minesota Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Hej Stoppade in min favvoskiva idag. Joni`s Both sides now, lutade huvudet bakåt. Efter halva låten kliade det på huvudet så följdaktligen kliar jag mig och hör nått!!!!! Sätter upp handen bakom örat igen, OJ !!!!! Sätter båda händerna bakom öronen och nu, Det är så jag vill att diskanten ska låta! Men hur får jag till det? Kan ju inte sitta med händerna bakom öronen hela tiden heller :-) Någon som känner igen sig? Tips som kan leda mig närmare med placering osv? Mvh Peter. Quote
P-pan Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 En lyssningsstol som har ett ryggstöd som når upp över öronhöjd kanske ? Dock kan ju materialvalet i klädseln kanske fäll avgörande för effekten eller ej ? Quote
Muffin Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Har tidigare gjort "kupahändernabakomöronentestet" med positivt resultat. En effekt är att du skärmar reflekterat ljud som kommer från bakväggen om du sitter ganska nära bakväggen. Jag testade att slänga upp en skumgummimadrass tillfälligt, i öronhöjd på vägg bakom lyssningsplats med positivt resultat. För att senare snickra ihop en permanent lösning på tillsammans 2 kvm, med tygklädda ramar med dämpmaterial. En av de bättre akustiska tweakarna jag gjort! Quote
K-man Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Det är ett test du kan göra i olika rum...du kommer nog förvånas över hur olika resultat du får.... \\K-man Quote
conan Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 En effekt är att du skärmar reflekterat ljud som kommer från bakväggen om du sitter ganska nära bakväggen. Jag testade att slänga upp en skumgummimadrass tillfälligt, i öronhöjd på vägg bakom lyssningsplats med positivt resultat. För att senare snickra ihop en permanent lösning på tillsammans 2 kvm, med tygklädda ramar med dämpmaterial. En annan variant är att köpa en tjock och snygg matta, vika dubbel och spika upp på väggen. Det är inte bra att dämpa de höga frekvenserna för hårt - bara lagom så att reflexer från höga frekvenser inte blir så störande. Jag kan nämna att min förra lägenhet (vindsvåning) hade ett bjälklag med 1 meter mellan bjälkarna, så jag spikade upp mattor mellan dem i hela rummet, ca 30 cm från taket - och vilken akustik det blev - otroligt vilsam tystnad och bra ljud. Quote
DODGE.RJ Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Lite kul att du nämner just detta. Det där är en gammal teknik som man anväder sig av för att kolla rummets akustiska egenskaper i tex. studiorum. Fast då vänder man på handflatorna för att höra om det är skillnad på ljudet som reflekteras från bakväggen. Det optimala hade ju varit att det låter densamma. Dock sällan att det är så. Quote
Guest BTS Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Jag hör en minimal skillnad med händerna kupade för öronen, som inte är en förbättring. Jag har dock 4 meter till bakvägg. Quote
Otto Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Nej, händerna kupade bakom öronen är ingen trevlig upplevelse, som tur är, slipper man trixa med det.. .. Tvärtom så mkt luft runtom och bakom huvud som möjligt. Upplever ljudet med kupade händer, basfattigt och överdrivet diskantaktigt. Skulle man gå ett steg längre och sätta en jätte-strut från örat riktat mot diskant, mellanregister, så skulle det knappast heller bli någon angenäm ljudupplevelse...eller... ...? Quote
Dast Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Nej, händerna kupade bakom öronen är ingen trevlig upplevelse, som tur är, slipper man trixa med det.. .. Tvärtom så mkt luft runtom och bakom huvud som möjligt. Upplever ljudet med kupade händer, basfattigt och överdrivet diskantaktigt. Skulle man gå ett steg längre och sätta en jätte-strut från örat riktat mot diskant, mellanregister, så skulle det knappast heller bli någon angenäm ljudupplevelse...eller... ...? Kan inte hålle med dig alls då jag upplever det som att ljudet med kupade händer är dit jag vill komma med mitt rum. Fantastisk närvaro o sitta i knäet känsla med massor av luft o rymd kring instrument och en enorm skärpa. Du kanske kan ha en lite för vass uppsättning i det övre registret eller så är smaken som baken lol Jag jagar iaf den kupade varianten i mitt nya dedikerade rum. MvH //Danielh Quote
Otto Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Kan inte hålle med dig alls då jag upplever det som att ljudet med kupade händer är dit jag vill komma med mitt rum. Fantastisk närvaro o sitta i knäet känsla med massor av luft o rymd kring instrument och en enorm skärpa. Du kanske kan ha en lite för vass uppsättning i det övre registret eller så är smaken som baken lol Jag jagar iaf den kupade varianten i mitt nya dedikerade rum. MvH //Danielh Då kanske ett 3-kantigt rum hade varit idealet, om man då satt längst ned i det ena hörnet.. ..eller..... Quote
Dast Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Då kanske ett 3-kantigt rum hade varit idealet, om man då satt längst ned i det ena hörnet.. ..eller..... Oj då, en öm tå. Ber om ursäckt... Quote
Otto Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Oj då, en öm tå. Ber om ursäckt... "öm tå" ? JAG har då inga ömma tår, eller öron.. ..Utan upplever vårt lyssningsrum och anläggning som mkt behaglig. Behöver absolut inte kupa några händer bakom öron eller liknande för att få en bättre ljudupplevelse.. .. .. Ömma tår får stå för "andra". Du har absolut inget att be om ursäkt för, utan fortsätt du kupa dina händer och njut av "sitta i knäet upplevelser". Som du själv skriver: "smaken är som baken" Quote
EuphoniC Posted January 9, 2008 Posted January 9, 2008 Håller fortfarande fast vid att kupade händer är en dålig referens om man bortser från att höra hur det kan tänkas låta med mindre störning av reflekterat ljud. Däremot förstärker man vissa frekvensband vilket gör att det känns "närmare" än det egentligen ska (fast det beror självklart på hur fronten i rummet ser ut), bland annat mellanregistret och ett resultat är självklart att spelningen kommer "närmare" och kan upplevas som mer "intim". Förstärkningen i vissa frekvenser är förstås i många fall gravt missvisande beroende på hur linjär frekvensgången är i det specifika rummet och man får ett liknande resultat genom att ta bort det reflekterade ljudet från fram- och bakväggen .. d.v.s. om man inte redan har en någorlunda linjär frekvensgång .. i annat fall blir det bara *fel* Men fel är dock förstås helt ok om det nu gillas PS, ser inte riktigt likheten med ett triangulärt rum där man sitter i ett hörn, det lider av alla andra hemska fenomen. Quote
Dast Posted January 9, 2008 Posted January 9, 2008 Förstärkningen i vissa frekvenser är förstås i många fall gravt missvisande beroende på hur linjär frekvensgången är i det specifika rummet och man får ett liknande resultat genom att ta bort det reflekterade ljudet från fram- och bakväggen .. d.v.s. om man inte redan har en någorlunda linjär frekvensgång .. i annat fall blir det bara *fel* *Fel* låter mycket trevligt iaf i mitt nuvarande rum, får se nu den 1:a feb när det blir nytt rum. 3meter fritt utrymme bakom lyssningsposition borde va en bra början. Den som väntar på nått väntar alltid för länge..... Quote
Recommended Posts