calle_jr Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Conserton CT 5699 MAX Anno 1969 En svensk radiogrammofon för mono- och stereoavspelning samt möjlighet att ansluta bandspelare. Här kommer lite bilder och valda delar av texten i den medföljande manualen. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Den inbyggda precisionsskivspelaren är bestyckad med Lencoverk av typ J655. Varvtalet kan inställas på 16, 33, 45 och 78 varv/min. Som normalutrustning levereras skivspelaren med en magnetodynamisk stereopickup med diamantnål (B&O typ SP-1) vilken ger ett utomordentligt ljud och ringa skivslitage. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Volymkontrollerna är koncentriskt placerade och försedda med var sin ratt. Man kan alltså enkelt kompensera elektrisk och akustisk obalans så att ljudet verkar komma från en punkt mitt emellan de båda högtalarna vid avspelning av ett balansspår i en stereotestskiva. Förstärkaren är försedd med separata bas- och diskantkontroller. Man kan alltså variera klangkaraktären inom mycket vida gränser och därigenom anpassa ljudet till rummets akustiska egenskaper. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Skivspelaren används genom att starta förstärkaren med TILL-knappen och trycka in tangenten GRAM. Om avspelning sker med kristallpickup skall tangenten KRIST vara intryckt. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Förstärkaren är försedd med inbyggd tuner för mottagning av signaler på FM-banden. Förutom AFK-knappen finns fem inställningsknappar som används för inkoppling av de olika programmen. Koppla bort den automatiska frekvenskontrollen genom att vrida ratten (AFK) moturs. Tryck därefter ner P1-knappen och ställ med ratten runt denna in program 1. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Inspelning på ansluten bandspelare kan ske vid återgivning från radio eller grammofon. Inspelningen sker oberoende av hur förstärkarens bas-, diskant- och volymkontroller är inställda. Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Stereoförstärkaren har en uteffekt på 2x8W, och är avpassad för högtalare med 4-8 ohms impedans. Anslutningar för grammofon sker med 500kohm/400mV (kristalläge), 50 kohm/5mV (magnetodynamiskt läge). Anslutningar för bandinspelning sker med 50 kohm/25mV, och för avspelning med 500 kohm/400mV. Quote
Timbre™ Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Det här påminner väldigt mycket om en Radionette-stereo som jag hade på sextiotalet. Där fanns också inbyggt Lencoverk och mot slutet fick receivern driva fyra Carlssonkopior. Det var nog där jag fastnade i hifisvängen... Quote
plundin™ Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Just det, man känner igen sig!! Fast det stod Lenco på den jag växte upp med, var snarlik, men jag kommer inte ihåg rattarna till vänster och skivtallriken var av aluminium... och istället för Concertonmärket stod det Lenco på framsidan, men fodralet i Teak var i stort sett det samma.. Familjens Lenco gick till dom sälla jaktmarkerna en Lions Loppmarknad i början av 80-talet, man undrar ju om den överlevt... /ptr Quote
calle_jr Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Kul att den framkallar lite minnen Min far var radiohandlare på den tiden, så jag minns ingen speciell apparat vi hade. Det var nya radiogrammofoner för jämnan i mitt barndomshem. Oftast var det nå't fel på dem Här har vi ett schema på kretskortet: <--- Klickbar! Quote
Timbre™ Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 <--- Klickbar! Därmed blev den också tydligt läsbar. Inte fel att lägga in finstilt text i större bilder. Quote
calle_jr Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Jag har lite inälvsbilder också. Drar mig för att öppna den helt pga skivspelarverket, men en del kan skådas: Den skulle må bra av en rundsmörjning Quote
calle_jr Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Så ser alltså en Conserton CT 5699 MAX anno 1969 ut. Jag har faktiskt inte fått igång den ännu, för den har fast nätkabel och en ojordad stickpropp som inte passar i mina jordade uttag. Quote
Timbre™ Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Jag har faktiskt inte fått igång den ännu, för den har fast nätkabel och en ojordad stickpropp som inte passar i mina jordade uttag. Man kan ju ha den som nostalgiprydnad... :cool: Läcker bild och högtalarna påminner väldigt mycket om mina första Radionette... Quote
Recommended Posts