Timbre™ Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Det blir inte bättre än så här skrev Stereophile om dCS Verdi/Elgar/Purcell. Britterna hade dock ett kort till i rockärmen :cool: och Stereophile var lite tidigt ute kan man säga... Verona är installerad, inspelad och avlyssnad. Quote
eliot Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Jag är nyfiken - men skall Du inte ställa in en högre frekvens Quote
Matrixen Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Slå stereophile på fingrarna är ju inte det sämsta...till skillnad från sträckbänk Quote
Timbre™ Posted April 20, 2004 Author Posted April 20, 2004 Ja, man kan bli både nyfiken och förvirrad för mindre... En komplett dCS-stapel skall numera se ut så här. En fyrdelad signalkälla kan man säga... Quote
Cyber Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Wow, man blir ju bländad av bilden Vill ha faktorn är stor..... Finns det mer information att tillgå Quote
Timbre™ Posted April 20, 2004 Author Posted April 20, 2004 Ja, nu råder det ingen tvekan om vad som agerar masterclock i den här uppställningen. Här ses den medföljande uppsättningen klockkablar för att hålla reda på tiden åt de övriga i familjen. Vi höll mest till vid låga samplingsfrekvenser för där var skillnaden störst. Quote
Neodynium Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Mumma! Har sett den och undrat när någon skulle skaffa en... Vad hände då? Dcs själva säger ju att skillnaden skall vara stor!! Quote
Timbre™ Posted April 20, 2004 Author Posted April 20, 2004 Klockan tickar iväg och vi tar fortsättningen i morgon... Quote
Guest Zalve Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Innebär det att man är uppe med Tuppen, om man har en sån där? Quote
sampix Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Ytterligare en anledning till att man borde börja köpa trisslotter.. Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Om man inte hittar rätt trisslotter kan det innebära att man måste upp med tuppen varje dag om man skall ha en sån där... Utpriset i Sverige för denna masterclock lär hamna på drygt 60000 kr. Quote
Neodynium Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Inte farligt... dagslön ju! Ang trisslotter... jag har en kiosk runt mitt hörn där jag bor... tänkte köpa en trisslott en fredag eftermiddag... men orkade inte utan gick hem istället. Tror ni inte att en 1mille vinst (trisslott) gick där fredag eftermiddag??! Arghh.. hehe.. snacka om oflyt! Jag borde ju haft en rätt stor chans att vara just den som tog rätt lott.. vi pratar inte om en stor kiosk! Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Verona kopplas via Word Clock Outputs till respektive apparat i uppsättningen, inget mer. BNC-kontakter och medföljande klockkabel. Precisionen är nog ganska hög då halva manualen handlar om uppkoppling av dCS Verona till GPS Navigators. Flygteknik alltså - med de krav som gäller i dessa sammanhang. Det fanns även en medföljande nätkabel av mer normalt snitt. Kan de´ va´ nåt att laborera med... Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Denna signalkälla är en dröm när allt är på plats. Vägen dit kan emellertid vara nog så omständig och dCS Verdi/Purcell/Verona/Elgar ställer krav på sin användare. En viss erfarenhet, ett stort intresse, en rejäl portion tålamod och gott om tid är vad som krävs. Observera kopplingen till de italienska trippelglasskivorna... Puck/Cone/Puck - helt enligt handboken från Black Diamond Racing. Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 If You Need Help... Fyra manualer och lika många menykartor blir en del att hålla reda på. Dom är inte helt lätta att sätta sig in i... Fjärrkontrollen skall man helst förvara på säker plats. En oinsatt användare kan lätt komma in på menyerna och ställa till oreda med oönskade soniska effekter som följd. Här gällde det att oskadliggöra ett störande brus som uppträdde i korrelation till signalstyrkan. Digitalt alltså, och med tålamodets hjälp lyckades vi identifiera detta Ditherbrus som enkelt plockades bort med rätt knapptryckning i rätt meny... :cool: Plötsligt öppnade sig hifihimlens portar... Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Hur hör man då närvaron av denna hifins Rolexklocka... Ja, som alltid med högre upplösning följer ett lugnare ljud. Kolla in frugan när hon är på gott humör! Inga väsande sss-ljud eller digitalt fissel som stör den runda, naturliga värmen i en analogt återgiven röst. Värme, naturlighet och närvarokänsla är nyckelorden. Någon ökning av bandbredden kunde jag inte höra, det är ändå utsträckt så det räcker. Rumsinformationen är ypperlig redan utan separat masterclock - och den blev i varje fall inte sämre. Äkta SACD ger dock fortfarande den bästa återgivningen. Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Två audiofiler - förlorade i tid och rum... Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Det skulle bli sent, mycket sent, innan det var dags att ta sig hem genom vårnatten. Som svar på Stereophiles påstående finns bara ett svar: Yes it can! Quote
fideljr Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Det skulle bli sent, mycket sent, innan det var dags att ta sig hem genom vårnatten. Som svar på Stereophiles påstående finns bara ett svar: Yes it can! Timbre>Använder han inte room lensen längre eller var det endast ett lån vid förra foto sessionen Quote
MaxMartin Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Dom står väl där på sidan eller ser jag helt fel??? Quote
Jonas Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 *suck*... Den där anläggningen kan hålla vem som helst vaken om nätterna! Quote
Timbre™ Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 Till höger ser du en liten del av den ena frontlensen. Roomlensen bakom apparaterna står numera bakom soffan. Glömde flytta fram den framför näsan vid senaste lyssningen men det lät bra ändå... Quote
Neodynium Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Vackert! Det är så man blir tårögd!! Måste åka dit igen snart och lyssna... blev ju aldrig av att jag åkte dit på en riktigt lång drabbning med medhavda skivor! Quote
Timbre™ Posted April 22, 2004 Author Posted April 22, 2004 Det hela inbjuder till maratonlyssningar och jag har nog aldrig kommit hem före midnatt... :cool: Quote
Neodynium Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Jag har många enheter kvar att skaffa innan jag kommer hit! Quote
Bravo Posted April 26, 2004 Posted April 26, 2004 Vilken uppsättning, vilken uppsättning, och minsann skymtar inte ett par Utopia be till råga på allt. Skyhög dregelfaktor....... Quote
Cyber Posted May 1, 2004 Posted May 1, 2004 Kan ju bara instämma med bravo, otroligt fin anläggning Quote
juha Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Finns där mer att berätta om Verona? Kan ägaren kanske berätta lite mer ingående skillnaderna med och utan klockan? Är väldigt intresserad Quote
Recommended Posts