Jump to content

Recommended Posts

Posted

Conserton CT 5699 MAX

Anno 1969

DSC_5538.JPG

En svensk radiogrammofon för mono- och stereoavspelning samt möjlighet att ansluta bandspelare.

Här kommer lite bilder och valda delar av texten i den medföljande manualen.

Posted

Den inbyggda precisionsskivspelaren är bestyckad med Lencoverk av typ J655. Varvtalet kan inställas på 16, 33, 45 och 78 varv/min. Som normalutrustning levereras skivspelaren med en magnetodynamisk stereopickup med diamantnål (B&O typ SP-1) vilken ger ett utomordentligt ljud och ringa skivslitage.

DSC_5535.JPG

DSC_5540.JPG

Posted

Volymkontrollerna är koncentriskt placerade och försedda med var sin ratt. Man kan alltså enkelt kompensera elektrisk och akustisk obalans så att ljudet verkar komma från en punkt mitt emellan de båda högtalarna vid avspelning av ett balansspår i en stereotestskiva.

Förstärkaren är försedd med separata bas- och diskantkontroller. Man kan alltså variera klangkaraktären inom mycket vida gränser och därigenom anpassa ljudet till rummets akustiska egenskaper.

DSC_5542.JPG

Posted

Skivspelaren används genom att starta förstärkaren med TILL-knappen och trycka in tangenten GRAM. Om avspelning sker med kristallpickup skall tangenten KRIST vara intryckt.

DSC_5537.JPG

Posted

Förstärkaren är försedd med inbyggd tuner för mottagning av signaler på FM-banden. Förutom AFK-knappen finns fem inställningsknappar som används för inkoppling av de olika programmen.

DSC_5541.JPG

Koppla bort den automatiska frekvenskontrollen genom att vrida ratten (AFK) moturs. Tryck därefter ner P1-knappen och ställ med ratten runt denna in program 1.

Posted

Inspelning på ansluten bandspelare kan ske vid återgivning från radio eller grammofon. Inspelningen sker oberoende av hur förstärkarens bas-, diskant- och volymkontroller är inställda.

DSC_5531.JPG

Posted

Stereoförstärkaren har en uteffekt på 2x8W, och är avpassad för högtalare med 4-8 ohms impedans.

Anslutningar för grammofon sker med 500kohm/400mV (kristalläge), 50 kohm/5mV (magnetodynamiskt läge). Anslutningar för bandinspelning sker med 50 kohm/25mV, och för avspelning med 500 kohm/400mV.

DSC_5544.JPG

Posted

Det här påminner väldigt mycket om en Radionette-stereo som jag hade på sextiotalet. Där fanns också inbyggt Lencoverk och mot slutet fick receivern driva fyra Carlssonkopior. Det var nog där jag fastnade i hifisvängen... :)

Posted

Just det, man känner igen sig!!

Fast det stod Lenco på den jag växte upp med, var snarlik, men jag kommer inte ihåg rattarna till vänster och skivtallriken var av aluminium... :app: och istället för Concertonmärket stod det Lenco på framsidan, men fodralet i Teak var i stort sett det samma.. :o

Familjens Lenco gick till dom sälla jaktmarkerna en Lions Loppmarknad i början av 80-talet, man undrar ju om den överlevt... :blush

/ptr

Posted

Kul att den framkallar lite minnen :)

Min far var radiohandlare på den tiden, så jag minns ingen speciell apparat vi hade. Det var nya radiogrammofoner för jämnan i mitt barndomshem. Oftast var det nå't fel på dem :black:

Här har vi ett schema på kretskortet:

DSC_5545_small.JPG <--- Klickbar!

Posted

Så ser alltså en Conserton CT 5699 MAX anno 1969 ut.

Jag har faktiskt inte fått igång den ännu, för den har fast nätkabel och en ojordad stickpropp som inte passar i mina jordade uttag.

DSC_5533.JPG

Posted
Jag har faktiskt inte fått igång den ännu, för den har fast nätkabel och en ojordad stickpropp som inte passar i mina jordade uttag.

Man kan ju ha den som nostalgiprydnad... :cool:

Läcker bild och högtalarna påminner väldigt mycket om mina första Radionette... :o