Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har problem med en gammal CD-spelare, den har börjat få svårt att följa spåret utan hoppar över eller tillbaka eller står bara och stampar.

Vad kan detta bero på?

Hälsningar

Posted
Vad kan detta bero på?

Ofta beror det på att laserns gummiupphängning torkat och servon klarar inte längre klara av att fokusera. Beroende på hur gammal den är; Om det är en high-end spelare kan du kanske hitta en utbyteslaser, normalt är det tyvärr bara att deponera den på närmaste återvinningsanläggnings elektronikskrotshörna..

/ptr

Posted

Oops!

Va trist, nej det är ingen HighEnd-spelare, bar en vanlig enkel CD-Spelare. Jag hade vissa förhoppningar om att det kunde räcka med en rengöring. Spelaren hade passat så himla bra i köket.

Ain´t life a bitch sometimes

Hälsningar

Posted

..du kan ju prova med att göra rent den, men är den 10 år eller äldre så är det tveksammt om det hjälper annat än som en tillfällig åtgärd..

/ptr

Posted
Har problem med en gammal CD-spelare, den har börjat få svårt att följa spåret utan hoppar över eller tillbaka eller står bara och stampar.

Vad kan detta bero på?

Ett tips kan vara att skaffa lite plastfett (eller sno lite från skivslädens kugghjul) och smeta på laserslädens anliggningsytor. Min gamla JVC betedde sig illa och hackade så jag fick ge den lite smörj en gång om året ungefär.

Posted

Jag hade en relativt vettig Philips CD-spelare sent 80-tal som var blev lite bråkig på det sättet efter några år. Det hjälpte med att byta en plastdetalj. Efter ungefär lika många år återkom dock problemet. Olyckligt val av komponent helt enkelt. Otur i turen är kanske att du inte kommer undan med att byta en olycklig plastmojj :black:

Posted

Tiden går fort, den är nog runt 10 år. Hade det bara varit en enkel CD-spelare kan det ju kvitta men nu ingår den som komponent i en snygg stapel med radio och förstärkare och med systemfjärr, men jag börjar inse att prylen är bortom räddning.

Hälsningar

Posted

Jag har faktiskt nästan samma problem med min CD-spelare. Den här gången en Audio Analoge Paganini från 2001. Den har svårt att hitta spåren på skivorna ibland (50% av gångerna) när man lastar i en ny skiva, börjar hoppa mitt i spår och tappar bort sig mellan olika spår. Mycket irriterande, men det har i sin tur lett till ett mycket stort lyft i vinylspelandet, så helt bitter är jag inte!

Tror ni det är samma fel här eller är det något annat måntro, som ger liknande symptom?

Posted

Denna var tänkt för en egen tråd. Borde vara lösningen på allas problem när lasern ger upp på något sätt.

Har surfat runt lite och stötte på denna bild på Unison Research Unico CD.

unicocd-07_22_12-03.jpg

Är det någon på forumet som vet om det finns fler tillverkare som använder sig av standard cd/dvd spelare? Unison Research anväder sig bevisligen av spelare från Asus.

OT.

Är detta framtiden? Delvis nya tankar med lagring på hårddisk pratas det om på nyhets fronten. Tar man ut svängarna lite till och adderar några USB utgångar, en rj45 kontakt, dvi eller hdmi-utgång så hamnar man nära något som redan finns! Blir framtidens musik / mediaspelare något som byggs på Hi-Fi-atx-form faktor? Separata instickskort så man kan välja om man vill köra rör eller vanlig förstärkning, xlr / rca köra Windows Hi-FiVista eller Pingvin HiFi. ;)