Jump to content

Recommended Posts

Posted
halv och dyr eller halvdyr? ;)

Den kommer inte att bli helt billig. Någon stans mellan Stogi Ref och AirLine. Skulle tippa att den kommer att landa någon stans på 45000:- När det gäller kabeln så kan det mycket väl vara Nordost men det är inte säkert. Jag var hos Franc i somras och då var han inte helt säker på vilken kabel han skulle välja som standard. I vilket fall så har man under några år kunnat få Kuzmas armar levererade med bland annat Nordostkabel.

Jag har hört denna arm i två utförande dels som rätt rå prototyp i nio tums version för tre år sedan, i somras som pre produktions ex i tolvtums version. Båda lät makalöst bra hoppas verkligen att jag får möjlighet att lägga mina lystna tassar på denna härliga tonarm.

Kontakta Highfi Consult så får ni veta mer.

Posted

Både namnet och bilderna antyder att Kuzma har arbetat en hel del med pivotkonstruktionen. Det ska bli mycket intressant att studera denna närmare.

Den kommer tydligen premiärvisas på CES för de lyckliga satar som ska dit...

Posted

Jösses vilken snygging. Man skulle kunna tro att Frank Kuzma jobbat som konstruktör av slagskepp innan han började med grammofoner och tonarmar. Vet någon om den passar i samma tonarmsplatta som Stogi Ref?

Posted

Hur fungerar principen med denna "fyrpunktlagring"? Den ser ju riktigt robust ut. Det lär ju komma en mellan modell, mellan stabiS och stabi ref också, eller är det bara ett rykte?

Posted

Jeg har en Stogi Referance arm, med fast original kabel.

Kabelen på bildene av 4point ser helt lik ut som kabelen på min arm.

Kabelen på min arm er fra Cardas.

Posted

Lite mer info:

Tonarmen är 11" men passar Kuzmas standardmontering för 9" (monteringsavstånd 212mm).

Effektiv massa är 13g och effektiv längd 280mm. Overhang 17mm.

För att ge pickupen minimal friktion och vibration har den utformats som en 4-punktslagrad konstruktion. Två lagringspunkter medger vertikal rörelse och två horisontell.

Hela armen är monterad på ett robust VTA-torn, som medger VTA-inställning "on the fly", med en precision på 0.01mm.

Armröret är tillverkat från solid aluminium, precis som tangentialarmen Airline.

De två separata oljetrågen används för att dämpa vertikala respektive horisontella resonanser.

Den större motvikten balanserar tonarmen på samma sätt som en vanlig motvikt, och den mindre används för finjustering av nålvikt.

Azimuth kan justeras i små steg med en liten insexnyckel.

Pickup-skalet är avtagbart.

Kablaget är en silverlegering. Ett set kablar löper från pickup-kontakterna till en termineringsbox och vidare med en 1.4m kabel som terminerats med silver bullet plugs från Eichman. Ytterligare ett set kablar löper från samma pickup-kontakter till termineringsboxen där de terminerats med Cardas RCA-kontakter. Man kan alltså ha två par tonarmskablar inkopplade. Jag vet inte om silverkablaget, precis som deras standard kopparkablar, kommer från Cardas. Jag skulle tro att även denna arm kommer kunna fås med Nordost.

Posted
Den har jag hört talas om i snart ett år, härligt att den äntligen visas på bild. Skulle inte va fel att få pilla på den lite :mm::)

Den pillade jag på lite i Las Vegas för några dagar sedan.

Franc Kuzma var en riktigt trevlig kille som gav mig en del råd hur jag ska montera och justera in spelaren med tonarm som han har börjat sätta ihop åt mig. Men det blir inte denna armen på spelaren som snart är på väg hit :mm:

Posted
...och Jorma var en av dem :)

Spelades det med 4Point i Las Vegas, Jorma?

Ja, det var en XL-spelare som användes med denna tonarm.

Tangentialtonarmen stod på ett annat torn till samma spelare, men den användes inte när jag var där.

• 3 months later...