new order Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 Jag har provat Stargazers Jormas JPC 2,5 och jämfört den med standard nätsladden som följde med förstärkaren,och skillnaderna var klart märkbara. Har någon en rekommendation på något annat prisvärt alternativ Hälsn. New Order,på väg djupt ner i kabelträsket.Tack för det,Steffo!! Quote
sker Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 Hej new order Jag har tyvärr också hamnat i kabelträsket och håller på att se över nätkablar. Har förtillfället en Analysis Plus Oval Ten som jag köpte som kit(1300kr), mycket prisvärd, vet dock inte hur prisvärd den är när den inte är som ett kit (lite över 2000kr). Har också ljudmakarns Master Snake One som kostar drygt 800kr och som är mycket prisvärd den också. Ska under sommaren prova lite dyrar kablar och någon bättre nätlist. Lycka till MVH Quote
Kero Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 new_order: Välkommen som medlem i klubben "Kabel pessimister som Steffo omvänt till kabel fetischister" !! Har oxå provat en Jorma kabel och upplevde en skillnad, kommer nog göra en beställning på en digital kabel och en eller två nät sladdar snart tror jag. Quote
pihl Posted April 18, 2004 Posted April 18, 2004 Hjemme hos mig, bruger jeg udelukkende TMR NK2 ( http://www.tmr-audio.com/tmrnk2.htm ), det syntes jeg er et meget godt netkabel, som er til at betale, også hvis man skal have adskillige meter , det koster vist 55 euro pr. meter, hvis man køber det direkte. Jeg havde før Cardas Golden Power, jeg savner det ikke!!!! :cool: , jeg havde ikke hørt TMR før, kun læst om det, men tog chansen, det kan returneres, hvis man ikke er tilfreds og jeg har ikke fortrudt. Quote
Björn-Ola Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Den absolut mest prisvärda är den som följer med apparaten. Annars handlar det om hurpass mycket finsmakare du är kontra tjockleken på din plånbok. Min erfarenhet är att det blir bättre ju dyrare kablarna är, tyvärr. Man bör nog lägga sig i samma prisklass på nätkablarna som övriga kablar för att inte strypa ljudet. Quote
MaxMartin Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Provat Acoustic Zen? El nino är sänkt nu till 2200kr! Quote
Guest johan Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Hjemme hos mig, bruger jeg udelukkende TMR NK2 ( http://www.tmr-audio.com/tmrnk2.htm ), det syntes jeg er et meget godt netkabel, som er til at betale, også hvis man skal have adskillige meter , det koster vist 55 euro pr. meter, hvis man køber det direkte. Jeg havde før Cardas Golden Power, jeg savner det ikke!!!! , jeg havde ikke hørt TMR før, kun læst om det, men tog chansen, det kan returneres, hvis man ikke er tilfreds og jeg har ikke fortrudt. Hej Pihl Min Tyska är urusel , jag kan bara beställa öl och köpa liftkort på Tyska På bilden så ser det ut som om det är en mantel av Ferrit ? Jag vet att vissa slutsteg inte gillar Ferriter på högtalar/nätkablar. Är det nått du har märkt av ?? ha det bäst J Quote
new order Posted April 19, 2004 Author Posted April 19, 2004 Förresten.är det någon som har lyssnat på Synergistics nätkablar Ja,jag vet att jag tjatar om Synergistics sladdar som om de vore magiska Men det ÄR väldigt bra sladdar när det gäller signal och högtalarkablage iaf. Quote
Matrixen Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 En Göteborgsk hifiprofil jag snackade med ansåg de vara en förbättring jämfört med AZ krakatoa som han haft innan. Förmodligen var det SRs top modell. Quote
Bravo Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Harmonic Tech gör anständiga nätkablar som ökar detaljeringsgraden utan att bli vass eller hård. Quote
pihl Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Hej Pihl Min Tyska är urusel , jag kan bara beställa öl och köpa liftkort på Tyska På bilden så ser det ut som om det är en mantel av Ferrit ? Jag vet att vissa slutsteg inte gillar Ferriter på högtalar/nätkablar. Är det nått du har märkt av ?? ha det bäst J Hej J Nej jeg har ikke oplevet nogen problemer, overhovedet! Quote
Ranefjord Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Ingen som provat PS-Audio's nya sortiment? Tycker det här var intressant läsning: http://www.psaudio.com/products/xstream_po...us_overview.asp Annars var ju Nordost (Valhalla) demon på Köpenhamnsmässan rätt spännande . Sen har vi ju alltid Supra LoRad. Ska själv testa dessa lite mer ingående inom de närmsta veckorna. Quote
Timbre™ Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 En Göteborgsk hifiprofil jag snackade med ansåg de vara en förbättring jämfört med AZ krakatoa som han haft innan. Förmodligen var det SRs top modell. Den hifiprofilen verkar bekant... Quote
Ranefjord Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Mmmmm.... Med tanke på min kärlek till de gamla så vågar man väl knappast prova de nya PS-Audio. De ska visst vara riktigt bra (säger reklamen ). Det måste väl finnas nån som spelar med dem?! Hur är de?! Lite tommt i min börs och på min önskelista står trots allt högtalare högst upp (ännu mer efter helgens lyssnade). Men nätkablar är jäkligt kul... Roligare än signalkablar (som kanske är det tråkigaste hifiköpet). Quote
MartinH Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Jag har haft hemma en kabel och list från tyska Audio Agile som Creative Audio i göteborg tar in och de var ett STORT lyft från den standard kabel som jag hadde på min Totem Amber förstärkare.... Jag har svårt att förstå att NÅN inte köper bättre strömkablar till sina grejer ?!?! Jag har testat Kimber/Totem/Audio Agile/NordOst m.m. och alltid fått en klar förbättring än de standardkablar som bytts ut.. Sen har iof vissa tex supras inte gett nån större förbättring, en liten och till priset så är det OK... SÅ köp nån bra och NJUT !!! /Martin Quote
Timbre™ Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Första gången man upptäcker att nätkablar faktiskt påverkar återgivningen är ju alltid lite speciell. Classé hade som option en serie nätkablar till sin tidigare förstärkarserie. Jag bytte ut standardsladdarna mot dessa mest för att dom var fräcka och för att det var Classé. Märkte aldrig att det hände något och det här med nätkablar glömdes snabbt bort. Något år senare fick jag fyra Transparent Super på köpet i samband med en högtalaraffär. Dessa blev liggande i byrålådan p.g.a. sina fula klumpar på magen. Kopplade in en på försteget en dag när pysslarnerven var igång och...jasså är det så här det kan låta Lite som att byta försteg. Quote
new order Posted April 22, 2004 Author Posted April 22, 2004 är det någon har någon provat att fläta en egen nätkabel (typ svalander) Skulle man hitta en teflonisolerade kabel t.ex så kanske det skulle vara ett skoj och billigt alternativ!Man borde forska lite i ämnet,kanske... Quote
mangew Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Xindak PC-2, har 3st sådana på väg hem just nu. Kostar mig 44$ /st(350:-), i staterna går dessa på 595$/st (ca. 4500:-). Skulle vara ett nöje då jag får hem dem att verkligen se vad de går för i jämförelse med kabel mellan dessa priser (350-4500:-) där finns ju JPC, Nordost och flera till. Quote
PASS Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Timbre: Intressant med din erfarenhet av Classe nätkabel. Jag kör själv en sådan, dock från Omega-serien (lär vara tillverkade av Cardas). Ordentligt grov och tung är den - och jäklar i min låda vilken skillnad den gör på min Aleph 3:a! Den slog lätt ut min föregånde Harmonic Tech Fantasy, som förvisso i sig var exelent. Bättre upplösning i hela registret, samt markant ökat djupledsperspektiv, var de tydligaste förbättringarna. /PASS Quote
Timbre™ Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Det stämmer helt att Omegakablarna kommer från Cardas. Mina Classékablar är nog inte av samma kaliber även om dåvarande distributören Tonkraft hade fräsat upp dom med en rejäl stickkontakt. Den hittade jag senare i Elfas sortiment... :cool: Quote
stargazer Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Jag har hemma en nätkabel från Transparent nu, "PowerLink Super" postar mina erfarenheter efter helgen... / stargazer Quote
Jan Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 är det någon har någon provat att fläta en egen nätkabel (typ svalander) Skulle man hitta en teflonisolerade kabel t.ex så kanske det skulle vara ett skoj och billigt alternativ!Man borde forska lite i ämnet,kanske... Ja jeg har lavet flere netkabler. Det bästa er med 3 x 3 ledere flettet ihop (tog ca 3 timer). Hver enkelt af de i alt 9 ledere er 0,75 mm2 kobber så det bliver totalt et mycket bredt men flatt kabel. Ser nästen ut som non sorts Kimber. Lyden er mycket bra - ochså bätre enn flere jeg har købt til mange penge, men total tager det 3-4 timer at "bygga" selv. Quote
Timbre™ Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Det här blir intressant stargazer! Utan att lägga några värderingar i form av bra, bättre, bäst har jag fått en klar uppfattning om hur denna kabel fungerar. Kanske får du samma intryck... Quote
Micke Y Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Jah har testat ett gäng olika nätkablar och i mitt system så var CN Ljudtekniks kabel klart överlägsen. Den är sagolikt tyst vilket gör att små, små detaljer kryper fram ur gömmorna och det blir en helt annan upplevelse att lyssna. Metal silence silver cord för 1.300:- /1,5m. new order Att fläta själv går men kom ihåg skärmen som är en avde absolut viktigaste funktinerna på en nätkabel och säkerheten. Gör inga misstag, det kan bli dyrt. Micke Quote
Anders Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Jan, vilken tråd tror du blir bäst i en sådan konstruktion? Jag har t.ex. hittat Cardas teflonislolerad koppartråd med 6N renhet som är en multiledare design med lackerade ledare. Eller en solid core ledare som är 4N, också teflonisolerad, till halva priset. Men det blir ändå så billigt att priset inte har någon betydelse. Skulle det inte vara bra att lägga en kopparstrumpa runt de individuella flätorna som isolering mot störningar? Fast då får man väl isolera flätorna mot varandra med ett skal till. Quote
Jan Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Hej Anders Jeg anvenner bara kabel som er konstruerat for nätspänning - alt annet er mycket farligt! :evil: En leder med lakisolering kan jeg inte anbefale. Det er nästen umuligen at fjerne lakken och derfor mycket svärt at lodde på. En solid core ledare er helt umulig at flätta - selv om den skulle väre fleksibel så tänk på när der er flere tilsammans. Netop flätningen gör at man inte behöver en kopparstrumpe - i mit kabel er der 3 ledere "hot", 3 "nol" och 3 til jord. Flätningen gör at de 3 jord ligger omkring alle de övrige 6 ledere. Men man kan jo göre forsöket med en ekstra skärm om man vil. Quote
Ranefjord Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Det går bra att fläta solidcore. P.g.a styvheten i kablen så stannar flätningen kvar på sin plats när man dragit åt lite. Själv är jag för lat för att fläta (igen) och jag föredrar trots allt smidigheten i t.ex Kimbers TC. Det tär lite på händerna också. Tjocka gummihandskar är ett måste. Quote
Anders Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Lackisolering var kanske en dålig översättning, det står att den är "enameled" som ett skydd mot oxidering. Den är avsedd att användas som t.ex. chassi wire så det borde inte vara något problem att löda den. Den är testad för 5000 V och rekommenderas för nätström. Innebär konstruktionen att man gör en fläta av tre kablar för hot, samma för nolla och sedan flätar de tre jordledningarna runt de två andra flätorna? Quote
Jan Posted April 23, 2004 Posted April 23, 2004 Innebär konstruktionen att man gör en fläta av tre kablar för hot, samma för nolla och sedan flätar de tre jordledningarna runt de två andra flätorna? Nej! Det er en total flätning med alla 9 ihop! (Derfor tager det lang tid). Hur du gör er lite vanskeligt at forklare. Den ytterste leder krysser alle andre ledere up och ned på skift. Først den högre sen den venstre och sådan fortsätter du. Med 9 ledere 0,75 mm + isolering giver det en ca. 3 cm bred bändel. Quote
Recommended Posts