Jump to content

Djup i ljudbilden.

Harryup

Recommended Posts

Djup är ju en egenskap som är ganska tilltalande och kan skilja väldigt mycket mellan olika anläggningar. Och olika sivor också förstås.

Men på hur många skivor finns det ett realistiskt djup? Kan mångmikrofonteknik ge verkligt djup? Om man sätter öronen där mickarna sitter vilket perspektiv och djup finns det då? Själv rankar jag ljudbilden i sidled högre än i djupled. Mina erfarenheter är att får man till det i sidled så får man till det i djupled och då kommer det skilja väldigt från skiva till skiva. Men att det finns väldigt många anläggningar eller apparater som ger ett trevligt men kanske inte ett riktigt djup på alla inspelningar. Kräver en realistisk ljudbild alltid djup? Vill man ha djup även på pop eller jazz då musikerna spelar elektroniskt eller sitter väldigt tätt.

Är djup en egenskap ni särskilt söker? Och kan ni tänka er att kompromissa med något annat för att få ett bra djup?

Kräver hög naturtrogenhet ett stort djup eller kan en "bra" men platt återgivning låta verkligare?

mvh/Harry

Djup är ju en egenskap som är ganska tilltalande och kan skilja väldigt mycket mellan olika anläggningar. Och olika sivor också förstås.

Men på hur många skivor finns det ett realistiskt djup? Kan mångmikrofonteknik ge verkligt djup? Om man sätter öronen där mickarna sitter vilket perspektiv och djup finns det då? Själv rankar jag ljudbilden i sidled högre än i djupled. Mina erfarenheter är att får man till det i sidled så får man till det i djupled och då kommer det skilja väldigt från skiva till skiva. Men att det finns väldigt många anläggningar eller apparater som ger ett trevligt men kanske inte ett riktigt djup på alla inspelningar. Kräver en realistisk ljudbild alltid djup? Vill man ha djup även på pop eller jazz då musikerna spelar elektroniskt eller sitter väldigt tätt.

Är djup en egenskap ni särskilt söker? Och kan ni tänka er att kompromissa med något annat för att få ett bra djup?

Kräver hög naturtrogenhet ett stort djup eller kan en "bra" men platt återgivning låta verkligare?

mvh/Harry

Vi svänger oss mellan 3 dimensioner, vänster - höger, upp - ner, fram - bak. Eftersom dessa dimensioner finns på en scen (verklig eller tänkt), så är det något jag förväntar mig kunna återskapa i hemmiljö. En del kan jag göra själv i mina val av utrustning och möblering. För att det skall funka krävs också att inspelningssidan gör sitt. En del lyckas bra, andra inte alls.

Jag är inte tillräckligt inspelningstekniskt bevandrad för att ge en fullödig förklaring hur djupet skapas i inspelningsmiljön. En viktig faktor är dock mikrofonappliceringen. Många upptagningar idag görs direkt från instrumenten in i mixerbordet. Dimensionerna skapas då artificiellt via mixerbordet, fasförskjutningar, eko, delays etc. Generellt sett ger detta en sämre ljudbild - åtminstone vad jag kan höra (undantag finns säkert).

Andra tar hjälp av den akustiska miljön, t ex Opus 3 och spelar in med mickarna placerade mer likt publikens öron. Då kan inspelningen registrera samtliga 3 dimensioner på ett bättre sätt. Framför allt när det gäller akustiska instrument och sång, som inte kräver samma typ av förstärkning som t ex syntar och elgitarrer.

Gamla inspelningar av jazz på Contemporary, Riverside, Columbia, Blue Note, Impulse och Prestige gjordes på detta sätt. Dessa är oftast oöverträffade i 3D återgivning. Det är inte utan anledning att dessa ges ut igen i nya remastrade 180 - 200 grams pressningar i både 33 och 45-varvsversioner. Musiken håller fortfarande men det gör även ljudet.

För mig är samtliga 3 dimensioner viktiga.

Djup för mig i ljudbilden tycker jag kan liknas med en TV bild, finns parametrarna för skärpa, kontrast omfång (20hz-20khz)och balans i "Färg" (bas, mellanregister, diskant) samt svärtan som kan liknas vid en brusfri bild då tycker jag djupet infinner sig också. Hög upplösning kan säkert hjälpa men tror inte att det är av samma vikt.

/Daniel.

Jag är inte tillräckligt inspelningstekniskt bevandrad för att ge en fullödig förklaring hur djupet skapas i inspelningsmiljön. En viktig faktor är dock mikrofonappliceringen. Många upptagningar idag görs direkt från instrumenten in i mixerbordet.

Livekänsla är helt klart det jag vill ha - inte bara för bredd och djup utan också för att få med musikernas samspel. Att lägga på eko och sånt efteråt är oerhört svårt att få bra - troligen omöjligt. Livekänsla innebär för mig att ljudupptagningen är gjord på "konsthuvudsätt", dvs två mikrofoner vinklade som örats upptagning ungefär. Jag läste på "Jazz at the Pawnshop" om Gert Palmcrantz mikrofonteknik. Han mickade iofs varje instrument individuellt förutom att ha stereomick mot scenen och en mot publiken. Sedan var allt "one-take", mixat på en Studer och sedan inspelat på en Nagra IV recorder. Det är grejer det.

• 2 weeks later...

Synes det er VIKTIG med både skikkelig dybde og bredde. Har etterhvert oppdaget at både rom, elektronikk og HT samt innstillinger, vinklinger og kildemateriale er viktig for å få frem den gode romfølelsen i en avspilling.

Mange har et alt for flatt 2D lydbilde hengende mellom sine HT.

Livekänsla innebär för mig att ljudupptagningen är gjord på "konsthuvudsätt", dvs två mikrofoner vinklade som örats upptagning ungefär. Jag läste på "Jazz at the Pawnshop" om Gert Palmcrantz mikrofonteknik. Han mickade iofs varje instrument individuellt förutom att ha stereomick mot scenen och en mot publiken. Sedan var allt "one-take", mixat på en Studer och sedan inspelat på en Nagra IV recorder. Det är grejer det.

Sådana inspelningar kan det ge en nästan skrämmande upplevelse med hörlurar.

Terrorhifi... :)

Personligen vill jag ha både och, dvs både djup, höjd och bredd. Hade en underbar digital front end som linjerar musikerna utmärkt i ljudbilden men som tyvärr saknade djupet, vilket med tiden blev också rent ljudmässigt ganska platt.

Instrumentet måste få luft runt, annars blir ljudbilden allt för kompakt och ibland grötig och oupplöst. Ibland är detta fenomen med djup naturligtvis ett rent hjärnspöke, men har man lyssnat på ett par högtalare med holografisk effekt så kan man tydligt höra skillnaden. Som vanligt spelar inspelningen en avgörande roll, för finns inte informationen så är den svår att skapa på ett trovärdigt sätt.

Sen tror jag att den visuella bilden spelar in. Rimligen borde det vara svårare att skapa denna känsla av djup om man t.ex skulle ha ett par vägghögtalare. Har personligen lite svårt att blunda hela tiden, men det är så jag lyssnar.

Har t.ex. oerhört svårt att se på bild samtidigt som jag lyssnar, skillnad om man ser en livekonsert. Det kallas visst simultanförmåga.

Calm

Har t.ex. oerhört svårt att se på bild samtidigt som jag lyssnar, skillnad om man ser en livekonsert. Det kallas visst simultanförmåga.

Även på en inspelad livekonsert tycker jag att det blir det onaturligt när ljudinspelning och kamerainzoomningar inte är korrelerade vilket naturligtvis är omöjligt. Bättre att blunda... :)

Var i veckan och lyssnade på ett par högtalare i Stockholm som hade ett ordentligt djup, fast dom gav "tunnelseende".

Det fanns ingen akustik utanför högtalarna men musikerna satt 15 m bort. Försäljaren var förtjust men jag tyckte det kändes en aning märkligt.

Hemma var det upplevda djupet kanske 5m medans hela rummet fanns där även utanför högtalarna.

För att uppleva djup som realistiskt borde det variera väldigt mycket ifrån skiva till skiva. Och på många skivor i princip inte finnas där alls.

Många anläggningar ger ett tilltalande med lite samma ljudbild oavsett skiva.

mvh/Harry

Vad tror ni om det här. Många inspelningar saknar djup redan från början medans andra kan ha olika djup beroende på hur det är inspelat. Jag har märkt att djupet är beroend av hur mycket reflexer och då "harmoniska" reflexer man får från den bakre väggen. Allra mest kan man känna djupet när man lyssnar på surroundljud och där man i huvudsak har ambiensen i de bakre högtalarna. Jag brukar säga att rummets volym blir större när man lyssnar på surroundljud. Jag har också märkt en förbättring av ljudet när jag lyssnar på SACD skivor (från Mercury) som är inspelade med trekanaligt ljud. Men då handlar det om ambiensen mellan de tre frontarna. Det blir ju ett ambiens läckage från centern till Lf och Rf högtalarna vilket gör att det skapas ett bättre djup. Jag skulle gärna se att man alltid gör en mix i tre kanaler som man sedan släpper som SACD hybrid för dom som bara har tvåkanalig stereo. Vad säger ni om detta?

Allra mest kan man känna djupet när man lyssnar på surroundljud och där man i huvudsak har ambiensen i de bakre högtalarna.

Det är ju ett önskeläge men hur ser verkligheten ut på de flesta inspelningar... :?: Fourplays första album på Multichannel DVD-Audio är ett lysande exempel på hur man kan förstöra en musikupplevelse när instrument poppar upp till höger och vänster i bakkanalerna. Mix i tre kanaler är säkert ett utmärkt alternativ och det var ju aktuellt redan på femtiotalet.

Ampex 300 Recorders

Var i veckan och lyssnade på ett par högtalare i Stockholm som hade ett ordentligt djup, fast dom gav "tunnelseende".

Det fanns ingen akustik utanför högtalarna men musikerna satt 15 m bort. Försäljaren var förtjust men jag tyckte det kändes en aning märkligt.

Uppriktigt sagt, om jag skulle tvingas välja mellan ytterligheter som tunnelhifi och plattskärmshifi vore det ett lätt val för min del till perspektivets fördel. Men det är ju som alltid en smakfråga.

Mix i tre kanaler är säkert ett utmärkt alternativ och det var ju aktuellt redan på femtiotalet.
Jo men visst det vara bara det att ingen på den tiden som tänkte på det. Det var ju då, andra halvan av 50-talet som man tänkte att det vore nog bra med en tredje kanal som kunde användas till att få ett mera stadigt mitt intryck med en symfoniorkester. Sedan blev det så att man använde kanalen för att göra sångpålägg utan att behöva kopiera bakgrunden. I Fourplay inspelningen som också kom ut som DVD-A har man försökt att utnyttjat möjligheterna med 5.1. På samma vis gjorde man också i stereå´ns barndom i slutet av 50-talet och början av 60-talet då man panorerade instrument extremt vänster eller höger instrument kunde också hoppa mellan högtalarna. Jag tror faktiskt ingen har tänkt på fördelen med att göra en tre kanals stereo mix så som jag tidigare beskrivit. Däremot så talar man lite om att i TV göra en tredje speakerkanal för att tillgodose dom hörselskadade som alltid tycker att speakern dränks av musik och annat "skräp". Det här är ju möjligt i.o.m digitalboxarna. Utvecklingen på området stannade upp tills vi fick den nya kulturministern som nu har satt fart på debatten igen.

Uppriktigt sagt, om jag skulle tvingas välja mellan ytterligheter som tunnelhifi och plattskärmshifi vore det ett lätt val för min del till perspektivets fördel. Men det är ju som alltid en smakfråga.

Nja, man kan ju få välja grader där emellan normalt sett. Men skulle du hellre vilja att alla skivor lät exakt lika med stort djup eller skulle du hellre vilja att det lät olika, ibland med stort djup och ibland helt platt. Förmin del så är en sameness inte helleer så lyckat. Eftersom inte alla skivor har djup, särskilt dom elektroniska i regel så funderar iaf jag på vad man missar om nån parameter t.ex. djup är likadant, missar man då kanske också t.ex.dynamik?

mvh/Harry