Jump to content

DIY, kvantitet som ger kvalitet

goranr

Recommended Posts

Hej alla forumläsare

Jag har med stor beundran följt Brylars förträffliga bygge. Det är alltid en fröjd att se när skickligt folk använder ”high-end”-verktyg. Själv är jag utrustad med händer där tummen har en mer central placering vilket gör att resultatet blir detsamma oberoende av prisklassen på verktygen. Det hindrar mig dock inte från att ha vissa ideer som man bara inte kan undgå att testa. Ibland skapar slumpen sådana DIY projekt, vilket jag tänkte redovisa de kommande dagarna. Jag hoppas kunna bringa lite ljus, entusiasm och glädje i dagarna av gråmulet väder som vi haft här i Skåne hela julhelgen. Som alltid när det gäller oprövade ideer går det inte heller alltid som man tänkt. Även sådana misstag tänkte jag bidra med, om nu någon skulle vara frestad att göra något liknande.

Etapp 1 är nu avslutat och mina gamla DIY högtalare har sett sig distanserade med flera kilometer. De pensionerade var noggrant uppmätta och faskompenserade elektriskt och positionsmässigt så att alla elementens ljudvågor skulle nå örat samtidigt.

Faslinjrpyttelitenbildjpg.jpg

Tillsammans med ett RT-horn hade de tjänat mig väl i många år.

Hornpyttelitenbild.jpg

Nu till den nya visionen. Vi hoppar in med en bild (jag ursäktar redan nu för de stundtals otydliga bilderna --- det måste vara kamerans fel :shy: ) från en bit in i projektet.

alla5och6hrningar.jpg

Någon geometriskt väl insatt (eller sport-dito) som kan gissa vad detta kan ge för resultat? Ledning: om jag inte använt Bauhaus 400:- kakelsåg skulle geringsvinkeln på 6-hörningarna vara 20.905 ° och 5-hörningarna 16.475°.

Någon geometriskt väl insatt (eller sport-dito) som kan gissa vad detta kan ge för resultat? Ledning: om jag inte använt Bauhaus 400:- kakelsåg skulle geringsvinkeln på 6-hörningarna vara 20.905 ° och 5-hörningarna 16.475°.

Är det massivt trä eller är det fanér...?

/ptr

Är det massivt trä eller är det fanér...?

/ptr

Jodå, det är massivt trä i stativen. Men jag var rätt snål även på den tiden så ytbehandlingen är faktiskt simpel bets. Om stativen känns bekanta, så har jag faktiskt "lånat fyra takter ifrån en annan låt" :D

Träbitarna på golvet är i annat material - återkommer till det senare (sorry att jag missförstod din fråga först, plundin :( )

Er det en lyd-bold du skal bygge? :)

Rakt i krysset. Då fortsätter resan.

Företaget jag jobbar på är noga med att leverera hög kvalitet till sina kunder. Därför testas komponenterna väldigt noga och en sådan batch med larmhögtalare var just genomgången och skulle kastas när jag fick syn på de 500 högtalarna. Barmhärtig som jag är, tog jag genast hand om dem och började fundera på vad de skulle kunna användas till. Rundstrålande högtalare är lite ovanliga som DIY och när nu elementen redan fanns, kom också tanken att göra ett riktigt lågprisbygge.

Ett ljuddött material som är billigt och som ändå har hyfsat utseende är laminatgolv. En fotboll består av 20 st 6-hörningar och 12 st 5-hörningar. För att testa ide’n gjordes först ett prototypbygge av vanlig plywood.

Pyttefotbollver1_0.jpg

Det lät tillräckligt bra för att kunna gå vidare. Dock beslöt jag att inte sätta några element som riktas rakt bakåt. Således fick det bli 21 element med en kal nacke där bak (precis som jag börjar få ;) ).

Ett litet problem uppstod när jag försökte såga billigt laminatgolv med sticksåg. Efter 8 cm sågsträcka hade tänderna helt slitits ned. Jag testade ganska många sågbladsmärken och modeller. :dead:

Minisgblad.jpg

Det enda som höll var kakelsågblad men det gick oändligt långsamt att såga med. Bättre funkade det med vattenkylt diamantklinga = kakelsåg (fast man blir rätt blöt när man försöker precisionssåga).

Ett enkelt högtalargaller gjordes av ett gnagskydd för träd och buskar. Elementet pressades in och limmades längs kanten.

Minienskiltelement.jpg

De små högtalarna är tyvärr inte avsedda för riktigt hifi-mässig återgivning men har man många så går det i alla fall att matcha dem. :) Genom uppmätning i en baffel, kunde jag bland 100 element hitta några som var tillräckligt lika i känslighet och frekvensgång.

oktavanalys.jpg

Man inser lätt att här behövs både ett delningsfilter och några kompletterande element i bas och diskant. Återkommer till detta lite senare.

Nytt år, nya tag.

Nästa spännande utmaning var att sätta ihop 32 bitar till en jämn boll. Ett litet vinkelfel i sågningen fortplantar sig lätt. Då får man lägga ett tredimensionellt pussel för att hitta bästa placering på alla småbitar :black: . Maskeringstejp hjälper en del.

tejpadboll.jpg

”Nacken” på bollen limmades för sig – på med trälim på insidan och si – en hård och stabil boll blev resultatet.

topplattanlimmas.jpg

Nu kanske lösningen för diskanten kan skönjas. Ett billigt Motorolahorn strålar förstås i ganska snäv vinkel --- men sånt kan också lösas, återkommer till det.

Två färdiglimmade bollar.

2balls.jpg

Fortsättning följer....

jösses vilket jobb du måste haft med att få bitarna att passa ihop? jag hade fått nervsammanbrott för mindre :D

Det tre-dimensionella pusslet var inte så farligt egentligen. Det riktigt jobbiga var att borra hål i och fixera alla de 42 elementen i sina respektive 5- och 6-hörningar.

Nu går vi över till lite mer ingenjörsmässighet.

Hur får man en rundstrålande diskant? Jo, genom en lins (eller flera). Första tanken var att skapa 2 linser som tog övre och under halvplanet vardera. Om man utgår från strålningsvinkeln på hornet och beräknar reflektionsytan så att fokuspunkten blir samma för övre och nedre delen samt att fördelningen av ljudstrålningen blir konstant från reflektorn samt att ljudets vägsträcka blir samma utifrån en tänkt sfär --- då kan man man sätta upp en formel som beskriver reflektorn.

verochunderreflektor.jpg

Fördelen med den begränsade krökningen är att man kan varmforma makrolon för att skapa linserna. Eftersom en del av hornens centralstråle inte kan användas måste det ljudet dämpas bort. Inom parantes kan nämnas att jag provade ett annat koncept först. Då hade jag en mindre lins som skulle sprida från horisontalplanet och uppåt. Den var placerad ovanför hålet i den undre linsen. Tyvärr blev det för mycket dispersion efter hålet, så den ide’n förkastades.

linsmontage.jpg

Även det dubbla linskonceptet övergavs. Dels blev det en rätt hög konstruktion och dels var det svårt att göra korrekt justering mellan de två linserna. Det blev väldigt lätt ett område som tappade diskanten i ett horisontalplan mitt mellan linserna. Alternativt blev det för mycket diskant just där. Dessutom krävs det 2 diskanthorn vilket är fördyrande. Tillgång till en svarv hade säkert löst problemen men varför ge upp när det finns fler ideer på lut.

Nästa försök blev en enkel reflektor som hade lite mer begränsning i spridning uppåt men om man ändå inte är intresserad av ljud som studsat 2 gånger i taket innan det når örat, så kan man leva med den begränsningen.

Minisingelreflektor.jpg

En gjutform i plastic padding och träspackel konstruerades. Här med pålagt släppmedel och fästen för att kunna gjuta med fogskum.

minigjutform1.jpg

Den korrekta geometriska formen skapades med en utsågad plastbit som monterades på en pinne i mitten och sedan var det bara att veva runt plastspackeln.

Det var ganska skoj att leka med polyuretanskummet (kräver fukt för att härda så ett fuktigt lakan mellan form och skum var rätt melodi) men trots idog målning med gelcoat räckte det inte till för att ge en bra reflektion. Det krävs lite mer massa bakom ytan också. :(

minigjt.jpg

Så då återstår bara lite glasfibergjutning (krökningsradien på singelreflektorn blev för stor för varmformning och jag har fortfarande ingen svarv :( ). Glasfibern målades sedermera också med gelcoat och spraymålades mattsvart.

Miniglasfiberframifrn.jpg

Nedåt i frekvensgången behövs också lite förbättring. Första tanken var att hitta ett tillräckligt litet element för att passa in i det sexkantiga stativet som är max 50 mm diameter. Det närmaste elementet jag kunde finna hade för hög resonansfrekvens. Den kan man sänka med bly.

Blyadbas.jpg

Tyvärr tappade jag också för mycket i verkningsgrad så även här fick det bli en alternativ lösning. Annars kunde monteringen blivit ganska fräck (bilden nedan är en testmontering för att kolla hur ljudet blev). Större volym och 2 parallellkopplade element hade kunnat funka men jag ville inte skicka upp basfrekvenser i bollen och någon stor klumpfot hade fördärvat totalintrycket.

Blyadbaspstativ.jpg

Den spännande lösningen på detta problem följer i mitt nästa inlägg -- stay tuned

Ett ovalt Philipselement som dock föranledde en krumbukt på stativet – hu vad svårt att beräkna rätta geringsvinklar på de små hörnbitarna.

Bashgtalarepstativ.jpg

Även här fick lite gnagskydd utgöra galler. Notera den trevliga bakgrunden i snickarboden. Det dammande arbetet gör att flaskorna ser ut att vara minst 100 år gamla när man tar in någon för att dricka. Tyvärr är det bara utvändig skönhet. :(

Nästa fråga: Hur gör man en billig men stabil fot?

Jo, man köper 2 stora trädgårdscementplattor. Sågar dem i den eminenta diamantsågen från Bauhaus och köper ett paket granitgolvplattor på Cheapy. Granitplattorna sågas också sexkantiga och limmas mot trädgårdsstenen. Här spacklar jag båda plattorna jämna med graniten vänd mot varandra. Tre islagsmuttrar Plastic Padding:ade jag fast i botten för att kunna justera foten i våg. Spraymåla hela paketet och vips har man 2 tunga snygga fötter.

Minispacklingavfot2.jpg

Stången i mitten som syns skymta i tidningspapperet är en del av ryggraden i hela konstruktionen. En meter gängad 8 mm stång sitter från fot till boll och spänner ihop paketet.

Sen skruvar man ihop alla delar och så lyssnar man och mäter och lyssnar igen och vips (nåja efter nästan ett år med inlånade kräsna öron), uppkommer ett litet delningsfilter :) .

Delningsfilter9_7.jpg

Vars impedansbelastning får vilken effektförstärkare som helst att kräkas (men inte min :cool: ).

MiniImpedanskurvasimulerad.jpg

Så, efter 3 års slit, gråa hår och funderingar står så hela härligheten till avnjutning. Baslådan i mitten innehåller delningsfilter, centerhögtalare och en Velodyne SPL-800R som tar lägsta frekvenserna. Överblivna granitplattor fick pryda toppen på lådan.

Även effektförstärkaren är hemmabyggd (ni trodde väl inte att det är en Citation 16). Priset för sidosystemen landade på 2000:- varav delningsfilterkomponenterna var hälften. Om jag hade haft vägarna förbi Kina, kunde jag köpt de 42 mellanregisterelementen där för 9:-/st.

Jag konverterade även hornen från att ha en kvadratisk monteringsplatta till att få en rund dito. Då blev det lättare att fördela de 3 fästhålen jämt. Notera även skumplasten som dämpar strålningen från diskanten som annars skulle gått rakt mot fönstret. Det gjorde en del på djupkänslan i ljudet.

Miniallthemmabyggt.jpg

Hur det låter undrar kanske någon? Inte alls illa, det finns ingen sweet spot, likväl är stereoupplevelsen total och såväl djupet i ljudbilden och detaljupplösningen är i riktigt bra klass. Från den tidigare lilla lyssningspunkten kan jag nu flytta mig ±1.5 m i sidled (flyttar jag mig längre ut ramlar jag av soffan) 1 m i höjdled och 1.5 m i djupled utan att karaktären påverkas. En kräsen testlyssnare tyckte att ljudet var väldigt likt von Schweikerts VR-4 (men det var några versioner tidigare på delningsfiltret, så ljudet har säkert förbättrats sen dess). Övriga delar av anläggningen är Thorens 165 med Benz Ace, Sony kassettdäck, Teac rullbandspelare, Linn Unidisc SC (jodå det döljer sig även en hemmabio med Philips Proscreen 4750 och en liten Sunfire sub men det hör till ett annat projekt).

Det är väldigt stimulerande när ett sånt här ”koka soppa på en spik”-projekt kan förmås att prestera så pass bra. Mina öron har fått frid i sinnet, åtminstone tills nästa fas drar igång :) . Det blir separata slutsteg för varje register med det passiva delningsfiltret framför. Men innan dess skall jag göra lite ändringar på bioavdelningen.

Jag tackar de som stått ut med alla sidospår och missar som jag presenterat under resans gång och hoppas det har gett alla oss ”fulbyggare” lite råg i ryggen. Det kan låta bra trots att det inte ser så ut. Dessutom kan det vara befrämjande för WAF-toleransen :kiss: . Det kanske kan vara uppslag till en kul tråd -- finns det någon nedre gräns för WAF :black: (villkoret borde vara att bygget fått stå exponerat i minst ett halvår och att familjen klarat av det minst lika länge)?

• 9 months later...