Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ahh alltid roligt att planera upp andras pengar! :D

Jag tycker det låter som ett gyllene tillfälle för en 2-kanalsanläggning med stativare. Och när det gäller dom prisklasserna så är det nästan alltid dom stora drakarna du ska kolla på. T.ex B&W, Canton, Dynaudio, Quad mfl. Dom har koll på parametrarna även i dom lägre prisklasserna. Kolla oxå vad du kan hitta begagnat, där finns det en hel del fynd att göra.

Posted

Det går utmärkt att kolla på film i 2-kanal. Hellre bra 2-kanals ljud vid filmtittande än ett halvbra 5.1-ljud eller liknande.

Posted
Det går utmärkt att kolla på film i 2-kanal. Hellre bra 2-kanals ljud vid filmtittande än ett halvbra 5.1-ljud eller liknande.

Jag instämmer helt VOX

Vad gäller stativare så har jag lyssnat på QRS luna, de lät bra bortsett från att basen inte riktigt fanns i den utsträckningen jag vill ha. Tyvärr gjorde jag misstaget att lyssna på QRS supernova och nebulosa efter vilket gjorde att jag nästan glömde lunorna.

För att ge en liten hint om vad jag gillar för ljud så tycker jag bätte om QRS är Martin Logan då jag lyssnade på dem.

PS: Ja jag har varit på hifi consult :)

Posted

Förstår ditt dilemma ...

Film i 5.1 ger en helt annan dimmension men musik klarar sig galant i 2 kanal. Jag håller med Kansas vad gäller tips om högtalare. När det gäller förstärkare så skulle jag säkerställa att den har separat utgång för processor, som Du kan köpa till när ekonomin tillåter. Innebär alltså att Du skulle kunna starta med en 2-kanalare och sedan hänga på en processor och en 3-kanalsförstärkare för att kunna köra film via 5.1. Du kan naturligvis också köpa en 5.1 förstärkare redan nu men bara koppla på ett par högtalare.

Märken som t ex Rotel, Cambridge, Arcam och Nad har bra instegsmodeller. De presterar också bra som rena musikmaskiner. Denon, Pioneer, Onkyo, Yamaha m fl är för mig mer inriktade mot film (där de är utmärkta) men mindre som musikförmedlare. Kör själv Pioneer i mitt filmrum. Slamrande dörrar, blöta kyssar och slag på käften har inte samma behov av rumsförmedling, balans och upplösning som ren musikproduktion.

Det är som att äta en elefant, man får dela upp den i flera portioner ...

Guest asimov66
Posted

helt klart 2 kanal i det läget.

Jag personligen hade tagit stativare.

Begagnade Audiovector Mi1 antingen avantgarde eller signature.

Nu när nya serier släppts från audiovector släpps de gamla ut på beggatmarknaden ofta.

HT processorgång är viktigt med så du kan bygga ut i framtiden om du vill ha hembio.

Posted

Hej,

jag håller med de andra här om att du borde satsa på 2-kanals. Jag var själv i sitsen för något år sen och då tänkte jag att det var kul att testa hembio, så jag köpte reciever och ett par fronthögtalare. Senare tillkom surround och center. De få timmarna de extra högtalarna blev använda var väldigt få. Hade kvar recievern i lite mindre än ett år sen blev det 2-kanals för hela slanten. Är mycket nöjd med det!

mvh bogren

Posted

Jag rekommenderar ett stereosystem

För några år sen hade jag hembio med feta högtalare och ännu fetare receiver på 34kg.

Det lät bra till film om filmen hade bra ljud vilket enligt mig inte alla hade.

Jag har nu ett 2-kanals system med fina högtalare och förstärkare och jag tycker att det är

fullt tillräckligt om inte bättre vid film tittande än det jag hade förut.

Ett bra hembiosystem kan väl inte ersättas men då måste man ha rätt utrustning och rum

Posted

Tack för alla kloka råd, känner själv att ett stereosystem skulle passa mig bäst. Nu är det roliga kvar att ta sig till Göteborg och gå i butiker, och sedan försöka hitta något som passar min musiksmak som spänner sig över de flesta gränser.

Tips på eventuella system uppskattas, vet att jag skall leta själv men insperation är aldrig fel. Tips på butiker som ligger inom en radie av tio mil från Borås hade varit kul att få höra om också. De jag har tänkt att besöka är akkelisaudio, ågrens, hifiklubben, hifi consult. Har ni några fler som är värda ett besök?

Mvh

Posted
Är det möjligen en trend att folk överger sina multikanalsystem och går tillbaka till tvåkanal... :?:

Så är det nog och det har varit ett tag också. Minns att jag skrev en liten blänkare till HiFi-Musik för några år sedan och undrade varför man har så lite 2-kanal. Fick till svar att en av deras uppgifter var just att följa trenden och hjälpa presumtiva kunder på vägen. Man pratade också i termer av "den sista CD-spelaren". Så blev det inte.

Idag säger man också "sista CD-spelaren" men av andra orsaker ...

Jag prenumererar på flera hifi-blad, och trenden där är ganska tydlig. Jag tror vi går mot 2-kanal även till film, möjligen 2.1 eller 3.1.

Posted
Jag prenumererar på flera hifi-blad, och trenden där är ganska tydlig.

Ja, och ibland tror man att det bara finns tvåkanal... :)image hifi är väl ett exempel på det... :?:

Posted

Det finns väl också en trend att på bättre försteg typ Audio Research, Aesthetix att man sätter in en bypass switch för volymen så att man kan ta ut framkanalerna ifrån en processor/receiver och då bara få en volymkontroll på processorn. Då behåller man ju en bra 2-kanal anläggning och samtidigt integrerar den i mångkanalanläggningen.

Så har jag på sätt och vis redan nu.

mvh/Harry

Posted
Så är det nog och det har varit ett tag också. Minns att jag skrev en liten blänkare till HiFi-Musik för några år sedan och undrade varför man har så lite 2-kanal. Fick till svar att en av deras uppgifter var just att följa trenden och hjälpa presumtiva kunder på vägen. Man pratade också i termer av "den sista CD-spelaren". Så blev det inte.

Idag säger man också "sista CD-spelaren" men av andra orsaker ...

Jag prenumererar på flera hifi-blad, och trenden där är ganska tydlig. Jag tror vi går mot 2-kanal även till film, möjligen 2.1 eller 3.1.

Sitter ibland och vill ge hifi-musik en blänkare angående det nyvaknade intresset för vinyl/spelare som iaf jag upplever finns hos många. Tidningen uppmärksammar nya Pu:s/Spelare men borde kanske rycka upp sig vad gäller nya vinylutgåvor/återutgivningar, detta område borde ju vara mum-mum för en hifi-tidning. Tänker mig recenssioner av nya 180grammare eller recenssioner av nypressar på t ex blue-noteskivor samt information om var man kan beställa dem samt även ljudmässiga intryck. Borde vara mycket lätt att få till en eller par sidor per nummer!

Sorry lite OT det här. :blush

Posted

Balance i Jönköping borde kvala in i din cirkel också Andy, länk: www.balance.se

Även jag uppmanar dig för övrigt att satsa på tvåkanal. Något system kan jag inte föreslå rakt av. Jag skulle emellertid börja med att kolla in ett par Quad 12L mkII för cirka 6000 i din situation. Men då lär du behöva fara ända till Görans HiFi i Växjö för att kunna provlyssna, länk www.goranshifi.org - om det inte dykt upp någon återförsäljare i de västligaste selarna av Götaland som jag inte känner till.

mvh /Jörgen G

Posted

Efter att ha kört en Hegel H200, en otroligt transparent och "rund" förstärkare, ett tag skulle jag nog våga rekommendera en H1:a (12kkr) och sedan köpa en CD eller DVD (3kkr) samt resten på ett par begagnade högtalare, t ex B&W (15kkr). Det kommer ju nya spelare hela tiden, så att kasta en massa pengar på CD/DVD känns onödigt tycker jag.

Posted

För ett par månader sedan då jag var inne på att köpa QRS högtalare fick jag nys om ett par QRS Mercurius 1:or för 8000, de fungerade perfekt bortsett från en liten skada i ena hörnet som dock inte påverkade ljudet. Kan det vara något att tänka på? Har bara lyssnat på Mercurius 2 och de gillade jag.

Mvh

• 4 weeks later...
Posted

Hej.

Nu skall jag söka råd här igen. Har ännu inte lyckats ta mig tid att åka iväg för att lyssna på högtalare men det kommer hända inom en snar framtid hoppas jag. Jag har dock börjat fundera lite på om det är värt att köpa en vinylspelare, jag har börjat lyssna på allt mer musik från 60/70/80 talet och det finns väldigt mycket skivor från den perioden på vinyl för en billig peng i bra skick. Kan det vara något att satsa på? Eller skall jag köpa en cd och köpa de remastrade versionerna som finns ute nu?

Vad tror ni?

Mvh

Posted
Nu skall jag söka råd här igen. Har ännu inte lyckats ta mig tid att åka iväg för att lyssna på högtalare men det kommer hända inom en snar framtid hoppas jag. Jag har dock börjat fundera lite på om det är värt att köpa en vinylspelare, jag har börjat lyssna på allt mer musik från 60/70/80 talet och det finns väldigt mycket skivor från den perioden på vinyl för en billig peng i bra skick. Kan det vara något att satsa på? Eller skall jag köpa en cd och köpa de remastrade versionerna som finns ute nu?

Absolut, vinyl är roligt - och det finns mycket därute till billiga pengar. Jag tycker dock inte vinyl utesluter CD då det kan vara svårt att få tag på en del LP man skulle vilja ha. Om du gillar grejen med LP-konvolutet, byta sida, tvätta och borsta skivorna mm - då är LP givet. CD är ju så tråkigt - det finns nästan ingen förbättringspotential om man inte vill slanta upp gigantiska summor på signalbehandlande apparater. Därmed inte sagt att skivspelare behöver vara så mycket billigare ... :mm:

Posted

Vore det mina pengar, skulle jag absolut köra 2-kanal med stativare.

En vettig vinyl-budgetrigg och en integrerad rörförstärkare är ju smaskigt. Tubes n' 'tables... ;)

Cd-spelare eller mediaspelare.... jag skulle då valt en squeezebox + en vettig budget-DAC men jag är som sagt lite färgad... :cool: Men visst finns det en hel del kanonbra CD-spelare i rimlig prisklass också. Smaksak...

Du har en rolig resa framför dig. Ut på lyssningsturné med dig! Besök några vettiga affärer! Försök besöka hifi-vänner också, det brukar ge massor.

Glöm inte att kolla begagnat-marknaden också. Med lite flyt kan man göra kanonklipp där.

Use Your Ears och Må Ljudet vara med dig :D !

lycka till / stargazer

Posted

Ett tips är att samla ihop ett gäng LP-skivor som du vet låter bra. Kanske känner du någon som har en bra rigg att testa på. Då vet du hur det ska låta. Sedan är det bara att ge sig ut och testa i butikerna. "Gles" musik brukar vara ett val som många hifibutiker använder för att fresta köplusten. Därför tycker jag att tyngre musik med många instrument som spelar intensivt samtidigt måste testas för att inte bli besviken. Man ska också kräva att få testa vinylriggen på en anläggning i samma prisklass som man har hemma - eller allra helst på likadan utrustning.

Jag har själv bara börjat vinylresan (efter 15 års uppehåll) och det är betydligt roligare än CD. Det är musikaliteten, analogkänslan och det påtagligt mekaniska och visuella som ger mervärde. Sedan är det en bonus att det finns mycket musik på second hand till låga priser.

• 1 year later...
Posted

Nu är jag ute från dvalan igen. Från att vara i eld och lågor för att hitta något som passade mig svalnade intresset med årstiderna och allt rann ut i sanden. Nu har jag flyttat till ny lägenhet och kommit till nya vägskäl. Skall man köpa något man kan ha flera år eller något man är nöjd med för stunden? Jag vet att jag inte kommer kunna spela så högt jag vill när jag vill, bor man i lägenhet får man anpassa sig. Jag vet att jag inte kommer sitta i en skön fåtölj och kunna njuta av musiken som vissa inbitna gör, det kanske skulle kunna hända ibland men inte särskilt ofta. Dels så finns det inte möjlighet att möblera det så, dels så tar jag mig troligen inte den tiden att verkligen sätta mig ner och lyssna.

Vad vill jag ha då? En högtalare som kan spela skiten ur det mesta, visst är jag kräsen vad gäller kvalité. Jag klarar inte av att lyssna om det låter som att det är inspelat i en aluminium burk, men en låt som är riktigt bra är fortfarande riktigt bra även om ljudet inte är lika bra. Givetvis skall det låta bättre än vanligt, men jag skulle gissa på att jag inte ställer samma krav vad gäller kvalité på högtalare och elektronik som en person vars system kostar 200000 och uppåt. Absolut hade det varit kul att få perfekt ljud (Som är väldigt subjektivt) men jag måste hitta en balans med ekonomi och välljud.

De alternativen jag har nu är att satsa på något begagnat eller köpa något nytt, jag har inte lyssnat runt särskilt mycket, har mest läst och baserat på andra lysningsintryck huruvida en högtalare och elektronik skulle passa mig. Jag har som jag skrivit tidigare lyssnat på QRS både i butik och mässa, dessa högtalare gillar jag, tyvärr saknar luna lite i basen men annars är det en trevlig högtalare, de andra är för dyra att köpa nya och det är inte av förståeliga skäl inte så många som säljer dessa. Audiovector och patos har jag lyssnat på mässa men gillade dem skarpt. Har hittat ett par intelligent sound IS6 mkII för 5500, de är fyra år gamla, har inte lyssnat på dem men kan det vara något?

Vad skulle ni satsa på om ni vore i min sits? Jag skulle kunna tänka mig att lägga 15000 på högtalare och elektronik. QRS luna finns eventuellt för 3000 vilket jag tycker är väldigt prisvärt.

Blev ett rätt långt inlägg, men jag är lite osäker på hur jag skall göra för att få njuta lite extra av musik.

Posted
...jag har inte lyssnat runt särskilt mycket, har mest läst och baserat på andra lysningsintryck huruvida en högtalare och elektronik skulle passa mig.

Det är "tyvärr" här du måste börja: lyssna runt! Du kan under inga omständigheter gissa dig till vad DU tycker om baserat på andras subjektiva upplevelser. Ut och lyssna, för tusan! Släpp sargen, kom in i matchen! ;)

Och nöj dig inte med hifibutiker; våldgästa folk du inte känner, tag med CD-skivor och fikabröd och fråga hur de tänkt (eller inte).

Posted
Du kan under inga omständigheter gissa dig till vad DU tycker om baserat på andras subjektiva upplevelser.

Dagens sanning och hifiköp bör vara komplicerade även om det är frestande att ta genvägar ibland... :)

Posted
våldgästa folk du inte känner, tag med CD-skivor och fikabröd och fråga hur de tänkt (eller inte).

Mycket gott råd!!

Att lyssna hemma hos folk ger otroligt mycket. Har själv fått ett par riktiga :o haksläpp upplevelser av produkter jag avskrivit som "mindre bra" ;) . Men hemma hos någon som spenderat en massa tid med att få ut max ur ett system så kan det låta magiskt. :)

Ibland måste man oxå våga "blunda och hoppa". Med lite erfarenhet och matchning brukar du kunna nå ditt ljudideal vilken väg du än går. Och att få allt perfekt på en gång tror jag ingen klarar av utan du måste känna dej fram.

Posted
Nu är jag ute från dvalan igen. Från att vara i eld och lågor för att hitta något som passade mig svalnade

Bor du i Östergötland kan du ju alltid komma förbi - inte så långt att åka.