Jump to content

Recommended Posts

Posted
Lite off topic men det är en kul bild och här ser man tydligt insvängningen på Amati Anniversario-bakstycket. Formen skiljer sig helt från A. Homage och det har jag inte tänkt på tidigare... :)

Det är riktigt Timbre, egentligen har alla nya SF-högtalare denna insvängda form. Förutom Amatin även Elipsan och Cremona M om jag inte minns fel.

Har nu kört ytterligare lite test med Cerabase-fötterna. De känns otroligt gedigna och har till skillnad från sina övriga modeller en höjdjustering i själva foten. Cerapucen har samma möjlighet men då genom att man kan justera höjden om man har dem fastskruvade i apparaten. Här är delarna gängade sinsemellan.

Körde ytterligare spår och bla denna skiva som är min yttersta referens.

E1604g.jpg

De två första spåren kan jag utantill. På spår 2 inleder Anders Jormin med det numera kända bassolot. Här kan jag känna att strängarna har ytterligare skruvats upp lite och man hör mycket tydligare klangkroppen och resonansen i basfiolen och den får ännu mer kontur i ljudbilden. Anders andning blir också tydligare tycker jag. Pianot som är inspelat på gränsen till överstyrning hörs klarare och med mer pondus. Cymbalerna spröda och krispiga.

Cerabasen kommer levererade i en särskild väska med allehanda skruvar som man kan montera dem mot apparat, rack eller högtalare. De är inte billiga så man får nog invänta årsbonusen om man skall ha råd. Men de känns helt rätt och gör stor skillnad tycker jag i detta läge. Funderar nu om jag kan leva med baspucklarna i 40-50 Hz området eller om jag skall försöka få tillstånd en basfälla på höjden. Just nu pågår operation övertalning med hustrun. Det gäller att vässa argumenten om det skall falla i god jord. Vi får se, kanske själv inte vill ha en pelare i blickfånget. Trots allt är akustikmöblera inte särskilt vackra och kräver ytrymme.

Calm

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det är riktigt Timbre, egentligen har alla nya SF-högtalare denna insvängda form. Förutom Amatin även Elipsan och Cremona M om jag inte minns fel.

Har nu kört ytterligare lite test med Cerabase-fötterna. De känns otroligt gedigna och har till skillnad från sina övriga modeller en höjdjustering i själva foten. Cerapucen har samma möjlighet men då genom att man kan justera höjden om man har dem fastskruvade i apparaten. Här är delarna gängade sinsemellan.

Körde ytterligare spår och bla denna skiva som är min yttersta referens.

E1604g.jpg

De två första spåren kan jag utantill. På spår 2 inleder Anders Jormin med det numera kända bassolot. Här kan jag känna att strängarna har ytterligare skruvats upp lite och man hör mycket tydligare klangkroppen och resonansen i basfiolen och den får ännu mer kontur i ljudbilden. Anders andning blir också tydligare tycker jag. Pianot som är inspelat på gränsen till överstyrning hörs klarare och med mer pondus. Cymbalerna spröda och krispiga.

Cerabasen kommer levererade i en särskild väska med allehanda skruvar som man kan montera dem mot apparat, rack eller högtalare. De är inte billiga så man får nog invänta årsbonusen om man skall ha råd. Men de känns helt rätt och gör stor skillnad tycker jag i detta läge. Funderar nu om jag kan leva med baspucklarna i 40-50 Hz området eller om jag skall försöka få tillstånd en basfälla på höjden. Just nu pågår operation övertalning med hustrun. Det gäller att vässa argumenten om det skall falla i god jord. Vi får se, kanske själv inte vill ha en pelare i blickfånget. Trots allt är akustikmöblera inte särskilt vackra och kräver ytrymme.

Calm

hej igen

jag antar att du testar cerbase-fötterna under cd:n eller?

tommy

Posted
hej igen

jag antar att du testar cerbase-fötterna under cd:n eller?

tommy

Nix!

Numera är det bara nätaggregaten som blir föremål för tweakning. Se bilderna tidigare i tråden.

CD:n är jag nog ganska övertygad att den är ok. Det är klart att det finns massa andra fötter och spikes som man kanske borde testa, men jag tror att Cerapucen är helt ok. Hade samma till ARC CD 3:an med bra resultat. På den tiden testade jag också modellen under men blev inte nöjd.

Kanske en omgång Cerapuc under förstärkaren och mellan nätaggregaten skulle vara optimal men dyr. Vi får se. Aptiten växer medans man äter. Avstår jag från basfällan så har jag lite pengar att satsa på ytterligare fötter.

Calm

• 3 weeks later...
Posted

Cerabaserna blev kvar under nätaggregatsstapeln och får nu status som permanent dämpning under dessa.

Jag tycker efter längre tids lyssnade att dessa känns som helt rätt utrustning. Klarare i basen och något bättre diskant samt mellanregistret har kvar sin rundhet och kropp.

Har köpt Patricia Barbers retrospektiva trippelalbum från åren 1994-2000. Dessa är remastrade och riktigt bra i tonen med pianot i ljuvlig samklang med Patricias röst. Stark närvarokänsla! Dessa får nu gå som referenser.

Kommer att efter mässan testa en ny puck under högtalarna som tagits fram av Matts på Svanå. Blir riktigt spännande och se om de kan slå Baseplattformarna. Har hört dessa puckar som nu sitter under MBL 101:orna hos AudioConcept med en klar förbättring i basen på dessa. Skulle vara kul om dessa ger bättre resultat även på mina högtalare.

Jag har kommit till beslutet att inte satsa på någon akustikutrustning i rummet, kommer helt inte att ha plats för dessa trots ett stort lyssningsrum, utan jag kommer att fortsätta med den typ av småtweaks som hittills. Härnäst på inköpslistan står en ny nätkabel från PS Audio efterföljaren till "The Statement" som jag hoppas mycket på.

Återkommer efter dessa uppgraderingar.

Calm

Posted
Har köpt Patricia Barbers retrospektiva trippelalbum från åren 1994-2000. Dessa är remastrade och riktigt bra i tonen med pianot i ljuvlig samklang med Patricias röst. Stark närvarokänsla! Dessa får nu gå som referenser.

Calm

Låter den här remastrade trippeln tom bättre än utgåvorna på FIM och MFSL tycker du :?:

Posted
Jag har kommit till beslutet att inte satsa på någon akustikutrustning i rummet, kommer helt inte att ha plats för dessa trots ett stort lyssningsrum, utan jag kommer att fortsätta med den typ av småtweaks som hittills. Härnäst på inköpslistan står en ny nätkabel från PS Audio efterföljaren till "The Statement" som jag hoppas mycket på.

Återkommer efter dessa uppgraderingar.

Calm

Hmm tror du gör dig själv en kraftig och kostsam otjänst att begränsa dig så. Anledningen att du tweakar så mycket kanske beror på något som går att förbättra magnituder med andra verktyg.. Har du haft över Svanå på en konsultation?

PS. Jag har använt de flesta av produkterna du tweakar med.. (och en hel del därtill ;) DS.

Ett par kommentarer:

* Prövat Cerapuc/Cerabase istället för befintliga högtalarspikes? - Diskant och mellanregister bör få betydligt mer korrekt klang. Samt mycket bättre attack och 3D perspektiv.

* Vill du ha ännu mer luft och flyt i i musiken mindre spelande med trägolvet, prova Townshend Audio Seismic Sink under dina högtalare istället för BASE plattformarna. BASE har låg effektivitet vid makro vibrationer.

* Byt ut din sandplattform som tar kål på liv och attack till flytande plattform som t.ex. Townshend 3D plattformar för elektronik.

* När det gäller CD spelaren tycker jag du är på rätt väg, koppla ned den till hårt underlag via dina cerabase rakt i en plattform, men gör plattformen flytande. Detta kan oftast göras prisvärt med DoS eller SD fötter.. Townshend är ett dyrare alternativ..

Uppskattar själv tweaks lärandet och har pysslat mycket med vibrationskontroll, YMMV ofcourse..

Posted
Hmm tror du gör dig själv en kraftig och kostsam otjänst att begränsa dig så. Anledningen att du tweakar så mycket kanske beror på något som går att förbättra magnituder med andra verktyg.. Har du haft över Svanå på en konsultation?

PS. Jag har använt de flesta av produkterna du tweakar med.. (och en hel del därtill ;) DS.

Ett par kommentarer:

* Prövat Cerapuc/Cerabase istället för befintliga högtalarspikes? - Diskant och mellanregister bör få betydligt mer korrekt klang. Samt mycket bättre attack och 3D perspektiv.

* Vill du ha ännu mer luft och flyt i i musiken mindre spelande med trägolvet, prova Townshend Audio Seismic Sink under dina högtalare istället för BASE plattformarna. BASE har låg effektivitet vid makro vibrationer.

* Byt ut din sandplattform som tar kål på liv och attack till flytande plattform som t.ex. Townshend 3D plattformar för elektronik.

* När det gäller CD spelaren tycker jag du är på rätt väg, koppla ned den till hårt underlag via dina cerabase rakt i en plattform, men gör plattformen flytande. Detta kan oftast göras prisvärt med DoS eller SD fötter.. Townshend är ett dyrare alternativ..

Uppskattar själv tweaks lärandet och har pysslat mycket med vibrationskontroll, YMMV ofcourse..

Tack för tipsen!

Vad jag lärt mig under resan är att det oväntade kan inträffa vid tweakandet och den enda metod som tycks funka är att prova olika lösningar. Det finns naturligtvis en del grundläggande principer att hålla sig till, men som inte alltid håller i praktiken. Som tur är har jag en förstående hifi-handlare på Kungsholmen med en ängels tålamod och en genuin vilja att det skall låta bra även efter leverans och som låter mig testa olika produkter hemma. Därmed kan jag undvika kostsamma misstag.

När det gäller Svanå så har jag haft dem hemma för en mätning som i sig resulterade i ett förslag till ett antal V4:or alternativt V6:or som jag av utrymmes och estetiska skäl inte kan genomföra. Alltså återstår vad som kan göras på annat sätt.

Jag klagar dock inte på nuvarande ljud som jag egentligen tycker låter riktigt bra, men jag tillhör inte den nöjda typen utan försöker hela tiden förbättra på olika sätt.

Slutsats: Tacksam för alla tänkbara tips som inte heter skrymmande lådor eller grejor i taket och som kan bidra till ytterligare förfining av vad systemet kan leverera inom denna begränsning.

Calm

Posted
Låter den här remastrade trippeln tom bättre än utgåvorna på FIM och MFSL tycker du :?:

Har inte riktigt bestämt mig om det är så eller inte. Jag testat med dem sida vid sida och tycker att alla har förtjänster, men ett första intryck är att de remastrade har en lite varmare och innerligare ton och ändå rymd och klang. Men vi talar mycket subtila skillnader. En sak är dock att om man har ett analytiskt system kan pianoklangen låta lite hård på de remastrade. Detta fick jag erfara i helgen på mässan.

Calm

• 3 weeks later...
Posted

Halloj Calm, tänkte bara höra om du prövat ett par Cerabase/Cerapuc istället för dina högtalar spikes än? Din snälle hifi handlare lånar säkert ut dem över helgen :mm:

Posted
Halloj Calm, tänkte bara höra om du prövat ett par Cerabase/Cerapuc istället för dina högtalar spikes än? Din snälle hifi handlare lånar säkert ut dem över helgen :mm:

Nej inte ännu, men det är värt ett försök i alla fall. Testade en annan lösning som av olika skäl inte gick att genomföra.

Cerabace ligger nog närmast att testa, vore intressant att pröva i relation till mina Base-plattformar.

Calm

Posted

Herlig tråd! som jeg dessverre ikke har funnet før nå :blush

Dette med tweaking av anlegget er høyst interessant og aktuellt for meg og for tiden. Men jeg har fått best resultat ved å av-tweake anlegget, dvs jeg hadde cd spilleren på ceraballs universal koner (3 stk) og deretter under hvert enkelt komponent i racket, vinyl spilleren stod på bok plate fra ikea med CB universal koner under og mono-blokkene stod på granitt blokker med Cardas myrtlewood boxes under, jeg hadde tweaket meg bort :blush

Nå spilles det her hjemme uten noen cb, bok plater, eller annet, men siden jeg har flyttet til ny leil på siste tiden, med annen grunnkonstruksjon i gulvet, viser det seg at det beste her er racket i seg selv, satt på Atacama spike shoes, grunnkonstruksjonen i de forskjellige apparanete er så gode i seg at jeg opplever forbedringer ved å la de være uforandret og heller gi de en felles platform iform av ett godt rack, det er lett å undervurdere en god konstruksjon.

Det tweaket jeg beholder er en Finite-Elemente Resonator, (og to stk Noise Harvester´s) har du testet den F-E R) calm?

Min lille reise kan leses her: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=5108

Men usedvanlig spennende og interessant som sagt å lese andres vei mot målet :)

mvh

• 2 weeks later...
Posted

Inspirerad av resultat av tidigare tweaks så har jag gått vidare.

Fick av min välvilliga handlare på Kungsholmen låna en dubbel uppsättning Cerabase. Det tidigare försöken med att sätta Cerabase i botten på min stapel med nät och batteriaggregat föll mycket väl ut. De har fått sin permanenta plats under stapeln. Jag återkommer till den saken.

Så jag lånade hem 8 st Cerabase, dessa skönheter av tysk ingenjörskonst. Solida, tunga och millimeteranpassade, inget slarv här inte. Tänkte att jag skulle testa dem under högtalarna. Placerade dem under spikes eftersom dessa är olika långa så går det nog knappast att anpassa höjden så att rätt lutning uppstår bakåt. Väl på plats så började en spännande lyssning. Första reaktionen var otrolig lyster i diskanten och en tydlig effekt på basen till det bättre. Lyssnade igenom många referenser med gitarr sång och annat. Kom så till min superreferens andra spåret på Bobo Stensons War Orphans och hörde det numera så kända bassolot. Hårda strängar och snärtiga toner och Anders Jormins tunga andning allt satt på plats. Så började Bobo att spela, till en början med skön klang i diskant och bas. Men något saknades. Fick inte den där varma tonen på plats. Testade med lite annan vinkling med samma resultat. Höll på så ett antal timmar innan jag tillkallade min son Sker som bara kunde konstatera samma sak. Ibland vill man så gärna att saker skall fungera men när det inte gör det blir man besviken. Jag tillhör dock inte typen som ger upp i första taget. Så nästa steg blir något annat som jag återkommer till.

Låt nu för guds skull inte dra några slutsatser av mitt försök, det säger mer om tweakens natur av oförutsägelse än att döma ut eminenta produkter därför att de inte just passar i en given kombinantion. Det säger mer om tweakens natur.

Återkommer med mer spännande tester.

Calm

Posted

Problemet här, det var just Spikesen som skulle bort i och med att de inte har optimala resonansfrekvenser. Det låter inte lyckat att ställa Cerabase under spikes då resonansfrekvenserna inte kommer förbättras (snarare bli av mer komplex natur, därav mycket olika resultat på olika stycken) förutom att högtalarna står mer ostadigt.

Hoppas det går att lösa.. Men om Cerabase/Cerapuc inte går att använda på rätt sätt under SF högtalare skall du naturligtvis inte använda dem.

Jag kör Cerapuc och har helt ersatt mina spikes, de har skruvar och kan korrigeras för höjd samt även klara av att stå i en lutning. Saknar Cerabase detta, eller behöver du ett flertal centimeter i höjdskillnad? Då kanske en längre stål "thread" kan lösa det? Kanske t.o.m. går att beställa om man beskriver problemet för dem? Dina högtalare är ju inte helt okända ;)

Lycka till!

Posted
Inspirerad av resultat av tidigare tweaks så har jag gått vidare.

Låt nu för guds skull inte dra några slutsatser av mitt försök, det säger mer om tweakens natur av oförutsägelse än att döma ut eminenta produkter därför att de inte just passar i en given kombinantion. Det säger mer om tweakens natur.

Calm

Lyckades få fram en liknande återgivning med Cerapuc under Stradivari, fick inte heller den varma tonen på plats

spikesen bör nog bort som sagts :blush

Ska försöka lösa detta med nivåskillnader och lutning :)

Posted
Problemet här, det var just Spikesen som skulle bort i och med att de inte har optimala resonansfrekvenser. Det låter inte lyckat att ställa Cerabase under spikes då resonansfrekvenserna inte kommer förbättras (snarare bli av mer komplex natur, därav mycket olika resultat på olika stycken) förutom att högtalarna står mer ostadigt.

Hoppas det går att lösa.. Men om Cerabase/Cerapuc inte går att använda på rätt sätt under SF högtalare skall du naturligtvis inte använda dem.

Jag kör Cerapuc och har helt ersatt mina spikes, de har skruvar och kan korrigeras för höjd samt även klara av att stå i en lutning. Saknar Cerabase detta, eller behöver du ett flertal centimeter i höjdskillnad? Då kanske en längre stål "thread" kan lösa det? Kanske t.o.m. går att beställa om man beskriver problemet för dem? Dina högtalare är ju inte helt okända ;)

Lycka till!

Cerabaserna i sig går att höjdjustera genom att överdelen till skillnad mot Cerapuck är gängad i underdelen. Är dock lite för kort i gängan för att kompensera för höjdskillnaden fullt ut. Däremot finns det bara en gängad skruv som skall träs innifrån (inte gängas ) och ut för att fästas i det som den skall sitta fast i. Cerapucen är gängad i toppen och där kan man använda en gängad stång som nivåjusterare om man vill. Jag har kvar Baseplattorna som nu fungerar bättre och jag tycker faktiskt att den lösningen är snyggare.

Calm

Posted

Fortsättning följer:

Efter testet med Cerabaserna så lånade jag hem en uppsättning Cerapucer istället. Har inte hunnit testa dem med högtalarna, men gjorde ett annat experiment.

Lyfte ner hela min "stack" med nätaggregat på golvet med Cerabaserna i botten och fyra Cerapucer på varje "plan".

Tidigare hade jag dem på min hemmabyggda sandlåda där en granitplatta vilar på en sandbädd. Tyvärr fick testet motsatt effekt. Basen blev blöt och luddig och det hela slutade med att jag lyfte tillbaka "stacken" på sandlådan och placerade mina gamla Still Points under varje plan.

Nu testade jag istället att placera en omgång Cerapuc under ASR:ns förstärkardel. Woh vilket lyft! Bättre lyster i toppen, värme i mellanregistret och tightare bas. Denna lösning blir nog permanent. Skall också testa en omgång Cerapuc under Nordost Thor för att se vad som händer.

Bytte också min nätkabel mot en senare PS Audio X-Stream Statement SC som jag hittade begagnad. En bättre lyster i diskanten blev följden.

Återkommer med ny rapport. Visst är det kul att tweaka när effekten blir i positiv riktning!?

Calm

Posted

Visst är det kul! :D

Din entusiasm påminner mig om mig själv när jag började testa fötter, BASE-plattor och kablar med min gamla hörlursrigg. Det är klart spännande att höra om dina erfarenheter med Cera-produkterna -- jag tänkte själv utforska det lite närmare men du hann låna Cerapuckarna före mig. ;)

Posted
Visst är det kul! :D

Din entusiasm påminner mig om mig själv när jag började testa fötter, BASE-plattor och kablar med min gamla hörlursrigg. Det är klart spännande att höra om dina erfarenheter med Cera-produkterna -- jag tänkte själv utforska det lite närmare men du hann låna Cerapuckarna före mig. ;)

Sorry! Visste inte att det fanns begränsningar i det lagret.

Stor risk att jag behåller dem! Robert måste beställa flera. Är utan tvekan den bästa tweaken hittills.

Calm

Posted

Haha, ingen fara! :) Det kommer in nya till veckan..

Kul att höra att de fungerar.. Har du testat Cerapuc under högtalarna än? De borde passa betydligt bättre än Cerabase då vikten är mer anpassad för Cerapucs verkningsområde.

Posted
Haha, ingen fara! :) Det kommer in nya till veckan..

Kul att höra att de fungerar.. Har du testat Cerapuc under högtalarna än? De borde passa betydligt bättre än Cerabase då vikten är mer anpassad för Cerapucs verkningsområde.

Nej men det kommer till helgen, var så säker.

Calm

Posted

hej Calm

om du vill ha flera tips på tweaks har jag två:

byt CD-puck till spider från electrocompaniet se länk http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=74899

testa interconnect och högtalarkabel från Yter http://www.laboratorium-yter.com/en/introduzione.html

fidility testade högtalarkabeln i senaste numret, ken kessler tycker att Yter passar som hand i handske till Sonus Faber (det är ju Serblin som står bakom både Yter och SF

tommy

Posted
hej Calm

om du vill ha flera tips på tweaks har jag två:

byt CD-puck till spider från electrocompaniet se länk http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=74899

testa interconnect och högtalarkabel från Yter http://www.laboratorium-yter.com/en/introduzione.html

fidility testade högtalarkabeln i senaste numret, ken kessler tycker att Yter passar som hand i handske till Sonus Faber (det är ju Serblin som står bakom både Yter och SF

tommy

Spännande!

Var hittade du CD-pucken och vad kostar de?

Yter är naturligtvis Serblins eget tillskott till kabelmarknaden och i hans tanke ingår naturligtvis att dessa kan passa till hans gamla ögonstenar. Vad gäller hans nuvarande engagemang i SF är det nog mer oklart. Han har defacto sålt sitt livsverk till det internationella riskkapitalet, så jag undrar om han ens är kvar i företaget. Det mest troliga scenariot är att han sitter utanför företaget och snickar på någon state of the art-produkt som han när konkurrensbegränsningsklausulen löper ut, tänker lansera.

Calm

Posted
hej igen

Spidern köpte jag på hifibörsen http://www.hifiborsen.se/ den kostade ca 2500SEK, man byter även underdelen, plastgrejen runt stålspindeln

tommy

hej igen Calm

jag fick just e-post från Hifi-börsen och priset är 2800 SEK för spidern, han sa att han skulle lägga ut den på hemsidan

tommy

Posted
hej igen Calm

jag fick just e-post från Hifi-börsen och priset är 2800 SEK för spidern, han sa att han skulle lägga ut den på hemsidan

tommy

Låter ganska dyrt för en skivpuck, men vad är ditt intryck av förbättringen? Värt priset?

Har kört lite vidare på min tweakövning. Har nu Cerapucer under Nordost Thoren också. Kan förnimma en ytterligare en förbättring och uppklarning i diskanten och lite tightare bas. Mellanregistret oförändrat med kropp och klang. Kommer att permanenta dessa tror jag. Har inte hunnit testa Cerapuc under högtalarna, men tror knappast att de är bättre än Base-plattformarna.

Låter inte så oävet precis, även om ljudet ligger åt det mörka mer harmoniska hållet. Precis som jag vill att det skall låta. Men fortfarande en puckel i 40-50 Hz området. Har kollat med Audio Concept om att kanske skaffa en egen mätutrustning att koppla till datorn, lika den som visades på mässan. Väntar på prisuppgift.

Fanns också en lösning på basproblemet med en motkopplad subwoofer vad jag förstår. Kanske något att testa? Tweaken går vidare.

Calm

Posted
Låter ganska dyrt för en skivpuck, men vad är ditt intryck av förbättringen? Värt priset?

Calm

hej igen

vad som är prisvärt är svårt att säga men jag får en större förbättring av att byta puck mot när jag satte cerapuc under cd-spelaren men det är hemma hos mig så.... här hemma tycker jag det är prisvärt

tommy

Posted
Fanns också en lösning på basproblemet med en motkopplad subwoofer vad jag förstår. Kanske något att testa?

Det där har jag provat, mest av nyfikenhet :), och hos mig blev det en ganska svårfunnen kombination av fas och placering.

• 4 weeks later...
Posted
När det gäller frågor om Cerapucarna från Hasse, Hans-Tommy och Kansas, så har jag testat lite olika lösningar inklusive Ceraball, men fann att Cerapucen är det bästa valet.

Här ser man konstruktionen lite bättre:

die_funktion_cpuc.jpg

Jag har satt 4st under racket, vilket nätt och jämnt blir inom rekommenderat belastningsområde.

DSC_7341.JPG

DSC_7336.JPG

DSC_7499.JPG

Posted

Spennende, og bra produkter disse Finite-Elemente konene, men etter å ha lest gjennom tråden til nå er det en ting jeg undrer over, hvorfor bruker flere CP under relativt lette (5-40KG) komponenter? Iht F-Es egen rekomendasjon skal det holde lenge med CB på mange komponeneter med nogenlunde normal/vanlig vekt.

Se tabellen lengst ned på siden.

http://www.finite-elemente.de/en/products/ceraball/funktion

Jeg har selv (hatt) Ceraballs (også Universal og har totalt en 12-15 stk liggende), Cerapucks, Resonator og skulle ville teste Cerabase på rackene, selv om det er både gode og vettuge produkter vi snakker om her så finns det jo en viss mulighet for å tweake seg bort også, vilket undertegnede opplevde, en forandring er ikke alltid en forbedring :blush

mvh