Jump to content

Vinylspelaren och dess inställningar ...

conan

Recommended Posts

Då jag tidigare inte har funderat så mycket på inställningar för vinylavspelning har jag bara grundläggande kunskaper att ställa in spelaren. Internet har massor av sidor inom området, men det vore intressant att ta del av praktiska erfarenheter från er som har justerat spelare eller som har goda kunskaper ...

Hur viktigt är VTA, hur låter det om det är fel inställt? Kan pickupen ta skada vid skivslut (manuell spelare)? Hur noga är det med nålvikten? Vad är det mer man kan justera och varför? Finns det några mer obskyra - men enkla och billiga - tips för bättre ljud?

Det finns en hel del parametrar att ställa in och tweaka, var och en kan bli en följetong. Men vad gäller skivspelare med radialarmar är de viktigaste (tycker jag):

* Ställ upp spelaren så att den står i våg. Kolla med ett vattenpass. Lika viktigt är förstås att också skivtallriken står i våg. Om det är en fjäderupphängd spelare kan det vara lite lurigt eftersom spänningen på fjädrarna påverkar ljudet både i registeråtergivning och lugnhet. Gå varsamt fram.

* Kolla så att effektiv längd är korrekt (avstånd mellan nålspets och centrumlager på tonarmen). Korrekt mått beror på vilken tonarm du har. Det finns också ett mått som kallas overhang, som är avståndet mellan nålspets och skivtallrikens centrumlager. Det finns en generell mall, så kallad protractor, här.

* Kolla på pickupen rakt framifrån. Nålen ska vara helt vertikal. Lättast att se om du lägger en liten spegel under nålen. Hur man justerar ett eventuellt fel beror på vilken tonarm du har. Inställningen kallas azimuth.

* När ovanstående är rätt så är det dags att ställa in rätt nåltryck. Om du har kvar något papper om din pickup så står det där. Annars kan du söka efter rätt nåltryck (engelska: VTF, Vertical Tracking Force) för din pickup på nätet.

* Dags att ställa in antiskating. Det kan vara bra att börja med samma kraft som nåltrycket, men ibland blir det galet. Det går att lyssna sig fram, men en testskiva är en god hjälp. Man kan också summera vänster och höger kanal till mono och invertera fasen på ena kanalen (ju lägre ljud som hörs, desto bättre inställd antiskating).

* VTA (Vertical Tracking Angle) bestämmer vilken vinkel nålen har i skivspåret, och denna vinkel påverkar den tonala balansen. Normalt sett blir det bäst om tonarmen är parallell med vinylskivan. Om pivotpunkten är för högt (armen lutar mot LPn) blir klangen för ljus. Om den är för lågt blir klangen mörk och basen blir murrig och odefinierad.

* När detta är klart är det väl värt att succesivt prova med olika underlag till spelaren, såsom koner, spikes och skivmaterial och även att prova andra rack eller väggmontering.

* Ställ upp spelaren så att den står i våg. Kolla med ett vattenpass. Lika viktigt är förstås att också skivtallriken står i våg. Om det är en fjäderupphängd spelare kan det vara lite lurigt eftersom spänningen på fjädrarna påverkar ljudet både i registeråtergivning och lugnhet. Gå varsamt fram.

På sjuttiotalet kunde man köpa denna Nagaoka skivpuck med en liten stålkula för inställning i våg. Själva pucken är rejält tung men inställningarna blir nog inte hundraprocentigt exakta. Snabbt går det däremot och finns det något liknande idag... :?:

micro005.JPG

:D

Det är svårare att beskriva kortfattat på ett begripligt sätt än att utföra.

Det finns den här typen har jag sett:

Fördelen är att man blir obönhörligen påmind om spelaren inte är i våg :)

Tack för tipsen! Med pickupen följde ett litet vattenpass så jag tror att tallriken ligger i våg. Det där med att använda en spegel för azimuthjustering gjorde det helt klart lättare - men man skulle vilja ha ett mikroskop som kunde se nålspetsen i spåret eller nåt annat instrument för det hela.

En fråga, vem säljer test-LP nuförtiden och vilken ska man ha? Är det begagnat som gäller?

Opus 3's klassiska

Ah, det är den som Timbre är med på ;)

vem säljer test-LP nuförtiden och vilken ska man ha?

Jag har själv denna. Jag har testat några olika, men den som är mest allround med alla de viktigaste testerna är nog denna. De olika testerna är väl beskrivna och det medföljer dessutom en protractor.

man skulle vilja ha ett mikroskop som kunde se nålspetsen i spåret eller nåt annat instrument för det hela

Det är en god ide'. Du kanske har tillgång till en digitalkamera med makroläge...

Annars är det bra med testton (från testskiva). Fel kanalbalans hörs direkt.

:o:mm: Imponerande bilder!

Kan det vara en Benz Ace L?

VTA ser lite fel ut, kanske?

Det ser ut som att bilden är i våg, och isf har du ett något positivt VTA. Prova sänka en liten aning vid pivotpunkten.

Tänk på att finjustering av nåltryck och VTA bör göras samtidigt (eg. även azimuth och antiskate). Ett kvarts grams ändring i nåltryck motsvarar en ändring av VTA med 1mm (och vice versa).

Jag vill också lägga in en liten reservation för vad som egentligen är rätt. VMA (Vertical Modulation Angle), alltså den vinkel som används vid gravering, varierar lite. Tror det är mellan 15 och 25 grader. Det man har vid horisontellt montage varierar lite mellan olika pickuper, men oftast är det 20 grader.

Vad jag kunde se är SRA på bilden ovan ca 27 grader, så det var rätt att sänka den lite. Kul att det blev en förbättring. Benz Ace är inte så känslig för skivor med lite sibilanter i röster etc, men för andra puppor kan denna inställning göra stor skillnad för upplevelsen.

vta-cj.jpg

(sorry för bildstöld conan :blush )

När jag läser det här inser jag att mina egna vinylinställningar nog har varit en aning

slumpartade genom åren... :blush:)

Hehe, man får inte gå till överdrift heller.

Det är taget med digitalkamera och 1:1 makro. För att kunna se nålens svängningar krävs det höghastighetskamera - om ens det räcker.

Möjligen skulle man kunna ta en bildserie och flytta skivtallriken någon millimeter mellan varje bild men jag tror ändå det blir svårt.

Ja lade in lite mer av bilden här:

http://conny.nu/az2.jpg

Det är inledningen på Black Sabbaths maxi Die Young. Som synes börjar hela bandet spela en bit in till vänster i bild. :mm:

Det är taget med digitalkamera och 1:1 makro. För att kunna se nålens svängningar krävs det höghastighetskamera - om ens det räcker.
OK. Jag hade en förhoppning att det skulle synas om man spelar med låg hastighet, använder mycket ljus och sänker hastigheten på videoupptagningen. Det skulle vara fräckt att se. Men om det inte är ett mikroskop så blir det svårt att hitta en lins.

Black Sabbaths Die Young
Tony Iommy :mm:

az2.jpg

Foto: conan

Denna bild är för bra för att endast länka. Oerhört läcker :mm::mm:

• 2 weeks later...

Om man inte tar så allvarligt på hur spelaren är uppställd kan man betänka hur mycket de oönskade vibrationerna kan förstärkas i signalkedjan om de inte förhindras eller isoleras bort.

En lågnivåpuppa kan behöva en förstärkning på 10.000-tals gånger i riaat vid de lägsta frekvenserna.

Det är alltså extremt lite yttre påverkan som krävs för att ge trubbel.

Man kanske ska bygga en ny bänk (igen) :)

Fick min test-LP idag från Acoustic Sounds. Kanalbalans och frekvensgång verkar ok även om det ser ut att vara lite mer än 1dB avvikelse vid högre frekvenser. Kanske har det med VTA eller nåt annat att göra. VTA-justeringen är en distortionsmätning som jag inte har instrument att mäta - men kurvformerna ser rätt ok ut.

Azimuth gick att justera en aning och det blev en stor skillnad, båda basåtergivning och diskantåtergivning blev lite mer neutrala och låter mer rätt. Trackingen på vissa skivor blev också bättre. Ace:n är rätt känslig på denna punkt verkar det som.

Så kul! :)

Trackingen på vissa skivor blev också bättre. Ace:n är rätt känslig på denna punkt verkar det som.
Alla icke-sfäriska slipningar blir markant bättre om spårningen optimeras. Dock oklart om man ska gå för långt i optimering endast utifrån testskiva. Det ska ju låta bra med musikskivor i första hand, inte med testskiva. Man kan bli galen annars till ingen nytta... :black:

VTA-justeringen är en distortionsmätning som jag inte har instrument att mäta - men kurvformerna ser rätt ok ut.
Så synd :(

Jag hade hoppats få se hur ett resultat från IMD-testet ser ut.

Jag laborerade med att ändra VTA men utan resultat på oscilloskopet - så en liten men hörbar skillnad är inte mätbar med bara ett vanligt oscilloskop och test-LP:n. Man behöver en spektrumanalysator för att se ev. blandningsprodukter av de två tonerna. Hur som helst gav testtonerna en insikt i frekvensgången, kanalseparation, fasfel och azimuthfel. Sedan kan jag väl säga att de lägsta (20Hz) och högsta (20kHz) tonerna hörde jag inte alls.

Det jag kan sluta mig till är att ACE:n kräver en noggrann azimuthjustering men är inte lika känslig för de andra vinklarna.

• 6 months later...