calm Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Spennende, og bra produkter disse Finite-Elemente konene, men etter å ha lest gjennom tråden til nå er det en ting jeg undrer over, hvorfor bruker flere CP under relativt lette (5-40KG) komponenter? Iht F-Es egen rekomendasjon skal det holde lenge med CB på mange komponeneter med nogenlunde normal/vanlig vekt. Se tabellen lengst ned på siden. http://www.finite-elemente.de/en/products/ceraball/funktion Jeg har selv (hatt) Ceraballs (også Universal og har totalt en 12-15 stk liggende), Cerapucks, Resonator og skulle ville teste Cerabase på rackene, selv om det er både gode og vettuge produkter vi snakker om her så finns det jo en viss mulighet for å tweake seg bort også, vilket undertegnede opplevde, en forandring er ikke alltid en forbedring mvh Som alltid är det testandet som ger svaret på hur många CP som skall till. Rekommendationer i all ära men de faktiska proven är många gånger utslagsgivande. Att gå tillbaka till en helt otweakad anläggning vore kanske en idé som jag faktiskt inte testat, men det är kanske nästa steg. Vi får ser när jag nu har mätutrustning till hands. Calm Quote
calle_jr Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Hur upplevde du skillnaden innan och efter Cerapucerna?Jag kunde inte urskilja någon skillnad. Den stora upp- och utsträckningen kom med bänken och konerna som redan var på plats misstänker jag. Skulle vara intressant att testa under högtalarna, men då behöver jag 2st cerapucs till. Vad är det för puckar och koner under elektroniken? BDR?Inte BDR. Dessa är tillverkade av medlemmen Audionet och materialet är acetal. Rekommenderas. Quote
Guest om.s Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Som alltid är det testandet som ger svaret på hur många CP som skall till. Rekommendationer i all ära men de faktiska proven är många gånger utslagsgivande. Att gå tillbaka till en helt otweakad anläggning vore kanske en idé som jag faktiskt inte testat, men det är kanske nästa steg. Vi får ser när jag nu har mätutrustning till hands. Calm Du har helt rett i at det er det testede resultatet som gjelder, tenkte vel mer på at Ceraballs universal har bruks område 0.5-80 kg, og det skal jo dekke det meste av komponenter, det er jo også en pris fråga når man begynner å komme litt opp i antall om man velger CB´s eller CP´s, om det gjör samme nytten mener jeg. Personlig fikk jeg meg er real overraskelse når jeg av-tweaket anlegget, jeg var 100% sikker på at jeg var på rett vei, men den store og avgjörende testen ble da man fjernet tweakene, jeg hadde jo trodd det skulle bli sämre, men.... Og skulle det bli sämre, er det jo bare å sette dom tilbaks og smile fornöyd over at man har tweaket rett, det er lett å miste litt fokus underveis, er min erfaring her. Skal bli spennende å fölge dine målinger, evnt för og etter (med og uten) tweaks. mvh Quote
Timbre™ Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Og skulle det bli sämre, er det jo bare å sette dom tilbaks og smile fornöyd over at man har tweaket rett, det er lett å miste litt fokus underveis, er min erfaring her. Frågan är om inte mycket redan är gjort på tillverkarnas utvecklingsavdelningar idag jämfört med låt oss säga sjuttiotalet... Många burkar ger ju intryck av att vara ordentligt genomtänkta och det måste vara ett gott betyg åt designern om det bara går att försämra... Apparatfötter är väl en typisk sådan detalj. Quote
Guest om.s Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Frågan är om inte mycket redan är gjort på tillverkarnas utvecklingsavdelningar idag jämfört med låt oss säga sjuttiotalet... Många burkar ger ju intryck av att vara ordentligt genomtänkta och det måste vara ett gott betyg åt designern om det bara går att försämra... Apparatfötter är väl en typisk sådan detalj. Jo jeg er enig med deg her, det kan jo synes som en logisk forklaring, ofte. Jeg har fremdeles en lyttekveld en fredag friskt i minnet hva dette gjelder egen erfaring ..... Skal bli spennende å se hvor det bärer hen nå med nytt rom, ny elektronikk og etterhvert, ny digital kilde. mvh Quote
calm Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Ja det är lätt att förirra sig bort i ändlösa tweaks. En metod som jag tror är användningsbar och som jag testat är att ta en isolerad komponent i taget för att avgöra om förbättringen är rätt. Ett konstaterande vad gäller min ARC CD 7:a är att förbättringen blev påtaglig med CP under denna eminenta spelare. Hade CP under företrädaren ARC CD3, med klar förbättring vilket testet i HiFi+ också konstaterade. Förhållande enkla gummifötter på så dyra spelare. Däremot är jag mer tveksam om CP under förstärkardelen på ASR:en blev en förbättring jämfört med medföljande spikes. I vart fall ingen påtaglig försämring, så de får sitta kvar tillsvidare. När det CB, CP och Pulsar Points under stacken av nät- och batteriaggregat så finns nog mycket mer att testa. Kablar är ju också ett kapitel för sig, med oändliga valmöjligheter. När min testutrustning (XTZ Room Analyzer) är igång får jag också kvitto på om åtgärden utifrån ett mätvärde blir rätt. Däremot är det inte säkert att mot mitt idealljud att det hela låter bättre. Jag litar mer på mina öron än mätutrusning i detta fall. De är ju dessa (öronen) som skall uppleva och stå ut med ljudet i långa loppet. Calm Quote
Guest om.s Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Ja det är lätt att förirra sig bort i ändlösa tweaks. En metod som jag tror är användningsbar och som jag testat är att ta en isolerad komponent i taget för att avgöra om förbättringen är rätt. Ett konstaterande vad gäller min ARC CD 7:a är att förbättringen blev påtaglig med CP under denna eminenta spelare. Hade CP under företrädaren ARC CD3, med klar förbättring vilket testet i HiFi+ också konstaterade. Förhållande enkla gummifötter på så dyra spelare. Calm Enig igjen, det er viktig å ta en ting (komponenet) om gangen og gjerne bruke god tid på seg når man tweaker. Men som nevnt tidligere her undrer jeg litt på hvorfor det foretrekkes CeraPucks (ikke bare deg ) fremfor Ceraballs? er det noen som har testet disse mot hverandre? Jeg sitter med en liten känsla av at cera pucks i visse tilfeller kan väre " a litle too much" på f.eks en cd spiller till, la oss si 10 kg, der er jo CeraBalls både mindre, smidigere, og ikke minst billigere, eller er det slik at man kanskje tenker litt "större pris, större forbedring"? Ta spmét og undringen i beste mening, jeg undrer oppriktig da jeg har gode erfaringer med ceraball (også Universal) på cd spillere med vekt 18-20 kg. mvh Quote
calm Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Enig igjen, det er viktig å ta en ting (komponenet) om gangen og gjerne bruke god tid på seg når man tweaker. Men som nevnt tidligere her undrer jeg litt på hvorfor det foretrekkes CeraPucks (ikke bare deg ) fremfor Ceraballs? er det noen som har testet disse mot hverandre? Jeg sitter med en liten känsla av at cera pucks i visse tilfeller kan väre " a litle too much" på f.eks en cd spiller till, la oss si 10 kg, der er jo CeraBalls både mindre, smidigere, og ikke minst billigere, eller er det slik at man kanskje tenker litt "större pris, större forbedring"? Ta spmét og undringen i beste mening, jeg undrer oppriktig da jeg har gode erfaringer med ceraball (også Universal) på cd spillere med vekt 18-20 kg. mvh Jag testade i tidernas begynnelse CB under min ARC CD3 och samtidigt CP. I den utvärderingen tyckte jag på subjektiva grunder i lyssningen att man fick ut en något klarare diskant och något tightare bas samtidigt som den magiska klangen i mellanregistret blev bättre med CP. Den sistnämnda effekten fick mig att fastna för CP, då jag är särskilt känslig för detta då pianot är mitt favoritinstrument. Där tycker jag den avgörande skillnaden ligger. Rundhet men ändå tydlighet, bra klang och övertoner måste finnas med om jag skall köpa konceptet. Det är genomgående för hela mitt system. Calm Quote
Guest om.s Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Jag testade i tidernas begynnelse CB under min ARC CD3 och samtidigt CP. I den utvärderingen tyckte jag på subjektiva grunder i lyssningen att man fick ut en något klarare diskant och något tightare bas samtidigt som den magiska klangen i mellanregistret blev bättre med CP. Den sistnämnda effekten fick mig att fastna för CP, då jag är särskilt känslig för detta då pianot är mitt favoritinstrument. Där tycker jag den avgörande skillnaden ligger. Rundhet men ändå tydlighet, bra klang och övertoner måste finnas med om jag skall köpa konceptet. Det är genomgående för hela mitt system. Calm Takker Calm, det var en god forklaring som jeg har full respekt for, det var også en god redegjørelse for forskjellene som jeg tar med meg videre om det skulle komme til testing av Finite_Elemente koner igjen. mvh Quote
Timbre™ Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Rundhet men ändå tydlighet, bra klang och övertoner måste finnas med om jag skall köpa konceptet. Det är genomgående för hela mitt system. Med risk för att verka partisk så förknippas väl denna beskrivning ofta med just Sonus faber... Quote
Recommended Posts