Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eventuellt har ett par Bose 901 från 70-talet som ingen verkar vilja ha, har dykt upp i min närhet.

p_901_m_ba_tcm61-1318.jpg

Bose 901 i modern tappning

De har ju inte direkt fått fått lysande omdömen när det skrivits om dem på härvarande och liknande forum.

Är de värda möda för att få in i sitt hem?

mvh/ Jörgen G

Posted

901:an kan jag inte uttala mig om, då jag inte haft möjligheten att lyssna på den. Däremot har jag haft den enklare 301:an, som även den är av typen direkt/reflex. Min personliga erfarenhet är att ljudet det blir lite som när man väljer ”virtual surround” på tv´n, ljudkällan blir lite odistinkt, dessvärre infinner sig inte livekänslan som Bose själva hävdar [med 301:an]. Dessutom ställer direkt/reflexprincipen större krav på lyssningsrummet än traditionell teknik. Kanske är det därför de får svalt omdöme?

Posted
Eventuellt har ett par Bose 901 från 70-talet som ingen verkar vilja ha, har dykt upp i min närhet.

p_901_m_ba_tcm61-1318.jpg

Bose 901 i modern tappning

De har ju inte direkt fått fått lysande omdömen när det skrivits om dem på härvarande och liknande forum.

Är de värda möda för att få in i sitt hem?

mvh/ Jörgen G

Nostalgi: Ja

Ljudtryck: Ja

HiFi/High End: Nej

PA: Ja

Posted

Tack alla!

Det ni skrivit sammanfaller väl med uppfattningen hos andra vi kollat upp saken med. Slutsatsen blir att Bose 901 inte är något för oss.

mvh/ Jörgen G