Jump to content

Recommended Posts

Posted

Även om frågan säkert är dum så måste jag ställa den. Jag förstår nämligen inte om mitt nya Supra grenuttag ska matas med Supra LoRad-kabeln eller om LoRadkabeln ska in i apparaterna istället? Spelar det någon roll vad jag matar grenuttaget med? Är det inte viktigare med ordentlig kabel FRÅN grenuttaget? Kan någon förbarma sig över en fåkunnig man och svara på denna fråga?

Tack :blush

Posted
Även om frågan säkert är dum så måste jag ställa den. Jag förstår nämligen inte om mitt nya Supra grenuttag ska matas med Supra LoRad-kabeln eller om LoRadkabeln ska in i apparaterna istället? Spelar det någon roll vad jag matar grenuttaget med? Är det inte viktigare med ordentlig kabel FRÅN grenuttaget? Kan någon förbarma sig över en fåkunnig man och svara på denna fråga?

Tack :blush

Helt berättigad fråga ...

När det gäller LoRad, så är den kanske viktigaste finessen att ledarna är skärmade med en folie som är lindad runt ledarna. Detta för att avskärma "objudna gäster" att stråla in och störa musiksignalen som förstärkaren skall jobba med. Även högrekventa signaler kan störa i det hörbara området. LoRad hävdar att med sin teknik hålls dessa signaler utanför både i nätkabeln och i närliggande signalkablar.

Rent logiskt bör Du då har LoRad hela vägen. Om Du måste prioritera hade jag satt LoRad där nätkablarna korsar eller ligger nära signalkablar och förförstärkare

En annan fråga är hur vattentät tekniken är. Jag har förundrats över var dessa attackerande fält tar vägen, eftersom skärmen inte är ansluten någonstans. Det kanske någon annan på forumet kan förklara.

Guest asimov66
Posted

skärmen är ansluten det är en aktiv skärm dvs folien reagerar med jordkontakten. Så sa de ungefär när jag mailade supra.

Posted
skärmen är ansluten det är en aktiv skärm dvs folien reagerar med jordkontakten. Så sa de ungefär när jag mailade supra.

Så trodde jag också, men när jag bytte kontakter här i Kanada, så var det ingen kontakt med jorden.

Posted
Så trodde jag också, men när jag bytte kontakter här i Kanada, så var det ingen kontakt med jorden.

Jag fick instruktion att inte koppla den i någon ände, då den reagrade kapacitivt(kommer inte ihåg om det var det) med jordledaren. Fattade inte riktigt argumentet, men gjorde lydigt om jag blev tipsad.

Guest asimov66
Posted

skärmen ligger mot folien och materialet i jorden är gjort så den kopplar skärmen och jorden ihop-

Posted
skärmen ligger mot folien och materialet i jorden är gjort så den kopplar skärmen och jorden ihop-

Den förstod jag inte. Det är väl folien som är själva skärmen, eller?

Jag fick instruktion att inte koppla den i någon ände, då den reagrade kapacitivt(kommer inte ihåg om det var det) med jordledaren. Fattade inte riktigt argumentet, men gjorde lydigt om jag blev tipsad. -

Det förklarar kanske det hela.

Posted

Nu vet jag inte riktigt hur LoRad fungerar men vad jag har läst och hört mig för skall man ansluta skärm till jord på nätanslutningssidan men inte på apparatsidan. Men säger Supra att man ej skall göra detta på deras kabel så e fället så på deras kabel. Förstår fortfarande inte varför.

Posted

Nu var det ett tag sedan jag skarvade LoRad men..

LoRads jordledares (gul/gröna) isolering är ledande (konduktiv) och ligger därmed i kontakt med skärmfolien längs hela kabelsträckan.

Normalt (alla andra kablar) är jordledaren alltid isolerad med isolerande ( :) ) isolation och måste därav sammankopplas med skärm i ena eller båda ändarna.

Mvh