Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det gångna året 2007 avslutades för min del med en efterlängtad lyssningspremiär.

IMG_1672.jpg

Efter goda recensioner i bla TAS och Stereophile och mycket bra omdömen från CES 2007, kanske till och med en av de bästa produkterna i showen, var det äntligen min tur att höra Sonus Faber Elipsa för första gången.

Hade tidigare sett dem uppställda på Stockholmsmässan och hoppades att de skulle finnas med på Malmömässan, men Umeå och Skönt Ljud fick istället chansen och där var jag inte med.

Som gammal SF-fans kunde jag inte motstå lockelsen från Audioconcept och Audionord när man på årets sista dagar bjöd in till demo av hela den nya M-serien.

sonus-m.jpg

Fortsättning följer......

Calm

Posted

Kul med reportage på "hemmaplan" - heja calm! :cool:

Det här var en spännande demo, jag kan återkomma med lyssningsintryck när det blir dags för dem.

Posted

Jag tillhör den skara som fick chansen att lyssnade till denna högtalare i Umeå ...

Det ska bli intressant att höra hur dessa upplevdes denna gången, gissningsvis med fördel demade i Svanå-rummet och med ARC :)

Posted

Innan vi går in på dagens huvudämne Elipsan måste vi ta ett svep i lokalen och se på armadan av Sonosar som mönstrat i denna övning. Om man går från smått till stort så var stativarna representerade av Cremona Auditor med efterföljaren M-Modellen.

IMG_1693.jpg

Här ser vi den något strörre M-modellen med sin föregångare.

Tyvärr blev det inte tid att lyssna på dessa med matning av elektronik från McIntosh-stallet.

IMG_1691.jpg

På övre hyllan MCD 261 med integrerade MA 6900.

Framför på golvet värstingslutstegen MC 1201 och de mindre MC 501.

Jag tror att lyssningen skedde på MA 6900. Vad jag hörde av andra så lät det bra. Har hört Auditor tidigare och tycker att den alltid gjort bra ifrån sig.

Calm

Posted

Här vilar de nya Cremonorna M tillsammans med med subwofern Gravis Domus. Cremona M kom att spelas med MBL 1431 cd:n och MBL 7008 integrerad förstärkare.

De nya Cremonorna M är verkliga skönheter med insvängd bakkappa och den superfinish som Sonus Faber alltid levererar, här i den ljusa varianten, men finns också i grafit. Den klassiska grillen med gummisträngar som ger en behaglig spridning av ljudet, finns numera på nästan alla modeller och har också spritt sig till märken som Krell.

IMG_1699.jpg

De andra mindre modellerna Grand Piano med sina fyra element, Concerto Domus i helsvart och Concertino Domus på stativ, fick stå i skuggan för sina nyare syskon den här dagen, allt medan rören regerar i bakgrunden. Här ser ni också en del av dagens enligt mitt tycke huvudnummer nämligen Elipsan. Men vi återkommer till den.

IMG_1660.jpg

Mitt löfte att bli bättre fotograf 2008 ser verkligen ut att behövas.

Fortsättning följer......

Calm

Posted
Den klassiska grillen med gummisträngar som ger en behaglig spridning av ljudet, finns numera på nästan alla modeller och har också spritt sig till märken som Krell.

Kallas ibland även för pasta- eller spagettigrill... :cool: Dan D'Agostino hade ju själv (och har kanske fortfarande... :?::)) ett par Guarneri så det låg väl nära till hands.

Posted
Det är bara att knäppa så mycket hifi det går... :)

Det här är ju ett audioforum.

Tack för de orden!

Vi fortsätter i raden av högtalare bland stort och smått.

Här är nog den högtalare som väckt mest förundran och uppmärksamhet. En tvåvägs Auditor Elipsa som är tänkt att sättas på väggen med ett särskilt stativ. Antingen som huvudhögtalare i ett mindre system eller som bakhögtalare i ett större. Onekligen näpen i sin förminskade Elipsa form.

IMG_1696.jpg

Det tunga slagskeppet och Antonio Serblins krona på verket är och förblir Stradivarin.

Som sig bör var denna högtalare uppställd i finrummet.

IMG_1712.jpg

Efter lite krångel med ett trilskande försteg togs det tunga batteriet fram, här i form av MBL 1531 CD, Boulder 1012 dac försteg och 1060 slutsteg.

IMG_1710.jpg

Behöver jag säga att detta lät fruktansvärt bra i Svanårummet. Mäktigt, sofistikerat musikaliskt och med finess. Ingen hårdhet utan känslan att bara vara i musiken om man får till det med matchningen. Tro mig jag har haft dessa skönheter hemma på prov, men pga förmodad svartsjuka från hustruns sida åkte de ut. Vem vill dela sin man med två kurviga italienskor i sina bästa år?

IMG_1648.jpg

Fortsättning följer.....................

Calm

Posted
Det är bara att knäppa så mycket hifi det går... :)

Det här är ju ett audioforum.

Tack för de orden!

Vi fortsätter i raden av högtalare bland stort och smått.

Här är nog den högtalare som väckt mest förundran och uppmärksamhet. En tvåvägs Auditor Elipsa som är tänkt att sättas på väggen med ett särskilt stativ. Antingen som huvudhögtalare i ett mindre system eller som bakhögtalare i ett större. Onekligen näpen i sin förminskade Elipsa form.

IMG_1696.jpg

Det tunga slagskeppet och Antonio Serblins krona på verket är och förblir Stradivarin.

Som sig bör var denna högtalare uppställd i finrummet.

IMG_1712.jpg

Efter lite krångel med ett trilskande försteg togs det tunga batteriet fram, här i form av MBL 1531 CD, Boulder 1012 dac försteg och 1060 slutsteg.

IMG_1710.jpg

Behöver jag säga att detta lät fruktansvärt bra i Svanårummet. Mäktigt, sofistikerat musikaliskt och med finess. Ingen hårdhet utan känslan att bara vara i musiken om man får till det med matchningen. Tro mig jag har haft dessa skönheter hemma på prov, men pga förmodad svartsjuka från hustruns sida åkte de ut. Vem vill dela sin man med två kurviga italienskor i sina bästa år?

IMG_1648.jpg

Fortsättning följer.....................

Calm

Posted

Var riktigt sugen på att ge mig av till Stockholm för denna lyssning. Blev aldrig av tyvärr, så man får tackar för detta reportage med bilder och intryck. :mm:

Posted

En härlig genomvandring av Sonusutbudet! :)

...och jag tycker man klart och tydligt ser vad det är för grejer, så fotandet fyller helt klart sin funktion! :mm: Så fota på du Calm! :D

\\K-man

Guest Audio Concept
Posted

Stort tack till alla som kom under dessa två dagar - och mycket folk var det som ville se och provlyssna nya M-serien. Ludwig gjorde som vanligt ett utmärkt jobb som d-jockey och som representant för Sonus Faber och Audionord.

Och produkterna i M serien är riktigt bra. Här har Sonus Faber verkligen tagit nya grepp och resultatet avspeglar sig i en ljudkaraktär som är mera livfull och luftigare än tidigare serier. Ett ljudideal som säkert kommer att tilltala många, och som kommer att vara lätt att matcha med olika sorters kringutrustning. Hantverket är som vanligt i en klass för sig.

En riktig överraskning är Auditor Elipsa, som är gjort för väggmontage. Även om detta är en liten högtalare spelar den mycket stort och sofistikerat. En riktig pärla....

Stort tack också till Calm som förutom sin stora musikkunskap även nu visat prov på begåvat användning av kameran. I dessa utmärkta bilder ser vi säkerligen början på en förtjänstfull karriär som hifi-fotograf...:-)

M- serien finns hos oss för provlyssning och leverans, så missade du tillfället att lyssna till dem är det bara att komma in så demar vi dem gärna.

mvh, Audio Concept

Posted

Åja! Det finns fler bilder kvar att plåga forumet med, har bara kommit till hälften och inte till huvudnummret som kommer nu. Nämligen Sonos Faber Elipsa den efterlängtade. Sedan skall jag och kanske några fler som var på plats summera våra lyssningsintryck.

Här kan vi se den "avklädda" Elipsan vid sidan av Cremona M. Elementen är en diskant 25 mm ringradiator av känd typ. Mellanregistret är nytt, 150 mm i diameter med en pappers/träfiberkon i speciell blandning för att bryta ned resonanser. Längs ned tronar basen som är den samma som i Stradivarin, dvs en stål/aluminium konstruktion till vanlig papperskon och en speciell fasplugg i mitten. Basen är ett särskilt kapitel.

IMG_1658.jpg

Lite mått och vikt. Elipsan mäter 1250 mm (h), 550 mm (b) och 420 (d) detta att jämföra med Stradivarins 1370x655x500 dvs betydligt mindre och nättare. Vikten är 97 kg/par för Elipsan och 151,8 för Stradivarien.

Frekvensomfång 35-30 kHz med en känslighet på 91 dB. Lämplig effekt 50-300 W.

På baksidan tre portar, vilket gör framförallt att högtalaren kan sätta ordentliga luftmängder i rörelse och egentligen utan besvär eller ansträngdhet. Klassiska polskruvar ala SF med singelanslutning naturligtvis.

IMG_1700.jpg

Högtalaren är ganska smärt sett från sidan, vilket gör att den blir förhållandevis lätt att placera ut i rummet vilket den säkert mår bästa av.

IMG_1657.jpg

Calm

Posted

Nu till laguppställningen signore Ludwig från Audionord fick denna dag hålla tillgodo med etwas elekronik aus Deutschland dvs kanske det bästa mbl har att erbjuda mbl 1521 cd-transport och 1511 dac (åja det lär finnas en referens cd på väg). Den anspråkslösa förförstärkaren i bestämd form Der Vorverstärker mbl 6010 D (basta!) och de små nätta referensstegen mbl 9008 A.

Kablage så långt ökat kunde se var Nordost Valhalla.

IMG_1633.jpg

IMG_1706.jpg

Under Luwigs förtjänstfulla dj-skap spelades uttrycksfull musik där svängarna togs ut rejält. Inga tillrättalagda demoplattor utan rejäla tag, villket både utrustning och publik fick erfara.

IMG_1632.jpg

Jag återkommer medlyssningsintrycken senare men kan säga redan nu att denna högtalare överraskar i flera avseende.

Lyssningsintrycken kommer i nästa post........

Calm

Posted

IMG_1653.jpg

Lyssningsintrycket då?

Det första man kan konstatera att denna högtalare är mer luftig och lättsam än vad vi är vana vid när det gäller Sonus Faber. Diskanten är mer öppen utan att för den skull vara spetsig eller kantig. Cymballjud mera accentuerade och blåsinstrument klara och framträdande. Hörs också i technomusik med snabba diskantljud.

Mellanregistret fylligt och med kropp och värme utan att vara överdrivet. Röstbehandling med bra känsla och artikulering. Pianomusik med fyllighet och övertoner i massor. Personligen är detta mitt favoritinstrument och det klarar denna högtalare galant och med musikalitet.

Möjligen något,något instängd i övre mellanbasen, men kan vara ett inställnings eller rumsfenomen.

Basen fyllig och snärtig med kraft och pondus. Tight och går djupt och fyller ett stort rum utan att bli blöt eller uddlös. En av de få gånger jag hört inredningen i stora lyssningsrummet hos AC spela med, den andra gången med mbl 101:orna i orgelverk. Flera stycken med bastrumma spelades med bravur.

Stora orkesterverk med kraft och ändå bra fokus utan att bli grötiga.

Ljudbild bred och relativt djup. Tonbalansen utan utstickande områden. Känns homogen så här vid första lyssningen. Bra fokusering.

Transientförmåga och dynamiska egenskaper utmärkta. Vi som satt ganska långt bak kände instrumenten med kroppen trots att det förmodligen var 10 meter till högtalaren.

Sammanfattningsvis en i mitt tycke en musikalisk och trevlig högtalare, mer öppen och "glad" än vad vi normalt har hört genom åren hos Sonus Faber. Sen om man föredrar detta jämfört med Amatin eller Stradivarin är mer en smaksak.

Jag skulle utan tvekan kunna leva med denna högtalare. Speciellt då den är riktigt snygg med sina former och den något sidenmatta finishen som gör sig bra mot de svarta ytterändarna. Det mindre formatet jämfört med Stradivarin kommer säkert att locka fler köpare. Pris drygt 150 kkr.

Vad tycker ni andra som var med?

Calm

Posted

Det var en uttömmande beskrivning som jag instämmer med tillfullo!

Det gladde mig mycket att höra en SF som spelar öppet och luftigt - det är annars en egenskap jag har saknat hos deras produkter. Jag tyckte mig även känna en större spelglädje än vanligt, det "svängde" lite mer så att säga.

Utseendet är verkligen något extra. Jag föredrar den lite mer återhållsamma och matta finishen hos Elipsa jämfört med den högglansiga Homage-lacken. För att inte tala om färgen på träet, som hos Elipsa (och för all del Cremona) är min absoluta favorit hos SF. :)

Sammantaget är det här den i särklass bästa Sonus Faber jag har hört. Riktigt bra! Jag applåderar utvecklingen, det här är definitivt ett lyft! Samtidigt konstaterar jag att det "klassiska Sonus-soundet" inte finns mer, vilket nog kan göra en del fans ledsna.

Det finns egentligen bara ett problem som jag ser det och det är att för bara ett par tusenlappar till så får man ett par mbl 116, som i mitt tycke är bland det bästa man kan få för pengar. Men det är ju en smaksak det. ;)

Kul musikval i vanlig ordning - jag önskar att fler gjorde som Ludwig och spelar vad de känner för, hehe. Respekt.

Posted
Jag skulle utan tvekan kunna leva med denna högtalare. Speciellt då den är riktigt snygg med sina former och den något sidenmatta finishen som gör sig bra mot de svarta ytterändarna. Det mindre formatet jämfört med Stradivarin kommer säkert att locka fler köpare. Pris drygt 150 kkr.

Vad tycker ni andra som var med?

Calm

Utseendemässigt tycker jag att både Stradivari och Elipsa är det snyggaste man kan köpa i högtalarväg :mm: . Förstår att frun inte ville ha konkurrens från dessa skönheter :D . Vore dock intressant att höra vad lådorna i sig kostar att tillverka ;)

Posted
Vem vill dela sin man med två kurviga italienskor i sina bästa år?

Kan bli mycket på en gång även för en make och entusiast... :D

Det måste ha varit en upplevelse med Stradivari i Svanåmiljörummet.

• 2 weeks later...
Posted

Hade ånyo möjlighet att lyssna till Elipsan och ny i celebert sällskap av "storasyster" Stradivarin. Så här såg uppställningen ut för dagen. I del ädel Boulder, men med CD från mbl.

IMG_1763.jpg

Ja kan man jämföra dessa storheter ? Egentligen inte. Stradivarin har mycket mera kropp, timing och sofistikation och är utan tvekan en av de aldra bästa högtalarna i fråga om musikalitet och förmåga att förmedla musikalisk känsla.

Det kördes en hel del pianomusik eftersom det dels är ett svårt instrument att återge med den närvarokänsla som man gärna eftersöker oavsett musik, dels därför det naturligtvis är mitt favoritinstrument som jag kan ganska bra vid det här laget efter år av lyssnande och faktiskt i tidiga ungdomsår spelat. Jag tror mig veta hur detta instrument låter i verkligheten. Stradivarin återger detta med värme, kropp och med de grundtoner och övertoner som detta instrument avger. Ljudbilden blir aldrig platt eller oengagerande utan tvärt om. Jag tycker att man kommer ganska nära orginalet och med harmoni och musikalitet som gör instrumentet så gudabenådat oavsett musikval. Kördes en hel del Paul Bley solopiano. Mycket vackert!

Elipsan tar för sig ordentligt! Den är enligt mitt tycke en ungdomlig fläkt i Sonus Faber-stallet. Pigg, kvick och en glad högtalare som kan förmedla den sprittande känslan att både förmedla tyngd men också en annan mer öppen och luftig attityd i diskant och mellanregistret. Egentligen något nytt i Sonus Fabersoundet men samtidigt bärande på Serblins arvegods. Har hört den både pumpa ut K2:s symphoniska spår med kraft och pondus men också finstämda pianon och blåsinstrument. Allt med både exakthet och värme, men aldrig kantig och skarp. Var jag inte med högtalare försedd så skulle jag mycket gärna kunna leva med denna skönhet som jag tycker överträffar sin storasyster i utseende och dessutom mer lättplacerad i normalstora lyssningsrum. En högtalare väl värd att lyssna vidare på. Tror aldrig att man skulle drabbas av lyssningströtthet.

Calm

Posted
Var jag inte med högtalare försedd så skulle jag mycket gärna kunna leva med denna skönhet som jag tycker överträffar sin storasyster i utseende och dessutom mer lättplacerad i normalstora lyssningsrum.

Håller med om det och Stradivari föll bort p.g.a. mitt lyssningsrum. Sonus faber placerade Stradivari långt ut på golvet med rejält avstånd till alla väggar och då växer den även i skönhet... :cool: :)

Posted
Håller med om det och Stradivari föll bort p.g.a. mitt lyssningsrum. Sonus faber placerade Stradivari långt ut på golvet med rejält avstånd till alla väggar och då växer den även i skönhet... :cool: :)

Föreställer mig att lyssningsrummet i Sonus Faberfabriken var ett rum som lyfte fram denna skönhet. Men även mitt ca 55 kvm stora rum blev lite för litet för att göra denna skönhet full rättvisa. Detta tyckte i vart fall min fru och till min oförställda förvåning även min son.

Vi får njuta av denna högtalare i andra sammanhang. Det finns alltid något man kan längta efter.

Calm

Posted

tack calm för ett mycket bra reportage. Intressant ämne, bra beskrivet och läckra bilder.

Nya SF är onekligen otroligt läckra :mm: . Och den gamla lineup'en var inte skräp den heller.... Nej, jag förstår att så många blir SF-fans.

Snyggare blir det inte i min mening.