Timbre™ Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Musik ur stadens kärna... :cool: Vasastan räknas som klassisk hifimark i Göteborg. Hur många vinylfantaster stod inte på sjuttiotalet och suktade utanför Radiolagrets skyltfönster mot Engelbrektsgatan där man kunde smaka på framtiden i form av Gale... En vinylsvarv som satte djupa spår i hifiryggmärgen och Gale GT2101 var före sin tid. Studentkåren låg runt hörnet och ibland tog kvällens bekantskap en egen taxi just precis efter att Radiolagrets skyltfönster hade passerats... Tiden har rullat på och Euphonia har år 2008 glädjen att kunna presentera ett projekt utan motstycke i Göteborgs hifihistoria. Vägen har stundtals varit lång men här kommer en bildtråd som föddes ur kaos och slutar med musik. Häng med på en samling förflyttningar i tid och rum... Quote
Engelholm Audio Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Musik ur stadens kärna... :cool: Vasastan räknas som klassisk hifimark i Göteborg. Hur många vinylfantaster stod inte på sjuttiotalet och suktade utanför Radiolagrets skyltfönster mot Engelbrektsgatan där man kunde smaka på framtiden i form av Gale... En vinylsvarv som satte djupa spår i hifiryggmärgen och Gale GT2101 var före sin tid. Studentkåren låg runt hörnet och ibland tog kvällens bekantskap en egen taxi just precis efter att Radiolagrets skyltfönster hade passerats... Tiden har rullat på och Euphonia har år 2008 glädjen att kunna presentera ett projekt utan motstycke i Göteborgs hifihistoria. Vägen har stundtals varit lång men här kommer en bildtråd som föddes ur kaos och slutar med musik. Häng med på en samling förflyttningar i tid och rum... Denna bildtråd har jag väntat på ska du veta, Timbre! (internet är ju lite kantigt, så jag förtydligar att jag väntat med glädje och inte med irritation!) Smyginformationen jag har fått (från annat håll) bådar väldigt gott. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Denna bildtråd har jag väntat på ska du veta, Timbre! Kanske bäst att utfärda en varning redan nu. Förutom bildtråd är det även ett Euphoniaprojekt och det här kommer att bli omfattande. Mycket teknik, ännu mer akustik och naturligtvis mest av allt musik. I finalen räknar vi även med ett visst inslag av publik... Quote
Guest Peo Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Vilken fin grunka, är det en trumma av nåt slag... Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 En flytt går inte av sig själv och den är sällan problemfri. Start i senhöstens bleka morgonsol men mot eftermiddagen blev det förmodligen ganska så svettigt... Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Vilken fin grunka, är det en trumma av nåt slag... Ja, den blir vår akustik- och musiksymbol genom tråden men vi kommer även att snubbla över en värmländsk general.... En detaljbild ur flyttröran på Götabergsgatan. Quote
calm Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Musik ur stadens kärna... :cool: Vasastan räknas som klassisk hifimark i Göteborg. Hur många vinylfantaster stod inte på sjuttiotalet och suktade utanför Radiolagrets skyltfönster mot Engelbrektsgatan där man kunde smaka på framtiden i form av Gale... En vinylsvarv som satte djupa spår i hifiryggmärgen och Gale GT2101 var före sin tid. Studentkåren låg runt hörnet och ibland tog kvällens bekantskap en egen taxi just precis efter att Radiolagrets skyltfönster hade passerats... Tiden har rullat på och Euphonia har år 2008 glädjen att kunna presentera ett projekt utan motstycke i Göteborgs hifihistoria. Vägen har stundtals varit lång men här kommer en bildtråd som föddes ur kaos och slutar med musik. Häng med på en samling förflyttningar i tid och rum... Stark öppning!! Timbre du går som vanligt på bildmässig knockout i första ronden! För den som inte har denna Göteborgska förhistoria klar för sig är det extra intressant! Calm Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Stark öppning!! Timbre du går som vanligt på bildmässig knockout i första ronden! För den som inte har denna Göteborgska förhistoria klar för sig är det extra intressant! Calm Rummet på andra sidan dörren skapar ju onekligen förväntningar på akustisk knockout... Det finns säkert många som har mycket att förtälja om göteborgsk hifihistoria och det fanns ju en del klassiska butiker varav några låg eller fortfarande ligger i området. Ågrens Hifi är ju ett stycke Göteborgshistoria och Ljudkällarn huserade i en stor källare uppe på Viktoriagatan för att ta några närliggande exempel. På den tiden kunde man även se bilar med harar (eller var det kaniner... ) fastklistrade på bagageluckan. Quote
calle_jr Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Wow! Det här kommer bli kul, och samtidigt lärorikt skulle jag tro. Timbre brukar inte gödsla med överdrifter, så... ett projekt utan motstycke i Göteborgs hifihistoria ...skvallrar en aning om vad vi kommer få uppleva. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Äntligen!! Detta blir spännande Ja, det blir ju snart en vippfokuserad provstädning när allt är klart och testobjekt kommer inte att saknas... Quote
IcedEarth Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Ja det här ska bli Nice att följa! Timbre ligger ju inte direkt på latsidan! //rillo Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Wow! Det här kommer bli kul, och samtidigt lärorikt skulle jag tro. Timbre brukar inte gödsla med överdrifter, så... ...skvallrar en aning om vad vi kommer få uppleva. Detta är ju inte en ren Göteborgsangelägenhet och här har vi en gårdsträff när Claes Olsson och Matts Odemalm sammanstrålade i början av projektet. Två rum och många akustikmätningar. Vi kommer också att försöka lista ut vad Claes Olsson egentligen håller i handen... :cool: Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Ja det här ska bli Nice att följa! Timbre ligger ju inte direkt på latsidan! //rillo Jag har mest tittat på men stundtals var det många flyttkassar. Så här brukar det nog se ut när vinyldiggare skall byta adress. Quote
calle_jr Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...martenew115.JPG Nordic Concept Är det någon mer än jag som utan att veta skulle gissa att den är skandinavisk 7 dagar i veckan? Quote
Nitram Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Taket ser onekligen väldigt spännande ut. Väntar nyfiket på mer... Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Nordic Concept Är det någon mer än jag som utan att veta skulle gissa att den är skandinavisk 7 dagar i veckan? Ja, den bilden valdes med omsorg då både strutsvippor och vinylsvarv kommer från samma adress på Kungsholmen... Dags för Jörgen att köra undan för nu skall här fyllas på. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Det här ser jag fram emot En flytt kan bli extra spännande om man har en mängd delikata hifiprylar att bära omkring på men här går det undan. Quote
IcedEarth Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Ny dag, nya möjligheter, nu tycker jag vi fortsätter! //rillo Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Ny dag, nya möjligheter, nu tycker jag vi fortsätter! Absolut och här finns utrymme för en rejäl portion nostalgi... En interiör några dagar efter invigningen av Mårten Centre. Kan det ha varit våren 2004... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 PL Audio har varit på besök med slutsteg från Lamm och den här uppställningen bet sig fast i minnet som något av det mest engagerande jag har upplevt. Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Flyttprojekt hör ihop med nostalgi på något sätt och skåpbilen börjar sakta men säkert att fyllas på... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Hi-fi Consult kopplade upp Burmester inför en helg och det lyssnades rejält i flera dagar. Här är det drbob som hanterar signalkällan... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Burmesterarrangemanget med Coltrane och årstiden avslöjar sig själv... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Fler kartonger lastas in och turen har kommit till monoblock från E.A.R... :cool: Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Duke fick uppleva basförstärkning på Götabergsgatan 18... Här med elektronik från Advantage och E.A.R. Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Vinylafton på Besökscentret och det spelades en del medhavd musik. Bl.a. den här annorlunda pressningen från image hifi fick ta plats på Avid-spelaren. Om jag inte minns helt fel gjorde vinyllacket blandade intryck på lyssnarskaran... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Med all utrustning iordningställd kan det ju vara ett utmärkt tillfälle att koncentrera sig på skilda utgåvor av samma musik. Här var det The moon is a harsh mistress som jämfördes över två format. Inte heller Miles Davis kom undan... Quote
Recommended Posts