Muffin Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Min uppställning tills nu har varit ett öppet hifirack i stål/glas med en tjock-TV på toppen mellan högtalarna. Anläggningen har anpassats för att passa hela familjen, barnfilm för de minsta, finlyssning musik, samt TV-tittande etc. Högtalarbafflar och framkant rack, står ut 80cm från frontvägg. Dämpning vägg bakom lyssnarplatser. Testade att ta bort tjock-TV:en för att kolla eventuella ljudliga skillnader, lite på skoj i mellandagarna. Men ooops vilken skillnad! De flesta parametrar förbättrades avsevärt! Bredd, djup, 3D-perspektiv, bas o diskant etc förbättrades åtskilligt. En helt gratis åtgärd altså! Men att skillnaden kunde vara så stor, trodde jag inte. Jag antog tidigare att mycket av stereo-effekten skapades till stor del inne i hjärnan, men tydligen inte med dessa förutsättningar. Test nummer två blev, i konsekvensens namn, att även ta bort racket med tillhörande komponenter också, så att det blev helt tomt, nu med signalkälla och förstärkare stående på golvet. Inte samma stora skillnad men dock ytterligare en liten skillnad. Fundering till förklaringar: Golvhögtalarna (Audiovector Mi3 Avantgarde) har bakåtriktade basportar och dessa blir åtskilda och lite instängda med utrustningen mellan högtalarna. TV:en stod i höjd med högtalarelementen och proppade till luftrummet mellan högtalarna. Mina funderingar nu är, hur jag skall få till uppställningen, för att passa hela familjen och samtidigt få fram dessa testade ljudliga förbättringar? En tänkbar lösning är investering i platt-TV på vägg och övriga enheter på låg nivå nära golv mellan högtalarna. Alternativt hifi-racket vid sidan om högtalarna med längre högtalarkablar. Någon som har samma erfarenheter och vilka konsekvenser har ni tagit? Några smarta och snygga lösningar? /muffin Quote
Timbre™ Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 En tänkbar lösning är investering i platt-TV på vägg och övriga enheter på låg nivå nära golv mellan högtalarna. Alternativt hifi-racket vid sidan om högtalarna med längre högtalarkablar. Tyvärr blir det ju ofta praktiska lösningar som får styra hifimöbleringen men jag har gjort samma erfarenhet och det har resulterat i långa signalkablar. Man kan t.ex. ha signalkällan vid sidan av och förstärkaren på golvnivå mellan högtalarna. Det finns många varianter men jag försöker alltid undvika långa högtalarkablar. Quote
BorO Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Vad spännande Jag som snart ska röra om lite där hemma och faktiskt flytta stereon till ett eget rum utan tjocka TVn mellan högtalarna. Jag har tänkt ha förstärkaren på någon plattform(kanske någon sorts sten eller tegel) på golvet och inte så högt upp + en Sqeezbox. Inte mycket grejer Quote
calm Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har också gjort samma erfarenhet vad gäller utrustning mellan högtalarna. Känns som visuella hinder också kan uppstå som stör ljudbilden. Hjärnan spelar ibland spratt. Kan t.ex aldrig njuta av en musikvideo fullt ut, eftersom jag tappar koncentrationen på musiken. Du vet det där med simultanförmågan..... Till min glädje fick en nyköpt platt-tv en ny plats i ett annat rum, så nu kan jag köra musiklyssning utan att kollidera med tv-tittande. Min utrustning har jag vid sidan av högtalarna, något snett bakom. Måste av utrymmes och estetsiska skäl ha den placeringen eftersom jag har en öppen spis mitt emellan högtalarna och hade tidigare tv-n vid andra sidan. Högtalarkablarna blir något längre men har inte hört någon större skillnad. Min erfarenhet är att också en platt-tv kan störa eftersom det blir en hård reflexyta bakom basportarna som förstärker oönskad fasförskjutning. Snarare skulle man vilja montera en diffusor där istället. Calm Quote
helios Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Äger fortfarande en ”tjock” Tv som är placerad mellan högtalarna, denna relik stör ljudbilden rejält. Har provat med att flytta fram högtalarna 70 cm med makalös skillnad vad det gäller instrument placering/ separation och 3D effekt. Verkar som högtalare kräver en ” tom duk” för att kunna måla rätt. Quote
Hans-Tommy Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har också gjort samma erfarenhet vad gäller utrustning mellan högtalarna. Känns som visuella hinder också kan uppstå som stör ljudbilden. Hjärnan spelar ibland spratt. Kan t.ex aldrig njuta av en musikvideo fullt ut, eftersom jag tappar koncentrationen på musiken. Du vet det där med simultanförmågan..... Min erfarenhet är att också en platt-tv kan störa eftersom det blir en hård reflexyta bakom basportarna som förstärker oönskad fasförskjutning. Snarare skulle man vilja montera en diffusor där istället. Calm Hej jag håller med calm om ovanstående, jag har skaffat en diffusor som jag placerat mellan högtalarna, det ger ett bättre 3-D ljud och bättre fokus och då har jag ändå MBL 121 högtalare som inte påverkas så mycket av bakväggen, se länk http://picasaweb.google.se/hanstommya/Mbl tommy ps taket påverkar ljudet mera, åtminstone hos mig, se tidigare inlägg, http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...30&start=30 ds Quote
Muffin Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Tack för bra synpunkter och feedback! Verkar som en fråga för de flesta att brottas med vid uppställning av audioutrustning. calm Posted Today, 09:44 Min utrustning har jag vid sidan av högtalarna, något snett bakom. Måste av utrymmes och estetsiska skäl ha den placeringen eftersom jag har en öppen spis mitt emellan högtalarna och hade tidigare tv-n vid andra sidan. Högtalarkablarna blir något längre men har inte hört någon större skillnad. Min erfarenhet är att också en platt-tv kan störa eftersom det blir en hård reflexyta bakom basportarna som förstärker oönskad fasförskjutning. Snarare skulle man vilja montera en diffusor där istället. Calm Jag anar också, att en platt TV också kan störa ljudbilden! Så platta är dom ju inte heller! Undrar vad en rökkanal i spisen suger för basfrekvens? Hej jag håller med calm om ovanstående, jag har skaffat en diffusor som jag placerat mellan högtalarna, det ger ett bättre 3-D ljud och bättre fokus och då har jag ändå MBL 121 högtalare som inte påverkas så mycket av bakväggen, se länk http://picasaweb.google.se/hanstommya/Mbl tommy Tommy! Snygg uppställning med intressant diffusor! Dom brukar väl bygga rätt mycket på djupet? Finns det diffusorer som inte bygger så mycket på djupet och har god effekt ändå? Just nu skall jag smälta de nya erfarenheterna och fundera över lämpliga lösningar! Många rum hemma kan ju lösa uppdelning i dedikerade rum för TV-tittande, HiFi-rum etc, men där finns en begränsning i vårt fall. Fyll gärna på med fler erfarenheter och kunskap ! /muffin Quote
plundin™ Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 ..eftertänksammt; men, TVn har man väll i sovrummet? :clown: Mellan mina högtalare finns i princip inget, strax bakom dom på golvet står slutsteget, resten av elektroniken står i bekvämt betjäningsavstånd från lyssningspositionen! Och eftersom jag, precis som Timbre har ett avlångt, ganska smalt rum, står högtalarna ganska mitt i rummet, igentligen lite för nära sidoväggen men med ganska kraftig invinkling.. Precis som högtalare skall stå! /ptr Quote
erik Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har bara en stor oljemålning mellan högtalarna som i sig står 88-89mm från bakvägg. Bakom tavlan har jag en dämpplatta från Falkenberg. /Erik Quote
Hans-Tommy Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Tack för bra synpunkter och feedback! Verkar som en fråga för de flesta att brottas med vid uppställning av audioutrustning. Tommy! Snygg uppställning med intressant diffusor! Dom brukar väl bygga rätt mycket på djupet? Finns det diffusorer som inte bygger så mycket på djupet och har god effekt ändå? /muffin hej igen min diffusor bygger ut 14 cm och är 160 cm bred och 60 cm hög tommy Quote
Muffin Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 hej igen min diffusor bygger ut 14 cm och är 160 cm bred och 60 cm hög tommy Djupet på diffusering 14cm var ju inte så mycket, den kan ju då integreras med platt-TV på frontvägg! Skall fundera på estetiken och kolla upp pris! /muffin Quote
Bebop Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag är också inne på diffusor bakom högtalarna. Så får det bli när jag flyttar hem igen. Skillnaden mellan ljudet i min bostad och i butiken jag handlar hos är att där har dom bakväggen klädd med diffussörer. Den ljudmässiga skillnaden där mot vad jag har hemma är att högtalarna tycks försvinna mer och ljudet blir större. Jag inbillar mig att det beror på diffussörerna för i övrigt är rummen tämligen likartade. TV (platt eller tjock) äger icke rätt att besöka mitt musikrum. Mitt tips är att ni strävar efter ett separat TV- eller filmrum. Det är värt än högre hyra samt att det förbättrar familjeklimatet. Quote
Guest asimov66 Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 jag har en tjocktv mellan mina högtalare. Funkade det från 60 talet fram tills 2005 funkar det nu med. Platt tv blir det sen pga tjocktv blir svårt att finns men mest pga tillgång eftersom CRT tv har bäst tv bild än idag. Dock år det på G med nästa generations tv som är som en CRT, det kan bli intressant. ..så efter lite svammel :clown: traditionell uppställning köres. Quote
Engelholm Audio Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Ja bort med så mycket som möjligt mellan högtalarna och se till att diffusera på väggen bakom högtalarna. Quote
Muffin Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Ja bort med så mycket som möjligt mellan högtalarna och se till att diffusera på väggen bakom högtalarna. Kanske det slutgiltiga svaret på frågan, ur välljudsperspektiv! Spännande att ge sig in i och undersöka diffusor-världen! Kvar är frågan om placering av TV, får ta det när sambo o barn kommer hem från de Norska fjälltopparna. /muffin Quote
Engelholm Audio Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Kvar är frågan om placering av TV, får ta det när sambo o barn kommer hem från de Norska fjälltopparna. /muffin Eller bara flytta den och se om dom märker något! Quote
hellbit Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har bara en stor oljemålning mellan högtalarna som i sig står 88-89mm från bakvägg. Bakom tavlan har jag en dämpplatta från Falkenberg. /Erik Vad jag har förstått i andra trådar är att det inte hjälper att ha dämpning bakom tavlor med glas eller oljemålningar då ljudet studsar på den hårda ytan och inte tas upp av dämpplattan. Stämmer inte detta? Rent spontant känns det ju inte som att det hjälper o fylla tavlor med dämpning speciellt inte sådana med glasfront. Jag hade ju en idé att fylla min oljemålning (se länk) men blev nedröstad av er andra hehe. Istället satte jag 2 hemmagjorda dämpplattor bakom högtalarna detta gjorde viss skillnad. http://www.minhembio.com/hellbit Quote
erik Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Vad jag har förstått i andra trådar är att det inte hjälper att ha dämpning bakom tavlor med glas eller oljemålningar då ljudet studsar på den hårda ytan och inte tas upp av dämpplattan. Stämmer inte detta? Rent spontant känns det ju inte som att det hjälper o fylla tavlor med dämpning speciellt inte sådana med glasfront. Jag hade ju en idé att fylla min oljemålning (se länk) men blev nedröstad av er andra hehe. Istället satte jag 2 hemmagjorda dämpplattor bakom högtalarna detta gjorde viss skillnad. http://www.minhembio.com/hellbit Det kanske stämmer men jag har 12 plattor över och har inte provat mig fram utan den åkte dit per automatik. /Erik Quote
Bebop Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Vad jag har förstått i andra trådar är att det inte hjälper att ha dämpning bakom tavlor med glas eller oljemålningar då ljudet studsar på den hårda ytan och inte tas upp av dämpplattan. Stämmer inte detta? Rent spontant känns det ju inte som att det hjälper o fylla tavlor med dämpning speciellt inte sådana med glasfront. Jag hade ju en idé att fylla min oljemålning (se länk) men blev nedröstad av er andra hehe. Istället satte jag 2 hemmagjorda dämpplattor bakom högtalarna detta gjorde viss skillnad. http://www.minhembio.com/hellbit Du skall inte dämpa bakom högtalarna annat än i hörnen (vid behov). Du skall ha diffussörer som hjälper till att sprid ljudet. Tavlor och bokhyllor tar ner efterklangen (ekoeffekten) men de sprider inte ut ljudet. Quote
hellbit Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Du skall inte dämpa bakom högtalarna annat än i hörnen (vid behov). Du skall ha diffussörer som hjälper till att sprid ljudet. Tavlor och bokhyllor tar ner efterklangen (ekoeffekten) men de sprider inte ut ljudet. OK va fan hehe jag kan inte så mycket om akustik men jag tycker att alla säger olika. Quote
Vox Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har bara luft mellan högtalarna och drygt 4.5 meter till väggen bakom dem. Quote
hellbit Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Du skall inte dämpa bakom högtalarna annat än i hörnen (vid behov). Du skall ha diffussörer som hjälper till att sprid ljudet. Tavlor och bokhyllor tar ner efterklangen (ekoeffekten) men de sprider inte ut ljudet. OK nu när jag läste om så förstår jag. Jag var dock inte ute efter att sprida ljudet mer utan jag var ute efter att dämpa efterklangen. Har 295cm till tak och ganska öppna stora ytor och lägg på det till att vi inte har så mycket möbler. Tycker det är snyggt att inte ha en massa plotter. Allt man sätter i rummet dämpar ju efterklangen och en del eko försvann när jag satte upp plattorna bakom högtalarna. Eftersom basreflexen är framåt så försvann ingen bas vad jag kunde höra utan det enda som hända var att jag inte har lika mycket eko när man hojtar till i rummet. Quote
Harryup Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Har tjock-TV mellan högtalarna. Inga problem med ljudbilden. Kan säkert bli bättre på djupet, men i centerläget finns inga problem. Eftersom man måste leva också och se på film då och då så vill jag absolut ha TV mellan högtalarna. Så fort plattisarna blir tillräckligt bra så får det bli en sådan. mvh/harry Quote
Timbre™ Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Högtalarkablarna blir något längre men har inte hört någon större skillnad. Det här med korta högtalarkablar blev en livsstil när jag hade Infinity. Det var stor skillnad med samma kabel i längderna fem, två och en meter. Kanske inte så påtagligt den sista metern men fem meter fungerade inte och då testade jag bl.a. med så välrenommerade slutsteg som NAD-208. Har dock aldrig provat längre kablar på Sonusarna så jag vet inte hur/om det påverkar. Quote
Nitram Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Blir rätt förvånad att flera inte upplever problem med tjock-tv mellan högtalarna, blev stor skillnad när jag fick bort min... Dock blev det inte helt bra med plasma heller, så nu kör jag såhär... (annat tyg nu, och framför allt annat biosystem nu ) Det hjälpte 3D/djup... förmodligen ännu bättre med diffusering, som jag tänkt testa. Kanske är det ett större problem när man som jag och många andra SF-ägare har kraftig invinkling? Quote
Hasse Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Det här med korta högtalarkablar blev en livsstil när jag hade Infinity. Det var stor skillnad med samma kabel i längderna fem, två och en meter. Kanske inte så påtagligt den sista metern men fem meter fungerade inte och då testade jag bl.a. med så välrenommerade slutsteg som NAD-208. Har dock aldrig provat längre kablar på Sonusarna så jag vet inte hur/om det påverkar. Om inte annat så blir det ju mindre dyrt att köra med kortare längder av dyrare kablar som, i ditt fall, Kimber Select Quote
Muffin Posted January 3, 2008 Author Posted January 3, 2008 Det här med korta högtalarkablar blev en livsstil när jag hade Infinity. Det var stor skillnad med samma kabel i längderna fem, två och en meter. Kanske inte så påtagligt den sista metern men fem meter fungerade inte och då testade jag bl.a. med så välrenommerade slutsteg som NAD-208. Har dock aldrig provat längre kablar på Sonusarna så jag vet inte hur/om det påverkar. I min nyförvärvade AHAA-upplevelse , av ett stort lyft på ljudkvaliten, utan tjock-TV och hifi-rack mellan högtalarna, håller jag nu på att testa nya anpassade uppställningar. Rack med Slimdevices Transporter och Primaluna-slutseget har tagit ett kliv tvärsöver lyssningrummet intill lyssningsplats. Praktiskt med Tranportens display så nära inom synhåll. Tillfälliga högtalarkablar som har ökat i längd från 1.5m till 5m, har hamnat helt dolt under tjocka mattan. Sobert och avskalat inredningsmässigt med två högtalare vid fondvägg och inget mer där. Hur låter det nu då? Ner i soffan, på med strömmen, knappar fram e.s.t. "Live in Hamurg" på Transportern. Nääee jäklar!, :angry: kan genast konstatera att det var ju en klar nedgradering med så långa kablar ur ljudsynpunkt, tre steg framåt och två tillbaka! edit: Låter grått och trist utan skärpa och konturer på ljudbilden. Kan bara hålla med dig Timbre i dina erfarenheter ang långa högtalarkablar. Men jag kunde inte låta bli att testa. Den tidigare varianten med korta kablar, signalkälla o förstärkare på golvet mellan högtalarna utan rack och ingen TV, var ju kanon, ljudmässigt. Så får det bli igen så länge. Kommande projekt blir också diffusering av frontvägg. /muffin Quote
Timbre™ Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 208:orna tappade fullständigt baskontrollen och det kärvade till i diskanregionen samtidigt som mellanregistret blev konturlöst. Med istället en meter Monstercable stramades presentation upp men det var fortfarande långt ifrån bra. Dock inte alls lika stora skillnader över NHT 2.5i som med diverse Infinityburkar. Quote
Harryup Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Oförutsedda händelser kan också ha sin tjusning efter att man fått grepp om dom. mvh/Harry Quote
Muffin Posted January 4, 2008 Author Posted January 4, 2008 Oförutsedda händelser kan också ha sin tjusning efter att man fått grepp om dom. mvh/Harry Precis! Det är en kontinuerlig läroprocess utan slut, och det är ju det som är roligt med vår hobby! Och Forum som detta ger turboeffekt med bra erfarenhetsutbyte! Quote
Recommended Posts