Jump to content

Tweak i nyårstid


calm

Recommended Posts

hej calm

tack för en intressant tråd. jag tycker du ska börja titta på ditt tak och se om du kan göra om det. Ett HiFitak bygger bara ned 15 cm och om du har högt i tak så märker inte ens en mycket oförstående fru att det finns. Det ger mycket för pengarna och påverkar inte den övriga möbleringen till skillnad från basfällor och diffusorer som man ställer utmed väggarna.

tommy

ps du har antagligen mycket bättre ljud en dom flesta så du kan sitta lugnt tillbaka och lyssna på musik istället eller... ds

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Av en händelse kom jag på att jag tidigare laborerat med olika former av underlag till utrustningen. Har generellt granitskivor med gummiplattor av "Nonvibratyp" under. Har alltid kört med Cerapuc under mina CD-spelare, så även nu.

IMG_1731.jpg

Har du jämnfört Ceraball & Cerapuc? Kollar man användningsområde så är Ceraball den du borde ha under spelaren.

I diagramet så är Best=mörkblå Good=blå Low=ljusblå vit=Not recommended. Detta gäller för fyra stycken.

die_funktion3.gif

Link to comment
Share on other sites

Har du jämnfört Ceraball & Cerapuc? Kollar man användningsområde så är Ceraball den du borde ha under spelaren.

I diagramet så är Best=mörkblå Good=blå Low=ljusblå vit=Not recommended. Detta gäller för fyra stycken.

die_funktion3.gif

hej

jag har visserligen inte en ARC CD7 utan en CD3, jag jämförde cerapuc och ceraball på min och ceraball gav en märkbar förbättring medan cerapuc gav en högst påtaglig förbättring så jag valde också cerapuc

tommy

Link to comment
Share on other sites

Ett spännande system i ett trevligt rum och för mig känns det helt rätt att försöka optimera istället för att byta ut. Det här med apparatfötter är lurigt och lösningar som fungerar på A kanske inte alls fungerar på B, vilket säkert har att göra med olika tillverkares skilda grundkonstruktioner. Spännande att kunna följa när du redovisar resultaten.

Vad händer när du öppnar/stänger dörrarna bakom högtalarna... :?:

Jo jag brukar skoja att jag "stämmer" mitt rum med de dörrar som finns. Jag har fyra dörrar/dörröppningar till lyssningsrummet, dessutom har jag en bokhyllemöbel med dörrar nertill som jag också brukar öppna i olika kombinationer. Funkar ganska bra att på basen, men påverkar inte diskanten som den senaste tweaken.

När det gäller frågor om Cerapucarna från Hasse, Hans-Tommy och Kansas, så har jag testat lite olika lösningar inklusive Ceraball, men fann att Cerapucen är det bästa valet.

Tipset kom från HiFi+ när de hade sin stora test av ARC CD3. Själv har jag låtit tillverka pinnbultar som passar i hålen från de bortmonterade orginalfötterna på CD7:an och i Cerapucens gänga. Överdelen sitter då fast i CD:n. Jag har också exprimenterat med olika antal Cerapucar allt från tre till nuvarande fem som av någon anledning låter bäst.

CD 7:an är speciellt bra på att återge djupbas vilket också är mer känslig att kalibrera i mitt sytem.

När det gäller taket så har jag inga planer på att förändra detta fn. , men däremot fick jag höra att någon använt diffusorer på golvet. Lät som en spännande tanke att kunna plocka fram under soffan när man vill lyssna seriöst. Någon som har testat detta?

Calm

Link to comment
Share on other sites

men däremot fick jag höra att någon använt diffusorer på golvet. Lät som en spännande tanke att kunna plocka fram under soffan när man vill lyssna seriöst. Någon som har testat detta?

Jag diffuserar inte men har tre fårskinnsfällar som absorberar en del av förstareflexen och det fungerar ypperligt hemma hos mig.

Link to comment
Share on other sites

Calm:

Beträffande nätkabeltesterna så kördes alla både direkt från väggen och genom Thoren.

Jag undrar om ni menar samma sak du och Calle_jr. Calle har just nu lånat min NO Valhalla nätkabel, som jag normalt har kopplad mellan väggen och Thor. Det ska vara bästa stället att sätta en sådan (om man "bara" har en styck) enligt Ludwig.

Har du testat med Valhalla där (mellan vägg och Thor) ?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Calm:

Jag undrar om ni menar samma sak du och Calle_jr. Calle har just nu lånat min NO Valhalla nätkabel, som jag normalt har kopplad mellan väggen och Thor. Det ska vara bästa stället att sätta en sådan (om man "bara" har en styck) enligt Ludwig.

Har du testat med Valhalla där (mellan vägg och Thor) ?

/ Ulf

Jag reflekterade inte på frågan på det sättet eftersom jag numera kör min "dedicated line" direkt in i Thoren via en Wattgate rodiumkontakt. Lite oortodox lösning som spar en nätsladd. Så när jag testade så körde jag via väggen i ett annat uttag direkt till CD:n eller från Thoren, med Valhallakabeln i båda fallen.

Eftersom ASR:n har en annan apparatkontakt så funkar inte detta med Valhallan och jag ville inte skruva i lånad kabel och byta kontakt. Så ASR-koppling med annan nätkabel återstår att testa. Däremot testade jag att koppla ASR:ns nätkablar direkt i väggen för att testa om Thoren begränsade dynamiken, vilket den inte gjorde. Saknade här den svärta och lugn som Thoren ger.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Calm!

Jag "ljög" lite när jag sa att Valhalla är kopplad mellan vägg och Thor. Sanningen är att Valhalla är kopplad mellan "dedicated line" och Thor hemma hos mig... Alltså en lite lustig koppling med en extra nätsladd för att få till den effekt Ludwig rekommenderat... Min dedikerade kabel går från jordade diskmaskinsuttaget i köket (som har helt egen säkring) genom hål borrat i betongväggen in till vardagsrummet.... Avslutas med en specialmonterad guldpläterad Furutech-hona. Som sann audiofil får man ju inte vara rädd för att göra livsfarliga installationer, som någon sa... :D

Att jag undrade hur du testat beror på att jag själv inte hunnit/orkat koppla Valhallan till olika enheter; RIAA eller Lavardin-förstärkare t ex. Alla mina sladdar sitter lite bökigt till bakom ett stort hyllsystem (som även fungerar som "hifirack"). Därför skulle det var intressant att höra någon annans (din) erfarenhet.

Men jag får väl testa mer själv när kabeln återkommer .... (Ingen brådska Calle ;) )

/ :) Ulf

Link to comment
Share on other sites

I samband med Amatikopplingen till golvet har du ju också tvingats ändra kabinettets höjd över golvytan. Några observationer om förändringar gällande tonal balans när du har genomfört dessa höjningar/sänkningar... :?:

Timbre

Jag exprimenterade med olika vinklingar på baffeln och skillnaden var inte så stor, i den tonala balansen. Men jag ville ändå att det skulle vara en optimal inställning så det slutade med att jag köpte en ny lyssningsstol istället.

IMG_1542.jpg

Den här stolen gör att sittställningen blir mer upprätt jamfört med min tidigare mer tillbakalutade fåtölj.

Ulfsan

Det verkar som om vi tänkt på samma sätt när vi kört våra kopplingar, dvs direkt in i Thoren. Jag tror att detta nog är den optimala lösningen med så få kopplingar som möjligt i stället för ytterligare en kabel och vägguttag, men som sagt jag har inte kunnat testa skillnaden. Man får inte vika för lite kreativitet när det gäller sådana här saker, men också gå på vad logiken säger.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Timbre

Jag exprimenterade med olika vinklingar på baffeln och skillnaden var inte så stor, i den tonala balansen. Men jag ville ändå att det skulle vara en optimal inställning så det slutade med att jag köpte en ny lyssningsstol istället.

Jag tänkte mest på avståndet till golvet och det skall inte till många centimetrar förrän mina Amati Homage slankar till sig rejält. Det beror naturligtvis också på golvets beskaffenhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mest på avståndet till golvet och det skall inte till många centimetrar förrän mina Amati Homage slankar till sig rejält. Det beror naturligtvis också på golvets beskaffenhet.

Nej jag har inte dessa problem. Inget hände vid lyftet. Har förstått att Anniversarion är rundare och fylligare än företrädaren. Det kanske spelar in. Vad jag ville åstadkomma med stolsbytet var bättre diskantfocus. Känns öppnare och luftigare om man sitter med öronen någonstans i höjd mellan mellanregistret och diskanten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

hej

Vilken rolig tråd och vilken toppen anlägning du har där. Blir nyfiken på rummet, eller egentligen, hur långt du har från ryggen på lyssningsstolen till väggen bakom ?

Mvh Peter

Jag sitter med ca 2,5 m, mellan huvudet till bakväggen. Rummet är tyvärr nästan kvadratiskt ca 7,5 x 7,4, vilket inte är helt idealiskt ur ljudsynpunkt. Men med hänsyn till volymen i rummet så funkar det ändå.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hade en liten referensgrupp hemma igår för koll om tweaken haft effekt. Denna bestod av Gurkan, Krelle och Sker.

Vi körde ett antal kända spår, mest piano eftersom jag mest av allt spelar detta i mitt system. Vi konstaterade nog gemensamt att det nu finns mycket luft och rymd i diskant och de övre området men att det fortfarande finns mer att göra i basområdet för att tighta upp detta. Jag har i tidigare Svanå-mätning konstaterat att det finns en puckel på ca 5 dB i 40-50 Hz området. Det nämnde jag inte innan, men den plockades klockrent av gruppen och det är väl här som ytterligare åtgärder behöver sättas in. Men som vi nog var överens om att den inte är så störande att man inte kan leva med den.

Vi gjorde ytterligare en liten tweak med att ta bort gummiunderlaget på Cerapucarna som nu kör direkt metallkontakt till grantitskivan under. Detta har jag inte kunnat göra tidigare pga det då blivit för "metallisk" klang, men tillsammans med övriga åtgärder så blev detta ytterligare en uppklarning i diskanten. Nu återstår bara att ställa hela stacken av nätaggregat på någon form av dämpande fot. Troligen Cerabase.

För att hantera baspuckeln funderar jag nu på att låta specialbygga en basfälla till vänster om öppna spisen. Finns ett litet utrymme på ca 35X35 cm där man möjligen skulle kunna bygga någon konstruktion från golv till tak. Blev inspirerad av Timbres bilder från Marten Centret i Gbg.

IMG_1544.jpg

I övrigt tror jag att systemet vad gäller piano och sång levererar tillräckligt bra ljud, men att bastrumman på spår 7 på min MF Verse med Patrica Barber avslöjar att det finns mer att göra i den regionen. Tror inte att kabelbyte kommer att kunna göra särskilt mycket mer för att klara upp i basen utan nu handlar det om att behandla rummet istället.

Återkommer med nya rapporter när något ytterligare steg tas.

Tack grabbar för era värdefulla synpunkter!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack själv calm för en mycket trevlig kväll med mycket bra tips på musik som jag givetvis var tvungen att beställa när jag kom hem.

Synd att jag glömde ta med egna skivor men ibland (ofta?) är man lite förvirrad.

En otroligt fin stereo i mycket trevlig miljö, kanonljud och en kall öl. Kan det bli bättre?

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Säg den lycka som varar för evigt!?

Efter onsdagens besök, fortsatte jag i går att kritiskt lyssna på systemet och fann till min förskräckelse att plötsligt hade ljudbilden krymp ut från kanterna och nu med en förstärkning i mitten. Tänkte att en uppklarning i diskanten naturligtvis gör att systemet nu är mer fokuserat och att det nu avslöjar felinställda högtalare.

Började att vinkla ut dem ca 0,5 cm i taget. Tyckte att skillnaden inte blev så stor. Nej det måste vara något annat fel! Dags att backa tweaken ett steg genom att sätta tillbaka gummikuddarna i Cerapucen. Vips så var ljudet utbrett och tillbaka till den gamla ljudbilden. Kom ihåg att när jag testade Stradivarin i systemet så hade jag samma problem, men då var det dämpningen under högtalarna som inte var tillräcklig. Det säger lite om hur känslig tweaken kan vara. Minsta justering kan få systemet att låta helt fel.

Just det problemet att man inte kan få ljudbilden att breda ut sig kan vara lite lurigt att detektera men skam den som ger sig. Som i andra sammanhang gäller prova och åter prova. Många gånger kan det som i mitt fall bero på otillräcklig underlagsdämpning av högtalare eller elektronik.

Gjorde ytterligare en förändring, genom att stacken av nätaggregat ställdes direkt på stenplattan i min sandlådekonstruktion. Detta var heller inte optimalt och blev ett halft steg tillbaka. Var därför tvungen att lägga ett lager av Nonvibra gummimattor under batteriaggregatet som står längst ner i högen.

IMG_1743.jpg

Nu ser det ut så här och låter riktigt bra igen. Framsidan på nät och batteriaggregaten speglar baksidan av högtalaren där man ser basporten och kabelanslutningen med mina Audience Au 24.

Ja nästa steg blir som jag skrev tidigare att ta tag i baspuckeln kring 40 och 50 Hz men här kommer nog experthjälp att behövas för att bygga en basfälla. Eftersom jag är en relativt händig man så vore det roligt om någon kan tipsa om var man kan hitta något konstruktion och dimensioneringsprogram för en Helmholtz-basfälla. Den kan ju inte vara så komplicerad att bygga bara man har rätta måtten och vet konstruktionen.

Kanske detta med DIY ring akustikprylar och speciellt basfällor som inte bygger på dämpning med isolerskiva kunde vara föremål för en egen tråd för den som känner sig manad och har kunskapen. Det finns många likt mig som har problemen långt ner i basregistret och då hjälper inte vanliga absorbenter. Kan nog starta en ny folkrörelse i garage och snickarbodar. Giv oss audiofiler en ritning och vi skall förändra ljudvärlden!!

Återkommer efter nästa förändring.

Calm

Link to comment
Share on other sites

LC-2 är väldigt snygg men får du inte vansinnigt ont i ryggen vid långa lyssningssessioner?

Har du förresten provat att ta bort bordet, jag tycker att bord framför lyssnngsplatsen kan påverka negativt på ljudet.

Och jag tycker också att du har ett grannt system.

Link to comment
Share on other sites

LC-2 är väldigt snygg men får du inte vansinnigt ont i ryggen vid långa lyssningssessioner?

Har du förresten provat att ta bort bordet, jag tycker att bord framför lyssnngsplatsen kan påverka negativt på ljudet.

Och jag tycker också att du har ett grannt system.

LC 2 och jag gillar varandra. Riktigt skön att sitta i även om man får hasa lite fram och tillbaka. Man får riktigt bra grepp kring armstöden och kan dessutom lägga fjärrkontrollerna på dem. Däremot är soffan av samma upphovsman/kvinna (det sägs att det är Le Corbusiers medarbetare Charlotte Perriand som har ritat) en katastrof vad gäller sittkomfort, jag har den som tv-soffa i arbetsrummet.

Det finns en stor nackdel med LC 2:an och det är att den inte är byggd för "gamnacke" på fredagskvällen. När den totala avslappningen kommer efter en hård arbetsvecka och man nickar till lite grand efter något skönt musikstycke och en GT, har huvudet inte stöd. Å andra sidan tycker jag att huvudet skall vara fritt i alla riktningar så att akustiken i rummet och ljudet får verka fritt. Så hifin får ha sitt pris ibland.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer vi till ytterligare ett steg i tweaken. Fick av min alltid välvilliga hifi-handlare på Audioconcept och Robert och Gunnar, låna ett par Cerapuc.

Installerade dessa under stacken av nätaggregat. Spännande!

IMG_1771.jpg

Satte på min referenscd "War Orphans" med Bobo Stensons trio och spår 2 "Natt" där Anders Jormin inleder med ett bassolo. Basfiolen kunde nu förminnas med sin kropp och stränganslagen hade en ton som lät som om basen stämmts upp ett varv. Tonen var densamma men mycket mer tight och direkt i tonen. Bekräftades när cymbalerna kommer in och ytterligare när Bobo Stenson kommer in på pianot. Trummor och pukor samma tighta ton.

Tonen är mer luftig i diskanten och basen är mer tight och kontrollerad. Men det som sticker ut rejält är att mellanregistret återger pianot med den magiska känsla som uppstår när grundton och övertoner harmonierar så att närvarokänslan är starkare och det finns en viss förskjutning mellan dessa precis som i verkliga livet.

Kanon! Nu är med all säkerheten elektroniken optimerad, tror inte att jag kan krama ut mer. Skall bara testa Cerabase under nätaggregaten innan jag lämnar den delen, men nu är jag definitivt på rätt väg!!!

Hela eftermiddagen ägnades åt spelning av platta efter platta som konfirmerade de första intrycken. Vill påstå att detta system har gift sig med pianot och är starkt harmoniskt även vid sång. Det enda som återstår är att få bukt på baspuckeln, men här pågår aktiviteter för att hitta medicinen för detta också. Jag kan knappt bärga mig!!

Återkommer.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer vi till ytterligare ett steg i tweaken. Fick av min alltid välvilliga hifi-handlare på Audioconcept och Robert och Gunnar, låna ett par Cerapuc.

Installerade dessa under stacken av nätaggregat. Spännande!

hej

jag undrar över en sak, cerapuc kan ju användas på ett flertal olika sätt, jag använder inte överdelen, hur gör du?

tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid både och. Har dessutom låtit specialtillverka för min cd en speciell pinnbult som mekaniskt sammanfogar överdelen med cd:n. Finner att detta ger bästa möjliga upplösning i diskanten och motsvarande tight bas.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Efter Cerapuc-testet, som utföll väl, var det dags att testa Cerabasen som enligt specifikation borde fungera bättre under nätaggregaten. Sammantaget tror jag att de tre enheterna väger någon stans mellan 15-20 kg styck, vilket innebär 45-60 kg i totalvikt.

IMG_1778.jpg

Fick låna en uppsättning Cerabase från Audioconcept och testade dem under dagen. Tycker faktiskt att det låter ytterligare lite bättre i toppen och att basen blir ännu tightare.

Skall köra lite vidare och se om intrycket består.

Spelar min senaste skiva Trio med Marcin Wasilewski och den låter underbart. Skall naturligtvis också köra alla mina referenser och se om dessa i någon mån bekräftar resultatet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...