Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kul läsning, jag tror traditionella diskspelare har gjort sitt snart. CES blir intressant i år.

Blir spännande att höra om hur denna lösning ska fungera :cool:

Intressant att den har en inbyggd läsare för cd-skivor men undrar lite försiktigt om den varje gång ska läsa in hela skivan till ett minne innan avspelning?

Posted
Mikael2:

Jo, den läser in hela skivan innan avspelning startar.

mvh

Och hur lång tid tar det? Kan man möjligen få den att läsa ett spår i taget? Typ man lägger i en skiva, läser in, aha nej det var inte den jag vill lyssna på, i med nästa. Hur lång tid har det gått då?

Hoppas apparaten låter så bra som man hoppas och som den ser ut.

mvh/Harry

Guest asimov66
Posted

man läser ju in ala sina skivor på en pc eller NAS sen behöver transporten ej användas förutom när man köper nya skivor ju, eller förstår jag det fel?

Så man behöver ej läsa in skivorna en och en och en osv varje gång man vill höra dem.

Posted
Och hur lång tid tar det? Kan man möjligen få den att läsa ett spår i taget? Typ man lägger i en skiva, läser in, aha nej det var inte den jag vill lyssna på, i med nästa. Hur lång tid har det gått då?

Hoppas apparaten låter så bra som man hoppas och som den ser ut.

mvh/Harry

man läser ju in ala sina skivor på en pc eller NAS sen behöver transporten ej användas förutom när man köper nya skivor ju, eller förstår jag det fel?

Så man behöver ej läsa in skivorna en och en och en osv varje gång man vill höra dem.

Ja det är just ovanstående som är intressant att veta hur det ska gå till.

Att läsa en skiva tar ju några minuter i alla fall.

Frågan är ju om spelaren kan skicka det inlästa till en server/hårddisk eller om bufferten bara raderas efter avspelning?

Posted

Jag brukar ifs då och då låna lite skivor eller kompisar kommer över med skivor.

Fast sina egna läser man säkert bara in en gång.

Frågan är vad för serverhantering den stödjer.

Dom har säkert tänkt till och det är säkert framtiden utformningen kanske är klipskt gjord.

mvh/Harry

Guest asimov66
Posted

kolla på bilden i displayen det står; connect to a PC or NAS or hard drive.

borde ju tyda på server tillgång

Posted

Jo, precis.

Frågan är bara hur och vad den stödjer.

Och vilka format den stödjer.

Om det bara skulle vara MS format för lossless är den för mig helt ointressant.

Om än den skulle låta väldigt bra.

Som sagt hoppas den är riktigt bra och ansluter sig till öpnna standarder.

mvh/Harry

Guest asimov66
Posted

där säger du något. den bör vara uppgraderingsbar med codecs då tex flac uppgraderas ständigt och likaså använder olika folk olika codecs.

Posted

Haha, fy farao vad duktig jag måste bli på det här. Följer era kommentater med stort intresse.

Kommer bjuda in mig till Micke, dra ur hans telefon, binda honom i stolen och lägga en utskrift från den här tråden på bordet. Som en start :) :)

Svar kommer på allt när mannen är hemma från CES igen

mvh

Posted

Hej Sladd,

ja du måste bli duktig eller också egentligen inte. Halvduktig räcker. Men det du inte vill ha i din affär är musicservrar som HIFI-företagen har själva hittat på. Typ Arcam McIntosh etc. Om du inte vill få besvikna kunder så skall man nog försöka sälja nätverksspelare som via standardprotokoll ansluter till en fildelad PC, Mac, Linux server eller nätverkslagring.

En speciell programvara som måste löpa på servern är helt ok typ Slims egen server.

Men annars ser jag bara trassel som man kan bli ansvarig för. Bättre att kunden får köpa servern i datorbutiken och nätverksspelaren hos dig. Annars kommer dagarna gå åt till att försöka rädda folks musiksamlingar oavsett om man gjort klart för folk 42 ggr att dom måste ha backuper.

Folk kommer slarva, och då är det bättre att dom går till datorbutiken. Dom är ju vana att ta hand om trassel.

http://www.ibas.se/ Senast jag var i kontakt med IBAS för en oförsiktig kunds räkning kostade det i storleksordningen 16.000 kr för att rädda en disk.

Lycka till!

mvh/Harry

PS. Råkar vara ansvarig för ett antal servrar så jag vet hur "bra" sådana fungerar. Därför skulle jag för allt smör i Småland och även i Västra Götaland inte vilja bli den som måste försöka få en HIFI distributör att repa ett fel på en server och samtidigt rädda musiken som ligger på den trasiga hårddisken. DS.

Guest asimov66
Posted

Håller helt med Harryup där. med separation alltså

• 3 months later...