Jump to content

PU till Rega P2


Anders45

Recommended Posts

Hej.

Jag vore tacksam på tips på en lämplig PU till min Rega P2. Har idag Rega PU BIAS2 men är inte riktigt nöjd. Ljudbilden och då speciellt röster ligger väldigt mycket "bakom" övriga instrument. Jag vill inte experimentera med VTA-inställningar utan söker något som funkar "out-of-the-box".

Prisläge max 2000:-

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Benz nya MC202E Benz Micro skulle kunna vara något för dig. Enormt positivt mottagande och bör klara din budget.

Ortofons ny M2-serie får också bra kritik. Skall vara ett räjält lyft i förhållande till gamla OM serien. Engelska HiFi World höjer den till skyarna. Finns i 3 olika prisklasser. Kanske någon av deras MC-pickuper in Rondo-serien kan vara något också. För att inte tala om Denons prisvärda pickuper. Möjligen får Du problem med VTA här.

Grado Prestige Gold är också ett tips. Glöm för all del inte Regas Elys 2 som tar dig ett bra kliv framåt.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Tack för dessa tips.

De låter alla intressanta. Jag blir mkt intresserad av Benz-förslaget. Har hört mkt gott om Bens-pickuperna men det har iofs varit i en annan prisklass men vissa saker måste ju spilla över till en lägre prisklass...Var kan denna inhandlas?

Denon har jag hört gott om även den och om jag förstod rätt skulle detta vara den enda som möjligtvis kunde behöva justering av VTA-vinkeln. Var det korrekt?

Har tidigare haft Grados PU och är väldigt förtjust i deras ljud. Har dock prövat den i min spelare och den är väldigt "hög". Ligger i upplyft läge bara någon millimeter eller två ovanför skivan vilket känns lite nervöst. Oklar över om den kräver justering av VTA. Vad tror du?'

Tack för goda tips. Jag tror att alla dessa förslag skull passa mig ljudmässigt i alla fall. Frågan är bara om det är "out-of-the-box" pickuper. Är hjärtligt trött på all tänkbar tweakning och vill bara lyssna på musik nu för tiden.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Tack för dessa tips.

De låter alla intressanta. Jag blir mkt intresserad av Benz-förslaget. Har hört mkt gott om Bens-pickuperna men det har iofs varit i en annan prisklass men vissa saker måste ju spilla över till en lägre prisklass...Var kan denna inhandlas?

Denon har jag hört gott om även den och om jag förstod rätt skulle detta vara den enda som möjligtvis kunde behöva justering av VTA-vinkeln. Var det korrekt?

Har tidigare haft Grados PU och är väldigt förtjust i deras ljud. Har dock prövat den i min spelare och den är väldigt "hög". Ligger i upplyft läge bara någon millimeter eller två ovanför skivan vilket känns lite nervöst. Oklar över om den kräver justering av VTA. Vad tror du?'

MVH

Se följande länk angående Benz Micro Återförsäljare Benz

Angående Denons DL-160 och DL-110 så tror jag att de är lite för höga för Regas fasta VTA. Jag är dock inte säker. Kolla med med Hifi-klubben.

1-2 mm för Grado är naturligtvis snålt. Kan bli problem om Du spelar 180-200 grammare.

Jag tror att Benz kan vara ett klipp för dig. Det är förmodligen det mest prisvärda insteget till MC-pickupernas förlovade land. Men jag repeterar också vad jag skrev om Ortofons nya M2 serie och Regas Elys 2. Om Du kan sträcka dig ytterligare 1,400:- så är Rega Exact ett kap. Se Vinylbutiken Då får du en lösning som är helt optimerad för din Rega.

Link to comment
Share on other sites

Jag har snart en så gott som oanvänd Rega Super Elys till salu (MM), skicka ett PM om det kan vara intressant.. Kostade drygt 3000 för ett par år sedan, billigare nu. Den passar din spelare perfekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Bebop.

Tack för tipsen. Bens känns som ett hett alternativ till en överkomlig kostnad. Hittade den hos Ljudmakarn för 1600:-. Av utseendet att döma bör höjden inte vara ett problem, om bilden är rättvis vill säga. I värsta fall får jag väl montera en spacer även om jag helst vill undvika detta.

Än en gång tack.

Peo:

Tack för erbjudandet men Regas pickup-program har för närvarande fått sig en törn. Avvaktar nog med nytt köp av Rega PU f.n. Jag antar att det kan vara ett bidragande skäl till varför du inte spelar med den heller?

Link to comment
Share on other sites

Peo:

Tack för erbjudandet men Regas pickup-program har för närvarande fått sig en törn. Avvaktar nog med nytt köp av Rega PU f.n. Jag antar att det kan vara ett bidragande skäl till varför du inte spelar med den heller?

Nej då, det beror på att jag inte kan spela med MM, jag har bara ett MC-steg. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...