calm Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Har nu haft mitt nya system i ca ett år och är oerhört nöjd med det. Med all rätt eftersom det varit en ganska tung investering som enligt tanken borde räcka livet ut. Någon gång under senhösten började dock tankarna att flyga i huvet, om det trots allt inte borde kunna pressas ytterligare lite välljud ur de befintliga komponenterna. Tyckte att det fanns ett uns av tråkighet och oengagemang när man lyssnade länge och mycket kritiskt. Mitt ljudideal är dock sådant att jag föredrar en viss mjukhet och svärta i systemet som jag menar passar bäst till mitt favoritinstrument piano, gärna i kombination med bas och trummor. Dvs. den klassiska jazztriosättningen. Jag föredrar musikalitet och engagemang framför exakthet och brillians, eftersom det senare är så oförlåtande mot inspelningar som inte i alla avseende håller toppklass. Jag gillar musik i första hand och utförande i andra hand. Först på tredje plats kommer tekniken som jag bara tycker skall leverera och inte har något egenvärde i sig. Så här ser högtalaruppställningen ut från lyssningsplatsen. Utrustningen kan skönjas bakom höger högtalare. Möbleringen är en eftergift för kraven att detta skall kunna fungera även för andra aktiviteter. Detta kommer att bli en lång story så håll ut om ni är intresserade. Calm Quote
Guest Peo Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Klart vi är! Ser ju trevligt ut, vilket härligt stort rum! Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Det första steget har varit att få högtalarna att fungera optimalt. Timmar och dagar har ägnats åt att testa olika spikesunderlägg utan att komma fram till något som var acceptabelt ur lyssningssynpunkt. Golvet i rummet är ett gammalt parkettgolv som ligger flytande på betong och spelar med hela tiden. Provade allt tyckte jag inklusive BDR-puckar som jag tyckte lät hyfsat. Den lite oortodoxa lösningen kom med att testa dom här plattformarna som viktmässigt borde varit större. De här Baseplattformarna kom jag över begagnade. Dom funkar utmärkt, dessutom har dom en fördel i och med att dom kan skjutas på golvet så att man inte behöver lyfta högtalarna varje gång man justerar placeringen. För är det något som jag gjort är att flytta runt högtalarna i djup och sidled. Mot slutet handlade det om halva centimetrar. Detta är en gratis tweak som man inte skall försumma. Högtalarpaceringar är nog en av det viktigaste parametrarna för väljud. För mig har det ändå blivit en kompromiss eftersom möbelplaceringen var given. Nu har jag fri väg till högtalarna och glasbordet framför stör inte i någon större utsträckning. Sofforna i sidan tar upp reflexer tycker jag mig märka. Calm Quote
Absolute Audio Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Detta ska bli spännande! Måste alltid torka munnen när jag ser en ASR Emitter Quote
P-pan Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Detta kommer att bli en lång story så håll ut om ni är intresserade. Calm Hålla ut ? Inga problem va. Det märks att du haft julledigt, tror jag... mycket nya bilder Härligt att äntligen få se dina prylar. Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Detta var utgångsläget vid mina tweakfunderingar. Jag behövde tillföra lite mer snärt och rymd i övre registren och lite mer kontroll i de lägre för att öka närvarokänslan i systemet. Hela systemet från ARC 7:an via ASR:en till Amati Annerversario är åt det mörka hållet. Har ganska neutrala kablar aningen åt det ljusa hållet. Audience AU 24 tycker jag med hänsyn till priset är ett klipp, ligger klart i klass med mycket dyrare kabel t.ex Valhalla. Vill gärna testa något annat så hemlån av ett par Nanotechs bästa högtalarkablar som jag hört i olika sammanhang. Tycker att de är ett ännu bättre klipp om man ser till vad man får för pengarna. Efter utvärdering ingen hörbar skillnad tyckte jag. Gick vidare med Nanotech istället för Nordost Tyr som är min normala interconnect. Snarare en någon försämring tyckte jag. Tyr är en otroligt bra kabel tycker jag och kanske mer neutral än många dyrare. Innan jag gick vidare så körde jag en ordentlig rengöring Det här lilla setet användes för alla kontakter, säväl högtalare, signal och nätkontakter. Men även rörkontakterna i ARC 7:an fick sig en genomkörare och rören förstås Calm Quote
Absolute Audio Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Detta är ju inte tweakande, detta är närmst "DIY-kirurgi" Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Efter att ha kört rengöringen och kabelbyten inte gav någon nämndvärd effekt. Testade jag tillslut en dubbel omgång av Audience Au 24 för och höra om detta kunde ge lite mer energi till diskanten. Marginell men ändå hörbar skillnad. Det måste vara något annat som påverkar, men vad? Dags att fundera på nättillförseln och kablaget där. Har sedan ett par år kört nätanslutningarna över en Nordost Thor. Nuvarande nätkablar: Till CD:n: Denna eminenta och kanske något underskattade nätkabel även om namnet är lite kaxigt "The Statement" från PS-Audio. och till ASR:n: Nordost Vishny Fick låna denna kabel som jag tyckte var otroligt bra men något för "mjuk" för mitt system. Cardas Golden Referens som jag tyckte mycket om, men som sagt inte så bra till mitt system och mitt mål för tweakandet. Fortsättning följer....... Calm Quote
DODGE.RJ Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Ja vad skall man säga...en fröjd för ögat. Satt precis innan jag började läsa denna tråden själv å bläddrade i The Absolute Sound -Aug-07. Trevligt bildrepotage. Mvh Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Började nu bli smått irriterad på att mina åtgärder inte gav mer effekt. Läste någon artikel att nätkablar är det som borde ge mest effekt. Kom faktiskt ihåg när jag lät en kompis, elektriker, bygga en dedicated line på 3x2,5 mm2 från proppskåpet till ett eget vägguttag från HMS Elektronik och vilken effekt det gav till systemet vad gäller klarhet och dynamik. Beslöt därför att köra vidare på nätspåret. Var på Sonus Faber-demon hos Audioconcept och fick lite goda råd och fick låna den här värstingkabeln av Ludwig: Så dyr att man nästan kände att man måste vända sig om ideligen på hemvägen så att man inte blev rånad. Bara lådan skvallrar om ett högt pris, låsbar som den är och i format och utförande som direkt för bankfacket. Nu dj......... tänkte jag, nu eller aldrig! Fortsättning följer.............. Calm Quote
Kent_n Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Vallhalla..jo jag tackar jag..Spännande att höra om dina ljudupplevelser med denna elkabel.. Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Jo är det något som borde funka så är det väl State of the Art-kabeln. Eller kablarnas kabel, men å andra sidan finns nu Oden så man kan aldrig gå säker i denna utveckling. Väl på plats hemma nästan andäktig uppackning och inkoppling. Vaoh! Vilken diskant och vilken tight bas. Outstanding!! Var detta lösningen? Efter den första lyssningen och följande fem började funderingarna att komma. Var detta mitt ljudideal? En utan tvekan fantasisk kabel!! Inte tu tal om detta!! Men är detta jag och mitt sätt att lyssna? Nja det är något annat som är fel och saknas, kroppen och värmen inte lika framträdande som jag är van vid. Jag måste undersöka vidare. Trots allt hör denna kabel till de dyrare så man måste vara fullständigt tvärsäker innan man gör ett byte. Lämnade därför tillbaka kabeln med tungt sinne. Vad göra nu? Om det inte är högtalarna, placeringen, utrustningen, kablarna eller nätsidan. Vad återstår? Akustiken förstås! Fortsättning följer......... Calm Quote
zood Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Du säger att du laborerat med placeringar i massor, jag är likadan Men har du även testat med att justera tiltningen på högtalarna, det gjorde en jätteskillnad hos mig De har ju en ganska så lutad uppställning orginal men beroende på lyssningsavstånd så kan den behövas justeras enligt mig, och det är ju lätt gjort bara till att luta högtalaren framåt o lägga under något under bakersta spikesen (typ 2 mynt under varje spikes bara för att testa). Har du testat detta kan du bortse från min fråga Tackar för mycket fina bilder på en dröm setup! //Johan Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Du säger att du laborerat med placeringar i massor, jag är likadan Men har du även testat med att justera tiltningen på högtalarna, det gjorde en jätteskillnad hos mig De har ju en ganska så lutad uppställning orginal men beroende på lyssningsavstånd så kan den behövas justeras enligt mig, och det är ju lätt gjort bara till att luta högtalaren framåt o lägga under något under bakersta spikesen (typ 2 mynt under varje spikes bara för att testa). Har du testat detta kan du bortse från min fråga Tackar för mycket fina bilder på en dröm setup! //Johan Jo Zood du har helt rätt! Ja, jag har testat detta också, men väljer ändå att kommentera din synpunkt. Med hänsyn till att jag har lyft högtalaren upp på Baseplattformen så får jag inte samma vinkel som om de stod direkt på golvet. Jag har därför bytt lyssningsstol som ger en upprätt och lite högre lyssningsställning som kompenserar för detta. Kanske en ibland förbisedd synpunkt om man har en skön men låg fåtölj som jag hade tidigare. Vi pratar centimetrar även här för att nå optimalt ljud. Calm Quote
K-man Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Riktigt bra tråd Calm! Alltid lika intressant att följa personer som justerar/optimerar in sina grejer!!!! ...och dessutom bra bilder ju! Du införlivar redan ditt nyårslöfte! \\K-man Quote
calm Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Ja nu hade jag gått igenom ett antal punkter utan att få det resultat som jag ville uppnå. Akustiken, ja det är klart att denna spelar en avgörande roll för slutresultatet, men jag har också gjort en del i den vägen. Hade tidigare problem med eko men köpte ny tjockare matta och panelgardiner som tar upp sidoreflexer. Allt med hustruns gillande. Har också en öppen spis som är byggd lite som en diffusor. Se första bilden. Av en händelse kom jag på att jag tidigare laborerat med olika former av underlag till utrustningen. Har generellt granitskivor med gummiplattor av "Nonvibratyp" under. Har alltid kört med Cerapuc under mina CD-spelare, så även nu. Under ASR:en körde jag gummiplattor även ovanpå stenplattan. Slog mig att det fanns små spikes i påsen som följde med ASR:en som inte fanns beskrivna i instruktionsboken. Fann hål under kylflänsarna där spikesen kunde skruvas in. Plus små underlag. Otrolig skillnad i ljudet efter första testet. Jag var på rätt väg för första gången kände jag!!!!!!! Calm Quote
calm Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Att rätt apparatfötter kunde ha en så stor inverkan på ljudet, hade jag faktiskt glömt. Jag kom ihåg när Ludwig demade Thoren hos mig att han visade skillnaden mellan den med och utan Pulsar Points. Mycket tydlig ljudförbättring med andra fötter. Visste att jag någon stans i mina gömmor hade flera och hittade de här. Orginalen före det att Nordost tog över. Den enda nackdelen med ASR:n är att den består av 4 burkar, varav ett batteriaggregat till "försteget" och två nätaggregat till slutstegen. Av utrymmesskäl hade jag ställt dem på varandra och gjort en distans mellan aggregaten för att få luft emellan och undvika elektromagnetiska störningar. Hela "stacken" stod på en stenplatta vilande på en sandbädd. En liten DIY-grej plockad från det här forumet för länge sedan. Jag hade åtta Pulsar Point som jag placerade under nätaggregaten, så här: Blev faktiskt snyggare också. Men överraskningen kom när jag körde första provlyssningen. Rena rama magin!!!!! Ett antal slöjor och otydligheter hade puts väck försvunnit!!!!! Diskanten luftig som jag aldrig hört den förut, den varma kroppen i mellanregistret och den tighta basen fanns nu plötsligt på plats!!!! Spelade platta på platta med sång och pianomusik med en närvarokänsla som var nästan otäck. SLUTSATS: För 2 X 800kr löstes problemet som hade kunnat kosta mig 10-tusentals kronor annars. Fick nya kabeldistanser på köpet då de gamla "apparatfötterna" kunde återanvändas. Man skall aldrig underskatta betydelsen av uppställningen av apparaterna. Med rätt underlag och nya fötter kan man för en billig penning locka fram saker som man inte trodde att en apparat kunde prestera. Här slutar min nyårstweak, men jag kommer att fortsätta testa vidare på denna linje. SKULLE VARA KUL OCH HÖRA OM NÅGON ANNAN HAR HAFT SAMMA ERFARENHETER. God fortsättning på tweakåret 2008! Calm Quote
iroise Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Jo jag har erfarenhet av en tydlig förbättring vid användande av nytt underlag till min cd, tänkte det var inbillning (placebo) men inte, basen blev lugnare som i sin tur gjorde att diskanten fick mera utrymme dvs blev ännu bättre och jag är då allmännt skeptiskt till många tweeks. Annars vill jag säga till dig calm att ditt vardagsrum ser synnerligen trevligt och fint ut, mycket smakfullt. Quote
calm Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Jo jag har erfarenhet av en tydlig förbättring vid användande av nytt underlag till min cd, tänkte det var inbillning (placebo) men inte, basen blev lugnare som i sin tur gjorde att diskanten fick mera utrymme dvs blev ännu bättre och jag är då allmännt skeptiskt till många tweeks. Annars vill jag säga till dig calm att ditt vardagsrum ser synnerligen trevligt och fint ut, mycket smakfullt. Tack för det! Detta var en så påtaglig förbättring att det inte kan förklaras med placebo, vare sig detta eller vad som hände när jag placerade Baseplattformarna under högtalarna. Det senare kanske enklare att förklara pga resonanser i underlaget. Men det nu aktuella är spänningsaggregat!? Tror mig någonstans läst en vetenskaplig förklaring på fenomenet, resonanser i apparatlådor och elektonik, men hittar inte just nu. Kanske någon kommer ihåg och har en artikel i ämnet? Calm Quote
Guest Peo Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Att rätt apparatfötter kunde ha en så stor inverkan på ljudet, hade jag faktiskt glömt. ... Man skall aldrig underskatta betydelsen av uppställningen av apparaterna. Med rätt underlag och nya fötter kan man för en billig penning locka fram saker som man inte trodde att en apparat kunde prestera. ... SKULLE VARA KUL OCH HÖRA OM NÅGON ANNAN HAR HAFT SAMMA ERFARENHETER. Absolut! Jag har tidigare testat en hel del saker på min gamla CD-spelare och hörlursutrustning, och har upplevt liknande förbättringar som du beskriver. Den i särklass största förbättringen jag upplevt med något tweak överhuvudtaget var när jag skaffade en BASE-platta till CD-spelaren. Det var som att jag hade fått en ny spelare! Allt blev bättre! Senare har jag även testat ett par fötter, t.ex. Cerapuc och Cerabase. Det slutade med att jag nu har Cerabase under mitt rack (och det är en klar förbättring) och ett set Cerapuc under hörlursförstärkaren. Jag har också lärt mig att man inte skall underskatta racket som prylarna står på. Jag blev med Pagode för ett par månader sedan och det lyfte ordentligt. En fråga också: har du provat Audience's strömfilter? Det vore intressant att höra en jämförelse mellan Thor och Adept! Quote
calm Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Absolut! Jag har tidigare testat en hel del saker på min gamla CD-spelare och hörlursutrustning, och har upplevt liknande förbättringar som du beskriver. Den i särklass största förbättringen jag upplevt med något tweak överhuvudtaget var när jag skaffade en BASE-platta till CD-spelaren. Det var som att jag hade fått en ny spelare! Allt blev bättre! En fråga också: har du provat Audience's strömfilter? Det vore intressant att höra en jämförelse mellan Thor och Adept! Har du jämfört Baseplattformen med Cerapucar också? När det gäller strömrenare så har jag inte testat Audience modell. Däremot hade jag först köpt Isotecs strömrenare som ser likadan ut som Thoren. Konstaterade att Thoren var vida överlägsen i alla avseenden. Thoren skapar en totalt lugn, stabil och mörk bakgrund. Är mycket nöjd! Men tänker inte så mycket på den nu för tiden, den bara är om du förstår hur jag menar. Calm Quote
hellbit Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Ahh hifiporr på hög nivå. Satan vilken anläggning du har skaffat dig. Grattis! Quote
calle_jr Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Smakfullt system! Väldigt trevlig tråd med en hel del intressanta slutsatser och oförutsedda vändningar. Satte du Valhalla till Thor eller till någon apparat? Gummimattorna känner jag igen, men vad är det vita materialet du har mellan mattorna? SKULLE VARA KUL OCH HÖRA OM NÅGON ANNAN HAR HAFT SAMMA ERFARENHETER Jag har också labbat en del med olika underlag, plattor och bänkar. Om man hittar rätt så städar det upp ordentligt, speciellt i basen. Det är naturligt nog störst skillnad under skivspelare och högtalare, men även för- och slutsteg kan få bättre arbetsmiljö om man hittar rätt material och underlag. Har aldrig testat under strömrenare. Din strategi verkar vara att eftersträva en "död" omgivning där apparaten sedan placeras på stumma, avkopplande koner. En diametralt motsatt strategi är fjäderupphängning, t.ex DoS, tunna träskivor och en lätt ram. Det kan vara värt att prova några mellanting. Varför då? Jag vet inte vad som fysikaliskt är bästa förutsättningen för en apparat, men det handlar rimligtvis om att hitta egenmoder för hela systemet som respektive apparat trivs med. Jag TROR: om man placerar något som absorberar för mycket tar man död på systemet nära källan. Jag har själv haft några olika sådana system och jag tycker att musiken dör och dynamiken försvinner. om man avkopplar med koner får man 3 (eller 4) distinkta rörelser som, rätt placerade på en skiva, bromsas beroende på rörelsens storlek, hastighet o acc, skivans styvhet och geometri mm. Materialet och utformningen just i avkopplingspunkterna är viktigt. Till dessa punkter vill man fokusera en distinkt kraftöverföring. Jag har själv god erfarenhet av acetalkoner, men har inte provat NO Pulsar Point. NO menar att de bra egenskaperna beror på det låga och smala resonansområdet. jag vill inte att systemet ska bete sig som en påse sand. Ett system för avisolering görs effektivt inom vissa frekvensområden, där förhållanden mellan påförda frekvenser och egenfrekvenser spelar in. I dessa områden vill vi inte ha så mycket dämpning. //Sorry för lite insnöat inlägg. Quote
calm Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Smakfullt system! Väldigt trevlig tråd med en hel del intressanta slutsatser och oförutsedda vändningar. Satte du Valhalla till Thor eller till någon apparat? Gummimattorna känner jag igen, men vad är det vita materialet du har mellan mattorna? Jag har också labbat en del med olika underlag, plattor och bänkar. Om man hittar rätt så städar det upp ordentligt, speciellt i basen. Det är naturligt nog störst skillnad under skivspelare och högtalare, men även för- och slutsteg kan få bättre arbetsmiljö om man hittar rätt material och underlag. Har aldrig testat under strömrenare. Din strategi verkar vara att eftersträva en "död" omgivning där apparaten sedan placeras på stumma, avkopplande koner. En diametralt motsatt strategi är fjäderupphängning, t.ex DoS, tunna träskivor och en lätt ram. Det kan vara värt att prova några mellanting. Varför då? Jag vet inte vad som fysikaliskt är bästa förutsättningen för en apparat, men det handlar rimligtvis om att hitta egenmoder för hela systemet som respektive apparat trivs med. Jag TROR: om man placerar något som absorberar för mycket tar man död på systemet nära källan. Jag har själv haft några olika sådana system och jag tycker att musiken dör och dynamiken försvinner. om man avkopplar med koner får man 3 (eller 4) distinkta rörelser som, rätt placerade på en skiva, bromsas beroende på rörelsens storlek, hastighet o acc, skivans styvhet och geometri mm. Materialet och utformningen just i avkopplingspunkterna är viktigt. Till dessa punkter vill man fokusera en distinkt kraftöverföring. Jag har själv god erfarenhet av acetalkoner, men har inte provat NO Pulsar Point. NO menar att de bra egenskaperna beror på det låga och smala resonansområdet. jag vill inte att systemet ska bete sig som en påse sand. Ett system för avisolering görs effektivt inom vissa frekvensområden, där förhållanden mellan påförda frekvenser och egenfrekvenser spelar in. I dessa områden vill vi inte ha så mycket dämpning. //Sorry för lite insnöat inlägg. Tack för ditt inlägg! Min strategi har varit just det du beskriver, dvs skapa ett stumt underlag, men av någon anledning så har jag byggt på med mjukhet och isolering ovanpå detta underlag. På något sätt blir då apparaten "egenererande" vad gäller resonanser. Som framgår av beskrivningen har detta problem tagits bort genom att ledning sker direkt ner i det stumma materialet via spikesen och Pulsar Pointsen. Märker nu vid ytterligare lyssning att det finns något kvar att jobba med i den lägsta oktaven. Skall testa att ställa hela "stacken" på förmodligen en uppsättning Cerabase mht vikten som blir ganska hög. Det du ser i botten nu är aluminiumplattor som jag lagt som distanser mellan två gummiplattor. Egentligen av ingen annan anledning att jag råkat ha dem till hands och dom passade i storlek och höjd. Om detta påverkar vid användandet som cablelifters har jag inte testat. Men dom kommer att tas bort som underlägg så småningom. Beträffande nätkabeltesterna så kördes alla både direkt från väggen och genom Thoren. Tycker alltid att Thoren ger ett lugnare och djupar ljud, men när det gäller karaktärerna på kablarna så blev det ingen skillnad. Calm Quote
Guest Peo Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Har du jämfört Baseplattformen med Cerapucar också? Nej, det har jag faktiskt inte! Jag testar vid tillfälle.. Just nu har jag precis lånat ut CD-spelaren så det får avvakta ett tag. När det gäller strömrenare så har jag inte testat Audience modell. Däremot hade jag först köpt Isotecs strömrenare som ser likadan ut som Thoren. Konstaterade att Thoren var vida överlägsen i alla avseenden. Thoren skapar en totalt lugn, stabil och mörk bakgrund. Är mycket nöjd! Men tänker inte så mycket på den nu för tiden, den bara är om du förstår hur jag menar. Japp, jag förstår precis, det är så jag upplever det med Adepten också. När den kopplades in så kändes det som att det helt plötsligt hade blivit "high end" av alltihopa. En oumbärlig apparat, iaf hos mig. Quote
calm Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Efter att kört ett varv med hårdvaran och konstaterat följande: 1. Resonanser i högtalare och elektronik har en avgörande inverkan på ljudkvalitet och närvarokänsla. Kommer att jobba vidare i det spåret eftersom det också är kostnadseffektivt. Kolla om vibrationsdämpare i alla delar är optimala. 2. Nästa steg är att ta en förnyad omgång med kablaget. Kräver mer eftertanke och utvärdering, med hänsyn till inverkan och kostnad. Njuter nu i fulla drag av ett nytweakat system och har därför satsat lite på ny mjukvara. Köpte denna igår: En sampler med K2 HD Sound 100 KHz och 24-bits resolution, från FIM Öppningsspåret Rachmaninoff; Symphonic Dance No 1, utdrag. Detta slår knockout redan i första matchminuten. Symfoniorkester i fullt pådrag med pukor, stråkar och blås i en helt enastående inspelning. Man är nästan rädd att konerna på basen skall trilla ur. Otroligt välfokuserat och dynamiskt! Något i hästväg ljudmässigt och ett måste för varje seriös utrustningsprövning!!! Jag återkommer med nya rapporter vart eftersom projektet fortlöper. Calm Quote
Lasse Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 Nästa steg är att ta en förnyad omgång med kablaget. Kräver mer eftertanke och utvärdering, med hänsyn till inverkan och kostnad. Synergi är en viktig ingrediens vid kabelval oavsett vilket märke man väljer eller föredrar. Quote
calm Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 [quote name='Peo' date='2008-01 Japp, jag förstår precis, det är så jag upplever det med Adepten också. När den kopplades in så kändes det som att det helt plötsligt hade blivit "high end" av alltihopa. En oumbärlig apparat, iaf hos mig. Peo! Föreslår att du testar med lämpliga dämpare under Adepten också. I mitt fall med Thoren gav det stor effekt på ljudet konstigt nog. I Thorens fall var det till och med förberett med särskilda gängade hål för att kunna sätta dit Pulsar Point, så tweaken var "anbefald" från Nordost. Värt ett försök i alla fall.!? Calm Quote
Guest Peo Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Peo! Föreslår att du testar med lämpliga dämpare under Adepten också. I mitt fall med Thoren gav det stor effekt på ljudet konstigt nog. I Thorens fall var det till och med förberett med särskilda gängade hål för att kunna sätta dit Pulsar Point, så tweaken var "anbefald" från Nordost. Värt ett försök i alla fall.!? Calm Yes sir! Jag skall prova lite fler Cerapucs framöver, även under högtalarna hade jag tänkt. Quote
Timbre™ Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Någon gång under senhösten började dock tankarna att flyga i huvet, om det trots allt inte borde kunna pressas ytterligare lite välljud ur de befintliga komponenterna. Ett spännande system i ett trevligt rum och för mig känns det helt rätt att försöka optimera istället för att byta ut. Det här med apparatfötter är lurigt och lösningar som fungerar på A kanske inte alls fungerar på B, vilket säkert har att göra med olika tillverkares skilda grundkonstruktioner. Spännande att kunna följa när du redovisar resultaten. Vad händer när du öppnar/stänger dörrarna bakom högtalarna... Quote
Recommended Posts