Jörgen_G Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Eventuellt har ett par Bose 901 från 70-talet som ingen verkar vilja ha, har dykt upp i min närhet. Bose 901 i modern tappning De har ju inte direkt fått fått lysande omdömen när det skrivits om dem på härvarande och liknande forum. Är de värda möda för att få in i sitt hem? mvh/ Jörgen G Quote
Tinnitus_08 Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 901:an kan jag inte uttala mig om, då jag inte haft möjligheten att lyssna på den. Däremot har jag haft den enklare 301:an, som även den är av typen direkt/reflex. Min personliga erfarenhet är att ljudet det blir lite som när man väljer ”virtual surround” på tv´n, ljudkällan blir lite odistinkt, dessvärre infinner sig inte livekänslan som Bose själva hävdar [med 301:an]. Dessutom ställer direkt/reflexprincipen större krav på lyssningsrummet än traditionell teknik. Kanske är det därför de får svalt omdöme? Quote
Bebop Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Eventuellt har ett par Bose 901 från 70-talet som ingen verkar vilja ha, har dykt upp i min närhet. Bose 901 i modern tappning De har ju inte direkt fått fått lysande omdömen när det skrivits om dem på härvarande och liknande forum. Är de värda möda för att få in i sitt hem? mvh/ Jörgen G Nostalgi: Ja Ljudtryck: Ja HiFi/High End: Nej PA: Ja Quote
Jörgen_G Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Tack alla! Det ni skrivit sammanfaller väl med uppfattningen hos andra vi kollat upp saken med. Slutsatsen blir att Bose 901 inte är något för oss. mvh/ Jörgen G Quote
Recommended Posts