Jump to content

Nätkabelrekommendationer


new order

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter att ha kollat runt på diverse elfirmor på nätet så hittade en kompis denna kabel!

elproman

Den ser misstänkt lik några av de nätkablar som finns på marknaden!

Tack för alla svar.Att fläta själv kan vara ett roligt alternativ,även om jag är ordentligt sugen på en "riktig" nätsladd från någon av de etablerade firmorna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

Det finns "misstänkt lika" kablar att köpa från olika håll av olika fabrikat.

Elfa har en. RS-produkter har ett antal olika "misstänkt lika".

Och det finns fler om du söker.

Men dom är inte likadana bara för att dom har transparent ytterisolering och en blank skärm!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Det finns "misstänkt lika" kablar att köpa från olika håll av olika fabrikat.

Elfa har en. RS-produkter har ett antal olika "misstänkt lika".

Och det finns fler om du söker.

Men dom är inte likadana bara för att dom har transparent ytterisolering och en blank skärm!!

J>Skärmen som är i din kabel är väl magnetisk?

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat lite olika kablar och kör för närvarande med en Synergistic Master Coupler till min Aleph femma. Det gjorde en enorm ;) skillnad jämfört med min gamla LoRad. Allt blev något bättre och att få ut den skillnaden genom att byta slutsteg hade kostat mig mycket mer. Framförallt stramades basen åt betänkligt, något som kanske kan vara Passens marginellt svagare punkt. Jag har även provat Siltech Classic varpå det blev ännu mer bas dock kanske något bumligare. Jag körde dock en likadan kabel samtidigt på min Wadia vilket gav mig sss-ljud. Siltech funkar däremot helt utmärkt på andra anläggningar där de har testats. Enligt en kille som testat oerhört många olika så ska man vara försiktig med att köra samma märke på elsladdar rakt igenom. Han menar att det bästa är att blanda lite, annars är risken att man "skjuter" ljudet för långt i en viss riktning. Som alltid, pröva och lyssna. Synergistic är dock väldigt bra och passar en mängd olika apparater, detta gäller dock bara den billigaste. Det verkar som om de dyrare är mer systemberoende.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte testa Marcuscables nätkabel : http://www.marcuscables.com/

De ligger ju bra i pris, finns nätlister och annat kul som signalisar och högtalarkabel. Signalkabeln har ju fått bra omdömen av de som testat. Tror säkert dessa nätkablar kan vara fynd för pengarna då Marcus verkar ha sunda och vettiga åsikter angående sina kablar.

Hade det inte vart för att jag har 2st balanserade kablar samt 3st nätkablar på väg redan i ett paket till mig hade jag testat Marcus cable.

Link to comment
Share on other sites

:app::app::app:

Jag har fått leka i helgen. Lånade hem en Synergistic Research Master Coupler series X, med aktiv skärm samt en Kimber variant. Jag började ifrågasätta min mentala hälsa, då det kändes som att testa signalkablar ungefär. Jag tvingade min flickvän att motvilligt lyssna med och ge omdömen. Hennes spontana beskrvingin var på pricken likgt mina intryck, trots att jag inte berättat dem för henne. Hon är extremt ointresserad, men har bra öron och inga fördomar, eller förväntingar som man kanske har själv. Det märkliga var allså att nätbablarna besatt typiska "märkesegenskaper" för respektive kabel. Kanske kommer en recenssion.

Link to comment
Share on other sites

pihl skrev:

Hjemme hos mig, bruger jeg udelukkende TMR NK2                                            ( http://www.tmr-audio.com/tmrnk2.htm ), det syntes jeg er et meget godt netkabel, som er til at betale, også hvis man skal have adskillige meter  , det koster vist 55 euro pr. meter, hvis man køber det direkte.
Jag har inte följt utvecklingen men för c:a 10 år sedan var kablarna från TMR mycket omtalade i Tyskland. Han använde en skärm av ferrit i pulverform och idén var att använda kablarna som filter så att störningar inte skulle gå mellan komponenterna utan absorberas på vägen. Testerna var mycket lovande. :app:

Vill man uppleva vad nätkabel kan göra och tvekar om det verkligen kan göra så mycket så är det bästa att köpa "solid-core" nätkabel med skärm (helst dubbla skärmar, fläta + alufolie) från ELFA eller något annat ställe. Kostar inte mycket och gör definitivt stor skillnad mot de kablar som medlevereras. :D

- Nu har jag själv "custom made" kablar i hela anläggningen och jag vet att de är mycket bra men hur bra vet jag ej.

Varför pratar ingen om Jorma's kablar - de är väl bra :?:

- Sedan kan man väl själv köpa Bybee och löda in i apparaterna....

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för stickkontaktslist :?:

Jag bjöd i helgen på EBAY på denna

leiste1.jpg

- och har precis övervisat pengarna. :D

Jag tycker den såg urläcker ut och är verkligen rejält byggd - eller vad sägs om 8,2kg.

Den har inbyggt filter, nätströmbrytare och kontroll-lampa som visar fasen

leiste2.jpg

Den har en s.k. POWERCOM kontakt (20A) i silver och leveras med en 2m skärmad silverkabel.

Har aldrig hört talas om POWERCOM-kontakter men de är tydligen bajonet-kontakter så att man lätt kan byta nätkabel.

Den levereras med spikes och en platta som den skall stå på :mm:

( Länk till tillverkaren: Dillenhöfer Sound Systems )

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Den har en s.k. POWERCOM kontakt (20A) i silver och leveras med en 2m skärmad silverkabel.

Har aldrig hört talas om POWERCOM-kontakter men de är tydligen bajonet-kontakter så att man lätt kan byta nätkabel.

Det är Neutrik som tillverkar Powercon-kontakter. Dom finns att köpa på Elfa, men den i silver är nog en specialare som kommer från någon annan tillverkare.

Bladelius Grendel har en Powercon som standard.

Link to comment
Share on other sites

Inte illa eliot :o Den e ju så snygg att man skulle kunna ha den fullt synlig :mm: och Powercon kontakten va jusuper, bara att skaffa en skarvsladd me lika kontakter i båda ändar å byta till Powercon på sitt slutsteg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måste bara dela med mig senaste nätkabel-lyssning:

"Det blir aldrig som man tänkt sig"

Gick över till en polare som tillika är svår Linnist. Han hade nyss införskaffat ett beggat AV5103 (för er som inte pratar Linn'ska så är det Linns tidigare värsting-försteg för HiFi & Hemmabio. alltså innan Kisto kom. drygt 50' nytt, knappt 30' för demoexet).

Jag tog med mig mina JPC 2.5or mest på kul.

Kolla fasen, testa med standardkabeln. Jooo, lät bra. Typiskt Linn-sound. Melodislingorna satt som sportmössor allihop :D

Tjong in med JPC 2.5. "Nu blir det åka av" tänkte Yours truly.

Och visst blev basen fastare och torrare. Men resten blev... SÄMRE. Musiken grötade ihop sig, mellanregistret blev kallare och diskanten ihoptryckt och ansträngd. Mycket märkligt. Dubbelkollade fas och bytte låt. Samma resultat. Standardkabeln till AV5103an smiskade JPC 2.5 :o

Nåväl. Testen gick vidare till slutstegen. Min polare kör dubbla LK85or, förtöjda med Linn Silver Interconnect. K400 går vidare till passiva Keilidh.

Kolla fasen, kör samma låtar på standardkabeln. Jodå. OK.

In med mina båda 2.5or. JÖSSES! Här blev det otroligt mycket bättre! Inte bara basen blev bättre, det kom mer luft runt instrumenten och melodierna fick mer fart och driv också (jo, vi körde även en klassisk "Tune-dem" också).

Ofantligt lyft med 2.5orna, dom är kvar hos min polare och han vägrar släppa dom ifrån sig :cool:

Alltså så blev det bättre när man uppgraderade (från standard till JPC 2.5) på slutstegen men inte på försteget.

Sensmoral: Det är inte alltid självklart att en nätkabeluppgradering ger de resultat man förväntar sig. Tag inget för givet, prova alltid.

/ stargazer

Link to comment
Share on other sites

Stargazer,du sa att det inte blev ett sådant stort lyft med JPC 2,5 på AV5103.

Jag har grunnat lite på det och misstänker (spekulationer) att 5103 ,som har switchad nätdel,inte är lika känslig med strömförsörjningen som konventionella nätdelar.LK85 använder sig av en konventionell nätdel,därav resultatet.

Håller du med :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...