Jump to content

NÄR ÄR DET HIGH END

vovven

Recommended Posts

Man upplever ibland att uttryck förlorar sitt värde när det används allt för frikostigt.

Det vore intressant att höra Era synpunkter på när man kan betrakta en anläggning som High End. Är det ett resultat av vikten på utrustningen? eller kanske priset? eller finishen på enheterna? eller kanske rent av den egna subjektiva upplevelsen av ljudet.

Kom gärna med Era synpunkter och ge gärna exempel vad som är "High-End"

Hälsningar

High End kan være et svært begreb - hvornår kan man egentlig kalde noget for High End. Jeg har set eksempler på, at man ved udstyr fra omkring kr. 5.000 kalder produktet for High End.

Jeg har selv en Audio Aero Prestige SACD SE afspiller og en Krell effektforstærker og for begges vedkommende vil jeg selv tillade mig at kalde det for High End.

Men min søns DVD afspiller til kr. 298 vil jeg bestemt ikke kunne forsvare at kalde High End.

High End er for mig ikke ensbetydende med, at produktet er bedre end andre, men mere en talemåde (HIFI sprog).

Happy :)

Jag tycker mer att det handlar om vilken filosofi och strategi man har vid framtagandet av en produkt.

Det finns bara en fråga i utvecklingsstadiet av High-End; Vilka val kommer innebära bäst återgivning?

High-End innebär att man inte kompromissar om egenskaper som kan påverka ljudet; varken kostnader, design, deadlines, vikt, storlek, marknadsandelar, konkurrens etc.

Produkten kan göras snygg eller ful, tung eller lätt, stor eller liten; det som påverkar återgivningen mest positivt väljs. Vid komponentval är det bara crème de la crème som gäller eftersom man inte vill ta några chanser som kan inverka negativt på återgivningen.

Så länge det finns andra produkter som har väsentligt bättre återgivning tycker jag det är tveksamt att kalla något High-End.

:)

"High End" är väl egentligen det slutliga målet, som man aldrig kommer till.

"High End" ska ju vara det absolut bästa, det slutgiltiga.

Så man får nog säga att uttrycket är en aning.. :D ..missbrukat...med tanke

på allt som säljs idag med "High End" stämpel.

Men sedan hur nära målet("High End") man kommer är ju givetvis bara man

själv som kan avgöra och det har ingenting med vikt, design eller pris att

göra.

Skulle man köra med "Vikt High End" eller "Pris High End".. :D ..så skulle det

vara lättare att avgöra hur nära man är det slutliga målet och när man är

framme.. :D ...

Jag tycker mer att det handlar om vilken filosofi och strategi man har vid framtagandet av en produkt.

Det finns bara en fråga i utvecklingsstadiet av High-End; Vilka val kommer innebära bäst återgivning?

High-End innebär att man inte kompromissar om egenskaper som kan påverka ljudet; varken kostnader, design, deadlines, vikt, storlek, marknadsandelar, konkurrens etc.

Produkten kan göras snygg eller ful, tung eller lätt, stor eller liten; det som påverkar återgivningen mest positivt väljs. Vid komponentval är det bara crème de la crème som gäller eftersom man inte vill ta några chanser som kan inverka negativt på återgivningen.

Så länge det finns andra produkter som har väsentligt bättre återgivning tycker jag det är tveksamt att kalla något High-End.

:)

Jag gillar Ditt uttryck "Så länge det finns andra produkter som har väsentligt bättre återgivning tycker jag det är tveksamt att kalla något High-End"

Tror Du träffar huvudet på spiken här.

Frågeställningen helt klart intressant att diskutera då marknaden översållar olika produkter med superlativ.

Hälsningar

Björn Hestner

Driver Improved Audio

Man upplever ibland att uttryck förlorar sitt värde när det används allt för frikostigt.

Det vore intressant att höra Era synpunkter på när man kan betrakta en anläggning som High End. Är det ett resultat av vikten på utrustningen? eller kanske priset? eller finishen på enheterna? eller kanske rent av den egna subjektiva upplevelsen av ljudet.

Kom gärna med Era synpunkter och ge gärna exempel vad som är "High-End"

Hälsningar

Här är min lilla ide om vad jag tycker att en High-End anläggning är.

Precis som Hifi är High-End ett ganska missbrukat ord för mig.

För mig står High-End för en ljud upplevelse av yppersta klass, oavsett pris, vikt och utseende.

För att uppnå något som man kan kalla High-End, så krävs det att allt harmonierar i kedjan från rummet via utrustningen till inspelningen.

Men som alla vet så brukar det kosta en del att uppnå en ljud upplevelse av yppersta klass, så ett visst likhetstecken finns mellan pris och High-End. Men utan helheten så tycker jag att de bara har en potential att upp nå High-End.

Mvh R1 T

High end är den del av pyramiden som är högst upp, där röret är slut, där toppen är nådd, en fiktiv eller verklig framkant av välljudet, översta gruskornen på Mount Everest dvs en ganska liten och sällsynt skara prylar.

Är det OK att lägga reklam inuti varje inlägg nuförtiden?

mvh

Det är en klassisk och likafullt komplex fråga att försöka definiera vad High end är. Å ena sidan kan det betraktas som strävan såsom fullkomlighet, eller i alla fall så bra man någonsin kan förmå.

En produkt som man inte kan komma på ett sätt att förbättra borde ur ett perspektiv kunna betraktas som High end dvs inte ens med tid, pengar och resurser kan denna produkt utvecklas till att prestera bättre. Nu när jag läser vad jag själv skriver så borde kanske detta betraktas som The end och inte High end. Vår teknik utvecklas hela tiden och därför kan det inte gärna finnas något end annat än temporärt innan det blir bättre.

Såsom begreppet ofta används i marknadsföring så fungerar det som en slags markör: dvs denna produkt är high end och med det menar man att den presterar i den i den övre divisionen.

Jag ser ibland uttrycket ultra high end, det är verkligen knepigt. Hur kan det finnas mera/högre än high end? Sedan talas det om referensprodukter som något allmänt. Rimligen kan det bara vara referens om bägge parter har hört samma produkt så att man har förståelse för vad det refereras till.

Ja detta kan vändas och vridas tills...... :)

High End ? Vem bestämmer det...? Är det priset, eller vad andra tycker / anser ?

Jag har en kille på jobbet som inte kan mkt om HiFi, hans kommentar var.."Finns alltid någonting som är bättre, bara man har pengarna..."!

Måste då inte Hi End vara personligt upp till var o en..eller ? Vet inte riktigt själv, om sanningen skall fram..

High end är den del av pyramiden som är högst upp, där röret är slut, där toppen är nådd, en fiktiv eller verklig framkant av välljudet, översta gruskornen på Mount Everest dvs en ganska liten och sällsynt skara prylar.

mvh

State of the art, kvintessensen av, creme de la creme är för mig utryck som skulle kunna gälla för High End.

Sladds tolkning är dock bättre, allt annat blir att dra utrycket i smutsen.

Ofta går det att se på annonssidor:"High End Slutsteg till salu", tittar jag närmare på annonsen så finner jag

oftast märken som kostat under 10 000 nya, nu går de för 5000.

Sådant ser inte jag som High End

En reflektion ang High End...

Är det priset på varan, High End ?

Om det är ljudbilden, då är det fullkommligt omöjligt att sätta denna beteckning, för ljudbilden är högst personlig..

Exempel:

Jag har McIntosh rigg = high end ?

Leben 600CS, Integrerad rörsteg 42000 kr alltså billigare än min Mc = High end ?

Sen tittar vi på ACR eller Boulder eller MBL då är det svårt att säga vilket är High End ?

Är det priset som avgör då är i dessa fall ACR, Boulder o MBL high end, vad är då det andra ?

Produkter som då kostar 50-70000 borde med det resonemanget bli mid end

Då blir det ganska mkt bra som går under beteckningen Low end..

Så priset är väl ingen bra jämförelse, eller ?

Vad är det då som avgör ? Vem avgör, att det kan skrivas att en produktär High end, sen finns beteckningen mid end, vad skilljer High o Mid end eller low end ?

Har någon en bra förklaring ? Jag vet inte själv...

För mig är begreppet high end förbehållet de få produkter och system som står på toppen av utvecklingsstegen och som idag står närmast det som är målet för all återgivning dvs eftersträva att komma så nära levande musik som möjligt, när denna är som bäst.

Produkter, som kan förmedla känsla och inlevelse i musikens väsen och tanke.

System som består av produkter enligt tidigare beskrivning och som sammantaget harmonierar på ett sådant sätt att detta mål och syfte uppnås .

Begreppet flyttar fram sina positioner hela tiden. Det som var high end igår behöver inte vara det idag.

Calm