Jump to content

Dagens Nyheter summerar musikåret...

P-pan

Recommended Posts

Vissa av citaten som man ser om man surfar vidare är också kul läsning.

Vi spelar inte för spelandets skull. Vi upplever oss inte som ett liveband. Och, ah, hela situationen är så gubbig. Det sitter gamla rockrävar bakom sina mixerbord och ber mig hela tiden att sjunga starkare. Men jag tycker inte att det låter bra, det är inte den ljudbilden vi vill skapa, och de kan aldrig förstå det!
Anna Persson i Sambassadeur

Jag brukar ha svårt för band med svaga, tunna tjejröster så jag kände mig ganska gubbig när jag läste det :)

En annan del av samma utveckling är att konserterna blir allt viktigare. Inte minst för att allt färre artister kan försörja sig på skivförsäljning, och därför tvingas att bli mer aktiva på scenen och i kringförsäljningen av konsertsouvenirer. Och i takt med att den stora publiken blir allt ovilligare att betala för inspelad musik tycks samma publik också vara allt mer beredd att betala stora pengar när det handlar om konserter.

Är inte det här lite konstigt ?

Musiken är väl ändå det som lockar och borde vara den röda tråden ?

Att betala 300-400:- för en t-shirt/keps eller annat plagg men inte vara beredd att betala 150-200:- för skivan ?

Det går inte riktigt ihop i min ekvation (är ju rätt dålig på matte iofs :clown: ).

Har jag missat nåt eller är det så att på dem flesta större konserter så finns inte artisternas album till försäljning ?

Min senaste större konsert var Police på Globen... inte ett konvolut så långt ögat nådde.

Guest asimov66

men ändå så vill väl ändå folk äga en produkt ändå?

Så just pga folks samlargener och bekvämlighetstänkande tror jag personligen inte, att ett rent HDD baserat musiksamhälle kommer totalt ersätta den fysiska skivan...och sen vill man ju ha skivan med för att minnas tex en konsert eller andra minnen ju.

men ändå så vill väl ändå folk äga en produkt ändå?

Så just pga folks samlargener och bekvämlighetstänkande tror jag personligen inte, att ett rent HDD baserat musiksamhälle kommer totalt ersätta den fysiska skivan...och sen vill man ju ha skivan med för att minnas tex en konsert eller andra minnen ju.

Så sant så.

Men alla är ju inte samlare iofs.

Det minimala och dyra boendet gör väl att samlandet kanske inte får plats :( .

Jo, det är helkonstigt.

Men, som någon sa', folk börjar betrakta musik som kranvatten - det ska vara nära gratis.

Så är det ju nästan ?

Vilket utsökt får mig att undra över varför folk säljer sina vinylsamlingar för samma "gratis vatten" :D