hellbit Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Hej! Ska idag följa med en polare in till Malmö för att provlyssna 2 högtalare som han ev ska köpa. Den ena är Pioneers nya som kostar runt 60k och den andra är Martin Logan som också kostar kring 60k båda har fått enormt gehör i hifipressen (kommer inte ihåg namnen på dem). Han har idag Bladelius Thor mk2 samt Freija mk2 som signal/förstärkeri. Till saken hör att hans lyssningsrum är långt ifrån optimalt det är ca 3,5m smalt och ca 8 meter brett. Han sitter alltså med högtalarna på långsidan vilket innebär att högtalarna max kan vara ca 3 m ifrån lyssningsplatsen och med bakvägg direkt bakom där man lyssnar. Går inte att göra något åt det då de har matsalsbord mm på "längden" Min fråga är bör han tänka på något speciellt vid högatalar val? Har läst en del om placeringssvårigheter med ML. Idag har en ganska stor Qrs högtalare (kommer heller inte ihåg beteckningen på denne men nypriset var 22k för typ 6 år sedan) och det låter faktiskt helt ok trots rummet. Varken jag eller han har erfarenhet av elektrostater, bör vi tänka på något speceiellt när vi lyssnar på dem? Mvh Quote
Tinnitus_08 Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Varken jag eller han har erfarenhet av elektrostater, bör vi tänka på något speceiellt när vi lyssnar på dem? Är kanske inte den som är mest lämpad på att svara om frågor gällande elektrostater, men min personliga åsikt är att det är få högtalare som kan konkurrera med en elektrostat när det handlar om upplösning, när lyssnaren befinner sig i sweet spot. När jag själv lyssnade på ett par ML senast upplevde jag det som om ljudbilden försämrades när jag förflyttade mig ca: halvmetern i sidled, eller reste på mig. För övrigt bör man lyssna på hur övergången mellanregister/bas låter, då ML har en konventionell högtalare till basen. Lycka till Quote
hellbit Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Är kanske inte den som är mest lämpad på att svara om frågor gällande elektrostater, men min personliga åsikt är att det är få högtalare som kan konkurrera med en elektrostat när det handlar om upplösning, när lyssnaren befinner sig i sweet spot. När jag själv lyssnade på ett par ML senast upplevde jag det som om ljudbilden försämrades när jag förflyttade mig ca: halvmetern i sidled, eller reste på mig. För övrigt bör man lyssna på hur övergången mellanregister/bas låter, då ML har en konventionell högtalare till basen. Ja det är ungefär detta som jag läst mig till på olika forum. DEt jag tänkte på var om hans rum kanske gör det extra svårt med elektrostater? Även om alla högtalare kräver sin plats såklart. Quote
Otto Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Hej ! Pioneers nya värstingburkar Pioneer S-1EX är riktigt snygga ! (Om det är QRS Merkurius din polare sitter med idag, så är det riktigt bra burkar. Jag hade själv ett par och satt nöjd i ca två år, oxå med Bladelius elektronik, med högtalarna placerade på långsida, med lyssningsavsånd på ca 3-3,5 m.) Som tidigare sagts så är M-L en enmanshögtalare(med tanke på sweetspot) så det handlar nog mycket om hur din polare tänker använda sin stereo. Är han typen som sitter och "rålyssnar" i timmar i sin favorifåtölj, jaa då kanske M-L kan vara en trevlig lösning. Annars tveksamt.... Alltid tufft att vara rådgivare. Ett felbeslut och polaren loosar ca 20 000:-....på ett ögonblick.... Hur som helst lycka till och hoppas du återkommer med resultat. Quote
mikael2 Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Hej ! Pioneers nya värstingburkar Pioneer S-1EX är riktigt snygga ! (Om det är QRS Merkurius din polare sitter med idag, så är det riktigt bra burkar. Jag hade själv ett par och satt nöjd i ca två år, oxå med Bladelius elektronik, med högtalarna placerade på långsida, med lyssningsavsånd på ca 3-3,5 m.) Som tidigare sagts så är M-L en enmanshögtalare(med tanke på sweetspot) så det handlar nog mycket om hur din polare tänker använda sin stereo. Är han typen som sitter och "rålyssnar" i timmar i sin favorifåtölj, jaa då kanske M-L kan vara en trevlig lösning. Annars tveksamt.... Alltid tufft att vara rådgivare. Ett felbeslut och polaren loosar ca 20 000:-....på ett ögonblick.... Hur som helst lycka till och hoppas du återkommer med resultat. Ovanstående är viktigt att tänka på särskilt då stereon står i ett kombinerat rum. Stereon ska ju fungera även när han sitter vid matbordet. Stå gärna vid sidan av systemet ni lyssnar på och jämför. Där kanske det är lättast att upptäcka eventuella skillnader. Jag vill själv kunna röra mig i mitt rum utan att några drastiska förändringar sker med ljudet Quote
Andy Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Varför inte lyssna på ett par QRS Supernova? I mina öron lät de bättre än ML, rösten var bättre i ML medans musiken var bättre i QRS.. Quote
bass Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Min erfaring er at, hvis han skal have glæde af sine ML så skal de ud fra væggen, gerne mere end 80-90 cm og han skal også helst sidde 2,5-3,5 m fra højttaleren. Det lyder som om at Pioneer måske er et bedre valg Quote
hellbit Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Så nu har jag varit och lyssnat på Martin Logan Vantage tillsammans med elektronik ifrån Bladelius. Satt ungefär 1 timme och lyssnade på allt möjligt ifrån Jazz till hårdrock. Kan säga att jag tyckte det lät mycket bra i sweetspot men kan också konstatera att det inte är en högtalare för mig. Visst upplöst men inte så mycket som jag hade förväntat mig. Jag är iofs van vid berrylium diskant tillsammans med rör vilket JAG tycker låter bättre på alla sätt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som fattades men som sagt inget som gav mig någon wow upplevelse. Sen är det helt klart en 1 mans högtalare, ljudet fullständigt dör när man reser sig upp. En mycket större upplevelse idag var att lyssna på Accuphase tillsammans med Cabbase kulor för 90k detta kompletterades med en subbas också ifrån Cabbase, här snackar vi känslo förmedling som fick håren på armarna att resa sig. Chefen på Hificenter Malmö sa också att detta var bland det bästa han hört (inom rimliga gränser) och vi kunde bara instämma. Sjukt med tanke på att jag på mässan i Malmö lyssnade på Cabasse värstingar som lät betydligt sämre än dessa. Några Pioneer kunde vi inte lyssna på då de hade sålt sitt sista ex. Min polare skall dock testa lite andra alternativ innan han bestämmer sig, 60k är ju en del pengar. Och Otto visst är det Merkurius han har. Dessa lät dock ganska tama och tråkiga och saknade en hel del i de övre registren när man jämfört med både ML och Cabasse. Var lite rädd att man efter all bra kritik ML fått skulle bli lite sugen på att köpa nytt men jag kan bara konstatera att jag sitter nöjd med mina nuvarande grejer. Quote
llerk Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Hej! Ska idag följa med en polare in till Malmö för att provlyssna 2 högtalare som han ev ska köpa. Den ena är Pioneers nya som kostar runt 60k och den andra är Martin Logan som också kostar kring 60k båda har fått enormt gehör i hifipressen (kommer inte ihåg namnen på dem). Han har idag Bladelius Thor mk2 samt Freija mk2 som signal/förstärkeri. Till saken hör att hans lyssningsrum är långt ifrån optimalt det är ca 3,5m smalt och ca 8 meter brett. Han sitter alltså med högtalarna på långsidan vilket innebär att högtalarna max kan vara ca 3 m ifrån lyssningsplatsen och med bakvägg direkt bakom där man lyssnar. Går inte att göra något åt det då de har matsalsbord mm på "längden" Min fråga är bör han tänka på något speciellt vid högatalar val? Har läst en del om placeringssvårigheter med ML. Idag har en ganska stor Qrs högtalare (kommer heller inte ihåg beteckningen på denne men nypriset var 22k för typ 6 år sedan) och det låter faktiskt helt ok trots rummet. Varken jag eller han har erfarenhet av elektrostater, bör vi tänka på något speceiellt när vi lyssnar på dem? Mvh Jag hade först lyssnat vilka som lät mest intressanta i affären. Därefter hade jag bett om att låna hem den aktuella modellen. Sen får väl örat avgöra resten... Quote
Otto Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Synd att ni inte fick lyssnat på Pioneer, hade varit spännande med ett omdömme. Annars verkar det som ni kom fram till ungefär samma resultat som när vi var inne och lyssnade, fast då var det QRS Neptunus som imponerade. På tal om Neptunus, så finns ett par beg till salu i LUND !!! Se länk nedan. Kan kanske vara något för polaren, visserligen rejäla bestar, men.... Dom har ju en hel del justeringsmöjligheter, för olika rumsanpassningar. Hade inte jag redan suttit så förbaskat nöjd, så hade jag haft dessa "havsgudar" hemma hos mig nu.. .. Ett hembesök hos Neptunus-försäljaren skulle jag rekomendera, nära och bra. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2191 Quote
AMP VII Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Jag bor i Malmö Och äger ett par Pioneer S1-ex. Ni är välkomna o provlyssna om ni vill. Tyvärr är mitt slutsteg och min cd/dvd på service uppgradering. Men vill och orkar ni ta med egen elektronik får ni gärna detta. PMa bara så fixar vi detta. Kommer hem imorgon från jobb och Lördagen är med uppbokad annars ok! Quote
Otto Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Jag bor i Malmö Och äger ett par Pioneer S1-ex. Ni är välkomna o provlyssna om ni vill. Tyvärr är mitt slutsteg och min cd/dvd på service uppgradering. Men vill och orkar ni ta med egen elektronik får ni gärna detta. PMa bara så fixar vi detta. Kommer hem imorgon från jobb och Lördagen är med uppbokad annars ok! Vilket generöst erbjudande, måste vara svårt att motstå. Quote
Recommended Posts