Sedan är det svårt att bedöma, jag har aldrig tidigare hört Bird och lämnade som sagt när Coltrane flyttades in. Fast hade jag haft sisådär 50-60 kvm över, tillsammans med de ekonomiska musklerna, hade jag skaffat också mig ett sådant rum. Väl värt ett besök.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 331
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den här euphonia-träffen måste jag ha missat helt, eller var det bara VIP-euphonia som tilläts komma på besök? :cool:

Ja, det var vipp-euphonia i den bemärkelsen att strutsfjädrarna skulle fördelas :) men annars var det mer tänkt som en lyssningsfinal på den här tråden. Inget ceremoniellt utan en stunds avslappnad söndagslyssning på medhavd musik.

martenew588.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var vipp-euphonia i den bemärkelsen att strutsfjädrarna skulle fördelas :) men annars var det mer tänkt som en lyssningsfinal på den här tråden. Inget ceremoniellt utan en stunds avslappnad söndagslyssning på medhavd musik.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...martenew588.JPG

Tulpaner är nog underskattat, tror jag!

Göteborg måste bara besökas (å då inte främst för tulpanerna).

Link to comment
Share on other sites

Tulpaner är nog underskattat, tror jag!

Göteborg måste bara besökas (å då inte främst för tulpanerna).

Hyllorna börjar förutom prydnad att fyllas upp med lite av varje och här har vi en Music First Audio Passive Magnetic Preamplifier från öriket i väster. Passiva försteg är väl inte så allmänt förekommande i dessa dagar och ligger helt utanför min erfarenhetsvärld men de komponenter som ingår tycks vara av first class om man kikar i produktbladet. Sex ingångar varav två balanserade och man kan välja XLR/RCA ut.

martenew591.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här rullar det på! :)

Kan så här långt bara instämma med övriga...precis som alltid så är det en mycket trevlig och skön stämning när man är hos Marten! Man känner sig välkommen, både av lokalerna och av värdarna...som dessutom inte är sena till att bjuda på kaffe....och då är man redan såld! :D

...det var tur du var snabb med utebilden...för det var bra kallt att stå där! ;)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Hifiarsenalen har utökats sedan förra besöket och nu börjar det bli välfyllt.

En leverans med ursprung Korea.

martenew584.JPG

Måste bara kommentera denna "hificase"...

Jag undrade vad det var för metallbitar som någon så fint lagt på lådan....det visade sig vara låsanordningen till lådan! :o

Sicken utsmyckning!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Att besöka/uppleva dessa människor är något helt fantastiskt, jag känner mig lyckligt lottat att få umgås med dem.

Härligt att de även tänker satsa ordentligt på dem som oftast bara får läsa om Marten i nån Amerikansk, Asiatisk eller kanske rent av tysk hifiblaska.

Otroligt bra och funktionella lokaler som trotts ett kommersiellt utseende framkallar en form av hemkänsla. Ett ställe att få länga hem till.

Jag pratade både med Jörgen och Leif och ser med stor spänning fram emot de många små bäckar av inredning, design och lager som återstår.

Det passiva försteget gav mersmak och satte igång hjärnan i funderingar hur det skulle kunna integreras hemma hos mig.

En riktigt läcker som som finns i två utförande, internkablage av koppar eller silver.

Link to comment
Share on other sites

Ibland går det undan :D och även den som håller i kameran kan komma i frysning... :)

Betydligt behagligare klimat på denna sidan fönstret.

martenew596.JPG

Tycker nog det börjar bli dax för Designvälden att få upp ögonen för Marten. Även om man bortser från att det är högtalare i världklass tycker jag oxå formen spelar i högsta division, och inte bara i hifisammanhang. Skulle vara spännande att se hur formserien skulle stå sej i några internationella tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till Emillé Labs och den integrerade dual monokonstruktionen KI-270W utstrålar tveklöst personlighet. Utformningen ger, som någon påpekade, tydliga associationer och skulle man börja konversera med sin integrerade emilléförstärkare fram på nattkröken kan det kanske vara dags att ompröva den egna distansen till hobbyn... :)

martenew598.JPG

Link to comment
Share on other sites

Emillésteget gav verkligen ett solitt intryck! Det kändes inte som om Milesarna i detta rumment var något som helst problem och att den säkert skulle kunna ta sig ann betydligt strängare högtalare! Emillé detaljnoggranhet verkar vara mycket hög efter en snabb okulär besiktning av denna stärkare! Sen kan det ju vara så att man inte riktigt gillar dess lite kantiga arketektoniska formgivning, men det är ju som vanligt bara en fråga om tycke och smak... ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Handbyggda utgångstranformatorer, kondensatorer från Mundorf och de separata volymkontrollerna för vänster respektive höger kanal kommer från Alps. Två monoblock plus ett försteg i samma chassi skulle man kunna säga... :)

martenew599.JPG

En lite kul sak som jag noterade då jag och Plundin satt och lyssnade på denna stärkare över MilesIII var att den lilla ratten som vi ser på bilden går att vrida i olika lägen. Rakt upp står det "power meter", och då visas just powern på mätarna. Ratten kan sedan vridas mot beteckningarna som jag inte minns vad det står...och då gör man biasjustering. Jag gissar att man då ser biasvärdet på mätarna.

Man ser också att det är små hål vid beteckningarna...och tittar man in där ser man att det en bit in ser ut som små potar...så jag gissar att man skruvar där med en liten liten mejsel för att justera bias...

Om min anmodan stämmer så synes det smart och snyggt att integrera det i designen....och lättåtkomligt!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...väntar på fortsättningen....för inte är vi väl färdiga här redan...? :)

\\K-man

Nä, det är mycket kvar... :) Vänster kanal plus kontrollenhet och Emillé Labs beskriver KI-270W som en konstruktion med "True Dual Mono" uppbyggnad. Dock är det gemensam nätanslutning för de tre skilda enheterna.

Passar bra med minipuckar nedtill mot hyllplanet.

martenew603.JPG

Link to comment
Share on other sites

Namnet Emillé härstammar från en gigantisk koreansk bronsklocka på drygt 18 ton med världens längsta utklingningstid för klockor... :cool: Detta historiska mysterium finns att beskåda och kanske ännu hellre lyssna på :) inte så långt från fabriken och Kwangwoo Electronics. Sex mil är ingenting i hifisammanhang.

martenew606.JPG

Link to comment
Share on other sites

Några lyssnare hade redan bänkat sig och eftermiddagen bjöd på ledig stil där folk spelade sin favoritmusik allteftersom andan föll på. Två högtalarmodeller skulle avnjutas under dessa akustiska omständigheter och urvalet CD-skivor var stort. Matrixen, K-man och plundin brukar ju ha med sig en hel del skivor i bagaget och Maria Rita hamnade givetvis i CD-spelaren under lyssningens gång... :mm: Dos Gardenias är och förblir en latinoklassiker.

martenew652.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så var man på bild igen... Och smilar gör man som ett barn som nyss fått dubbla ransonen av lördagsgodis... :blush:blush:app:

Första intrycket av Martens stora rum; är att så mycket Ek ger ett väldigt rörigt synintryck, i längden påverkar det konsentrationen en smula. Jag upptäkte att jag efter ett tag satt och funderade på varför det var så "rörigt" ... så jag fick gå ut en stund och lugna ner mej... I en offentlig miljö gör det kanske inte så mycket, i hemmiljö vore det katastrof!! (Nått för Matts att fundera på kanske) ... Det är framförallt V6orna (?) som framstår som visuellt röriga..

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut! Nu hoppas man ju få se det däringa taket färdigt oxå. Väntar med spänning :)

mvh Krelle

Några renodlade takbilder blir det inte, glömde av det mitt bland all musik... :) Första paret ut var Marten Bird och här får du en viss uppfattning om hur taket tar sig ut från området runt lyssningssoffan.

martenew624.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så var man på bild igen... Och smilar gör man som ett barn som nyss fått dubbla ransonen av lördagsgodis... :blush:blush:app:

Första intrycket av Martens stora rum; är att så mycket Ek ger ett väldigt rörigt synintryck, i längden påverkar det konsentrationen en smula. Jag upptäkte att jag efter ett tag satt och funderade på varför det var så "rörigt" ... så jag fick gå ut en stund och lugna ner mej... I en offentlig miljö gör det kanske inte så mycket, i hemmiljö vore det katastrof!! (Nått för Mats att fundera på kanske) ... Det är framförallt V6orna (?) som framstår som visuellt röriga..

/ptr

Det bör tilläggas att tygramarna som ska täcka för den justerbara luckan på alla V-4: orna (golv och tak) var ej levererade vid tiden för dessa foton. De kommer att bilda en linje mellan golv -vägg som jag tror kan bli riktigt nice :mm:

Företaget i USA som har ensam rätt till Level3 konceptet tog verkligen till sig designen när de såg foton av rummet (dock ej med denna grymma kvalitet) och bestämde sig för ha detta rum som utgångs punkt vid diskussioner med sina kunder.

Både i USA och Europa jobbas det på att få dessa rum erkända både som inspelningsrum och lyssningsrum. SMT:s koncept bygger ju förenklat på att det ska vara samma förnämliga akustiska miljö vid avlyssning som vid inspelning vilket i sin tur ställer stora krav på akustikmodulerna

Hälsningar

Matts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...