Jump to content

En uppkopplingsfråga


Bebop

Recommended Posts

Jag har en liten fundering som jag inte vågar göra utan att konsultera forumet.

Jag vill möblera med mina båda anläggningar samtidigt - en rör-rigg och en solidstate och ha dom uppkopplade samtidigt. Frågan är om det låter sig göras eller hur.

Jag tänker mig koppla upp mina högtalare till två slutsteg men där jag endast kör med det ena. Om jag vill gå över till det andra måste jag först stänga av det andra. Fördelen hade varit att jag inte behöver koppla om kablarna. Så frågan är om det på något sätt inverkar på ljudet att ha ett par kablar kopplade till ett slutsteg som är nersläckt medan jag lyssnar på det andra.

Om detta är en äventyrlig koppling, finns det pålitliga boxar (tekniskt och ljudmässigt) dit man kan dra en kort högtalarkabel från slutstegen och från boxen en kabel till högtalarna. Man styr då via en omkopplare från vilket slutsteg man opererar.

Synpunkter, erfarenheter, tips!?

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fundering som jag inte vågar göra utan att konsultera forumet.

Jag vill möblera med mina båda anläggningar samtidigt - en rör-rigg och en solidstate och ha dom uppkopplade samtidigt. Frågan är om det låter sig göras eller hur.

Synpunkter, erfarenheter, tips!?

Bebop

Bra att du funderar innan du går till handling!

Jag gjorde en liknande uppkoppling med rör- respektive switchat slutsteg mot ett par högtalare.

Det switchade slutsteget doftade brödrost direkt och var sen kaputt! :(

Switchade slutsteg behöver ha belastning över utgången. Belastningen försvann i.o.m. att det fanns ett

annat steg uppkopplat mot samma högtalare!

Hur andra typer av slutseg fungerar är jag dock osäker på.

/muffin

Link to comment
Share on other sites

Bra att du funderar innan du går till handling!

Jag gjorde en liknande uppkoppling med rör- respektive switchat slutsteg mot ett par högtalare.

Det switchade slutsteget doftade brödrost direkt och var sen kaputt! :(

Switchade slutsteg behöver ha belastning över utgången. Belastningen försvann i.o.m. att det fanns ett

annat steg uppkopplat mot samma högtalare!

Hur andra typer av slutseg fungerar är jag dock osäker på.

/muffin

Såvitt jag förstår så hade Du båda stegen igång samtidigt, eller? Vad jag menar är om endast ett av slutstegen är påslagna - blir det brödrost då också?

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag förstår så hade Du båda stegen igång samtidigt, eller? Vad jag menar är om endast ett av slutstegen är påslagna - blir det brödrost då också?

Hej Bebop!

I mitt fall så var bara det switchade slutsteget igång. Signalen gick från förstärkare till högtalarterminalen och fortsatte i en loop vidare till det avstängda rörsteget

där signalen inte fick någon belastning. Signalen tar den väg med minst motstånd, alltså till rörsteget.

/muffin

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop,

Man bör absolut inte koppla ihop två slutsteg till samma högtalarterminaler (om det inte är bryggkoppling vi pratar om). Det blir i alla andra fall inte en korrekt elektrisk koppling. Utgångssteget i vardera slutsteg är av det lågohmiga slaget för att kunna driva en högtalare och med största sannolikhet går den svagaste länken sönder. Inte ens skyddskretsarna kan skydda slutstegen om man matar in energi utifrån in i högtalarutgången..

;)

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Bebop,

Ett sätt att snabbt kunna koppla om högtalarna till två olika slutsteg är t.ex. om man har banankontakter som anslutning på högtalarkablagets förstärkarende är att tillverka korta enkla kablar med en bananhylsa (hona) i avslutande ende mot högtalarkablaget. T.ex. kan man använda en enkelledare och enkardelig EKK 1,5mm2 och löda på bananhylsor. Visst har det viss påverkan på ljudet men man gör lika på båda slutstegen.

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop,

Man bör absolut inte koppla ihop två slutsteg till samma högtalarterminaler (om det inte är bryggkoppling vi pratar om). Det blir i alla andra fall inte en korrekt elektrisk koppling. Utgångssteget i vardera slutsteg är av det lågohmiga slaget för att kunna driva en högtalare och med största sannolikhet går den svagaste länken sönder. Inte ens skyddskretsarna kan skydda slutstegen om man matar in energi utifrån in i högtalarutgången..

;)

MVH

Alfa

Tack både Alfa och Muffin - jag skall inte prova. Återstår alltså att hitta en lämplig växel eller låta bygga en - det kan ju inte vara så knepigt - i vart fall om man kan hitta en bra omkopplare. Går ju t ex lösa med byglar som en del högtalartillverkare använder för dom som inte vill bi-wira.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop!

Eftersom även du är GÖK-medlem så antar jag att du tänker följa GÖKs rekommendationer, dvs rör-slutsteg på vintern och transistorsteg till sommaren. Två omkopplingar per år är inte så besvärande. Slutsatsen blir således att lägga ner projektet och istället lägga den avsatta tiden på att spela skivor!!

das Boot

Link to comment
Share on other sites

Bebop!

Kommer ihåg att jag i tidernas begynnelse, då jag själv byggde elektroniska applikationer, hade samma problem som du talar om. Löste detta med en mekanisk omkopplare med en resistiv last på det slutsteg som inte var inkopplat till högtalarna. Bra? Nej, detta lät inte speciellt bra och det uppstod spikar när omkopplingen skedde.

En kompis löste samma problem genom att koppla dioder i signalvägen så att inte spänning överfördes mellan stegen. Lät detta bra? Nej inte det heller.

Kanske finns någonstans i marknaden någon mer proffsig lösning, men enligt mitt förmenande är allt som adderas i ett system en potentiell risk för ljudförsämring.

Bästa och mest beprövade sättet är att ta sig omaket att släcka slutsteget och koppla om sladdarna. Tyvärr!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja, även jag måste vara tråkig och sälla mig till de två sista inläggen....tyvärr Bebop... ;)

...dessutom är det ju bra att få skaft av lite oxid ibland! :D

\\K-man

edit: Förtydligande...menar alltså att skifta kabel mellan tillfällena....

Link to comment
Share on other sites

Kanske finns någonstans i marknaden någon mer proffsig lösning, men enligt mitt förmenande är allt som adderas i ett system en potentiell risk för ljudförsämring.

Bästa och mest beprövade sättet är att ta sig omaket att släcka slutsteget och koppla om sladdarna. Tyvärr!

Calm

Intill ljudförsämring konstaterats har jag inga bekymmer med att addera prylar. Det skall ju också vara praktiskt och jag har en del möbleringsfunderingar där det hade varit skönt slippa krypa omkring och byta uppkopplingar ett par gånger per år.

Jag söker enkla lösningar utan dioder, laster eller "billiga" omkopplare. Jag skall ta ett snack med mina kontakter här i Montreal. Att koppla om via byglar eller kablar från en central tror jag fortfarande på. Där blir inga knäpp. Precis samma teknik som t ex Wilson använder mellan sina register.

Vi får se vart det bär ...

Eftersom även du är GÖK-medlem så antar jag att du tänker följa GÖKs rekommendationer, dvs rör-slutsteg på vintern och transistorsteg till sommaren. Två omkopplingar per år är inte så besvärande.

Jag är inte med i någon GÖK mig veterligt ...

Jag är betydligt friare i mitt sinne än att låta en almanacka bestämma vad jag skall spela på och när. Så GÖK´s rekommendation i detta avseende är trams.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fundering som jag inte vågar göra utan att konsultera forumet.

Jag vill möblera med mina båda anläggningar samtidigt - en rör-rigg och en solidstate och ha dom uppkopplade samtidigt. Frågan är om det låter sig göras eller hur.

Jag tänker mig koppla upp mina högtalare till två slutsteg men där jag endast kör med det ena. Om jag vill gå över till det andra måste jag först stänga av det andra. Fördelen hade varit att jag inte behöver koppla om kablarna. Så frågan är om det på något sätt inverkar på ljudet att ha ett par kablar kopplade till ett slutsteg som är nersläckt medan jag lyssnar på det andra.

Om detta är en äventyrlig koppling, finns det pålitliga boxar (tekniskt och ljudmässigt) dit man kan dra en kort högtalarkabel från slutstegen och från boxen en kabel till högtalarna. Man styr då via en omkopplare från vilket slutsteg man opererar.

Synpunkter, erfarenheter, tips!?

Bebop

Hej !

vet att hifi- stället Anders har goda kunskaper om det hela: om man stänger av ett slutsteg kopplas utgångarna bort (nästan helt), och det enda problemet då blir att högtalarkablarna fungerar lite som antensladdar, men det blir lika för båda slutstegen!!! skulle testa med banankontakter och ett par bra kablar!!

Högtalarkablar bör då anpassas till respektive typ av slutsteg!!! Speciellt om man testar solid ,,,kontra ,,,, rör!

Bato//

Link to comment
Share on other sites

Ja, även jag måste vara tråkig och sälla mig till de två sista inläggen....tyvärr Bebop... ;)

...dessutom är det ju bra att få skaft av lite oxid ibland! :D

\\K-man

edit: Förtydligande...menar alltså att skifta kabel mellan tillfällena....

Ja, det finns fördelar med att lirka på kontakterna emellanåt... :)

Det gäller kanske ännu mer signalkablar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...